KA UU TEE KNOL!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:01

hoo hoo... slimmer zijn betekent niet toegeven aan je paard... en zo'n gevecht gaat vaak stressig en als je het met geduld op kunt lossen is dat vaak beter...

Knipoog

Het leven is een gebakje!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 13:09

ik vertrouw steef gewoon op zijn oordeel omdat ik hem al vaker gesproken heb, en ik denk dat het effe niet anders kon. Zeg jij maar eens hoe jij het zou oplossen als een paard staakt en stil gaat staan en het verrekt op nog maar een stap te zetten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 13:14

Sizzy, jammer dat ik van mijn baas er niet iedereen op mag zetten watn ik had je er GRAAG opgezet }>

Kijken of je dan nog zo praat dat je het met geduld op kunt lossen. Waarschijnlijk zet je hem eweer terug op stal en verpest je hem nog verder!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 13:18

BTW. degene van wie hij vroeger is geweest was NET zo..

Paarden die verpest zijn door pennymeisjes met te veel geduld zijn pas zielig want die kun je naar de slacht brengen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 14:19

Er zijn diverse redenen waarom een paard gaat staken en dus ook diverse manieren om dit te voorkomen en ook diverse manieren om een stakend paard dit af te leren. Hangt van de oorzaak af. Natuurlijk is het het beste als je het zonder geweld op kunt lossen, alleen gaat dat niet altijd op. Proberen slimmer te zijn is wel een optie.

Een verwend paard moet je aanpakken, desnoods vrij hard, hij moet weten waar de grenzen liggen.

Een angstig paard moet je vertrouwen geven, hard aanpakken werkt averechts.

Een flegmatiek paard moet je enthousiast maken, dit moet soms eerst ook met een wat hardere aanpak, werkt trouwens niet bij alle paarden.

Een echte hufter moet je aan een professional over laten, hopen dat die er nog iets mee kan....

Voor alle gevallen geldt dat duidelijkheid het allerbelangrijkste is, daar kan een paard op bouwen en daar heeft hij het meeste aan. Een paard wil een baas hebben of hij wil de baas zijn... Nou, in dat geval ben ik liever degene die de baas is!

Ik heb zelf een ex-staker, Toon. Toon is als 3-jarige in de manege beland en snapte er de ballen van. Hij had de oplossing gevonden: in het midden van de bak stilstaan en geen voet meer verzetten. Sporen, zwepen maakten niet uit, Toon had er maling aan. Dit heeft zes jaar geduurd, toen kocht ik hem. Hij staakt nu alleen nog maar als er een paard vlak achter hem loopt (associeert hij met manegelessen) of een hele enkele keer als ik iets teveel van hem vraag. Hij straft mijn fouten dus af.

Toon is de flegmatieke, dus ik moet hem enthousiast maken en houden, loopt hij niet genoeg door: krijgt hij een flinke tik, loopt hij wel vlot: beloon ik hem alsof hij de Eifeltoren beklommen heeft!

Steigeren heeft hij nooit gedaan, gelukkig!

Succes STeef! Dapper trouwens dat je je niet laat kisten!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 14:53

zo dapper was ik niet hoor. ik MOEST. van mezelf wel te verstaan.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 15:01

ik had het net zo opgelost als steef *LOL*
queen kan af en toe ook zo zijn en als je er dan op dat moment niets aan doet gaan ze de volgende keer alleen maar harder door
een paard hoort te luisteren en zo niet }>
dan zou ik hem eens ff helpen want als een paard er eenmaal met jou aan de haal gaat schiet het nie eg op he Verward
een paard is wel 3x of meer sterker dan jou dus luisteren zou die

steef goed gedaan hoor *LOL*

Love the life that you live, live the life that you love

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 20:28

Volgens mij vind Steef het alleen leuk om reacties van mensen uit te lokken ,zoals we dat noemen PROVOCEREN . Scheve mond\ Clown

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 21:43

aanpakken moet je zeker doen maari k vind het gewoon zielig dat je die met de sporen prikt Boos!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 22:26

nee en dan met paard af over knallen is wel fijn??
paard kan er eg wel tegen hoor is nie van suiker

Love the life that you live, live the life that you love

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 08:36

Het valt me op dat zovele mensen hier praten over het gewonnen hebben op een paard. Waarom moet je winnen op een paard? Het is toch geen strijd van winnen en verliezen?
En dan heeft een ieder natuurlijk zijn/haar eigen methoden, maar samenwerking met een paard is iets waar naar mijn idee maar weinig mensen naar streven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 09:12

soms willen paarden niet samenwerken. Ze vinden dan alles te veel gevraagd. Zeker als er een halve ruiter op gezeten hebben die te veel heeft toegegeven in zijn onwetendheid. Met een goed gesprek kun je zoiets dan echt niet oplossen. Ik vind dat je gewoon reeel moet blijven, Steef heeft het goed opgelost en om dan te zeggen dat hij alleen maar wil provoceren is klinklare onzin. Dit paad is nu weer een fijn rijpaard. Hij heeft de duidelijkheid gekregen die hij nodig had en weet nu weer precies waar hij aan toe is.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Desiree op 2001-10-04 09:23 ]</font>

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 10:11

Samenwerking kan je altijd bereiken. Natuurlijk begrijp ik wel dat het met het ene paard veel moeilijker is dan met de ander. Maar het gaat er bij mij om dat je altijd naar samenwerking moet streven, dus geen gevecht van winnen of verliezen aangaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:29

Ik heb het al eens eerder hier aan iemand gevraagd maar geen antwoord gekregen, en nu vraag ik het aan jou Appie, hoe had jij het dan opgelost? Wat doe jij met een paard dat staakt, dat weigert op jouw benen, voorwaartse drang te reageren. Je weet dat hij gezond is en niets mankeert. Wat doe jij dan?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:42

Samenwerken met een paard kan alleen als hij jou als leider ziet. Hoe je dat uitvecht maakt in principe niet uit, zolang het maar met respect voor het dier gebeurt. De 1 doet het liever via NH-technieken, de ander liever op een andere manier.

Samenwerking is het resultaat hiervan. Natuurlijk zijn er paarden die geen harde aanpak aankunnen (sommige bloedpaarden bijv.), dat moet je als ruiter ook kunnen erkennen. Er is niet 1 manier, er zijn er veeeeellll!

Het komt gewoon aan op inzicht in het paard, maar feit is wel dat voor samenwerken eerst vastgesteld moet worden wie de baas is Appie.... Of dacht je soms dat Bonfire bij Anky de dienst uit maakt??? Haha!

Bij mijn stakertje krijg ik met pure dwang niets voor elkaar. Hij verzet dan helemaal geen poot meer. Het komt dus aan op je hersens gebruiken en zeer snel reageren op kleine signaaltjes die komend verzet aangeven. En belonen wanneer hij goed werk levert. Als het allemaal helder en duidelijk is werken we prima samen!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:18

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor type paard het is en het verleden van het paard. Ik rijd verschillende paarden en ieder paard moet verschillend gereden worden. De één is flegmatiek, de ander erg nerveus, de ander speels en daagt je constant uit. Eén paard heeft een triest verleden met mishandelingen meegemaakt. Kortom, het blijft voor mij de uitdaging om met deze verschillende paarden tot samenwerking te komen. En ik snap heus wel Mieke dat je de baas moet zijn over je paard, anders nemen ze gewoon een loopje met je. Maar er is een verschil tussen baas zijn of een dictator ( misschien wat extreem gezegd, maar goed).
De manier waarop Steef zijn verhaal vertelt Desiree, roept bij mij vraagtekens op. Het komt erg over van... en ik zal je eronder krijgen paard.
Het is van een afstand natuurlijk erg moeilijk om te zeggen hoe ik het opgelost zou hebben. Je zegt wel dat het paard gezond is, lichamelijk misschien wel, maar geestelijk vraag ik het me af. Waarschijnlijk heeft dit paard toch dingen meegemaakt, bewust of onbewust veroorzaakt door een ruiter, die sporen hebben achtergelaten.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:24

oke desiree... ik ben het ook met appie eens, probeer eerst er eens achter te komen WAAROM het paard zo reageert en niet wil samenwerken, elk paard wil samenwerken, maar je moet ze eerst begrijpen... ik zeg ook niet dat ik dat kan, maar anders moet je geen paarden gaan inrijden...

en ik vind het ook niet gek dat sommige mensen zo reageren, omdat dat verhaal van steef niet zo diervriendelijk overkomt (je sporen in z'n pens schoppen)

Het leven is een gebakje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 12:52

Ik heb al gezegd dat er geen waarom was bij het paard. En als er al een waarom zou zijn, zou dat duiden op het verleden. Maar wat doe je dan met dat verleden? Als dat paard niet op een andere manier te overreden is? Je werkt ergens, krijgt van je baas een paard te rijden, dan moet je rijden, klaar. Ik heb ook een paard gehad dat staakte. Ook naar voren getikt met de zweep. Ik snapte ook niet helemaal waarom dat paard niet meer wilde lopen. Ik had het zelf zadelmak gemaakt en ingereden. NOOIT zo'n fijn paard gehad. Maar er gingen anderen op rijden en hij ging staken. Niemand kreeg hem meer vooruit, behalve ik, overigens ook na een paar klappen met de zweep. DAarna vroeg ik niet te veel ineens van hem. Ik vermoedde dat ze hem te veel in de mond hadden gezeten en dat was hij van mij niet gewend. maar misschien lag het daar ook niet aan. Ik kon het hem helaas niet vragen, ik was wel heel verbaasd over zijn gedrag. Nadien is hij al snel verkocht. Ik heb helaas nooit meer iets van hem vernomen. Maar het was een dijk van een knol, echt een geweldig beest.

Daihyo

Berichten: 88028
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 13:01

Peter Pan, van Angelique, is ook een Amor. En ook zo. superslim. De ene keer doet hij niets en dan is het ineens weer fout. Maar er zit geen greintje kwaad in dat beest. Het is gewoon een paard met karakter. En hij is superlief. Als je er naast staat dan.
Hij heeft gewoon een hele consequente hand nodig en af en toe een flinke opdonder. Dit moet gewoon omdat hij anders een loopje met je neemt. En dan kunnen de raarste ongelukken gebeuren. Ook al bedoelt hij het niet zo.
Op dit moment is hij in de africhting en rijd ik er niet op, mar er komt een tijd dat ik er toch echt op moet. Aan de ene kant zie ik er wel tegenop, maar aan de andere kant is het ook een geweldige uitdaging. En ik weet zeker dat ik, of iemand anders iets met dit paardje kan bereiken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 13:06

idd. dat dacht ik ook. ik zal die rotbok eronder krijgen. Hij WIL gewoon niet werken. Hij ligt liever op zijn luie reet in de stal. Hij is verwend geweest bij een meisje die hem zijn zin gaf als hij dit deed.
Dit paard is geen pure volbloed die dit niet zou pikken want dan had ie me der afgegooid. Dit is een redelijke koele kikker maar die liever niets dan iets doet. En over samenwerken, nu heb ik hem aan de gang gekregen en loopt hij geweldig en merk je echt dat hij soms dingen echt voor je doet. Zo gaat dat met veel paarden bij ons. Als je duidelijk en streng bent mogen paarden je. Wij hebben eeen zooi tuigers op stal staan en dat zijn echt niet van die lievertjes maar als je duidelijk bent met af en toe optreden dan heb je heerlijke paarden aan ze!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 13:07

Over amors.. hele goede paarden maar die niet makkelijk zijn en een duidelijk iemand nodig hebben.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 08:29

Citaat:
Op 2001-10-04 13:06, schreef Steef:
Als je duidelijk en streng bent mogen paarden je.


Dit kan op twee manieren uitpakken. Als je op de goede manier duidelijk en streng geweest bent, o.a. door het paard in zijn waarde te laten, dan ben je op de goede weg.
Maar ik ken ook mensen die zeggen dat hun paarden alles voor ze doen doordat ze zo duidelijk en streng zijn, maar die paarden zijn nooit echt blij, op de één of andere manier stralen ze geen enthousiasme uit. Ik denk dat ze dus alles voor die ruiter doen uit een gevoel van angst.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:17

Jeezus, wat een manier om paarden van een bepaalde afstamming af te kraken. Niet te geloven zeg. Iets meer volwassen gedrag mag wel. Ik ben helemaal geen KWPN expert, maar ik heb de volgende dingen gehoord:

1) Amor is een zeer gewaardeerde hengst, en heeft daarvoor een standbeeld gekregen.

2) Er zijn een heel groot aantal Amortjes geboren in Nederland

Nou, dan denk ik maar, niet iedere Amor kan slecht zijn. Iedere hengst fokt wel eens een mindere. Door gewoon te stellen dat iedere Amor een bok is, gooi je de goeie automatisch weg met de slechte. Beoordeel een paard vooral eerst op zijn eigen kwaliteiten. Als je er niet mee fokt, dan is de afstamming echt niet interessant.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:03

het is algemeen bekent dat amor gewoon rare bokken fokt.... maar wel hele goede.....

Love the life that you live, live the life that you love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, DayDream21, Dian12345, Patriesje, Unicorn79 en 92 bezoekers