Vertrouwen in je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Vertrouwen in je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 23:08

Is me ook wat moois.. zat ik vanmiddag bij zon in stal, komt een van de stalhulpen hysterisch naar me toe, 'Sta op, levensgevaarlijk wat je doet, nooit! bij een paard in stal gaan zitten' (En op deze manier het paard laten schrikken is niet gevaarlijk wou je zeggen Clown)
Ik Snap het niet, zon is het enige paard dat ik 100% vertrouw, zowel in de stal als met het rijden. In de stal zit ik altijd voor en na de les bij hem, tijdens het poetsen, als ik de singelstreekl poets zit ik onder zijn buik, zelfde geld voor zijn benen, ik leun ook gerust tegen zijn achterbenen aan, als ik sta maar ook zittend. Ik ken dat paardje door en door, en weet dat ie nooit zal trappen. Tuurlijk schrikt een paard wel eens, maar qua vertrouwen denk ik er dan niet aan.
In hoeverre vertrouwen jullie je paard? (Of manegepaard)

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:11

Ik vertrouw mijn beide paarden 100%, zit ook regelmatig bij ze in de stal, ook bij mijn onstuimige hengst... en ik vertrouw ze niet onterecht denk ik, in de 18 en 6 jaar dat ik ze nu heb zijn ze zelfs nog nooit op mijn tenen gaan staan, laat staan erger Lachen.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:15

Ik ga ook gerust onder Coentjuh door, ik lig wel is m'n hoofd op z'n dikke kontje Tong uitsteken en ga gerust vlak achter hem langs! Hij heeft nog nooit getrapt en ik weet zeker dat ie dat nooit zal doen! En als ie aan het slapen is, lekker er bij gaan liggen enzow! Of gesellig bij hem op stal zitten, das allemaal geen probleem Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:20

Ik zit vaker bij beide in stal. Ook bij Zoe die die meerdere mensen wel eens heeft getrapt. Hierdoor schep je wel een band met je paardje ze troetelt wat met ze krijgen aandacht in die saaie stal die ze hebben....

Waarom zou je je eigen paard niet kunnen vertrouwen?

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 23:22

Gaat ditmaal om een manege paard bij mij. Maar wel een die ik sinds jaar en dag vertroetel, weliswaar een tot 3 keer in de week, maar hij kent me wel, en ik ken hem. Buiten dat is het een grote knuffel. Ik kan alles bij hem doen. Vind er ook niets gevaarlijks aan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:23

ik vertrouw Evita ook voor 100%. Ik heb haar meer dan vijf jaar, en ik ken haar door en door, ik weet wat ik kan en wat ik niet kan. Ze kijkt bv heel kwaad en dreigend als je je armen over haar rug zwaait, maar ik weet nu dat ze alleen lelijk kijkt en niets anders, dat heb ik vaak genoeg gezien. Gisteren lag ze op de grond en toen ben ik even tegen haar aan komen liggen, vind ik ook een teken van vertrouwen. En ik durf ook wel eens bij haar op stal te gaan zitten.
Bij Prima ben ik wel wat voorzichter, maar niet zo voorzichtig als in het begin. Maar ik ken Prima dan ook niet zolang als Evita,en ik weet dat Prima soms nog wat speels en opdringerig is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:27

Ik ga niet zomaar in z'n stal zitten, mij te link. Het zal geen rottigheid zijn, ik vertrouw 'm heus wel, maar hij weegt wel 750 kg en is nogal onbehouwen soms... Als hij per ongeluk op me stapt heb ik een groot probleem!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:35

Ik denk dat als het je eigen paard is, en je vertrouwt hem, dan is het je wat je zelf wilt, als je maar blijft opletten, want idd, een paard kan snel schrikken, en dan kan niemand er wat aan doen. Je eigen verantwoording dus. Wel snap ik dat de stalhulp er iets van zegt als je dat bij een manegepaard doet. Ten eerste omdat anderen er een voorbeeld aan kunnen nemen, en het misschien bij een minder vertouwd paard doen (want ZIJ deed het toch ook??) hiermee bedoel ik dan vooral kinderen. Plus het feit, dat ALS er toch iets gebeurt, de manege aansprakelijk kan worden gesteld. Mee uitkijken dus!!!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:45

Sorry maar mijn paarden schikken niet in stal... Hun stal is iets waar ze zich veilig in voelen en op hun gemak kunnen staan. Of er moet iemand als een bezetene te keer gaan daar.... Knipoog Maar dan nog als je buiten rijd kan je paard ook schikken daardoor kan je eraf vallen en iets breken.

Ze zullen je... als het goed is... niet opzettelijk pijn doen!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:51

ik heb 2.3jarige paardjes,
mijn 3 jarige haflinger vertrouw ik wel,maare toch pas ik wel op,gewoon vanwege zijn leeftijd,
maar ik kan alles met em doen,
eronderdoor,
zonder zadel de woonwijk door,noem maar op...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:15

Ik ben weleens tegen mijn paard aan is slaap gevallen. Hij lag in de wei en ik ging er lekker tegenaan hangen. Het zonnetje scheen en het was lekker warm. Ik werd wakker omdat hij opstond en mijn kussen/rugleuning ineens weg was....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:38

Ik vertrouw mijn paard wel, maar het blijft een vluchtdier, pasgeleden deed ik zijn peesbeschermers af, madam springt opzij en gooit mij op de grond. Hersenschudding naar het ziekenhuis geweest en al. Dat heeft me effe wakker geschud, altijd opletten.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:52

Mijn paard vertrouw ik helemaal, kan ook gewoon in zijn stal gaan zitten.
Ook op het land is hij te vertrouwen, dan ga ik wel eens in het land zitten en dan komt hij naar me toe gelopen en gaat dan rond mij heen grazen, heel gezellig hoor.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:15

Ik heb mijn paard nu vijftien jaar, vertrouw hem voor de volle 100%. Ik weet dat dat eigenlijk niet kan, maar hij heeft mij nooit iets gedaan.
Helaas kun je hier natuurlijk nooit van uit gaan!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:21

Ik vertrouw mijn paard zeker wel maar bij hem in de stal zitten doe ik niet. Vind het geen fris idee dat ik ergens in de poep of plas kan gaan zitten en wat heeft mijn paard eraan als ik bij hem in zn stal zit? Hij is niet zo'n knuffelkont dat hij dan helemaal naar mij toe komt enzo, denk dat hij gewoon vrolijk gaat staan eten en dan zit ik daar alleen maar in de weg. Wat als hij toch perongeluk op je been of voet gaat staan, moet je dan boos worden of niet? Jij zit daar alleen maar in de weg voor hem (naar mijn idee dan, bij andere paarden kan het heel anders zijn). Zou wel eens bij hem willen zitten in zijn stal als hij ligt maar als hij al ligt en er komt iemand staat hij meteen op. Verder vertrouw ik hem wel zo goed dat ik gewoon achter hem ga staan, kan half onder hem zitten en hem overal aanraken, dat maakt hem allemaal niks uit. Ik ga ook gerust met een halstertje en zonder zadel een pad langs het weiland afstappen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:28

Genderose vertrouwde ik door en door. Ik kende haar ook door en door, en wist wanneer ik te ver ging, en wanneer het genoeg was met iets.
Ik zat ook vaak bij haar in stal, en kwam ze altijd knuffelen. Ik lag ook bij haar in stal, en ze zou noiot op me gaan staan. Hing als ze aan het eten was, met mjin hoofd tussen de voorbenen door Tong uitsteken, achterbenen geen probleem, en ook onder de buik door naar de andere kant toe bijvoorbeeld bij het benen poetsen deed ik ook heel vaak.
Mevrouw vertrouwde ik helemaal, ze liep ook het grootste deel gewoon los met me mee, en stond ook gewoon los. Stond ze heerlijk in rust.
Verder kon ik haar overal aan raken, en ging ik met enkel een halstertje met een touwtje het land in.
En haar uit de weide halen heb ik ook verschillende keren gedaan met enkel een touw om haar hals. Niet dat ze daar mee te sturen was, maar wel mee halt te houden, en ik vertrouwde erop dat ze zelf richting stal ging Lachen (wel altijd cap op, maar dat heeft niets met vertrouwen te maken vind ik)

En dan te bedenken dat ik haar maar een klein jaartje heb gedaan... Een jaar daarvoor poetste ik haar ook wel eens en wat rijden, maar niet echt intensief met haa bezig. Toen vertrouwde ik haar ook echt voor geen meter.
Toen ik haar echt ging doen, full time zo maar te zeggen, klikte het binnen twee maandjes, en vertrouwde ik haar al 100%

Het mooiste was nog altijd in de weide. Als veulen Wodka plat lag, en ik bij hem ging liggen. Stond Genderose met haar hoofd boven ons te waken, en vlogo Union aan als die te dicht bij ons kwam Lovers Echt zooo lief!
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 23-05-04 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:29

ik ga bij Kawa ook in de stal zitten.
Geloof dat hij dat zelfs wel gezellig vind.
Eerst gaat hij dan zachtjes met zijn lip door mijn haar frutten en later staat hij met zijn hoofd 30 cm boven mijn hoofd te slapen.

Ook met er achter door lopen en zo heb ik alle vertrouwen.
Hij heeft absoluut geen losse pootjes

Hij heeft me verder ook nog nooit omgesprongen bij wat engs.
En me omgelopen om wat voor reden dan ook.
Hij is ook niet lomp, dat scheelt natuurlijk wel.


Edit: wat rare typos veranderd Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-04 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:30

het is en blijft een vlucht dier maar soms zijn er momenten dat ik ze voor de volle 100% vertrouw en soms niet zo omdat de stemming anders is....
Maar das dan een gevoel...
Ga iig niet van het ergste uit want dat voelen ze.. en daardoor ontstaan juist de ongelukken... (althans zo ervaar ik het, maja ik heb ook maar koudbloeden Verward )

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:33

Ik ga gewoon bij Splash in de stal zitten , hij vindt het prima , gaat lekker door met eten en komt afentoe ff lekker knuffelen !

Vrijdag lag ie heerlijk te dutten in de zon in de bak , ik ben bij hem gaan zitten , en al snel waren mijn benen zijn hoofdkussen Haha!
Toen Splash wou opstaan maaktte hij dat duidelijk om me een paar keer een flinke duw met zn hoofd te geven , en pas toen ik stond maakte hij aanstalten om ook op te staan......

Dus... Ja ! Ik vertrouw Splash voor de volle 1000% Lovers

*edit : Maar dit betekend absoluut niet dat ik niet op mijn hoede ben Knipoog *

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:37

Ik zit ook wel eens bij haar in de stal, heerlijk Ga ook gerust onder haar door, en bij haar achterbenen kan je ook alles. Vertrouw haar daar in 100%.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:53

ik lig wel eens bij arzu in de bak, zo onder zijn hoofd, als ze zou schrikken, dan ziet hete r niet goed voor me uit, Maar ik en arzu vallen zo meestal zowat in slaap Lachen
ookals ik bij Mick(veulentje Lovers) in stal zit, ze hij de hele tijd aan mij te vriemelen, en de moeder vind het allemaal best!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:25

Ik vertrouw Ascot voor 90%, het blijft tenslotte een vluchtdier en je kunt nooit helemaal voorspellen wat een paard wanneer gaat doen. Vindt het ook heel wat als mensen zeggen wel hun paard voor 100 % te vertrouwen.
Maar ik ga ook gerust bij Ascot in de stal zitten, wel bij de deur, mocht er eens wat zijn. KRuip ook rustig onder z'n buik door, ga erbovenop liggen enz. Maar ik blijf wel in m'n gedachten houden dat ie KAN schrikken.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:41

Ken m'n paard ook door en door. Alledrie m'n paardjes trouwens. Ik vertrouw ze en zij op hun beurt vertrouwen mij daardoor. Maar dingen als onder m'n paard gaan zitten?! Ehm nee... Wat als jij daar lekker onder zit en hij voelt een vlieg op z'n buik?! Kan je toch mooi zomaar een trap tegen je hoofd te pakken hebben, en dat is dan niet uit kwade wil, maar gewoon natuurlijk voor zo'n beest.

Ben ook wel eens onder m'n paard door gelopen ja, maar eh... Wat is het nut er eigenlijk van? En op d'r kont hangen kan ook, maar ook hier zie ik het nut niet van in... Als je wil hangen ga je op de bank hangen, toch?!

Enne, jij kan je paard nog wel voor 1000% vertrouwen, maar dat zegt natuurlijk niet dat hij of zij jou ook vertrouwt Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:52

Ik vertrouw Wendy (verzorgpony) wel, maar niet zo goed. Ze heeft nogal losse pootjes en houdt er niet van als mensen bijvoorbeeld onder haar buik door kruipen, aan haar achterbenen zitten. Dit vind ze niets, dus dat doe ik dan ook niet. In de stal zitten doe ik ook niet, maar in de wei wel. Dat vind ze gezellig, dan komt ze af en toe naar me toe om in mijn gezicht te blazen of om in mijn haar te frunikken met haar bovenlip.
Spider (verozrgpaard) vertrouw ik wel helemaal, hoewel ik er niet veel mee kan doen, zal ik zo onder hem gaan zitten, achter hem, tegen zijn kont aanhangen (doe ik ook wel vaak eigenlijk Haha!) Paard is heel braaf, vertrouwt mij ook en zal dus niet zoveel verkeerd doen.

Maar een paard voor 100% vertrouwen zou ik ook nooit doen, een paard blijft ook een beest met een eigen wil en natuurlijk met vluchtgedrag!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 11:54

Ik kan ook met gemak bij Leo in de box hoor Verward Ze is dan niet de betrouwbaarste met vreemden enzo, is behoorlijk eenkennig, maar bij ons (m'n vader moeder en mij) doet ze niets. Is ze een echte knuffel Lachen
Spike vertrouwde ik nooit echt op dat punt, zat ook zelden in z'n box.