Handelaars & probleempaarden (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 14:40

ArwenLune schreef:
Een paard kijkt niet vooruit. Is niet bang voor de dood. Weet niet - of maar heel kort - wat er gaat gebeuren. Hij gaat gewoon een vrachtwagen in, komt er ergens weer uit waar het gek ruikt, gaat een ruimte in met een betonnen vloer, wat heeft die man nou voor raar ding in z'n handen?

En het is gebeurd.

Zo'n beest legt geen verbanden met z'n gedrag en 'dood moeten' ofzo. Het is gewoon afgelopen. Eindelijk rust.



Oh dat maakt het dus oké om dieren af te maken....
Nu snap ik hem.

Dus een mens doodschieten is dan ook niet zo'n probleem.
Als hij het niet heeft zien aankomen is het lijden maar kort...
Mmmm...een bommetje ?

Het is gewoon afgelopen. Eindelijk rust.

Of mag ik dat soort dingen niet zeggen ?

Sorry hoor....ik ben me er goed van bewust in wat voor maatschappij we leven en werk er zelf ook aan mee om dit in stand te houden door paarden te houden en soms door te verkopen, (en nee....ik eet inderdaad geen vlees) melk te drinken en leren schoenen te kopen.

Maar het feit dat wij mensen ons inmiddels als goden gedragen en maar over leven en dood van alles denken te mogen beslissen maakt me van binnen toch behoorlijk droevig.
Het is allemaal al zo normaal......maar is dat ook zo ?
Wat geeft ons dit recht eigenlijk ?

Dat zo'n paard niet meer gehouden kan worden snap ik. Dus bij zulke excessen kan ik me hier alles bij voorstellen maar er gaan dagelijks paarden naar de slacht omdat ze na een leven van hard werken en inzet puur voor ons plezier teveel kosten en niks meer kunnen leveren.
Tja.... heel normaal. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:09

Je dendert door Gaitkeeper. Maar als paardenliefhebber wil je het beste voor je paard, ook als dat betekend dat hij ingeslapen moet worden.
En laten we eerlijk wezen, is euthanasie niet ook een manier van mensen in laten slapen omdat ze niet meer willen, of niet meer kunnen?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:55

Kurby: hoe herken ik een 'erkende paardenhandelaar' ?? Bestaat er een lijst van deze 145 mensen ??
Ik geloof je direct hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van een 'erkenning' op dat gebied.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 17:58

Gaitkeeper ik denk dat jouw verder best waardevolle bericht weinig bijdraagd aan de discussie. Jij stelt een algemeen iets vast, we hebben het hier over gekke paarden

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 18:19

Ooit had ik een gek paard, ik was nog maar heel jong, dacht dat het wel aan mij zou liggen en niet aan het paard tot ik haar liet corrigeren door mijn instructeur die na een week al zei dat ik mijn geld wat ik nu aan hem betaalde beter kon besteden aan een paard wat normaal was tussen de oren.

En ik heb er spijt van gehad als haren op mijn hoofd maar ik heb haar doorverkocht. Ze deed maar één ding braaf en dat was achter een ander paard aan lopen en daar zou ze op haar nieuwe plek ook gebruikt voor gaan worden.
Maar ze is heel vaak doorverkocht en steeds weer teruggekomen (niet bij mij maar naar die andere eigenaar) omdat mensen die haar wel even dachten op te voeden en een uitdaging in haar zagen bijna met haar verongelukten.

Als ik toen als 18-jarige had geweten wat ik nu weet dan had ik haar af laten maken. Toen had ik nog de ijdele hoop dat ze het misschien ergens anders toch beter zou doen maar in feite heb ik haar een rotleven bezorgd en was ze dood veel beter af geweest. Zij was mijn verantwoordelijkheid en ik heb toen een foute beslissing genomen. Daar kan ik niets meer aan veranderen maar als ik iets lees over een gevaarlijk paard doet het er totaal niet toe waardoor dat paard gevaarlijk is geworden, maar dan hoop ik maar één ding en dat is dat degene die dat paard op dat moment in zijn of haar bezit heeft de beslissing neemt die ik toen had moeten nemen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 19:42

Percy als we allemaal toen wisten wat we nu weten of in de toekomst te weten zouden komen......
Bedenk dat je toen een beslissing hebt genomen waarvan jij dacht op dat moment dat het de beste beslissing was voor het paard....

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:14

De erkende handelaar is in geschreven bij de Centrale Bond van Paardenhandelaren in Nederland.

Er bestaat ook een website hiervan en daar staan alle erkende handelaren dus op vermeld per provincie...

www.cebopa.nl is dus de site van de erkende paardenhandelaren

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:22

Ik had er echt nog nooit van gehoord. Bedankt voor de lijst. Ik heb er een naam op zien staan die ik er echt niet op verwacht had Haha!

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:35

wie zijn naam had je niet verwacht in die lijst te zien staan..

stuur anders maar een PB

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:35

Alane schreef:
Percy als we allemaal toen wisten wat we nu weten of in de toekomst te weten zouden komen......
Bedenk dat je toen een beslissing hebt genomen waarvan jij dacht op dat moment dat het de beste beslissing was voor het paard....


Ik weet het Alane maar bedankt Lachen

Ik voel me ook niet meer schuldig daarover maar als ik dan lees dat er een paard naar de slacht is gegaan omdat hij of zij gevaarlijk bleek te zijn ben ik blij dat zo'n dier een lijdensweg bespaard blijft want alle "paardenredders" te spijt, waarschijnlijk zullen ze het paard niet bij zich houden tot de dood van het dier en als het dan bij hen niet fout gegaan is, waar gaat het dan mis??

Ik verbaas me ook nogal over sommige namen op die lijst, mag ik vragen wat de eisen zijn waaraan een paardenhandelaar moet voldoen om lid te worden?

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:39

hoezo verbaasd het je van een aantal namen in die lijst...

ik durf het zo niet te zeggen wat de eisen zijn...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:15

De eisen zijn:
Op tijd je contributie betalen! Knipoog

Ook houden handelaren onderling wel controle over elkaar.

Welke namen hadden jullie niet verwacht op de lijst, die van Jan Tops of die van mij( MMC Mutsers)
Of andere namen? Haha!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 09:56

Cassidy schreef:
Je dendert door Gaitkeeper. Maar als paardenliefhebber wil je het beste voor je paard, ook als dat betekend dat hij ingeslapen moet worden.
En laten we eerlijk wezen, is euthanasie niet ook een manier van mensen in laten slapen omdat ze niet meer willen, of niet meer kunnen?


Ik dender inderdaad door omdat de maatschappij ook doorgedenderd is.
De manier waarop wij denken is in feite net zo doorgedenderd.

En euthanasie is als het lijden te groot is om door te kunnen leven.
Me dunkt dat daar toch enig verschil in zit met de paarden/dieren die dagelijks in ons frikandelletje worden verwerkt.....
Dat is geen vergelijking met euthanasie.....en bevestigt precies wat ik bedoel.

Maar das inderdaad een andere discussie...maar goed...discussies lopen wel eens anders omdat er toch gereageerd wordt op vorige berichten...

Maar ik wil er wel mee aangeven dat het een beetje vreemd is als iemand zich druk zou maken om een gevaarlijk paard dat afgemaakt wordt terwijl er dagelijks paarden/beesten om mindere redenen naar de slacht verdwijnen.
That's life.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 10:06

Natasha schreef:
De eisen zijn:
Op tijd je contributie betalen! Knipoog

Ook houden handelaren onderling wel controle over elkaar.

Welke namen hadden jullie niet verwacht op de lijst, die van Jan Tops of die van mij( MMC Mutsers)
Of andere namen? Haha!


Die van jou had ik niet als zijnde jouw stal herkend Haha!

Welke namen ik niet had verwacht ga ik hier niet opschrijven. Mijn mening is mijn mening en ik pas er voor om iemand zwart te maken omdat ik daar bepaalde ervaringen mee heb en bepaalde ervaringen over heb gehoord.
Geen bedrijf zal alle klanten tevreden kunnen houden en in de handel ligt dat zelfs nog wat moeilijker.

Maar als ik naar een erkende NVM-makelaar ga weet ik wat ik kan verwachten van de NVM, dat staat allemaal keurig opgeschreven en je weet dat er bepaalde eisen worden gesteld aan makelaars die zich NVM-makelaar mogen noemen. Zo ook bij een erkende installateur van cv-installaties om maar eens een dwarsstraat te noemen. Bij problemen kan je daar ook rechten aan ontlenen.

Als ik een lijst zie met erkende handelaren dan wil ik ook graag weten hoe ze getoetst worden, aan welke eisen ze moeten voldoen om erkend te zijn etc. Als het een clubje handelaren is (met alle respect) die zich hebben verenigd en het lid zijn afhangt van het wel of niet betalen van de contributie zegt mij dat als consument helemaal niets.