Gebeten door paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Preddy

Berichten: 2627
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:07

He get wat een nariteiten allemaal! Gaat het al wat beter met je?? Ik ben een keer heel hard in mn ehh tiet gebeten door een shetlanderhengst, heb er nog steeds een litteken van overgehouden!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:20

Hoi tricky,
Ik ben in ieder geval blij, dat je er nogal al nuchter onder blijft.
Ik had je overigens niet voor een amateurtje versleten hoor.
Helaas ook ik betrap me er wel eens op, dat ik dat ik in mijn omgang met de paardjes wat erg " gemakkelijk" ben. Ik denk dat er juist bij degene die al jaren in het "vak" zitten, af en toe ook nog wel eens een stukje "beroeps blindheid" om de hoek komt kijken.
Wat betreft die eigenaar, die is zich waarschijnlijk helemaal te pletter geschrokken en zit zich nu af te vragen, wanneer de brief van jouw advocaat bij hem op de mat valt. ..Geintje.....maar toch wel even iets om over na te denken. Voor zover ik weet, is hij wel degelijk verantwoordelijk voor het geen hier gebeurd is, juridisch gezien dan. Om te beginnen wordt hij veronderstelt minimaal WA verzekerd te zijn, voor schade toegebracht aan derde( in dit geval jij dus) door zijn dieren. Stel, ( ik hoop het niet hoor) dat de genezing van die wond niet goed verloopt, met alle narigheid van dien, of door de schrik ben je bang geworden en kun je je werk niet meer doen ( dit zijn zo maar een paar optie's) dan kan dit voor jou grote financieele en ook geestelijke consequentie's hebben. En dat moet je wel ergens kunnen verhalen. Informeer hier eens naar bij een advocaat.
Ik zou hem hem zo wie zo, wel een aangetekende brief sturen, waarin je hem aansprakelijk stelt voor het gebeurde en de eventuele hier uit voortkomende (financieele) gevolgen, nu, maar ook eventueel in de toekomst.
Nog even een klein weerwoordje op het stukje hieronder, waar je het niet helemaal mee eens was.

Ben het niet helemaal feitelijk eens met je opmerking dat mijn uitgestoken hoofd (mijn handen waren op mijn rug) een signaal 'gevaarlijk' gaven naar de merrie. Paarden begroeten elkaar door aan elkaars neus te snuffelen. Het veulen had die groet allang beantwoord op die noodlottige dat en trok zich daarna terug, waarna ik, na een laatste blik op de moeder, hetzelfde wilde doen.

Je vergeet even het stukje, waar ik zei, "je hebt nu eenmaal geen oren die je vooruit kunt steken, om te laten zien dat het allemaal goed bedoeld is". Kijk zo'n veulentje kent nog niet alle gedragsregels en als hij ze al wel kent dan wint de nieuwsgierig het meestal, dus dat gaat wel goed. Maar ja, mamma kent ze wel en die zag er kennelijk dus heel iets anders in.
Ook jouw opmerking, " Ik doe dit ook bij mijn eigen paarden nooit meer"
Jammer, want jouw eigen paarden ken je door en door en zij jou ook, dus daar zal een dergelijke reactie nooit voorkomen ( zolang er geen erg jonge veulentjes bijlopen tenminsten). Probeer zo weinig mogelijk te veranderen in jouw gedrag naar de paarden toe, niet alleen wordt jij er heel onzeker van, maar jouw paarden ook, want zo kennen ze je niet.
Sterkte met alles en laat nog even horen hoe het allemaal verder gaat.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:39

Ik ben gisteren door de pony van de buren (een van het stel zat met been over het gaas) in m'n borst gebeten Bloos! .
Op zich viel het qua pijn wel mee en had ook niet meteen gekeken of je er wat van zag maar het bleef toch wel pijnlijk.
En ja hoor toen ik keek was het flink blauw en beetje bloed door m'n bh.
Een grote "schaafwond" van 5 cm lang Verward

Ik had een fleecetrui, t-shirt, hemd en bh aan, ik wist niet dat paarden zo konden bijten maar nu weet ik het wel Schijnheilig

Verder niet veel last van gelukkig.

Saphia89

Berichten: 579
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:10

Inieder geval Beterschap met je wang!!!
Ik heb nog nooit een beet gehad van een paard..maar wel een beet in mijn wang van de h0nd van myn neef..hij had wel doorgebeten maar nog net niet mijn hele wang geperforeerd(hij had net t0en ik hem w0u aaien een epilepsie aanval en dat wist ik niet).Omdat de h0nd een verjaardagscadeau van mijn neef was en ik hem nog steeds heel lief vind hebben we hem niet in laten slapen.
Niet echt vergelijkbaar met j0u verhaal, maarja:)
Heel veel succes met je wang!!!

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:02

Welkom en veel beterschap! Ik hoop dat de pijn snel wegtrekt en dat de wond niet zo lelijk is. Want in je gezicht een wond is nooit fijn, iedereen ziet het.

Ik was vorige week ook bij een merrie met veulen. Het veulen was denk ik een paar dagen oud. Ik ging op m'n hurken zitten en de merrie beet me ook bijna in mijn wang, gelukkig net mis. Ik ken de merrie best goed en voordat ze het veulentje had was ze altijd heel lief en braaf en kwam altijd naar je toe. Maar het is haar eerste veulen en ze is een beetje beschermend. Ik had ook niet goed opgelet. Het had erger af kunnen lopen. Ik schrok er wel van.

Nogmaals, beterschap en ik hoop dat het snel wegtrekt!

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:32

Jemig, toch meer bijtverhalen dan ik zelf had gevonden op het Internet.
Het is in ieder geval duidelijk dat je je niet kan veroorloven je concentratie te verliezen in de nabijheid van een paard. Het zijn toch kolossen van 400 plus kg en zoals nu blijkt beschikken ze over een formidabel gebit!

Mijn wond voelt wel goed, voor zover je dat kan zeggen van een wond. Heb de echte wond nog steeds niet gezien, want die is bedekt met hechtpleisters, maar volgens mij gaat de genezing wel goed. Vrijdag weer naar het ziekenhuis, dan is het een week geleden. Misschien mag het spul er dan wel vanaf. Kan ik echt kijken. Afwachten.

Omdat ik in mijn gezicht ben gebeten heb ik dit keer niks gedaan met natuurlijke remedies, maar ik ben wel een beetje een kruidenvrouwtje en als het een lelijk litteken blijkt te zijn, ga ik het met mijn hele tuin te lijf!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:34

Bij een kennis van mij heeft haar altijd zo zoete hengst haar hele biceps eraf gescheurd, tilde haar zo op..... schudde een paar keer en liet toen los....... alleen de biceps van haar rechter arm hing er nog aan een pees aan............

Leuk he, paarden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:16

Tjee wat waardeloos zeg. Je zal wel behoorlijk geschrokken zijn.
Vroeger had ik een verzorgpony en die mensen hadden ook een Gelderse merrie. Echt een akelig dier, die sloeg je gewoonlijk al bijna de stal uit, maar met veulen was ze helemaal niet meer te hanteren. Je moest echt het veulen tussen jou en de merrie houden, anders kon je het wel vergeten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:25

Ik hoop dat je wang goed geneesd, en anders is er met kosmetische chirurgie nog een heleboel aan te doen.

Ik betrap me er zelf ook op dat ik bij paarden soms te makkelijk ben, en teveel vertrouwen geef aan paarden die ik nauwelijks ken. Ik heb zelf als kind een keer een beet in mijn buik gehad toen ik een merrie met veulen bezocht die achter op het land bij mijn grootouders stond. Zelf ben ik vorig jaar out of the blue door een jaarling gebeten in de groep met jaarlingen waar mijn eigen jaarling tussen stond, dus sindsdien weet ik weer dat je ogen van voor en van achter in je hoofd moet hebben als je midden in een groep paarden staan.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:39

Tjee, wat je al niet overkomen kan. Heel veel betershap met je wond!
Ik hoop dat het goed geneest. En zo zie je maar dat n ongeluk in een klein hoekje zit...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:01

Ik kreeg in het weekend ook zo een "leuk" berichtje over onze hoefsmid, maar dan zonder paardengebit maar met paardenbenen..
T schijnt dus dat hij vorige week een 3-jarig paard moest helpen vangen in de wei, en die heet hem een serieuse trap verkocht. Lever en/of milt beschadigt en op intensieve Scheve mond (hij is nu volgens de berichten wel van intensieve af gelukkig) . En die man had jarenlang ervaring en al vaker 'rotknollen' bij zich gehad...

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:03

Jammer dat je hierdoor zo terughoudend bent geworden! Mijn merrie is vrijdag moeder geworden, en hoewel ik kan lezen en schrijven met deze merrie ken ik haar niet meer terug. Wel mag iedereen bij het veulen komen, zolang Ik! er maar bij ben.

Leliev

Berichten: 4954
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Mooie stad, achter de duinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:05

ook lekker is als je een paard aan het opzadelen bent en je word tegen je achterste geschopt. (ik spreek uit ervaring)
oke, t was wel n beetje me eigen schuld want ik was aan het aansingelen en lette niet goed op

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:18

Tricky1 schreef
Citaat:
... Ze tonen de aard van het paard zoals die is zonder de invloed van mensen: sociaal, toegankelijk en heel duidelijk in hun signalen.


Tricky: volgens mij zit hier de oplossing van het raadsel waarom je dit is overkomen. Het is precies hetzelfde als wat jij over Abby zei toen je haar voor de eerste keer zag: onbedorvenheid.
Die Konikpaarden hebben nog nooit kennis gemaakt met de onduidelijke manier van communiceren van mensen en staan dus onbevangen tegenover ons en reageren op hun natuurlijke manier.

Een gedomesticeerd paard wordt de hele dag overspoeld met tegenstrijdige communicatiesignalen van de mens en kan daar zo van in de war raken dat het gaat reageren op een manier waarvan het ontdekt heeft dat het erg succesvol is. Vaak is dat agressief gedrag omdat wij ten eerste de voorbodes tot dat gedrag vaak niet herkennen en ten tweede omdat wij op basis van dat agressieve gedrag ons inderdaad terugtrekken.

Ik hoop dat je wang alweer een stukje verder genezen is, maar dat zal ik volgende week zeker zien!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:40

jeetje wat een verhaal
ik ben zelf ook weleens bijna gebeten door een merrie met een veulen
ik verzorgde een pony ik was toen 11 jaar
ik wist wel dat de merrie bijna moest bevallen dus elke ochtend kwam ik even bij haar kijken
en ff knuffelen enzo
toen opeens kwam ik de stal in bij de merrie
maar ik wist niet dat het veulentje al geboren was
ik loop naar binnen en opeens draaid die merrie zich om met der oren in de nek en wilde me aanvallen
gelukkig was ik snel uit de stal
omdat er geen deur in zat alleen een stang
waar ik snel onder door kon glippen
ik had het veulen toen nog niet gezien (lag in een dikke laag stro)
ik ben toen weer rustig naar de merrie gegaan om haar op te gemak te stellen
maar later mocht ik het veulen wel aaien
maar vanaf die dag ben ik veilig uit de stal gebleven
want ik kwam niks vermoedend en best enthosiast de stal binnen


eigenlijk vond ik dat dit niet mijn schuld was
want de eigenaar had mij niks verteld
niet gebeld of een briefje opgehangen dat het veulentje er was
terwijl ze wisten dat ik altijd gelijk bij de merrie de stal in ging

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:44

Lees dit verhaal vandaag pas voor het eerst en dacht gelijk aan de handelaar waar ik mijn tinker heb gekocht....die mist namelijk ook een stuk oor na een beet van een paard. Begeef mij ook dagelijks tussen een koppel paarden (stuk of 11) maar ben altijd op mijn hoede. Lees altijd de oren en als ik het niet vertrouw stap ik weg of maak mij groot en jaag ze weg. Vind het toch heel top te lezen dat jij deze merrie niets kwalijk neemt want in feite doet ze eigenlijk niets anders wat iedere moeder zou doen (ongeacht mens, hond, paard etc)...ze komt op voor haar kind. Ben wel erg benieuwd hoe het nu met je wang is want het verband zal er inmiddels wel vanaf zijn.
Vind trouwens dat je heel lekker schrijft (al is de aanleiding van dit verhaal wat minder).....heel duidelijk en goede lopende zinnen wat heel fijn leest.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:44

Jeetje, dat is inderdaad schrikken! Toen ik mijn pols brak, stond heel mijn arm krom, Het leek net of mijn arm er onderaan hing. Dat is heel eng. Ik was toen ook in shock. Je blijft maar denken dat je in een nare droom zit... Maar helaas. Ik wens je heel veel sterkte toe, en ik hoop dat het mooi geneest!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:24

Zo'n 8 jaar geleden ben ik gebeten door een 3-jarig hengstje. Hij stond in z'n box, ik stond ervoor, hem te aaien. Deed ik wel vaker en hij vond de aandacht altijd wel fijn. Tot die ene dag dat hij zomaar ineens mij beet, in m'n onderlip en meteen weer achteruit schoot . Ik mis dus nu de rechter helft van m'n onderlip en naar opzij naar m'n kin toe is het weefsel over een centimeter of 6 uitgescheurd Ziek .
We zijn naar de EHBO gegaan waar de plastisch chirurg werd opgetrommeld die de wond eerst situatief heeft gehecht, zodat het zaakje wel aan elkaar zat maar eventuele vuiligheid er wel uit kon. Dat was maandagavond (weet het nog steeds Scheve mond ) donderdag ben ik onder narcose gebracht en heeft hij alles weer netjes aan elkaar gezet. Nu 8 jaar later is er nauwelijks meer iets van te zien OK dan! . Ik heb een iets smaller bekkie gekregen, maar gelukkig is lipweefsel heel elastisch Knipoog . Mensen die mij niet kennen zien er echt helemaal niks aan. Mensen die mij wel kennen zien wel iets maar weten niet wat.
Van de plastisch chirurg kreeg ik indertijd het advies om, toen de hechtingen eruit waren, te gaan smeren met calendulazalf. Dat gaat littekenvorming tegen.

Waarom dat hengstje mij beet? Het enige wat ik me kan bedenken is dat het tegen voertijd liep (let wel: er werd nog niet gevoerd). Later is gebleken dat hij een enorme voedernijd had.

Jaren lang ben ik heel wantrouwend geweest naar vreemde paarden die met hun hoofd te dicht naar me toe kwamen. Nog steeds eigenlijk. Alleen paarden die ik ken en vertrouw treed ik nu weer vrijmoediger tegemoet. Maar dat heeft wel tijd gekost.

Sterkte ermee en geef het tijd.

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:35

Wel banketstaaf dat de eigenaar niks van zich heeft laten horen. Kan ook zijn dat hij zich schaamt natuurlijk. Ik zou hem bellen om te zeggen wat je voelt, en hoe het is afgelopen.

Verder wens ik je sterkte toe.