Foto's maken terwijl je stijgerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:56

mijn paard heeft ook leren steigeren op commando zowel als je er langs staat als wanneer je erop zit. het commando is voor haar heel erg duidelijk. en ze kent het verschil met de andere hulpen ook voor mensen die wat minder duidelijk zijn misschien en hulpen geven die dicht bij het steigeren in de buurt komen. ze komt nooit zomaar ineens omhoog, sterker nog als iemand anders haar op commando wil laten steigeren moet diegene er echt om vragen want anders doet ze het niet eens.

nou heb ik dus het geluk dat mn paardje die dus niet zomaar bij iedereen en op ieder moment doet. mn paardje is niet echt werkwillig in geen enkel ding wat je haar aan leert. ik besef ook dat er paarden zijn die er zeer enthousiast over worden en bij het minste geringste waarvan ze denken dat het de hulpen zijn omhoog komen, dan kan het idd erg gevaarlijk zijn.
maar ja de eigenaar die het aangeleerd heeft weet neem ik aan ook hoe zijn of haar paard reageerd en zal neem ik aan ook niet zomaar iedereen erop laten.

dus ik denk dat je dit een paard best wel kan leren zolang als er duidelijk onderscheidt is met andere hulpen. en die het niet zomaar gaat doen. ook gecorrigeerd wordt als die het een keer perongeluk doet.

en de topicstarter heeft aangegeven dit op proffesionele wijze te doen met lessen en dergelijke erbij voor shownummers dus weet niet of het wel correct is om dit commentaar aan haar te geven voor dit topic.

groetjes fabske

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:51

Dat commentaar kwam al voordat ze met de mededeling kwam dat die paarden shows meelopen ed...

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:06

Pouskintje"]
[quote="imker"][quote="roowz schreef:
coowl Haha!


Ja heel coowl.... Totdat je paard achteroverklapt en dan is het natuurlijk een sch**tbok etc. Boos! Boos!

Ik zal nu wel veel reacties oproepen, maar ik vind het gewoon NOT DONE om je paard te leren stEIgeren met een ruiter erop. Je mag dan nog zo goed denken je paard te kennen, maar er kan altijd iets fout gaan. Wat bijv. als iemand die je paard niet kent, per ongeluk het commando om te steigeren geeft, je paard komt omhoog, persoon schrikt, trekt paard per ongeluk in zijn mond en het hele zaakje slaat achterover? Dan ben je niet meer zo blij met je kunstje....
[/quote]
ik ben het met je eens

toppie, als je met je bek en paard en al zandkoekjes wilt gaan eten, of op klinkiekbezoek wilt
[/quote]

Idd heel slim Bloos!

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:15

Citaat:
Quote:

Waar het mij om draait is dat dit gewoon een gevaarlijk kunstje is om je paard aan te leren. Nu is het grappig, maar je hebt slimmerik-paarden, die van een kunstje een gemene truc kunnen maken.
Ik zeg absoluut niet dat het hier het geval is, maar ik vind gewoon dat je een paard niet een potentieel gevaarlijk iets aan moet leren.


Zoals je het nu zegt komt het al stukken minder heftig over! Ik vind dat je echt wel twee keer moet nadenken voor je een paard leert steigeren. Maar of je het doet moet eenieder voor zich weten!



Helemaal mee eens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:27

imker"]
[quote="roowz schreef:
coowl Haha!


Ja heel coowl.... Totdat je paard achteroverklapt en dan is het natuurlijk een sch**tbok etc. Boos! Boos!

Ik zal nu wel veel reacties oproepen, maar ik vind het gewoon NOT DONE om je paard te leren stEIgeren met een ruiter erop. Je mag dan nog zo goed denken je paard te kennen, maar er kan altijd iets fout gaan. Wat bijv. als iemand die je paard niet kent, per ongeluk het commando om te steigeren geeft, je paard komt omhoog, persoon schrikt, trekt paard per ongeluk in zijn mond en het hele zaakje slaat achterover? Dan ben je niet meer zo blij met je kunstje....
[/quote]

Dat kan ja, maar ik rijd wel eens samen met een paard dat dat ook kan maar die het niet tegen je gebruikt of het op elk moment doet. alleen als je het duidelijk van hem vraagt doet hij het, en dan nog is het geen steigeren, het is een Levade.
Mijn haf kan de spaanse pas. als iemand naast haar staat en zegt *pas*
steekt ze ook een been uit hoor! Dat is erg pijnlijk.

Maar als je je paard leert achterwaarts te gaan op je hulpen kan het ook zijn dat je paard voor een weg bijv. achteruit gaat lopen ?
Dat soort dingen hou je toch, doe je niks aan.

Alsnog, ben ik het er volkomen mee eens dat je heeeel goed moet nadenken voordat je je paard dit leert, en je hem/haar goed moet kennen, nooit aan een manege paard leren ofzo.
Natuurlijk!!!!!
Maar ik zie er minder problemen in als je je paard goed kent, weet dat hij geen gemene trucjes uit haalt, en als je paard weet dat jij 'de baas' bent.

Mijn mening.
-Roowz-

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 23:04

De levade (steigeren) leer je pas als je paard helemaal onder de controle hebt .
nooit gewoon doen van hé wat leuk dat ga ik ook leren je paard kan er ook misbruik van maken.
Deze paarden die dat doen komen uit spanje ze zijn getraint door één van de beste ruiters van spanje José de la Iglesia (lolo) hij rijd veel shows

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:03

Ja Nou..Daar ben ik het ook mee eens!!