Eerste les op nieuwe paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Eerste les op nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 21:45

Ik kom hier eigenlijk een beetje laat mee want ik had afgelopen zaterdag mijn eerste les.. Maar ik wou het verslagje toch even kwijt!
Na wat losrijden mocht ik een overgang maken naar de draf, daar kwam uit dat je hem aan het begin echt even moest "wakker schudden", hij is vrij lui voor het been dus is het vrij moeilijk om hem meteen in een actieve draf te krijgen. Mijn instructrice zei dat ik hem veel voorwaarts moest rijden en veel overgangen maken om te oefenen. (Als ik een verzamelde draf vraag, heb ik heel veel moeite om hem ook echt in draf te houden, hij wil gewoon stappen dan..) Verder moest ik stelling en buiging vragen, maar hij buigt zijn lijf niet om mijn binnenbeen op de linkerhand, dan blijft hij naar buiten kijken (op de rechterhand doet hij het keurig maar links..) Maar na wat oefening boog hij op beide handen netjes om mijn binnenbeen. (Jaha, oefening baart kunst Tong uitsteken ) Toen.. -tromgeroffel- de galop: Hij wil wel eens overspringen en valt snel uit de galop omdat hij weinig balans heeft. Nu moet ik eerst zorgen dat hij lekker doorgaloppeert en zodra hij dat voor elkaar krijgt kan eraan gaan werken dat hij niet steeds overspringt omdat hij uit balans is. Ik moet dus eerst even werken aan zijn balans. Verder vond ze het een goed idee dat ik met een spoortje zou gaan rijden om mijn beenhulp te verfijnen. Verder moet ik er op letten dat hij zijn aandacht bij mij heeft, hij kijkt namelijk graag naar zijn omgeving en schrikt daardoor wel eens, maar als ik zijn aandacht erbij heb kan er een bom naast hem ontploffen en hij schrikt er niet van op. (ach soms mag je even overdrijven toch?) Ze zei wel dat ik en goede onafhankelijke zit had zodat ik hem niet belemmerde in ijn beweging en dat ik goed meegaf met mijn hand. Ik hinderde hem dus niet Lachen Maar er is dus nog heel veel werk te doen (dat is ook leuk want als je alles al zou kunnen is de lol er ook vanaf of niet..? Je leert eigenlijk elke dag wel wat met paardrijden!)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 21:52

ik heb even in je profiel geneusd Haha! . Leuk paardje heb je! Ik zag dat het een Fries was, die hebben over het algemeen wat meer moeite met de galop toch? (maar ik heb ze ook anders gezien hoor).

Wat leuk dat je eerste les zo goed ging! En als je maar genoeg oefent dan komt het met die buiging en aan het been zijn vanzelf (heb je trouwens de DA even laten kijken, omdat ie aan een kant niet goed wil buigen...ik wil niet zeuren hoor, maar je weet maar nooit).

Heel veel plezier met je paardje nog!

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 21:18

Ja, er is niks mis lichamelijk gezien volgens de DA. Hij is gewoon wat uit balans (Tijdens buitenritten galoppeert hij wel gewoon Verward ) Hij hangt heel erg langs de rand van de bak en wil als het ware niet op eigen benen lopen, daarom moet ik nu soms de binnenhoefslag pakken zodat hij niet aan de bakrand 'hangt'.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:27

Hoe lang is jouw paardje onder het zadel? Want zoals ik het begrijp heeft hij nog een beetje moeite met zijn evenwicht. Omdat hij graag tegen de bakrand wil "leunen" tijdens de galop en hij het buiten wel goed doet. Buiten doen paarden het vaker makkelijker, dit komt omdat je dan meestal rechte stukken gallopeerd, dit is makkelijker voor ze. Ik zou me hier verder niet zo'n zorgen over maken hoor Haha!. Hebben alle jonge paarden last van. Gewoon veel oefenen en goed les nemen (maar dat heb je al zo te lezen OK dan! ).
Veel succes verder!
Als je nog vragen hebt mag je me pben hoor. Ik zeg niet dat ik alle antwoorden heb (zo goed ben ik niet) maar heb zelf al een paar paardjes ingereden en ga deze zomer beginnen met mijn ruintje...dus misschien heb je er wat aan.

LegallyBlond
Berichten: 199
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 22:26

Hij is nu 7 jaar onder het zadel, vrij lang dus. Maar mijn Instructrice zei al, het evenwicht heeft ieder paard. Vaak komt het door de manier waarop hij gereden wordt dat hij zijn balans verliest. Dit kan best kloppen, hij werdt recreatief gereden, is niet gewend aan rijden in de bak etc. en heeft nooit dressuur gelopen. Ik ben nu bezig met oefenen om hem weer lekker in balans te krijgen, door vaak de binnenhoefslag te pakken zodat hij op zijn eigen benen loopt en niet tegen de rand van de bak aan te hangen, ik bespeur trouwens al enig effect *LOL* Dus dat komt misschien wel goed.. Ik doe in elk geval hard mijn best en bedankt voor je reacties!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:12

Fijn zeg, dat het zo goed gaat !

*gaat even in je profiel kijken*

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:55

Leuk paardje

*heb ff in je profiel geneusd*

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:21

ow haha hij is dus al 7 jaar onder het zadel Haha! (ik trek weer te snel conclusies Haha! ) Wel fijn dat het al wat beter gaat! ik zou zeggen ga zo door en dan gaat het allemaal wel lukken! Veel succes iig