Dressuurles met de hackamore

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Dressuurles met de hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 18:33

Verslagje van het lessen van vandaag. Aangezien Imker's mond nog niet geheeld is, reed ik vandaag met de hack:

Wauw, wat loopt Imker fijn op de hackamore. Met een paar kleine verzetjes tussendoor, lees: Kop omhoog en stuiteren, maar verder echt super.
Ik kon mijn hand loslaten, Imker bleef lekker beneden lopen en flink voorwaarts. Ook in de galop (moeilijk) ging het goed, Imker was mooi rond van voren en kwam er achter goed onder.
Het is wel even vreemd rijden en wennen, vandaar ook die paar verzetjes, omdat ik niet wist hoeveel druk ik op de hack mocht hebben van Imker. Toen ik dat eenmaal doorhad, was het echt super rijden!
Rechtstellen was in het begin nog even vaag, Imker nam heel veel stelling aan, zonder dat ik daarom vroeg. Met binnenbeen en buitenhand weer rechtgesteld en dat is nu ook lekker bevestigd.

Imker schuimde (zonder bit, WAUW) en zijn lippen flopsten zomaar, terwijl hij anders soms wat gespannen is op het bit.
Na 50 minuten vonden we het welletjes en is Imker braaf geklopt en zijn we gaan uitstappen.

Ik heb echt heerlijk gereden vandaag!

Toos paardloos


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:38

leuk te horen dta het goed gaat zeg!!! Haha!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:41

jeedje, wat goed!! ik vroeg me al af hoe je dressuur kan rijden met een hackamore. Het leek mij meer voor western geschikt. maar zo te horen kan het hardstikke goed!

Ikke ---> Lovers <--- Robin

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 18:52

Imker reageert er gewoon heel fijn op. Eigenlijk nog fijner als op een gewoon trensje (dat vond mijn instructrice ook), wellicht heeft hij al lang last van zijn mond gehad en is dit de perfecte oplossing.
Ik heb nu ook maar heel weinig druk in mijn hand, wat echt een openbaring is!

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:57

Klinkt idd erg lekker. OK dan!
heerlijk dat het zo goed gaat.
jammer dat het op concours niet mag.

Kawa loopt er ook altijd lekker mee.
Met bit is hij iets lichter, maar niet veel.
Ik vind het ook altijd erg prettig rijden

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:33

Ik ben een voorstander geworden voor een Hackjesdressuurproef. Jammer idd dat je daar niet gewoon mee mag starten. Voor Imker is dit nu echt ideaal.

Het is ook gewoon heel fijn om je paard totaal onder je te zien ontspannen en rond te lopen, zonder extreme druk op kaken en lagen. Wat ik gewoon heel mooi vond, was dat hij aan het schuimen was, zonder bit in zijn mond. Dat wil dan toch wel zeggen dat hij het prettig vindt om zo te werken. OK dan!

Toos paardloos

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:19

Een pony die ik vroeger reed, werd ook vooral op hackamore gereden.
Daar liep die merrie ook ontzettend fijn nagevelijk op... Maar ja... het is wel een sterke inwerking op de neus... En verzetten gaat veel moeilijker dan met bit, want dit kunnen ze niet vastpakken...

Maar het voelt heerlijk soepel aan, dat kan ik beamen Haha!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:02

Fijn dat het goed ging!
Ik heb ook positiefe ervaringen met een hackamore, volgens mij vinden veel paarden het erg fijn, geen bit in!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:14

Super dat het zo goed gaat!!!

Ik ben ook naar een hackamore voor Den op zoek voor buitenritjes, maar als hij het goed doet ga ik er ook lekker mee dresuren, ik start toch niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:55

Die van mij loopt ook héérlijk op de hack. Alleen jammer dat het niet mag met wedstrijden. Ben dus ook weer bezig met bit...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:50

Dennis schreef:
Super dat het zo goed gaat!!!

Ik ben ook naar een hackamore voor Den op zoek voor buitenritjes, maar als hij het goed doet ga ik er ook lekker mee dresuren, ik start toch niet.


Bij mijn ruitersportzaak zeiden ze dat ze er alleen in full zijn, maar ze kunnen ze ook zo maken dat ze op een (kleine) pony passen. Alleen blijven de scharen dan wat langer. Je kan het eens vragen of ze er 1 kunnn vermaken voor je.

Toos paardloos

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:57

Dressuur met een hackamore; dat heb je knap voor elkaar gekregen!!
Leuk voor je!!

Hallo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:02

Wat is daar knap aan?
het gaat juist lekker Lachen

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:06

Ik kom snel weer een keertje kijken hoe je hunk op de hack loopt!
Klinkt echt ideaal voor hem nu!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:36

Fijn joh, dat het zo goed gaat!!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:22

Ik hoor van meer mensen dat het fijn is, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Maar wat ik ook gehoord heb (weet niet of het waar is) dat het heftiger inwerkt dan een bit.. Dat paarden daarom makkelijker nageeflijk zijn?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Afanaisa91, herr_balou, Lalladidoo, laura22, rien10, SusanH, Tijn8, Vagabondo en 77 bezoekers