Horseback-archery

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:26

Ik vind het heel erg rot maar ook dit topic moet ik verplaatsen...
Het gaat niet over aangespannen rijden, longeren, vrijheidsdressuur, clickertraining of lange lijnen werk en dan hoort het niet op UZ...

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 07:54

Ok, waar wil je het hebben? Boogschieten te paard is geen vorm van dressuur, maar een ruitervaardigheid. Bajutsu is uitgebreid, maar in wederom geen dressuur, maar ruitervaardigheid.
Het is bovendien een zéér oude vaardigheid die een renaissance doormaakt en waarin op het moment drie verschillende 'kampioenschappen' gehouden worden en er nog twee meer onderweg zijn.
Bij allemaal echter vormen échte ruitervaardigheid met een onafhankelijke zit en instinctief schieten (zonder bewust mikken) de basis.

Het is vrij eenvoudig te organiseren en doen, maar héél moeilijk om er vaardig in te zijn; het vraagt meer ruiterkunst dan je verwacht en inderdaad moet je kunnen schieten. Bij de Europese uitvoering echter kan ook een beginner het doel raken; het gaat op die niveaus tenslotte meer om rijvaardigheid dan scherpschieten.
Op www. horsebackarchery.com staat het e.a. Je moet alleen een beetje door het 'would-be'gedoe heenkijken. Tis net als bij Western en (Klassieke)Dressuur: vergeet de malle pakkies.

Dus, waar wil je het dán hebben???? Het gaat niet over wedstrijden en evenmin over problemen en het is het tegengestelde van Western.... Hier bij paardenpraat vind ík het niet thuishoren, dán nog eerder bij rijtechnisch.
Maar goed, is eigenlijk irrelevant; er gaat in Nederland toch hooguit anderhalve man en een paardenkop boogschieten te paard Tong uitsteken

Hoe makkelijk je hiermee vaardigheid kan nastreven ook. Een héle goede voor de grootgebruiker van 'hulpmiddelen' Haha! Je stáát in rengalop in het zadel en hebt twee handen nodig voor boog en pijlen waarvan het de bedoeling is dat je er drie in één run op het doel afschiet: naar voren, -opzij en -achteren. Voor de puristen is er nog de uitdaging het zowel links- als rechts te kunnen en in dezelfde rengalop vanuit het zadel de gemiste pijlen op te pikken (met de boog). Oh, en je moet binnen een scherpe tijd van stilstand tot stilstand exáct op de daarvoor bedoelde plaats zijn.

De normen voor de verschillende beginnersniveaus zijn voor een béétje ruiter en -schutter wel te halen. Níet zonder echt onafhankelijke zit en andere rijvaardigheden echter OK dan! Nee, een gemiddelde 'dressuur'-jonkvrouwe krijgt nog geen pijl opgelegd, dat is waar, maar dat is nu juist zo mooi: je moet wel echt kunnen rijden

www.homocaballus.net

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:12

Met zulke 'aparte' dingen is het altijd even moeilijk waar je het onder plaatst.

De reden dat het niet op UZ past:
Uz betekend UIT het zadel oftewel; d'r neffe Knipoog
Eigenlijk moet dat al genoeg zeggen. Maar een nog makkelijkere regel van UZ is dat het enkel is voor de dingen die passen onder [AR] (aangespannen rijden + Langelijnen werk), [LO] (longeren, [NH] (Natural horsemanship), [CT] (Clickertraining) en [VD] (vrijheidsdressuur). De rest hoort simpelweg niet op uz.

Minder simpel is waar het dan moet. Ik heb voor paardenpraat gekozen omdat het over iets gaat waar nog wienig mensen ooit mee te maken gehad hebben en het dus nog niet echt in een 'hokje' in te delen is.
Op RT zou ook nog kunnen maar de reden dat ik daar niet voor gekozen heb is dat het geen probleem is (denk; rijtechnische PROBLEMEN). Je wilt meer over 'iets' praten waarin niet om hulp gevraagd wordt enkel of meer mensen het kennen, doen oid.

Als je toch nog iets te vragen hebt of zelf een betere plek in gedachten hebt kan dat het beste via pb. Dit is erg offtopic namelijk Knipoog.

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:10

dit was net waar ik naar opzoek was.

Weet iemand of er in nederland iemand is die hierin les geeft?

liefs,

Hleen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:26

smurf schreef:


In Oostenrijk doen ze iets met hele lange zwepen die ze boven het paard slingeren in groepsverband, wat daar de diepere betekenis achter is, is me altijd ontgaan,maar het schijnt iets feestelijks te zijn.....



ik denk dat je de puszta ruiters uit hongarije bedoelt. dat is echt gaaf, ik heb het ooit in het echt gezien. ze staan ook op de paarden, soms op DRIE tegelijk! de paarden kunnen liggen, zitten en van alles op commando, en de ruiters geven er een show bij met knallende zwepen (waarmee de paarden niet aangeraakt worden). een ruiter krijgt een veulen, die volgens traditie zijn hele leven bij hem blijft. ze rijden zonder zadels, bij het staan op de paarden gebruiken ze stukken schuimrubber onder de laarzen. hoofdstellen maken ze zelf met een leren halster en een houtje-touwtje constructie. ik vond het echt mooi om te zien. alles in ouderwetse klederdracht... ja echt mooi!

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:47

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 14-03-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:45

ook een zenuwpees kan stil staan. dat is een kwestie van oefenen.
Er moet in nederland toch ook wel zoiets zijn?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:56

Citaat:
ik denk dat je de puszta ruiters uit hongarije bedoelt


nee dat bedoel ik niet, ik bedoel wat ik zeg: Peitschengruppen in Oostenrijk.
in Hongarije ben ik nog nooit geweest, dus ik heb geen idee wat ze daar doen, maar ik weet vrij veel van wat ze in Oostenrijk doen met Norikers

janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:07

Dit bestaat ook in Japan/China/Mongolie diekanten op..
Yambusamee ofzoiets.



45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:19

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 14-03-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:09

Japke_Z schreef:
phoenix4ever schreef:
ook een zenuwpees kan stil staan. dat is een kwestie van oefenen.

tuurlijk kan ze wel stil staan, maar ze wordt doodsbang als ik ga staan te springen. weglopen en me laten vallen zou ze niet doen, maar ze vindt het duidelijk niet fijn als ik dat soort geintjes met haar probeer, en dat geklungel van mij wil ik haar gewoon niet aandoen ......

hihi ach zelfs dat kun je oefenen, maar je moet het er wel voor over hebben natuurlijk, want het gaat wel wat tijd kosten

Ik ging vandaag naast sym rennen. die liep los naast me, maar met die plassen in de bak vind ik het niets.
Ik heb mabnier 1 van het afstijgel wel gedaan en ze had wel even zoiets van hmm wat heeft die nu weer in haar kop gehaalt....nou ja vooruit dan maar

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-05 03:00

phoenix4ever schreef:
dit was net waar ik naar opzoek was.

Weet iemand of er in nederland iemand is die hierin les geeft?

liefs,

Hleen.


Dit topic heeft 19 maanden stilgestaan, dus wat denk je zelf....

Voor les in boogschieten kun je in Hongarije terecht: zoek op Kassai.
In Duitsland is het inmiddels ook enigzins opgeleefd en is een leerling van Kassai begonnen met lesgeven.
Voor Bajutsu zie je op de site dat er een contactpersoon voor NL is; staat een tel.nummer bij dus...
Verder is er in NL een competitie in 'tent-pegging' en dat is ook een heel aardige vaardigheid.

Als het wat beter weer is, zal ik eens vragen of iemand wat fotos wil maken van mijn schiet'kunsten' te paard.

www.homocaballus.net

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:12

janinetjjj schreef:
Dit bestaat ook in Japan/China/Mongolie diekanten op..
Yambusamee ofzoiets.


Yabusame en het bestaat inderdaad in Japan (ik ben zeker dat het in China enzo ook wel zal bestaan maar Yabusame is de Japanse term)
Verder is scherpschieten hier ook vrij belangrijk aan gezien ze het soms te midden van een menigte doen (ok, er is een deel afgezet maar als een pijl echt misgaat...brrr)
Er is een bekend festival voor in de buurt van Kamakura ergens in September geloof ik

Zou dit graag ook wel eens proberen, maar eerst maar eens werken op mijn boogschiet-(on)kunde

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:15

Huertecilla schreef:
phoenix4ever schreef:
dit was net waar ik naar opzoek was.

Weet iemand of er in nederland iemand is die hierin les geeft?

liefs,

Hleen.


Dit topic heeft 19 maanden stilgestaan, dus wat denk je zelf....

Voor les in boogschieten kun je in Hongarije terecht: zoek op Kassai.
In Duitsland is het inmiddels ook enigzins opgeleefd en is een leerling van Kassai begonnen met lesgeven.
Voor Bajutsu zie je op de site dat er een contactpersoon voor NL is; staat een tel.nummer bij dus...
Verder is er in NL een competitie in 'tent-pegging' en dat is ook een heel aardige vaardigheid.

Als het wat beter weer is, zal ik eens vragen of iemand wat fotos wil maken van mijn schiet'kunsten' te paard.


als je dat zou willen onwijs graag,
liefs,

Heleen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-05 00:37

Yuna schreef:
janinetjjj schreef:
Dit bestaat ook in Japan/China/Mongolie diekanten op..
Yambusamee ofzoiets.


Yabusame en het bestaat inderdaad in Japan (ik ben zeker dat het in China enzo ook wel zal bestaan maar Yabusame is de Japanse term)

Nee, in China is het 'uitgestorven'. In Mongolië is het soort van aan het herleven, maar het probleem is dat er geen bogen zijn: de weinige welke gemaakt worden gaan voor meer geld naar touristen dan de moongool zich kan veroorloven.
Hét land naast Hongarije is Korea; daar zijn officiële staatsopleidingen. Helaas alleen Koreaans en alleen na een gedegen ruiteropleiding.

In Japan wordt geschoten met een speciale boog die eígenlijk totaal ongeschikt is voor het schieten vanaf een paard. De veel oudere en veel meer 'hightech' composiet-recurve uit centraal Azië is dat wel: bij een lengte van zeg 1 meter geeft 50 pond trekkracht dezelfde vuurkracht als een west-europese boog van 100 pond en daarbij een minimaal twee keer zo hoge vuursnelheid.
Ik heb er hier drie; een model zoals de Scythen gebruikten, een Turkse en een Mongoolse. De Turkse is het laatste evolutie-model uit de geschiedenis en een dróóm. Weegt 350 gram en schiet met een trekkracht van 35 pond over de 100 meter.....
Ik heb mijn Turkse speciaal door Grozér laten maken, maar om te beginnen is een eenvoudige, lichte Scythen-boog van Kassai het meest geschikt.

Vóór je gaat beginnnen met een boog; leer zonder teugels in de hand te galopperen. Stap twee in met een stok van een meter in de hand en stap drie is pas met en boog vanuit stap, dan draf, dan....

www.homocaballus.net

janinetjjj

Berichten: 5003
Geregistreerd: 09-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:38

Ach, ik heb er ook geen verstand van, maar ik dacht laat ik es reageren



phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:46

dat galopperen zonder teugels lukt me goed. ik ga stap twee wel eens oefenen.

bedankt voor al die info

liefs,

Heleen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-05 13:35

en?

www.homocaballus.net

sukidayo

Berichten: 404
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:54

Hoi... ik kom even de stilte verbreken na een heeeeele lange tijd van radiostilte..

Mijn vriend en ik zijn boogschutters en willen dit uiteindelijk vanaf het paard gaan doen.
Horseback Archery / Mounted Archery zoals dat heet...

In April dit jaar zijn we in Engeland geweest voor een traditioneel boogschiet weekend en hebben bij de eigenaren van het landgoed ook voor het eerst geschoten vanaf een paard. http://www.ashmoorhorsebackarchers.com/page3.htm

we hebben hier een filmpje van op youtube
http://youtu.be/yRDhM2bYvN4

Dit was erg leuk en de Manchu boog en techniek is ook bedoel om ook vanaf een paard/pony te kunnen schieten.

We zijn bezig om dit in Nederland verder op te pakken...en willen de bokkers die hier ook interesse in hebben op de hoogte houden van onze ervaringen...

Onder welke "hokje" kan ik het beste een topic hierover starten? Want we beoefenen Mounted Archery met een traditionele Manchu boog met bijbehorend schiettechniek...

http://www.mandarinmansion.com/manchuarchery/

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 00:06

Volgens mij had je beter een nieuw topic kunnen aanmaken?

sukidayo

Berichten: 404
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:25

ok ;) ga ik ff doen

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:28

Een nieuw topic is niet nodig in dit geval gezien het nieuwe beleid voor oude topics. Dit topic kan in principe gewoon voortgezet worden. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

sukidayo

Berichten: 404
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Horseback-archery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:55

@ leo...ik heb net een nieuwe topic gestart. Wat wel mijn voorkeur geniet want we schieten met de Manchu techniek en Manchu boog.
Ik hoop dat je dit goed vindt.

thanks!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marjo84 en 35 bezoekers