Hij valt me aan...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovesoscar

Berichten: 50
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: katlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:41

neem wat lekkers meew????

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:45

lovesoscar schreef:
neem wat lekkers meew????

Denk niet dat, dat een goed idee is dan ziet hij dat als een beloning terwijl hij absoluut niets goed doet.
Ik zou ook een zweep mee nemen, en hem een keer goed het land door slaan, is ie nou helemaal besodemieterd.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:33

De net ging het wel redelijk, een vriendin was wel mee, die liep er eerst op af, maar hij draafde weg, maar kwam toen richting mij, maar ben blijven staan en hij stopte, want ik had een plukje gras in me handen en kon hem toen zo meenemen, de volgende keer doe ik het zonder wat lekkers!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:50

Okkie1 en ik zijn het eens. Dit is volkomen onacceptabel gedrag en je moet EERST bij je paard vaststellen dan jij je NIET laat trappen - dan komt het uit de wei komen later echt wel. Maar een paard dat boos op je af stiert om je weg te jagen daar zit de dominantie-verstandhouding echt vreselijk fout mee, en dan kan je hem worteltjes voeren tot 'ie er dood bij neervalt, maar daar word het heus niet beter van.

Een menzweep is hier overigens handiger voor, die zwiept 'sneller' zodat je niet te laat bent met je zweephulp. Doet hij het volgende keer weer, dan geef je een brul, het paard een goede harde mep en er achteraanrennen (luid schreeuwend) alsof je hem op gaat vreten. Laat 'm maar eens goed schrikken. Een dominant paard zou zich nooit laten benaderen zoals jij nu doet, dus jij moet dat ook niet doen...

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:57

Menzweep is er evt. ook... Ik denk dat ik morgen een zweepje meeneem achter me rug, en als hij zich braaf laat pakken, dan houd ik de zweep er toch nog voor de zekerheid bij, en anders krijgt hij idd met de zweep als hij weer op me afkomt...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:53

Norita heeft dit gedrag ook vertoont toen ze net bij me was, ik was in het begin hevig onder de indruk...dom dom...snoepjes meenemen om haar te lokken, ook heel erg dom. Het enige wat echt helpt en wat mij ook geholpen heeft om hem of haar eens een echte verschrikkelijke optater te geven. Ik deed dit toendertijd inderdaad ook met een menzweep, handig ding, komt hard aan weet ik uit ervaring. Ik heb ooit eens tegen mijn oor gezwiept Verdrietig
Mijn advies is absoluut niet lokken met voer, maar eisen dat hij of zij komt. Komt ze niet niet, dan laat je haar lopen. En dat alsmaar weer. Dreigt ze met trappen, een tik geven.
Dominantieproblemen moet je ook behandelen onder het zadel of tijdens het longeren, dus daar ook eisen dat je de baas bent. Maak je groot, toon geen angst, laat je never nooit niet trappen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:56

een paard dat het in zn stomme hersens haalt om mij aan te vallen is nog niet jarig............ die heeft dan een goede reden om de eerste drie weken niet bij me in de buurt te komen............. kan er niet zo goed mee omgaan met dat soort avonturen

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:27

zoals ik het lees,ziet de pony overal een spelletje van in.
en dat ze helemaal niets verkeerds doet bij het vangen,dat lijkt me nogal sterk!en bliksumluver:dat ie zich door jou liet vangen en zich een keer lostrok een je schop gaf,zal echt puur uit speelsigheid zijn geweest...
ik zou eigenlijk dolgraag een keer willen kijken hoe het eraan toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:46

Een zweep meenemen meppen en dan verbaasd zijn dat hij niet komt Verward
Ik denk dat je moet beginnen met grond werk en met het werk leuk te maken.Als je hem wil opdrijven doe dit met een touw.Een paard pak je ook niet bij zijn halster uit de wei maar aan een touw aan zijn halster vast.Voor meer NH tips stuur eens een Pb naar josien hier op bokt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:08

Een SPELLETJE?! Dat paard komt aanstieren met de oren in de nek en trapt gericht naar een mens. Dat is *geen* spelletje.

En volgens mij was het probleem niet dat hij niet kwam, maar dat hij haar aanviel. Dus dat zou ik eerst maar eens op gaan lossen, dan komt dat komen in de wei later heus wel.

Of ben ik nou gek? Ik laat me niet graag trappen. Mijn hoofd woont niet in lala-land...

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 00:30

hij heeft 1 keer iemand(waarschijnlijk per ongeluk)getrapt.
hij komt inderdaad op haar af,met zn oren plat.
het is gewoon een spelletje wie de stoerste is,en tot nu toe de pony!!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 08:53

silvana schreef:
Een zweep meenemen meppen en dan verbaasd zijn dat hij niet komt Verward
Ik denk dat je moet beginnen met grond werk en met het werk leuk te maken.Als je hem wil opdrijven doe dit met een touw.Een paard pak je ook niet bij zijn halster uit de wei maar aan een touw aan zijn halster vast.Voor meer NH tips stuur eens een Pb naar josien hier op bokt.


Bedankt, maar meestal als hij al ziet dat ik met een halstertouw aan kom lopen dan loopt ie zeker weg!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:04

Een paard is niet ongecoordineerd. Als 'ie in je richting trapt, meent 'ie het. Dat doet 'ie heus niet 'per ongeluk'. Het enige wat die keer 'pen ongeluk' ging was dat 'ie miste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:18

Probeer hem ook eens voor wat anders uit de wei te halen dan alleem voor het werk (rijden dus). Lachen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:25

Ik denk dat deze pony bijzonder dominant is en zijn wei ziet als een territorium die hij verdedigd naar jou, in zijn ogen een midere in rang.
Grondoefeningen zijn een goed idee, maar denken dat het een ongeluk is of een spelletje absoluut niet.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:03

Volgens mij zijn de meesten hier het er over eens dat hij gewoon erg dominant is. Ik sluit me daar bij aan. Je moet zorgen dat jij dominanter bent dan hij en dat doe je door hem een koekje van eigen deeg te geven! Een van de paarden die bij mijn paardje instaat heeft hier ook een handje van, zou ook tegen me opsteigeren. Ik heb hem een flinke schop gegeven en het was meteen de laatste keer dat hij het probeerde. Wees hem voor; heeft hij zn oren plat? Maak je dan groot en breed en loop zelfverzekerd op hem af, kin omhoog borst naar voren. Hij wil jou imponeren, dus zorg dat jij hem imponeert. Ik zou hem absoluut geen snoepjes geven, dan beloon je hem inderdaad voor ongewenst gedrag en zal hij dit alleen maar blijven vertonen in de hoop op meer snoepjes...
Heel veel succes en laat je niet bang maken. Als hij echt gevaarlijk is neem dan wel iemand mee!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:55

Aan de ene kant net zoals velen zeggen aanpakken die pony. Dus neem een zweep mee en maak je groot en zet geen stap opzij voor hem.

Aan de andere kant moet je er ook voor zorgen dat hij je niet ziet als diegene die me altijd uit de wei komt halen om te werken. Loop dus ook regelmatig gewoon de wei in zonder hem eruit te halen, of haal hem eruit om te poetsen ofzo.

Probeer het probleem dus aan beide kanten op te lossen, hij moet je gaan respecten en je ook aardig vinden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:30

Die problemen kunnen niet tegelijk opgelost worden denk ik. Eerst respect, dan komt die goede verstandhouding heus wel. Als je z'n leider bent wil 'ie vazelf wel weer graag dat je hem aardig vind... moet je wel eerst die leider worden.

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:48

hoi je moet nooit weg rennen want dan denkt hij dat hij de baas is ,een grote zweep meenemen en naar hem toerennen en wegjagen dan moet hij halthouden en hij mag alleen naar je toekomen als je hem roept , doet hij dit niet dan alles weer overnieuw proberen je zult zien als je dit een aantal keer doet dat hij dan steeds meer respect voor je krijgt

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:52

gijsenkim schreef:
een paard dat het in zn stomme hersens haalt om mij aan te vallen is nog niet jarig............ die heeft dan een goede reden om de eerste drie weken niet bij me in de buurt te komen............. kan er niet zo goed mee omgaan met dat soort avonturen



maar toen Vlieg een aanval op je deed ben je toch gezellie met hem een rondje achteruit door de bak gaan stappen?? Haha! Haha!

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:02

timilon schreef:
en bliksumluver:dat ie zich door jou liet vangen en zich een keer lostrok een je schop gaf,zal echt puur uit speelsigheid zijn geweest...


geloof niet dat het uit speelsigheid was! hij liep weg begon gelijk te grazen, hij d8 gewoon, je bekijtk het maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:45

Als ik het goed begrepen heb is dit niet haar eigen pony maar haar verzorg pony.Ik denk dat ze beter te raad gaat bij de eigenaren .Want ik als eigenaar zal het niet kunnen waarderen als iemand met een zweep zijn dominantie probleem met mijn pony ging uit vechten.Dus voor dat je wat doet zou ik het probleem met de eigenaar bespreken voordat je veel problemen krijgt met de eigenaar.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:02

Eigenlijk is het zo makkelijk praten...maar als je het zelfvertrouwen niet hebt om dit aan te durven pakken....
De TS komt niets voor niets met dit verhaal zoiets had ze waarschijnlijk ook zelf kunnen bedenken!

Vraag eens iemand op stal om advies. Vraag of diegene je wil helpen....
Iemand die streng kan zijn en die pony eens goed op zijn falie geeft.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:04

Heej ik zou gewoon met meerdere komen.. hem insluiten, pakken en GOED vasthouden zodat hij zich niet los kan rukken en kan trappen.

Maarja ik heb makkelijk praten... Mijn pony komt zo met haar oortjes naar voren op me af lopen Schijnheilig

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-04 15:01

Als ik bijv. de shet eerst ga pakken en die meeneem naar Herman, dan is hij wel gewoon braaf en kan ik hem zo meenemen... Maar ik ga trouwens niet altijd rijden als ik hem uit de wei haal, dat doe ik sowieso niet, maar als hij al heeft gewerkt en ik loop daarna de wei in, dan is hij ook gewoon braaf omdat hij weet ik heb al gewerkt, nu hoeft het niet meer... Maar het gaat nu al wel beter!