Veulen met hersenvliesontsteking

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:13

Ik heb er ook geen ervaring mee. Wat vreselijk zeg!! Komt het vaak voor?

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:31

Jeetje dat s schrikken. Sterkte de komende tijd. Nu maar duimen dat ze er over boven op komt en er niets aan over houdt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:38

jeetje zeg wat verschrikkelijk!
heel erg veel sterkte en ik hoop dat t weer helemaal goed komt met het veulen Ach gut

Susanne1

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:45

Bij mijn oude stal is er ook een paard geweest met hersenvliesontsteking. De dierenarts dacht in de eerste instantie aan koliek vanwege de symptomen (rondjes lopen en hoofd scheef), maar alle middelen daartegen hielpen niet. Nadat hij de dierenarts een rotschop had verkocht hebben ze hem toch maar in de trailer gehesen om naar Utrecht te gaan.

Dat heeft hij niet gehaald. Hij is van de pijn omgedonderd in de trailer en toen de eigenaar ging kijken kwam hij van ellende uit de zijdeur van de trailer (midden op de snelweg), dat was nog een heel drama.
Uiteindelijk is hij naar een dierenkliniek ergens tussen Den Haag en Utrecht (ik kan niet niet meer op de plaatsnaam komen) gegaan onder politiebegeleiding en daar werd de diagnose hersenvliesontsteking gesteld. Hij is er een week of 2 gebleven en met veel antibiotica en heel veel rust is hij gelukkig weer opgeknapt.

De eerste tijd had hij nog wat coordinatieproblemen, maar nu (ruim 5 jaar later) gaat alles prima met hem. Overigens is het een recreatiepaard, dus over verminderde sportcapaciteiten kan ik niets zeggen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:56

wat erg.
ik hoop voor je dat het goedkomt. zijn wel bange tijden nu, je weet niet wat je gaat aantreffen als je de stal binnengaat.......
mss geluk dat ie al wat ouder is en al iets steviger is en meer af kan dan een pasgeborene.
is er nu geen besmettingsgevaar voor andere paarden?
bij mensen is dat toch zo. (ik dacht dat er verschillende varianten waren, en dat er ook bij waren die besmettelijk zijn???)
ik duim voor je gribje!

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:05

Mijn zusje heeft hersenvliesonsteking gehad, vakantie geruwineerd, mijn moeder en ik hebben het toen ook een beetje gekregen, wat een ramp was dat!!! We waren er maar net optijd bij anders had ik misschien geen zussie meer gehad...slik...
Ik wist nie dat paarden(dieren) ook hersenvlies onsteking konden krijgen, maar ik leef met je mee weet precies waar je doorheen gaat...
Sterte (ook aan het veulen natuurlijk!)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:07

Fijn dat het veulen in ieder geval de nacht doorgekomen is!
Ik hoop dat ze er weer bovenop komt.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 21:48

Ik heb helaas slecht nieuws. Toen ik vanmiddag ging kijken schrok ik behoorlijk. Ze was had achteruitgegaan. We zijn toch naar een kliniek gegaan. Veulentje in een bus gelegd op bed van stro en dekens en merrie in de trailer. Ik ben tijdens de reis bij het veulen gaan zitten. Toen ik onderweg even voor in de bus ging zitten werd ze onrustig en ben ik weer bij haar gaan zitten, toen was ze weer rustig. Toen we daar aangekomen waren werd ze meteen onderzocht en werd er een bloed onderzoek gedaan. Echter hadden we de hoop al opgegeven. Uit bloedonderzoek was niets naar voren gekomen. Toch moest het iets met de hersenen zijn. En waarschijnlijk was het een langzame vorm van hersenvliesontsteking. Om het veulen en de merrie nog meer pijn en ellende te besparen hebben we er voor gekozen het veulen in te laten slapen. Ik ben al die tijd bij haar gebleven heb haar geaaid en gerust gesteld. Ze is rustig in mijn armen ingeslapen. Het was erg moeilijk deze beslissing te nemen maar het was echt het beste besluit ze is nu beter af.
Het was wel erg moeilijk om afscheid te moeten nemen.
Maar het is beter zo...

Ook wil ik mazzeltje nog bedanken, zij was zo lief geweest het nummer van haar homeopaat te geven die ons ook nog zou willen helpen. Helaas had dit geen zin meer omdat het veulen al te ver heen was. Maar toch heel erg bedankt voor de moeite!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:53

Heel triest Huilen sterkte er mee iig. Ik hoop dat de merrie er ook goed doorheen komt (melk/psygisch etc).

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:55

Wat vrezelijk om te horen, vooral omdat jullie je best hebben gedaan. Het is zeker beter haar uit haar lijden te verlossen. Ik kan me goed voorstellen dat het erg zwaar geweest is. Hoe gaat het met de merrie nu? Heel veel sterkte.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:57

he bah! wat verschrikkelijk..sterkte ermee ..

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 21:58

Ik vind het echt heel rot voor je.
Sterkte hoor!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:02

Echt zo verschrikkelijk Verdrietig Jullie hebben zo hard je best gedaan...

Heel verdrietig Verdrietig Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:03

Wat erg
het zit je niet echt mee
Sterkte

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:04

Ach jeetje, dat is geen fijn nieuws. Veel sterkte ermee! Ach gut

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 22:05

Ods schreef:
Hoe gaat het met de merrie nu?

We hebben de merrie ook afscheid laten nemen van het veulen. Iig haar even bij haar gelaten toen ze ingeslapen was. Het leek alsof ze dat wel begreep ze was daarna een stuk rustiger. Het is wel heel erg moeilijk het is een merrie die ontzettend veel melk geeft en heel erg goed is voor het veulen. We zijn dan ook heel bang voor uierontsteking. We hebben nog geprobeerd een zoogveulen te vinden maar dit is niet gelukt. Ze krijgt nu voorlopig niet veel eten (alleen oud hooi) en weinig water en we hopen dat het uier zo te rust komt. Het zal wel moeilijk zijn bij deze merrie.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:10

Jeetje zeg, wat triest dat het zo afgelopen is! Echt jammer. Hopen dat het met de merrie in elk geval wel goedgaat nu.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:26

Jeetje wat erg dat ze toch ingeslapen moest worden Verdrietig
Maarja, jullie hebben je best gedaan en meer kon je ook niet doen !

Nu maar hopen dat de merrie geen problemen gaat krijgen omdat het veulen weg is

Veel sterkte !!! Vriendjes zijn? Ach gut

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:46

Wat een vervelende gebeurtenis! Vind het echt erg voor je, ... maar natuurlijk ook voor het veulen en merrie.

Het is fantastisch en sterk hoe je het veulen hebt bijgestaan, dat is niet gemakkelijk.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:52

He jakkes, wat naar.

Ik moet zeggen dat ik veel bewondering voor jou heb.

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:52

Als eerste: HEEL VEEL sterkte, ik weet wat t is tegenslag in de paarden.

Als tweede, kan ik me ook vinden in de reactie van Wouter24. T is niet alleen belangrijk dat ie erdoor komt maar ook hoe, en wat de gevolgen zijn. Maar dat kan niemand echt voorspellen en beslissingen nemen in zo'n situatie is harstikke moeilijk.

Dus nogmaals STERKTE,
Laatst bijgewerkt door anjore op 20-05-04 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 23:07

anjore schreef:
Als eerste: HEEL VEEL sterkte, ik weet wat t is tegenslag in de paarden.

Als tweede, kan ik me ook vinden in de reactie van Wouter24. T is niet alleen belangrijk dat ie erdoor komt maar ook hoe, en wat de gevolgen zijn. Maar dat kan niemand echt voorspellen en beslissingen nemen in zo'n situatie is harstikke moeilijk.

Dus nogmaals STERKTE,

Ik kon me dat toen nog herrinneren van wouter. En toen ik zijn reactie las heb ik dat ook in mijn achterhoofd gehouden. We hebben hier op de boerderij natuurlijk met veel geboortes te maken en daardoor ook met zieke diertjes waarvan je soms ook voor de moeilijke keuze komt te staan dat je over het leven van zo´n dier moet beslissen. Dat is het risico. Voorop staat altijd was het beste is voor zo´n dier. Als we ook maar gedacht hadden dat het diertje een kans had gemaakt hadden we haar die kans nog gegeven. Echter willen we zo´n dier ook nog onnodig lang laten lijden. Daarom is dit voor ons de beste beslissing geweest. Al zijn die vaak niet het makkelijkst.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:16

Wat een dappere en moedige beslissing, ik heb er bewondering
voor dat jullie haar in alle vrede hebben in laten slapen.
Heel erg veel sterkte voor jou en alle betrokkenen Verdrietig

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:34

Heel veel sterkte, gelukkig heeft de moeder ook nog afscheid mogen nemen!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 00:01

heeej meis,

echt heel veel sterkte, maar nu heeft het beestje tenminste niet meer hoeven te leiden, jullie hebben gedaan wat jullie konden, en meer kon je gewoon niet doen,

erg veel sterkte Ach gut