Wat te doen peesblessures

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-23 12:36

Hoi

Ik wil even mijn verhaal kwijt en misschien dat mensen tips hebben of ervaringen.

Laat ik maar bij begin beginnen.
Enya mijn fjord liep 1 januari 2020 na galop, ineens behoorlijk kreupel. Heb der op rust gezet en daarna rustig weer opgebouwd, toch liep ze niet lekker. Hoefsmid erbij gehad, want dacht misschien te korte hoeven. Nee dat was het niet, Osteopaat erbij en die voelde sompige pezen. Ik ben 19 februari 2020 naar de Dierenarts gegaan, voor een echo. Peesblessure, de oppervlakkige buigpees rechtsvoor. 23 Juni 2020 weer controle, we mochten opbouwen, dat heb ik op een of andere reden niet gedaan, extra op rust gezet vgm.

In maart 2021 ben ik gaan opbouwen, had een opbouwschema gevonden via bokt. Dit ging erg goed, helaas voor we mochten galopperen, werd ze weer kreupel ze is in het draad blijven hangen, met haar rechter voorbeen, iig denk dat dat het is geweest. We hebben meteen de kliniek gebeld, want als ik in der pezen kneep, gaf ze dezelfde reactie als de vorige blessure. Dit keer Rechtsvoor Checklignament. 4 tot 6 weken daarna weer controle. In de tussentijd, heeft ze koliek gehad en nog een echo, want ze stond ineens met een einschussbeen rechtsvoor op zaterdag, daarvoor de DA gebeld en kon niks vinden, dus moesten we maandag weer echo maken, der was gelukkig niks aan de hand. Ze dachten zelf een reactie op het scheren. Dit was op week 3.

Ik ben verder niet meer gegaan naar de controle echo. Pas in van het voorjaar wou ik weer gaan, dus maart. Ik ben in december toen dagelijks gaan wandelen, per 2 weken 5 min erbij. In maart zaten we op 30 min. Heb toen weer een echo laten maken en ja hoor we mochten weer opbouwen. Niet echt een schema gekregen. Dus het schema die ik vond op bokt aangehouden. Dit ging heel goed, tot ineens weer na galop KREUPEL ! ik heb gehuild en gezegd dat het mij spijt dat het weer mis gaat. Dit was eind juli/ begin augustus 2022. Weer naar de DA dit keer linksvoor checklignament. Het was genezen dus we mochten gewoon opbouwen, weer geen schema meegekregen, alleen kijk maar draf hoeft niet op de minuut nauwkeurig.

21 december 2022 weer Kreupel -O- Sinds die tijd staat ze ook stil. En weet niet goed wat ik moet doen. Ze staat nu op rust en wou haar 1 april weer gaan opbouwen, maar ben zo bang dat het weer mis gaat. Ik moet zeggen dat der pees, niet gevoelig is geweest. Ene keer denk ik, laat maar het hoeft van mij niet, maarja waarom heb ik haar dan nog. En andere kant denk ik bouw 1 juni pas op, want ga 20 mei op vakantie en dan staat ze weer een week stil. Moet ik de DA mailen voor opbouwschema te sturen of moet ik weer een echo maken.

Beetje lang verhaal.

Beetje wat erbij hoort, is dat ik gelukkig nog een paard heb, Betsy een tinker. Ik ben heel bang dat zij ook straks hiermee loopt. Ik ben voorzichtig met rijden en daar baal ik van, want elke dag rijden durf ik niet meer, terwijl ik wel iets meer wil rijden, want voor mijn gevoel staan we stil en staat ze ook teveel stil waardoor en misschien blessures komen. En heb soms geen plezier erin

Ma: meestal vrij
Di: in de bak of buitenrit
Woe: vrij
Do: Clubles, ene week springen andere week dressuur
Vrij: Wandelen
ZA: vrij
Zo: Buitenrit of bak.

Ik wil maandelijks 1 cross rijden, met Enya reed ik elk weekend een cross (vandaar dat ik denk dat ze peesblessure heeft), maar ook bang dat het teveel is. Wat is jullie schema een beetje, ik rijd recreatief-wedstrijdgericht achtig)

Lang verhaal volgens mij , maar hoop dat mensen ideeën/tips of ervaring hebben

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:43

Als een paard zo gevoelig is op de pezen, is er naar mijn idee wat anders aan de hand. De stand van de hoeven, stand van de benen, de rug? Teveel overbelasting kan ook, als je training niet goed is dan kan het ook mis gaan. Te zware bodem, niet goed uitstappen, te zware training. Maar ook te vroeg belast/te vroeg ingereden kan nog een mogelijkheid zijn.
Laatste mogelijkheid is gewoon aanleg, en dan heb je dikke vette pech. Dus ik denk dat het interessant is te bekijken waar het vandaan komt, vanuit daar kun je denk ik verder.

Earth het reisbureau.

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:49

Ik ben momenteel aan het opbouwen met mijn paard en mijn dierenarts zei dat dit juist belangrijk was nu te doen, zodat de pezen weer wennen aan het werk. Anders zou de kans op blessure groter worden wanneer ik later zou gaan opbouwen. Vind het ook vreemd dat je geen opbouwschema mee hebt gekregen. Heb je hier wel om gevraagd? (nou was dat hier ook geen exact schema, maar in overleg wel iets kunnen maken ervan)

Ook is zoals hierboven genoemd belangrijk om te kijken naar de rest van je paard en waar/hoe je rijdt. Rij je voornamelijk rechtuit? Op harde of zachte ondergrond?

Peesblessures zijn wel echt heel vervelend, hopelijk heb je in de toekomst minder pech!
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 31-03-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:51

Het is natuurlijk lastig omdat je nu je startpunt niet weet.

Daarbij: is je paard verder gekeurd?
want als er nu linksachter of rechts voor iets zit, kan dat ook altijd compensatie zijn. zeker bij een aantal blessures achter elkaar.

mocht je echt weer de ambitie hebben om fanatiek te gaan rijden, zou ik eerst willen weten hoe alles op de foto eruit ziet, en daarna hoe de benen er op de scan uit zien.
want ze kunnen wel alleen het kreupele been scannen, en zeggen dat die beter gaat, maar als vervolgens een ander been overbelast raakt, ben je weer terug bij af.

Andere optie is eerst een half jaar echt rust, en daarna gewoon rustig met alleen stapritjes beginnen en dan pas na een jaar weer oppakken en via een schema rustig opbouwen. Mocht het dan weer mis gaan, dan kun je er wel vanuit gaan dat er ergens niet goed zit. Ikzelf zou deze manier zonde van mijn tijd vinden, maar als dat bij jou niet het geval is, dan is het wellicht het proberen waard.

Daarbij is het ook altijd goed om even naar het gehele gestel te kijken, dus ook nek/rug....omdat overcompensatie vanuit alle kanten kan komen.....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-23 13:06

Bedankt voor jullie reacties.

Ene kant denk ik ook, wil der helemaal door de medische molen halen, dat ik echt weet dat het goed is. Met eerste keer opbouwen heb ik het op buitenrit gedaan, 2de keer opbouwen in de bak en 3de keer ook in de bak en daarna naar buiten.

Nee heb geen schema gekregen wel gevraagd, laatst las ik bij iemand die wel gewoon een opbouwschema heeft gekregen. Had wel momentje van dat is een sportpony en ik heb maar een FJORD. Dus dacht andere kliniek evt

Ze heeft links achter wel OCD, is toen in 2020 op de foto gezet, ze zeiden dat dat operatief verwijderd moest worden, maar ze heeft haar hele leven al die OCD, want die bult die ze bij der sprong heeft, heeft ze al haar hele leven.

Optie voor alleen stapritjes en indd volgend jaar opbouwen heb ik ook aangedacht. Van mij hoeft ze echt niet meer dressuurmatig te lopen, als we gewoon buitenritjes kunnen maken ben ik al blij. Desnoods indd alleen stappen.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:12

Tja, daar ga je al.....
Als je rij ambities hebt zou ik het echt uitzoeken, dat iets er zit wij lang wil niet zeggen dat het geen probleem op hoeft te leveren op lange termijn.

En anders zou ik er een grasmaaier van maken.
Je paard heeft niet voor niets iedere keer blessures, dat heeft een oorzaak.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:29

Als je de pezen sterker wil maken denk ik dat je beter elke dag een stukje op het harde kan lopen dan drie keer per week piekbelasting.
Ik neem aan dat ze verder vrij rondloopt?

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:49

MirandaMalik schreef:
Als je de pezen sterker wil maken denk ik dat je beter elke dag een stukje op het harde kan lopen dan drie keer per week piekbelasting.
Ik neem aan dat ze verder vrij rondloopt?

dit hangt helemaal van de situatie af.
Als je zwaarder "traint", zorg je er eigenlijk voor dat er allemaal spierscheurtjes ontstaan..... Door "rust" te geven, herstellen deze scheurtjes zich, en wordt de pees sterker.

Geef je niet voldoende rust, dan krijg je dus scheurtje op scheurtje.....en dat kan blessures geven.
Een pees heeft meen ik 36 of 48 uur nodig om te "herstellen".
Wat rust is voor een dier, hangt af van de mate van training en het gestel.
Op zich kan normaal gesproken stappen op het harde geen kwijt, mits de blessure niet in de acute fase zit. In de acute fase is volledige rust vaak het beste (zeker als een dier echt kreupel is).

Zonder te weten wat er nu zit, kun je nooit een advies geven die voor dit dier geldt......je moet een startpunt hebben om te weten hoe ernstig het is, en hoe je dus het beste om kan gaan met de blessure. Iedere blessure is hier weer anders in.

Maar als een blessure uit overcompensatie ontstaat, dan moet je eerst de oorzaak weghalen, anders blijf je aan de gang.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:01

Mijn aanpak nu zou zijn.
Uit laten zoeken waar die blessures van komen, echt wel essentieel. Goede kliniek is echt wel aan te raden na zoveel problemen. Opbouwschema "eisen" bij de dierenarts, je betaald niet voor niets zoveel geld. Ik ben zelf bij blessure een stap verder gegaan en heb binnen het schema van de dierenarts nog een schema laten maken door iemand die mee keek via hartslagmetingen.

Een goed schema volgen en tussendoor regelmatig een herstel controle bij de kliniek kost aardig wat tijd. Buitenritten heb ik het eerste half jaar niet gedaan. Eerst die pees laten herstellen op een gecontroleerde ondergrond. Daarna pas een keer ongecontroleerde ondergrond meenemen. In totaal heb ik met 3x per week rijden en telkens 2 dagen rust er tussen er 1,5 jaar over gedaan om weer op mijn oude niveau B niveau terug te komen.

Nu ben ik weer terug bij af, maar dat heeft een totaal andere oorzaak.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:04

Citaat:
In veel gevallen is een jong paard dus (nog) niet kreupel van de OCD. Een OCD fragmentje kan echter op langere termijn de sportcarrière van een paard wel in de weg zitten. Het is daarom van belang dat er tijdig wordt ingegrepen om de toekomst van uw paard veilig te stellen. Eenmaal ontstane schade herstelt nooit meer volledig na het verwijderen van het fragment!

https://www.dapdz.nl/ocd/

OCD kan op latere leeftijd wel problemen geven, foto's kunnen opheldering geven en zit het misschien niet in de pezen.
Overbelsting - paarden kunnen heel goed compenceren - kan wel tot peesproblemen leiden
Laatst bijgewerkt door mce op 31-03-23 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4662
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:06

De pezen zijn dan gevolg, de OCD een oorzaak (dit kan, hoeft in dit geval niet, maar je weet het enkel, door het dus goed uit te zoeken)
Onderzoeken kost (veel) geld, door blijven modderen kost waarschijnlijk nog veel meer geld....

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-23 14:39

En mijn andere paard. Ik heb gisteren dressuurles gehad bij de vereniging. Ik heb echt geen idee of dit een zware training is geweest. Ik wandel straks met haar en morgen is ze vrij en zondag wil ik weer in de bak rijden.

Ze komen doordeweeks van 7.30 tot 22.00 buiten in de paddock/bak in weekend is het 09.00 uur tot 23.00 uur of later.

Ik weet wel dat ik in 2019 beel gecrosst heb en dag erna vrij gegeven. Hou al jaren bij wat ik doe per dag dmv kleurtjes en 2019 heb ik elke dag geschreven wat ik gedaan heb.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:57

Ik weet niet helemaal wat je met je laatste post, maar je moet ook bedenken dat een fjord niet perse de bouw heeft om veel te crossen. Minder souplesse en wat zwaarder in de beweging. Als je dan veel gaat crossen, kan het zomaar zijn dat hij daarvan minder goed hersteld dan een paard wat meer sportief is gebouwd.

Earth het reisbureau.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:14

Wat was jouw opbouw schema?

Voir mijn paard was het schema van de dierenarts veek te snel. Wij hebben elke stap 3x zolang gedaan en hielden heel goed in de gaten of het been weer ging oplopen.

Verder is een goede bodem erg belangrijk.

Wij hadden de 1e keer 10 laserbehandelingen gedaan. 5 weken lang 2x per week. En toen opbouwen. Iets oplopen was geen probleem volgens de dierenarts. Dat ging na een aantal maanden opbouwen toch weer mis op dezelfde plek. Er zat een nieuwe beschadigingen onderaan op dezelfde plek als de eerdere blessure. Wel minder groot.

Toen het de 2e keer met 10 weken rust amper was verbeterd, en de dierenarts wat negatiever prognoses gaf voir herstel, ben ik weer begonnen met 2x per week laseren. Nu was er na 10 weken wel duidelijk genezing te zien op de echo. Ze was blij verrast.

Ik mocht toen na nog 2 weken rust weer gaan opbouwen en weer hebben we 2 a 3 x zolang gedaan over het opbouwschema, vooral het 2e deel ging anders veel te snel.

En we zijn deze keer blijven laseren. Eerst nog een aantal weken 2x per week. Toen het goed bleef gaan terug naar 1x per week onderhouden tijdens het opbouwen.

De verdikking en het littekenweefsel nam steeds meer af.

We hebben steeds opget dat we een vlakke en liefst stevige/stabiele bodem hadden. Bij mul zand korter of niet in de bak rijden, maar buiten of op vlakke wei.

We hebben nog niet gesprongen.

Paard is nu 19 en we zijn al weer een jaar aan het rijden en ze gaat nog steeds goed. We rijden met beleid meestal tussen de 3o en 45 minuten stap, draf en galop in de bak waarbij we het aantal minuten draf en galop pas de laatste maanden uit hebben gebreid. Het niveau van de training wordt steeds hoger.

Ik vind het belangrijker dat we haar heel houden en dressuurmatig steeds sterker krijgen en 45 minuten kunnen stappen/draven/galopperen in de training, dan dat we te zwaar gaan belasten met crossen, springen en rijden op mulle bodem en ze weer opnieuw geblesseerd raakt. We gingen terug naar om de week laseren.

Toen de zwelling laatst weer iets opstak na een pittige dressuurles heb ik gelijk weer controle echo laten maken en het checkligament was zelfs nog wat verbeterd qua littekenweefsel, dus het laseren doet echt nog steeds goede dingen. Weer iets terug gegaan in belasting, en tijdje elke week gelaserd en nu het al weer tijd goed gaat weer om de week.

Je moet er rekening mee houden dat de pezen altijd een zwakke plek kunnen blijven, zeker als het al vaker terug is gekomen en als je 3x per week te zwaar traint of in te zware bodem, dan heb je kans dst je steeds opnieuw beschadigingen veroorzaakt.

Je kunt dan beter zorgen dat je je maximale belasting per training aanpast en goed let op wat je doet op wat voor bodem.

Misschien ga je steeds te snel opbouwen en te veel galoperen en te snel springen en crossen terwijl de pezen dat (nog) niet kunnen hebben.

Ik heb ook gekeerd dat juist ook in de opbouwfase het belangrijk is om de controle scansnelheid te blijven doen zodat je op tijd nieuwe schade opmerkt en de training daarop aan kunt passen.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:29

Eigenlijk geef je het zelf ook wel aan; zijn dit type pony's wel geschikt voor wat je graag wilt. ;) Je hebt een tinker, en een fjord, en met jouw ambities zijn dat niet de meest geschikte paarden voor crossen en springen.
Ze (sommige) kúnnen het wel (aan) (voordat er weer reacties komen 'maar mijn pony kan het wel etc etc) ; dat is het punt ook niet. Vanwege hun fysiek zijn ze er lang niet allemaal geschikt voor.

Gezien de problemen met je fjord zou ik die nog voor rustige buitnritten gebruiken zodra ze weer zuiver loopt, gaan mennen, of permanent op rust zetten, en de Tinker ook niet overbelasten. Dan kun je beter een sportgebouwde veelzijdige pony of paard kopen, een Connemara of iets dergelijks die er een betere bouw voor heeft.
Sterkte, het zijn geen leuke dingen, je afvragen of je pony's wel geschikt zijn voor wat je eigenlijk met ze zou willen doen.

Over de IJssel

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:36

Ik ben het eens met dat de pony’s niet echt geschikt zijn voor je gebruiksdoel maar toch zijn er ook Fjorden in de sport te vinden die niet continue peesblessures krijgen.
Er zal een reden zijn dat hij steeds opnieuw blessures krijgt. Soms is het pech, soms komt het door compensatie en een niet goede bewegingsafloop. Het kan door vanalles komen.
Dan de vraag: ga je hier nog heel veel geld in stoppen en levert dat wat op? Dan denk ik dat je dat niet meer moet doen en afscheid moeten nemen en door moet gaan met een ander gezond dier wat wel kan crossen en springen. Goed laten keuren van tevoren, een goed management eromheen en verder moet je ook gewoon mazzel hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-23 11:43

Dit was het opbouwschema dat ik gebruikte
Iedere stap doe je 2 weken lang, dan ga e naar de volgende stap.
1) 2x per dag 10 min stappen aan de hand (rechtuit op het harde)
2) 20 min stappen in de bak onder het zadel (zo veel mogelijk rechtuit, af en toe een simpel figuur als volte of gebroken lijn)
3) 40 min stappen onder t zadel (al wat meer figuren rijden, maar geen kleine voltes of zijgangen)
4) 20 min instappen, 3 min draven , 15 min uitstappen
5) 20 min instappen, 3 min draven, 4 min stappen, 3 min draven, uitstappen
6) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit nu dus op 3 drafblokken
7) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit dus nu op 4 drafblokken
8) In plaats van 4x 3 min doe je 3 x 4 min draf
9) Na ieder drafblok doe je 1 hoefslag galop (1 ronde dus). Wissel per ronde galop wel van hand, dus niet 4x rechtergalop
Etc

Ik heb dit schema gewoon afgerond, alleen wist ik daarna niet echt hoe ik verder moest. Ik deed dit om de dag.

Ik heb haar verder niet laten laseren, zou dat nog kunnen? Ze heeft namelijk op beide benen wel een bult zitten zeg maar, ik denk ook dat haar gewicht wel meetelt, maarja hoe laat je een paard afvallen die stil staat.

Verder mijn ambities qua springen en crossen zijn echt niet hoog. Gewoon 1x per maand een oefencross van max 60 cm. En hebben om de week springles op de vereniging wat ook max 60 cm is. Ik heb het dan over mijn tinker die wel stuk sportiever gebouwd is dan mijn fjord.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:46

Bij een licht (!!) letsel aan het checkligament linksvoor, zonder kruepelheid en weinig zwelling (wel oedeem, maar niet veel) had ik eerst een week lang 10min/dag stappen op het harde. Week 2 was dat 20min, week 3 werd 30min. In week 4 mocht er 10min bakwerk gedaan worden met wat drafwerk, vooral grote lijnen, afwisselen met stap. Vanaf week 5 ook padje galop erbij. Tussendoor veel stapwerk op het harde, ook opbouwend. En de rest boxrust. Het letsel werd vastgesteld eind november 2022 en wij kregen groen licht voor voorzichtige opbouw einde maart 2023. Dat wil zeggen richting de zomer weer L1 klaar maken en tegen half juli 70cm springen. Augustus richting 80 en half september richting 90.

Ik reed L1 dressuur, B springen en B cross in België. Dat is 90-1m qua hoogte. En dan was dit een hele lichte blessure bij een paard wat dinsdag pittig dressuurles liep, woensdag springles tot 1m en donderdag galopwerk, met om de week een cross/wedstrijd en buitenritten tot 25km.


Momenteel heb ik nu 1x/week dressuurles, verder doe ik buitenritten tot max. 1x/week 12km (2u) en verder licht bakwerk of naar buiten voor kortere rondes. Onze bak ligt jaarrond quasi zo strak als een biljartlaken.
Ik zou eerst gewoon veel stappen op het harde, en elke zachtere en meer onregelmatige ondergrond voorzichtig en stelselmatig opbouwen. Eerst de pezen laten wennen aan klappen opvangen (harde bodem), dan opbouwen om te rekken (zachte/oneffen bodem).

De blessure hier was licht, en alsnog gaat het bijna een jaar duren eer we weer ietwat gaan mogen opstarten op het niveau waar ik vorig jaar stond.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:54

JoycexEnya schreef:
Verder mijn ambities qua springen en crossen zijn echt niet hoog. Gewoon 1x per maand een oefencross van max 60 cm. En hebben om de week springles op de vereniging wat ook max 60 cm is. Ik heb het dan over mijn tinker die wel stuk sportiever gebouwd is dan mijn fjord.


Voor je fjord zal dit wellicht te veel zijn, gezien 3 jaar blessures, en voor de tinker, als het een licht gebouwde is (Grai of Cob is wel een verschil) zal het dan wel gaan. Dat kun je zelf het beste bepalen en ervaren.

Over de IJssel

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-23 16:21

Ik heb geen idee wat voor type ze is
Afbeelding

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:45

Hoi, wat balen zeg dat de blessure terug blijft komen!

Ik hoor hele goede verhalen over laseren. Maar dan wel de high power laser en dat kan niet iedereen, dus zeker een vakkundig iemand laten komen.

Daarnaast vind ik het bijzonder dat je van de kliniek geen trainingsschema mee hebt gekregen. Meestal krijg je een behandelplan mee.

Ik kan je een revalidatie trainer echt aanraden! Het kost wat meer dan een gemiddelde trainer, maar is wel de moeite waard. Het is onwijs leerzaam en de revalidatie trainer kan jou helpen opbouwen en voorkomen dat er weer een blessure ontstaat.

Ik vind zelf Laura Groen erg goed van 'paard en ontwikkeling '.
Volgens mij komt zij door het hele land.

Ik heb overigens zelf ook een fjord, maar inderdaad hebben die niet echt de bouw mee voor cross denk ik. Ze zijn horizontaal gebouwd, waardoor ze wel vrij makkelijk in vlakke gang naar voren kunnen. Hebben ook een lage hals aanzet waardoor het wel wat van ze vraagt om dressuur matig wat hoger opgericht te lopen. Hebben een mooie bouw voor veelzijdig werk, maar hoger de sport of cross in, vraagt bij een fjord wat meer van het lijf dan een paard wat ervoor gebouwd is. Ze kunnen het dus wel, maar houd er rekening mee dat het over het algemeen meer moeite/ energie kost van het lichaam van je paard.

Een peesblessure duurt over het algemeen erg lang. Kijk uit dat je niet te snel opbouwd want in ernstige gevallen kan de pees zelfs scheuren. Pezen hebben trouwens baat bij stappen op het harde, maar dat doe je zo te zien al :)

Succes en wellicht kun je de kliniek nog vragen voor advies of trainingsschema?
Vaak is dit ook afhankelijk van het paard en de blessure, dus is niet ieder plan geschikt voor iedere situatie/ paard...

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 16:55

ik verplaats dit topic naar Medisch (MD), daar past het beter.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:26

Lastig dat de blessures blijven komen.

Een opbouwschema is bij een peesblessure wel van cruciaal belang. Mijn pony had vorig jaar een peesblessure, dat was eerst 3 maanden niets doen (koelen en aan de hand stappen). Ik ben dan ook begonnen met laseren, 2 tot 3 keer per week in die periode. Mijn pony stond op een kleine paddock.
Na 3 maanden echo, verbetering merkbaar dus stilletjes aan beginnen opbouwen, omdat dit volgens mijn dierenarts juist bij het herstelproces van een pees hoort (laser werd afgebouwd naar 1 à 2x per week, nog steeds kleine paddock). Ik kreeg een heel strikt opbouwschema en zat met een timer op mijn pony. Belangrijk ook dat je een goede rijbak hebt, gelijke bodem en niet te zwaar!
Dit voor een aantal weken aanhouden en dan kwam de DA terug, toen geen echo en opbouwschema aanpassen. Ook weer een aantal weken aanhouden en dan terug echo. Verbetering bleef aanhouden dus stilletjes aan de galop erbij.
Daarna kwam de DA terug, opnieuw echo en het zag er prima uit, dus ik mocht geleidelijk aan naar mijn eigenlijke niveau (dressuurmatig, geen gekke dingen). Vanaf dan mocht mijn pony ook weer de groep in en ben ik gestopt met laser.
Tot op heden gaat het erg goed. Ik merk wel dat ze bij dat been sneller een 'stalbeen' heeft, daar maakte ik me eerst ongerust over maar de DA heeft me daarover gerust kunnen stellen.

Ik zou dus van je DA zeker een opbouwschema eisen. Het opbouwschema dat je op Bokt hebt gevonden, komt namelijk helemaal niet overeen met het schema wat ik heb gekregen. Daarnaast vind ik echo's wel belangrijk, je paard kan wel goed lopen maar dat wil niet zeggen dat die pees oke is. 'Meten is weten'.

Elke peesblessure is anders dus vandaar dat opbouwschema's ook verschillend zijn. Mss had het paard van diegene waarvan je het opbouwschema had een lichte blessure, en is de blessure van de jouw wat erger, geen idee. Bij terugkerende blessures zou ik ook even kijken of er geen andere oorzaak is, scheve bekapping, verkeerde belasting enz.

Succes, hopelijk gaat het snel weer beter!

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:31

Dat opbouwschema is niet geschikt voor een checkligament blessure of andere echte peesblessure. Dat is echt veel te snel gegaan. Ik herken het soort schema en dat is voor paarden die GEEN zichtbare schade hebben aan de pezen, maar waar er bijvoorbeeld alleen vocht te vinden was of een lichte verrekking. Alle scans waren daar goed bij, geen gaten, scheuren oid. Die moest dus alleen even rust en opbouwen om te zorgen dat het vocht weg ging en er geen schade zou ontstaan.

Bij onze peesblessures moest je eerder denken aan weken tot maandenlang stappen. Draf kwam pas veel later en absoluut geen voltes oid. 1e weken draf zelfs geen hoeken en alleen lange zijdes. Dat was zelfs bij een extreem lichte peesblessure al, die na 6 weken al bijna volledig hersteld was op de scan.
Daarbij regelmatig controle echo om te kijken of de pees blijft herstellen en het werk dus aan kan. Pas als dat goed is kan je een volgende stap doen. Zelfs bij de lichtste blessure waren we pas na 6 maanden weer aan het galoperen. Bij de andere, allemaal geen zware blessures, was het toch al snel 8 maanden tot een jaar... en dat was dus geen zijgang nog, geen krappe wendingen. Allemaal in de bak op goede bodem. Wij mochten altijd pas laat galop omdat er daar veel meer kracht en belasting op 1 been komt. Daarvoor moest eerst de pees geheeld zijn op een echo, drafwerk aan kunnen voor bijvoorbeeld een half uur en dan echt maar hele korte stukjes.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wat te doen peesblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-23 17:47

Mijn moeder zei indd ook de kliniek mailen voor een opbouwschema, maar de laatste echo is in augustus 22 gedaan, daar kunnen ze dan geen schema voor geven lijkt mij.

Ik kwam laatst een bericht van iemand die ik volg tegen en die kreeg gewoon een opbouwschema. Toen ik dat las dacht ik echt, ik heb maar een fjord en zei had een sportpony. Dus misschien dat ik naar een andere kliniek ga. Ik ging naar Wolvega, maar misschien dat ik toch naar Emmeloord ga met een nieuwe echo

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Ubermetrics, YandexBot en 30 bezoekers