Pensionstallen versus maneges op Omroep Gelderland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Pensionstallen versus maneges op Omroep Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-04 21:44

Omgeving Arnhem:
Vandaag, donderdag rond het halve uur tot en met morgenochtend, intervieuws met pensionhoudster (Henriette Hoeve), en manegehouder (Mansour) over het feit dat steeds meer boeren paardenpensionhouder worden.
Manegehouder beoogt veiliger te zijn, pensionhouder zegt paarden daar (vaak) beter leven hebben dan op manege ivm meer weidegang.


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:36

ja heb het gezien, was wel een leuk stukje Lachen
heb wel wat bekende knollies voorbij zien komen Knipoog

Dag lieve mama...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:56

Was wel interessant geweest, denk ik. Helaas woon ik in Brabant...

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:57

Ik heb het ook gezien en ik vond het werkelijk een waardeloze reportage.

Het ging er om dat steeds meer boeren over schakelen op het houden van pension paarden. Dit is een doorn in het oog van een aantal manege-houders [Rik Steijn van manege Mansour was aan het woord]. Boeren bieden stalling aan voor veel minder geld waardoor er een leegloop op maneges ontstaat. Dit kunnen zij o.a. omdat ze met een lager BTW tarief werken, en met hulp van de overheid over kunnen schakelen op paardenhouderij dmv subsidies.

Manege-houders klagen er over dat er bij de 'boeren-pensionstallen' niet zo goed wordt gelet op veiligheid. Daarmee bedoelen ze bijv. het verplicht dragen van caps, deugdedelijke kleding, het correct opstellen van de paarden op de rijbaan voor het opstijgen. Maw aandacht voor een goede rijopleiding van de ruiter.

Ik heb me een ongeluk zitten ergeren aan de betutteling van manegehouder Rik Steijn. Als pensionklant wil ik vooral een plek waar mijn paard erg happy is en waar ik zelf lekker aan het werk kan met mijn paard. Ik moet er niet aan denken dat de stalhouder zich met mijn opleiding als ruiter gaat bemoeien . Dat is een taak van de manege en de [prive]instructeur.

Een pensionstal en een manege zijn 2 totaal verschillende dingen. Iemand die bewust kiest om in pension te gaan bij een manege heeft daarvoor heel andere redenen dan de genen die heel bewust kiest om bij een boer/pensionstal te gaan staan. Er werden appels met peren vergeleken.

Hebben jullie het ook zo ervaren??

Waar staan jullie zelf? En hoe ben je tot die keuze gekomen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:15

Ik heb om heel eerlijk te zijn meer op de paardjes gelet die langs kwamen... omdat ik er wat ken van de HH hoeve...
Maar vind het ook erg lastig om een manege en pension stal te vergelijken..

Ik sta zelf op een pensionstal, kleinschalig, veel weidegang en ruime stal. Ik wilde een plekje voor buddy waar hij veel de wei in gaat, zodat hij niet hele dag op stal staat en toch lekker kan spelen.
Vind het belangrijk voor de ontwikkeling van Buddy dat hij ook de ruimte heeft.
En als baasje ben ik graag op een rustige plek waar ik zelf lekker mijn gang kan gaan.
En waar niet de hele dag lesklanten en kids rond banjeren..

Op een manege staan lijkt mij een ramp, al die regels die Mansour heeft, ik zou er los van de drukte van al die lessen niet tegen kunnen.
Ik wil lekker kunnen rijden wanneer ik wil, en HOE ik wil, als ik zonder capm wil rond hobbelen, dan is dat mijn keus en dan zit ik niet op een staleigenaar te wachten doe me achterna komt en me verplicht om een cap op te zettenrij vrijwel als enigste op mijn stal altijd met cap maar gaat om het idee Knipoog

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:43

Zo denk ik er dus ook over Waterkippie.
Ik denk dat er zo'n leegloop op maneges is omdat mensen graag wat meer vrijheid willen. Kunnen rijden WANNEER en HOE ik wil, dat is op een manege bijna onmogelijk.

Zo'n regel als, Veilig Rijden is heel mooi. Maar ik heb nog wel een lijstje van dingen die ik veel belangrijker vind als ik stalling zoek. Helemaal onderaan is er misschien plek vooriets als veilig rijden.

Veilig rijden begint toch met fatsoenlijk les. En dat is op de manege ver te zoeken. Eigen instructie mag je vaak niet meenemen dus ben je aangewezen op de instructie die in huis is en dat is meestal niet veel soeps [laat ik het netjes houden].

Nu wil het toeval ook nog eens dat er op Manege Mansour een tijd terug iemand van het paard is gevallen waardoor die persoon gedeeltelijk arbeidsongeschikt is geraakt. Daar is een rechtzaak over geweest waarbij de manege houder aansprakelijk is gesteld voor de geleden schade. De manege houder wist dat de lesklant op een paard reed dat niet altijd betrouwbaar was..........

Over veilig paardrijden gesproken...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 13:32

Groot voordeel van pensions is dat ook de bakken niet ingebruik zijn voor manegeklanten. en lessen of verjaardagspartijtjes...., hondenkeuringen, jeu-de-boules....en weet ik veel waar maneges die vaak voor verhuren.
Want we kunnen het ook weleens over de nadelen van maneges hebben, en dat is er dus een groot nadeel, het gebruik van het terrein.
Voor mij is het grootste verschil tussen een pension en manege dat het mange-bedrijf voor gaat vaak op pensionklanten, die na verloop van tijd
daarom vaak vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:49

Idd een groot deel van de pensionklanten vertrekken vaak weer omdat het op de maneges allemaal te veel gericht is op de manege lessen.

Die Rik Steijn slaat imo de plank even goed mis. Veilig rijden is prima. Maar als je kijkt waar de ergste ongelukken gebeuren dan is dat bijna altijd in de manege les. En daar is Mansour nou een mooi voorbeeld van........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aragorn2005, Babootje, Balou_k, Freekfuchs, laura_estee, MairiMacBran, MarjanB, mirriejj, Nieknollie, Salinah, Symke, Vagabondo en 121 bezoekers