Wat kost een paard hebben?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:19

Het ligt zeker qua stalling ook heel erg aan de regio waar je woont. Ik heb inmiddels al ruim 7 jaar geen eigen paard meer, en heb haar toen ik haar nog wel had op een vrij goedkope stalling gehad voor een paar jaar waar ik in het winterseizoen 160 euro betaalde per maand en in de zomer (24/7 op de wei) 100 euro. Als ik dan wel eens iets las of iemand sprak uit bijvoorbeeld de randstad was de stalling prijs daar makkelijk het dubbele, en dan bedoel ik het dubbele van 160 euro. De duurste stal waar ik heb gestaan was op het laatst volgens mij 220 euro. En dat was dan vol pension. En dan praat ik dus over 2011-2015. Dus ik weet niet hoe de prijzen nu precies zijn, maar weet wel zeker dat je voor 160 euro geen vol pension stalling meer vind.
Voor de duidelijkheid ik zit in de provincie Groningen.


pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:44

wat kosten btreft is het ook een beetje hoe gek je het wil maken. (tuig, setjes, supplementen, kleding voor jezelf, koets, trailer etc)

Ik heb nu een jaar een eigen paard:
aanschaf 9000 (gewoon goed recreatie paard 10 jaar, ruin, zonder enige ervaring wel ingereden en betuigd)
koets 3000
tuig 1000 en 250
hoofdstellen ik denk 200
halsters 70
dekens 300
zadel 1 - 600
zadel 2 - 2000 incl hoofdstel
wedstrijden 8x 25
wedstrijdkleding 2personen 200
stalling 430 per maand
rijles, menles 60 per maand
stalling koets 25 per maand
slobber en wortels 25 per maand

nouja een hoop dus :-) En stalling is natuurlijk wel afhankelijk van je regio. Bij ons in de buurt is echt niets aanzienlijk goedkopers te vinden (naast dat ik hier heel fijn sta, maar ook de locatie is best wel belangrijk aangezien ik vooral buitenrij)
Hopelijk zijn de aanschafprijzen van paarden inmiddels iets gezakt, dit was natuurlijk een echt corona paard :-D

edit nog vergeten:
Ik ga er elke dag heen (2x 30km) en dat kost door de weeks meestal 2,5 uur en in het weekend 3-5 uur
Paard staat volpension dus ik hoef niet te mesten.
Doordeweeks betekend het dus vroeg/snel eten en snel naar stal en ja laat weer thuis. Ik vind het niet erg want het is daar ook gewoon gezellig.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:29

Arixanii schreef:
Autumnn schreef:
Lees inderdaad bovenstaand topic even door, maar globaal zit je gauw aan 500 EUR. Daarnaast, baart het mij een beetje zorgen dat je vraagt hoeveel tijd je er aan moet gaan besteden. Heb je wel ervaring met paarden? Ik ben gauw 3 uur bezig en dan doe ik niks geks. Gisteren bijvoorbeeld ging ik half 12 van huis weg en was ik iets voor zessen thuis. Wel een lekkere lange rit gemaakt van 3 uur :j


Ik besteed ook ongeveer 3 uur als ik gewoon iets normaals, niets geks doe. Het is gewoon dat ik van mensen gehoord heb dat je heel veel tijd moet investeren in een eigen paard hebben, als je nog werk daarnaast hebt dan gaat dat toch een beetje moeilijk? Ik vroeg me dit gewoon af, daarom ook de vraag.

Als je op een goede volpensionstalling staat waar ze ook dagelijks weidegang krijgen dan hoef je er niet elke dag naartoe. In principe kun je dan gaan wanneer je tijd en zin hebt. Als je een stalling hebt waar je veel van de noodzakelijke verzorging zelf moet doen dan moet je er uiteraard wel dagelijks zelf heen.Sommigen nemen dan een verzorger \bijrijder die af en toe het werk overneemt maar dat loopt niet altijd goed. Als ik jou was zou ik eens beginnen met een verzorg- of leasepaard voordat je er zelf een koopt want het spreekwoord is: Wie een paard koopt, koopt zorgen!

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:43

Niemand kan zeggen wat het kost, het is veel maar hoeveel is niet te zeggen. Ligt er ook aan of je pech hebt en dat de veearts wat vaker moet komen.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:52

Toen ik mijn eerste paard kocht, heb ik eerst een jaar gespaard wat ik per maand kwijt zou zijn in stalling, hoefsmid en entingen/wormenkuren. Op die manier kon ik kijken of het financieel te doen was. En ik had meteen een spaarpot voor aanschaf en een buffer.

Dus dat zou mijn tip aan jou ook zijn. Spaar 400/500 per maand (want ja, dat kost mijn paard in eenvoudige stalling ook al ) en kijk of je dat een jaar vol kunt houden. :D

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:59

Hmm verschilt een beetje wat je wilt en zoekt... Ik heb een recreatief paard gekocht wat zadelmak maar groen was voor €4500 (2 jaar terug). Dit ben ik sowieso maandelijks kwijt:
Stalling €310 en een zak voer voor €35

Verder komt m'n hoefsmid elke 5/6 weken voor €40 (natuurlijk bekapper), les ik 2x per maand voor €45 euro per keer... (Soms les ik meer, soms minder afhankelijk van m'n werk). Paar keer per jaar wordt hij losgemaakt voor €85

En daarbij zijn dekens een grote kost aangezien hij ze sloopt :+

Wel regelmatig extra kosten gehad zoals DA (2x bijna €1000) en nieuw zadel van €1400. Ik heb een grote buffer waardoor ik extra kosten kan betalen. Ik zet elke maand een bedrag opzij!

Qua tijd... Ik ga 5x per week heen en ben er gemiddeld 2/2.5 uur aan kwijt. Ik hoef alleen 3x in de maand de paddock te mesten (half uurtje werk). Verder hoef ik geen klusjes te doen.
Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 13-03-23 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskar <3

RanjaRietje

Berichten: 535
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:00

Het licht er ook aan hoe je je paard stalt. Vol pension, half of alles zelf of heb je hem misschien bij mensen thuis staan

Zelf heb ik 7 pony's en ze staan zo goed als 24/7 buiten alleen in de winter staat mijn paard en drachtige merries binnen. Maar alleen met de verzorging in de zin van: uitmesten stal en paddock, voeren en binnen buiten zetten ben ik gemiddeld 1.5 uur per dag kwijt. Daarnaast wil ik ze er goed bij hebben lopen en ze aandacht geven, (1 in training) dus dat is afhankelijk wanneer ik dat doe, vaak weekend of eind van de dag, Dan ben je je ook weer een paar uur per dag kwijt. Ik zelf heb ze dus bij mijn ouders thuis en gemiddeld 1.5 tot 2 uur bezig per dag

Stal Madelicious
Welsh pony's

[KS-MK] A Welsh veulens verwacht 2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sammyvriend, Titsia en 100 bezoekers