Complete geboorte van een toom biggen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Complete geboorte van een toom biggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 23:31

Voor het vak verloskunde moeten we een aantal geboortes bijwonen, oa normale geboortes rund, keizersnedes rund, abnormale geboorte paard, ret.sec.behandeling paard (normale geboorte was op video, dat is nl haast niet te doen, zolang je zit te kijken houden ze het binnen en als je naar het toilet gaat ligt er een veulen), normale geboortes schaap en keizersnedes schaap en dan een complete geboorte van een toom biggen.
Omdat dat een vrij langdurig proces is, hoeven we er daar maar 1 van, maar daar moeten we wel een uitgebreid verslag van schrijven.
Meestal zijn de zeugen op de Tolakker (de proefboerderij van diergeneeskunde) op donderdag uitgerekend, dus ik ging met een vriendin tussen de middag vragen of we eind van de middag terecht konden (er mogen max. 2 studenten per zeug komen kijken, anders wordt het te druk). Dat kon, dus 's middags na ons laatste les gingen we naar de varkensstal. Om ongeveer 4 uur waren we binnen (is nog een heel gedoe, handen wassen, schoenen uit, plastic slofjes om je voeten, door de hygiëne sluis, overall aan, laarzen aan, haarnetje op en handschoenen aan en dan mag je door de ontsmettingsbak heen de stal in.
Er waren een aantal zeugen erg onrustig en waren duidelijk in de voorbereidingsfase van de op handen zijnde geboorte. Eén zeug hebben we nog net de laatste big zien komen en daarna een hele berg met nageboortes. Bij een andere zeug zat al een ander koppel te kijken en de zeug die daarnaast lag hadden wij uitgekozen om te gaan volgen, we hadden er op gegokt dat die daarna als eerste kwam.
Om kwart voor 5 kwam de eerste big van de zeug naast ons, dus dat koppel was erg blij, hun geboorte was echt begonnen...
Toen gebeurde er een hele tijd niets... Inmiddels was de dierverzorger naar huis en waren we met z'n 4-en alleen op stal.
Onze zeug ging steeds vaker liggen en een beetje persen en eindelijk werd om kwart voor 7 onze eerste big in stuitligging geboren, bijna onmiddellijk gevolgde door de tweede die normaal in kopligging lag.
Precies een uur na de eerste hadden we inmiddels 4 levende biggen, drie in stuitligging en 1 normaal geboren. Toen ging het wel vlot met onze zeug, binnen een half uur waren het er al 8, waarbij er ook nog twee gemummificeerde vruchten waren uitgedreven.
Om half tien is de laatste levende big geboren, toen had deze zeug inmiddels 17 levende biggetjes ter wereld gebracht (en dus nog die tweede dode vruchtjes). Inmiddels kwamen ook al de nageboortes eruit, gedeeltelijk al tussendoor.
En alle biggetjes waren al lekker aan het drinken, de oudste lag zelfs al een poos te slapen onder de warmtelamp. Echt een schitterend gezicht, de geboorte van een toom biggen!
Heel anders dan bijvoorbeeld een kalf, veulen of lam, maar ook dit heeft toch wel iets.
Om kwart voor tien ben ik me weer om gaan kleden, want ik moest om tien uur bij de koeienstal melken, dus overall uit enzo, eigen schoenen weer aan, naar buiten, en weer door een hygiënesluis en weer een overaal aan en laarzen, om de koeien te gaan melken (er wordt daar 3x per dag gemolken, waarbij de avondmelkbeurt door studenten wordt gedaan). Om half twaalf was ik thuis en toen heb ik heerlijk een poos onder de douche te staan om de geur van varkens, biggen en koeienstront en melk enzo lekker van mij af te spoelen.
Drukke avond, maar wel erg interessant!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 05:35

oooh dat lijkt me echt heel gaaf om te zien.
Mag ik vragen wat voor opleiding je doet?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 07:41

Ik doe de opleiding diergeneeskunde, en dit is dan onderdeel van het vak verloskunde.

Dat melken wordt normaal betaald, maar voor ons is het nu in het kader van een keuzevak en krijgen we geen geld maar studiepunten.

Het is ook echt best gaaf, hoewel ik af en toe wel de neiging had om in te grijpen (een schaap laten ze meestal niet zo lang tobben, en bij een paard is het helemaal zo gebeurt) maar dit heeft eenmaal zijn tijd nodig, zeker als er dus in totaal 19 biggetjes uit moeten komen!
Het was een hele ervaring. Ik ga zo mijn verslag in de stal ophalen, dat moet nl. worden afgetekend door de dierverzorger en die kwam vanmorgen pas weer. Kan ik gelijk eens kijken hoe het met moeder en kids gaat.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:55

Varkenshouderij is heel erg leuk. Ik mag mij zelf kaderfunctionaris in de Varkenshouderij noemen Knipoog Het leukste van biggen is het knorren als ze bij mams aan de tepels liggen.

Op wat voor een stal wordt er gemolken bij de faculteit?

...Dreaming with my eye's wide open...

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 08:03

De biggen die op zoek gaan naar de spenen vind ik ook zo'n schattig gezicht, ook dan moesten we ons af en toe bedwingen om ze niet te gaan helpen, maar ze hebben uiteindelijk alle 17 liggen drinken.
Sommigen hingen al slapend met de speen nog in hun bekje aan hun moeder vast, heel af en toe nog een slok nemend en dan ineens op de grond vallend als de speen toch uit hun bekje schoot...

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:04

En als ze wat ouder zijn dat spelen met elkaar das ook heel erg leuk om te zien Knipoog

...Dreaming with my eye's wide open...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:17

oohhh, klinkt me zo bekend....krijg er bijna heimwee van Lachen ! ik heb mijn thesis (eindstudiewerk) gemaakt over de tepelrangorde bij biggen, en heb daar zo ettelijke nachtjes (zelf onder de warmtelamp Haha! ) op verschillende tomen liggen wachten.
en dan al die geluidjes bij het zogen....práchtig Vingers aflikken OK dan! !

één nestje werd zo tam, en raakte zo aan me gehecht dat het net puppies waren. zelfs wéken later herkenden ze me nog, ik had ze zó allemaal mee willen nemen Ach gut Haha! .

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-04 18:14

Ja, inderdaad, biggetjes zijn echt heel erg leuk!
Ben gister nog even terug geweest, ze maakten het allemaal erg goed en lagen tevreden te slapen onder de lamp, maar toen ik kwam kijken werden ze weer wakker en gingen allemaal weer op zoek naar een speen om lekker te gaan drinken.
Schattig!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:23

Mooi is dat he... Dieren geboren zien worden...
Ik heb de geboorte van de kittens van onze kat ook gezien..
En indd, af en toe is het heel moeilijk om niet in te grijpen. Maar toch komt het eigenlijk altijd goed.
Fijn dat het goed gaat met de biggetjes en de zeug.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:57

Gaaf hoor, een hele bevalling... 19 biggetjes

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:16

En biggen kunnen schreeuwen! Haha!
Onze zeug wordt helaas niet drachtig, ook hebben we 2 hangbuikzwijntjes, ook erg leuk die 2. We hebben alle 3 de varkens trouwens al vanaf Big, dus helemaal geweldig.

Ik wil ook nog weleens een biggen geboorte zien Lachen

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Bentuh, Clmr, laura22, Mark0919, onpaard, tienus63, Vagabondo en 34 bezoekers