BIT: Paard ouder dan tien niets nieuws meer leren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:07

crossmonster schreef:
ik heb pino op zijn 14e nog geleerd op commando te steigeren , voetjes te geven, te spinnen , achteruit te slaan op commando etc etc
dus dan heb ik eigenlijk een ultraslim paard in mijn bezit ? Haha!


Nee, een My Little Pony. Knipoog

Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:13

Het zal misschien iets anders gaan dan bij een jong paard. Maar volgens mij heeft mijn paard juist meer geleerd rond zijn tiende jaar, dan in zijn eerste zeven jaar van zijn leventje.
Ik kan me dan ook wle vindne in het geen wat Lov zegt over paarden die het werk dan juist beter aan kunnen en het dus ook beter kunnen verwerken.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:50

Ik rij een pony van 22 jaar en ik heb nog het idee dat ze steeds nieuwe dingen leert en zich anders gaat gedragen Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:07

Uit duits onderzoek blijkt dat een paard pas op zijn 7e volwassen is. Volwassen in de zin van volgroeid. De meeste paarden worden rond die tijd ook geestelijk volwassen, wat bij paarden betekent dat ze beter leren. Ze kunnen de dingen die wij ze vragen dan ook geestelijk aan. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een paard na een leeftijd van 10 jaar niets meer bij leert. Lars heeft zijn zijgangen pas na zijn 10e geleerd, de jaren ervoor hebben we alleen maar een beetje rondgehobbeld.

Ik heb het artikel in de Bit nog niet gelezen, maar komt wel vaker stellingen tegen die sterk tegen mijn mening (en die van anderen) indruisen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:58

Botervlieg schreef:
:)* Kan het zijn dat in het artikel de leeftijd van paard en mens
verwisseld aijn?
Schijnheilig


Dat zou wat zijn, als mensen na hun 10e niets meer leren... De kinderen bij mij in de klas zijn allemaal 11... Dat lijkt me dus niet.

Ik heb wel eens gehoord dat paarden bij zangersheide als ze op hun 6e/7e niet genoeg presteren eruit gaan, omdat het anders toch niks meer wordt... weet natuurlijk niet of het waar is, maar zowel dan zijn zij het vast met dit artikel eens.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:09

Oke.. dit betekent dus dat ik wel kan stoppen met Amethyst... En we wouden nog wel Z dressuur worden Verdrietig
Dag carriere...


Clown Haha!

Nee, maar het is gewoon klinklare nonsens... Het is natuurlijk wel zo dat hoe ouder een dier of mens wordt, hoe minder makkelijk het leert (al zijn daar ook weer uitzonderingen op tuurlijk Knipoog ). Maar helemaal niet meer kunnen leren is onzin.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:09

Ik heb het idee dat er met het artikel toch iets anders gezegd wil worden dan dat een paard niks meer kan bijleren/presteren na z'n 10e.
Als het paard voor zijn tiende in stijgende lijn bezig was met zijn baasje, zal deze lijn toch doorzetten, ook als hij ouder wordt. Tenzij hij dus aan z'n tax zit. Vaak worden ze dan verkocht, en wie weet wil de nieuwe eigenaar het dan opnieuw proberen en loopt tegen hetzelfde aan.
Andere paarden hebben nooit veel hoeven presteren tot hun tiende, maar die hebben dus ook nog nooit aan hun tax gezeten, die grens zal je dan ook pas tegenkomen wanneer je daar bent.... en dat kan dus ook best op hoge leeftijd zijn...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:11

mijn pony ging op zijn 14e voor het eerst voor de wagen en de 2 jaar daarvoor heeft hij alle stemcommando's aan de longe geleerd. Ik kan hem laten verzamelen en verruimen aan de longe met een beweging. Dus een beetje onzin dat je het eruit moet wurgen. Mijn pony leert nu nog steeds nieuwe dingen, zoals achterwaarts gaan aan de longe, ben ik nu mee begonnen op zijn 22e en na 3x snapt hij de bedoeling al, het gaat alleen nog niet perfect, maar dat verwacht je ook niet van een 3 jarige Tong uitsteken

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:28

Vind het nergens op slaan, al die berichten maken toch wel het tegendele waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 01:49

eveline_B schreef:
In het artikel ging het erom dat men in eerste instantie vaak een wat ouder paard koopt voor de recreatie en later toch wedstrijden gaat rijden. In eerste instantie gaat dat prima, maar als het niveau stijgt zou dat ten koste gaan van het paard.


Daar zit wel wat in, maar dan nog spelen er waarschijnlijk in die situatie nog wat factoren mee. Ik doe een gooi:
A- bewuste koper heeft tot die tijd ook maar wat rond gereden en kan zelf moeilijk de omslag maken naar de serieuze inzet die goed paardrijden toch vergt. Een volwassene niet misschien nooit de 'drive' heeft gehad en niet op jonge leeftijd al dat rare paardenvirus had, mist misschien toch wat wezenlijke motivatie in zichzelf (en talent).
B- het paard in kwestie is waarschijnlijk als recreatiepaard verkocht omdat het dier erg weinig in zijn mars heeft (kan dier niks aan doen).
C- of gebreken heeft die het werk boven B-L niveau beletten (kan dier niks aan doen).
D- slechte voorbereiding en slecht rijden, misschien gewoon te slecht voor ook maar de simpelste wedstrijdprestatie.
E- teveel verbeelding van de eigenaar.

Ik leg liever 'de schuld' bij de ruiters dan bij de paarden, omdat het waarschijnlijk weer eens om ruiters gaat die meer dromen dan dat ze met hun paard waar kunnen maken.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 07:56

Ik heb ook met stijgende verbazing dat artikel gereden. Met de eerste inslag van het stuk: als je dressuur wilt rijden moet je een paard kopen die daar geschikt voor is en niet meer van een paard gaan vragen dan dat ze aankunnen kon ik me prima in vinden. Maar de rest????

In de eerste plaats kan ook een recreatiepaard prima dressuur rijden mits hij gezond is, waarom zou je daar geen Z mee kunnen rijden? En er staat volgens mij letterlijk (heb het artikel hier niet) dat je niet meer moet gan vragen van het paard als het niveua dat hij was op z'n 10e. Echt de grootste onzin die ik ooit gelezen heb. Een goed gereden paard blijft zijn hele leven bijleren en zal ook na zijn 10e gewoon verder leren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 12:53

eveline_B schreef:
In het artikel ging het erom dat men in eerste instantie vaak een wat ouder paard koopt voor de recreatie en later toch wedstrijden gaat rijden. In eerste instantie gaat dat prima, maar als het niveau stijgt zou dat ten koste gaan van het paard.

Ja helaas Renske en T@nja, stop er maar mee Knipoog . Straks blijf je zitten met een eeuwig schuldgevoel als je paard geblesseerd raakt, omdat je hem na zijn tiende teveel over zijn toenmalige niveau reed.

klopt ja ik heb het artikel ook gelezen. Het ging er meer om dat iemand die ( voor het eerst) een paard koopt als recratiedier zelf gaat groeien met rijden en dan meer gaat verwachten van het dier terwijl het dier dit misschien helemaal niet aankan. Al je een dier koopt ouder dan 10 dan mag je niet van het dier verwachten dat het meer kan dan dat het in voorgaande jaren heeft gepresteerd. Zo had ik hem begrepen en er zit wel wat in. Bijvoorbeeld iemand koopt een draver voor de recreatie en begint in b dressuur mischien komt het dier tot de m verder niet als het daarvoor alleen b heeft gelopen en vind het dier het helemaal niet leuk of krijgt lichamelijke klachten

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:00

Klinkt wederom als een typisch "Bitartikel", zucht. Ooit was ik lid, maar ben dat gelukkig al een tijdje niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:01

Bit is een speciaal blad voor mensen die te oud zijn geworden voor de Penny.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:01

Ilion is na zijn 10de in de Z gestart.
Voor zijn 10de was hij een draak! Bloos! Maar nu... . Ik heb het gevoel dat hij juist erg lekker in zijn -blijkbaar- oude lijf zit, ookal is hij alweer 14.
Bit is een leuk blad, maar laten we dit maar op een 'druk foutje' houden....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:10

Vind het geen correcte stelling. Als een paard op zijn tiende uitgeleerd was dan hadden veel GP ruiters een probleem! Een paard is imo rond zijn 12e levensjaar op zijn best. Maar zeker niet op zijn eind!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:16

Heb het artikel niet gelezen maar ben het wel eens met wat velen hier zeggen. Zowel dat van recreatiepaard (ligt trouwens wel aan wat je onder recreatiepaard verstaat) aanschaffen en verder willen, en een ouder paard nog dingen aanleren heb ik beiden zelf ondervonden.

Mijn eerste paard was namelijk puur en alleen een recreatiepaard en toen ik daar op een gegeven moment toch mee wilde starten bleek dat dit paard daar gewoon absoluut niet geschikt voor was. En dit paard was 5 toen we het kochten en 7 toen we het verkochten, maar ik denk niet dat iemand hier ooit een fatsoenlijke dressuurproef uit had kunnen persen. Een B-parcours springen kon nog net. Maar hier deed je het paard echt geen plezier mee.

Verder heb ik een paard gereden dat ik op z'n 18e jaar nog heel wat heb bijgeleerd. Dit paard is een tuiger en liep absoluut niet nageeflijk o.i.d. Het duurde even, maar na een jaartje liep hij toch netjes over de rug Lachen En als hij niet door omstandigheden weg had gemoeten waren we nu op z'n minst L dressuur Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:21

Botervlieg schreef:
Kan het zijn dat in het artikel de leeftijd van paard en mens
verwisseld zijn? Schijnheilig


PriscaZ schreef:
Dat zou wat zijn, als mensen na hun 10e niets meer leren... De kinderen bij mij in de klas zijn allemaal 11... Dat lijkt me dus niet.



Euh...... was een grapje, PZ. Haha!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:32

Ik denk dat de Bit niet datgene heeft geschreven wat de persoon in kwestie heeft bedoeld. Als dat wel zo is, dan heeft die persoon nog minder niveau dan de Bit..........
Ik had een bijrijdster en ze wilde graag wedstrijden gaan rijden, haar instructeur had gezegd dat de M er nog probleemloos in zat, paard was toen 15. Die instructeur was zeker niet de eerste de beste malloot die wat roept in een bak, hij was een zeer kundig instructeur, jurylid en een "horseman" in hart en nieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:33

PriscaZ schreef:
Dat zou wat zijn, als mensen na hun 10e niets meer leren... De kinderen bij mij in de klas zijn allemaal 11... Dat lijkt me dus niet.



Dat zou ik niet aan die kids in je klas vertellen PriscaZ *LOL* *LOL*

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:51

Botervlieg schreef:
Botervlieg schreef:
Kan het zijn dat in het artikel de leeftijd van paard en mens
verwisseld zijn? Schijnheilig

Euh...... was een grapje, PZ. Haha!


echt waar??? Knipoog

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:55

even weer on-topic, ik heb de bit vandaag pas gelezen...

Ik denk dat ze het meer over paarden hebben die al "gepresteerd" hebben in de sport en bij de vorige eigenaar niet goed genoeg bevonden zijn, bijvoorbeeld door een blessure of omdat de top bereikt was. Zij hebben dan hun paard als recreatief paard verkocht en de nieuwe eigenaar vindt het dan toch wel leuk om wedstrijden te gaan rijden (winstpuntenvergelijken) en komt dan weer die top tegen of die blessure.

Bij zo'n gevallen kan ik me wel vinden. Dat is wat anders dan dat een paard uberhaupt niet meer stijgt, maar als ze hun top al hebben bereikt, echt hoger kan je dan natuurlijk niet meer...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:43

Mabel is nu 10, en pas weer een half jaar onder het zadel, en dus het laatste half jaar weer alles op nieuw moeten leren en het gaat super Lachen
En we zijn niet van plan om op dit niveau te blijven "hangen" Knipoog

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:37

Eefje is 12 nu.
Ik heb haar 3 maanden en hoorde in het begin van alle kanten: Zo'n oud paard kan je toch niks meer leren!!

In 3 maanden tijd heeft ze zo veel bijgeleerd. Vroeger heeft ze vooral voor de kar gelopen, stelling kende ze niet, het binnenachterbeen onderbrengen niet en nageefelijk lopen al helemaal niet.

Maar het gaat er zo veel beter uit zien al. Ik hoop binnenkort mn eerste B proefje te gaan starten met goed resultaat.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:39

O jee dan kan ik het beleren voor de wagen van mijn stokoude Shetlander (van 11 Tong uitsteken ) ook wel vergeten . Nou ja, dan maar met pensioen. Schijnheilig

Wat een onzin zeg! Ik vond het ook al een raar stukje tekst. En ben het lekker met alle Bokkers eens Tong uitsteken .

Maar wel leuk aan BIT is dat ze idd vrij veel Bokt onderwerpen volgen als bv de hoefschoenen en de boomloze zadels