Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-22 19:53

Halverwege december is het de allerhoogste tijd voor het nieuwe topic voor 2023!
Ik vind het erg leuk om lekker samen te kletsen en elkaars voortgang mee te maken. Inmiddels hebben we een gezellig vast groepje en ik vind het ook super leuk dat er vaak mensen ons tijdelijk meenemen in hun voortgang!

Topics van vorige jaren:
[PP] Volg je paard, 2018
[PP] Doelen en Volg je Paard 2019!
[PP] Doelen en volg je paard 2020!
[PP] Doelen en Volg je paard 2021!
[PP] Doelen en volg je paard 2022!

Heb je geen specifieke wedstrijddoelen maar wil je toch een beetje bijhouden waar je mee bezig bent, of ergens naartoe werken dit jaar, doe dan vooral mee!

Zelf zal ik komend jaar de voortgang van mijn 3 paarden Stinky, Madelief en Sandy delen.

Bij Stinky (2013) zijn in 2021 afwijkingen in de schouders ontdekt, waardoor alleen beperkt recreatief buitenrijden nog mogelijk was. Daaruit besloten helemaal niet meer te rijden (ik ken mezelf). Dat betekent niet dat hij de wei nooit meer uitkomt: zijn energie kan hij tegenwoordig (gedeeltelijk :+) kwijt aan de hand als we samen lekker gaan hardlopen.
Dat gaan we in 2023 lekker verder uitbouwen, en we gaan kijken in hoeverre het mogelijk wordt om toch endurance te starten (dat mag naast je paard!).
Afbeelding

Madelief (New Forest, 2007) heeft een flinke klap gehad in 2021, toen ze in een paar weken tijd én zo hard schrok tijdens een buitenrit dat ik niet meer met een zadel in de buurt kon komen zonder dat ze de hik kreeg, én ze zich in de paddock ook nog eens zo verstapte dat ze een paar maanden kreupel is geweest. In 2022 zijn we dus voornamelijk aan het opbouwen geweest, en daar gaan we in 2023 mee door.
Ook op de planning is om haar volgend jaar te laten dekken, met hopelijk een veulentje in 2024!
Afbeelding

Sandy (NRPS, 75% arabier, 1995) is onze senior. Ze is een perfecte pony <3 Ze is super gebalanceerd, goed opgeleid, braaf en werkt erg graag voor je. Ik geniet van elke dag die ik met haar mag werken. Ze wordt 28 komend jaar, en ik hoop dat ze nog heel lang bij ons mag blijven!
Afbeelding
We zijn natuurlijk ivm haar leeftijd wel erg voorzichtig met haar, maar van pensioen wil ze nog niks weten


Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:27

Hallo!
Mag ik hier komen meedoen? :D
Na de verkoop van mijn volbloed en het verlaten van het volbloeden-topic mis ik een plaats om te kletsen. Mijn nieuwe paard is een Westfaler en daarvoor is geen kletstopic, haha.

Even kort voorstellen.
Ik heb Fadon dit jaar in juni gekocht omdat ik op zoek was naar een leuk eventing paard. Hij is 4 jaar en heeft bij zijn fokker en vorige eigenaar best wat ervaring opgedaan qua springen/crossen maar wij doen het rustiger aan. Hij is echt nog een kleuter in zijn hoofd en we (ik en lesgevers) merken dat hij best wat tijd nodig heeft om dingen te verwerken. En hoewel ik suuuper graag weer zou crossen vind ik het nu ook leuk. Hij heeft bijvoorbeeld al zoveel bijgeleerd op vlak van grondwerk, hij kan nu aan de longe lopen, (redelijk) goed stil staan op de poetsplek,...

Onze doelen voor 2023:
- een oefenjumping meedoen
- een crosstraining meedoen
- een oefencross meedoen (dat zal al eerder het najaar worden)
- nieuwe leuke ruiterroutes ontdekken
- de puntjes op de i zetten met trailerladen
- en gewoon ook veeeel plezier hebben :D

Nog een fotootje om het af te maken <3 dit was ons eerste weekendje op verplaatsing in Soest.

Afbeelding

tootje71

Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:34

Wat een leuk topic. Mijn doel is om onze mini shet volgend jaar in het tuig te hebben . Dan kan hij de bak slepen en ik zou graageen sulky aanschaffen.
Onze teun is drie jaar en op het moment flink aan het puberen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tootje71 op 14-12-22 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:39

Jaa, leuk, een nieuw topic!
Natuurlijk stip ik.

Welkom nieuwe Bokkers!!

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Lyona

Berichten: 2006
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:49

Oh leuk! Ik wil ook graag voor het eerst meedoen met 2 van mijn paarden.

Mijn doel voor 2023 met Shadow (2.5 jaar, 75% merens, 25% Fries) is om hem goed voor te bereiden op het inrijden straks. Mijn doel is dat hij eind 2023 een fijn beginnend rijpaard is, en voornamelijk plezier en ontspanning hebben samen. Ook wil ik verder gaan met vrijheidsdressuur, en hem wat nieuwe kuntjes aanleren. Buiging of liggen zou heel gaaf zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn doel voor 2023 met Pablo (3.5 jaar, Haflinger) is om hem verder in te rijden en ook buitenritjes te maken. ik wil hem graag western gaan opleiden, dat vindt ie zelf het leukst. En vooral veel lol te hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:18

Superleuk! Hoi allemaal, ik zou voor komend jaar ook graag komen meepraten :D

Nog even voorstellen :) Gitana is sinds eind 2021 bij mij, is nu 6 jaar oud, komt uit Spanje en heeft in april 2022 haar merrieveulen Rosita gekregen. Sinds deze zomer zijn we rustig alles aan het oppakken en zijn we een keertje met de trailer naar het bos geweest, om te zien hoe ze dat vond. Dat vond ze spannend maar heel leuk! Daarom ook de volgende doelen voor 2023 voor ons
>> meer oefenen met trailerladen
>> vaker erop uit, naar de manege en naar het bos
>> beginnen met dressuurlessen
>> onze allereerste winstpunt halen en kijken of wedstrijden rijden wat voor ons is
>> plezier hebben!

Dit zijn wij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2838
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:29

Oh hier kom ik me ook melden! Lijkt mij zeer gezellig!!

Ik heb redelijke simpele doelen voor 2022 maar dat komt omdat we nogal wat pech hebben gehad in 2021.

Afbeelding
Met mijn grote vriendin Tetje hoop ik gewoon dat we samen kunnen genieten van het rijden en daadwerkelijk wat op kunnen bouwen. Dit is in 2021 helaas niet gelukt ivm blessures... Vrij simpel doel wat mij wel haalbaar lijkt voor ons!

Afbeelding
Met knappe Pedro is mijn doel om wat meer een combinatie te worden en samen een B wedstrijdje te kunnen rijden! Pedro deel ik sinds twee weken samen met mijn moeder. Mijn moeder heeft hem al 2 jaar in bezit. Ik heb er wel eerder op Pedro gereden (zoals op de foto), maar nooit echt fanatiek, dus ik hoop dat we dat dit jaar wel kunnen doen!

Pedro <3 B+13 || L1+12

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 19:54

Ik doe ook graag stilletjes mee met mijn 3 jongens.
Dexter is een 6 jarige haflinger en sinds zijn 3e bij mij. In maart word hij 7.
Met hem wil ik ontspannen en in balans de drie gangen rijden in de bak & buiten. Na een val en door mijn angst wil ik daar goed de tijd voor nemen.
Misschien een klein sprongetje maar mag nergens op hopen, :+

Afbeelding

Met mijn tinker Aladdin (Volgende maand 4) wil ik het rustig aan doen. Hij is nu 4 maandjes van mij.
Hij is nog vollop in de groei.
Dit jaar vooral in het teken van grondwerk; respect voor mijn ruimte en die achterhand eronder+tempo.
Dat hij motivatie krijgt voor het werken én ''nee'' leert te zeggen want het is nogal een binnenvetter.
Qua rijden geen doel, eerst plezier op de grond en als hij meer uitgegroeid is rustig verder oppakken onder het zadel.
Afbeelding

Pablo, shetlander van 5. Hem heb ik sinds zijn 2e.
Pablo wil ik vooral meer betrekken bij trainingen, fietsen, hardlopen, trucjes, zolang hij maar 2-3x in de week 'iets' doet.
uiteindelijk zou ik graag een goede ronde met hem willen wandelen\hardlopen en fietsen. Zeg 5km. Rustig aan ivm mijn eigen energieniveau en het hebben van 3 paarden, :+

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar iedereens vooruitgang en evt de enkele pasjes terug. Hopen op een goed 2023 <3

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:12

Ik doe ook mee! Ik weet nog niet wat onze doelen gaan worden, daar kom ik over een paar weken op terug al ik vakantie heb, het is redelijk chaos op werk :+

Het gaat in ieder geval iets leuks worden met deze drie dames:
Elevada, die wordt komend jaar 16, is een PRE merrie en staat al geruime tijd met een blessure (dus daar is het doel niet zo heel lastig denk ik)
Afbeelding
Lissy, een PRE merrie die volgend jaar 4 wordt en we met beleren bezig zijn.
Afbeelding
Jonique, een Welsh merrie die volgend jaar 8 wordt
Afbeelding

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:18

Leuk topic.
Ik mis momenteel een beetje een nieuw doel voor volgend jaar.
Mijn paard is nu 5,5j
Ik rij basis dressuur met hem en verder veel buiten.
Ik vind het vooral lastig om stappen te blijven zetten. Zeker aangezien ik altijd op mijn eentje ben aangewezen.
Dus voor volgend jaar misschien de zijgangen in draf mee gaan nemen en meer figuren gaan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:33

Kan je geen lesgever vinden die je wat uitdaging geeft Kitobeer? :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:52

Ik doe ook mee :)

Ben niet zo goed in doelen verzinnen, maar komt goed :D

Ik doe mee met mijn 2 paarden.

Enya is een fjorden merrie van 14 jaar oud. We zijn langzaam aan weer aan het rijden, na 2 jaar en 3 peesblessures later. Dit jaar wil ik lekker met haar kunnen rijden. Dresuurmatig en op buitenrit, misschien langzaam aan weer springen, maar misschien word dat volgend jaar :)

Afbeelding
oude foto van 2019, onze beste cross ooit <3
Afbeelding


En ik doe mee met Betsy, zij is een tinker merrie van 10 jaar. Ik hoop met haar wat meer te gaan crossen. En der wat ontspander te krijgen onder het zadel. Ik ben in juni begonnen met de two happy athletes academy, ik ben nog niet echt begonnen, bang dat het niet gaat werken, maar we gaan daar maar eens mee bezig :)
Afbeelding
Afbeelding

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:41

Jaa wat leuk. Ik volg zeker weer mee. Leuk dat er al zoveel aanmeldingen zijn.
Weet nog even niet hoe fanatiek ik zelf ga zijn, maar ga proberen weer fanatieker te reageren dan in 2022. Hopelijk komen we 2023 door zonder problemen ;)

Ik doe mee met mijn paard Elaya. Een dertienjarige vosmerrie v Tangelo vd Zuuthoeve.
Zelf best wat pech gehad de afgelopen jaren en heb voor ogen om vooral heel veel plezier met haar te hebben en wat minder gefocused te zijn op goed presteren. Ik kom nog even terug op mijn doelen voor de maand januari en mijn algemene doelen voor 2023 :)
Afbeelding

Elaya

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-22 17:40

Wat leuk zoveel enthousiasme! Welkom iedereen!

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:09

Ik heb voor ons twee doelen in 2023:
- Weer zonder stress met de trailer op pad kunnen. Zijn we al fanatiek mee aan het oefenenen geweest afgelopen jaar, maar is nog niet zoals het moet zijn. Dus blijven lekker oefenen.
- Elaya op gewicht houden en wat helemaal geweldig zou zijn is als ze nog wat afvalt.

Verder heb ik voor de maand januari nog even wat kleinere doelen:
- één keer per week de oefeningen van de osteopaat met een uitgebreidde poetsbeurt (masseren met borstel) er bij. Ik merk dat dit haar mega goed doet, alleen dat ik zelf in alle drukte en moeheid nog wel eens denk wanneer ik niet ga rijden: laat haar maar even helemaal.
- twee keer deze maand op buitenrit. Merk dat dit in de winter altijd even wegvalt door de kou, terwijl we hier beide wel veel plezier aan hebben als we maar eenmaal op pad zijn.
- drie keer met de trailer oefenen. Aangezien we het al een hele tijd niet gedaan hebben vind ik het voldoende als ze er één keer in gaat en dan 15 minuten rustig kan blijven staan. Mocht deze stap ivm tijd oefenen te groot zijn dan is het enkel even erin, kort er samen in staan en dan er weer uit.

Elaya

Euridicey

Berichten: 699
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:35

Wat superleuk! Ik doe ook mee! Ik heb een 5 jarige volbloed merrie, die afgelopen jaar een trauma heeft opgelopen tijdens het singelen. Nu is ze bijna weer onder het zadel na een half jaar! Ik hoop haar eindelijk op te kunnen pakken en volgend jaar doel ik op 1 oefen wedstrijdje op vreemd terrein. Mijn vriend beweert dat we volgend jaar een parcours springen, maar dat moeten we nog maar zien :"")
Ik ben al tevreden als ik niet elke maand de dierenarts erbij moet halen en er gezond, vrolijk en relaxt kunnen trainen

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:38

Hi, ik meld me ook met Dexter, bijna 3 en Etreros van 16.

Ik heb eigenlijk hetzelfde doel voor beide heren en dat is ongecompliceerd buiten kunnen wandelen met ze.

Dexter wordt al wel grondwerk mee gedaan maar is nog té puppy om beleerd te worden, dus dat doen we volgend jaar.

Etreros kan in principe alles, maar er is met hem weinig gedaan vanwege een blessure.
We hebben hem verhuisd (ze staan nu aan huis) en hij heeft dus, behalve de wei en paddock, weinig van de nieuwe omgeving gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Spoiler:
You’re nosy, I like you already!

Maartje_M

Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:31

Ik heb vast eens een beetje nagedacht over wat ik komend jaar wil bereiken. Ik vind het altijd heel moeilijk om doelen voor over een jaar te bedenken. Er kan zo veel gebeuren dat roet in het eten gooit…
In het meest gunstige geval heb ik mijn doelen eind juni behaald. Voor sommige best haalbaar. Aangezien ik met een bullet journal werk en een boekje per half jaar gebruik, past dat eigenlijk ook wel. Maar lukt het niet, trek ik ze mee naar het einde van het jaar :+

Elevada
    - Jaar rond kunnen blijven trainen
    - Weer in goede spierconditie krijgen
    - Kunnen stappen onder de man (dit gaat heel erg afhankelijk zijn van hoe ze nu ontwikkeld. Ze heeft een waarschijnlijk onherstelbare blessure dus alles wat nog kan, is mooi meegenomen)

Lissy:
    - Inrijden: de basis in stap er netjes in hebben zitten zodat ik zelfstandig rond kan stappen
    - Aan de hand schouder voor en travers bevestigen

Jonique:
    - Draf appuyement aan de hand
    - Afvallen/gewicht onder controle houden
    - Volledig in balans krijgen aan de longe

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-22 18:41

Hey, wat leuk allemaal! Welkom!
Ik wacht nog even met mijn doelen voor 2023 totdat 2022 is afgelopen.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:22

Ik ga me laten inspireren door jullie.

-het jaar rond met regelmaat blijven trainen.
-minstens 1 a 2 keer op buitenrit wij zitten naast een mega natuur gebied.
- zijgangen gaan implementeren met op het einde van het jaar kunnen wijken sbw traver in stap.
- Ben geen wedstrijd ruiter maar elke maand een b proefje rijden. Om te leren figuren aan mekaar te rijden.

Kijk dan is er ineens een lijstje doelen ontstaan.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:34

Mijn doel voor komend jaar is samen met een stalgenoot een endurance wedstrijd uitrijden :o

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:39

Dat is super gaaf Sintara.
Heb je ook grooms om te helpen. Daar maak ik me dan al zorgen voor.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:58

Nog niet, we moeten ook een hoop gaan trainen :D maar komt vast wel goed

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:59

Ik wil ook graag mee kletsen!
2022 begon voor ons niet goed, omdat Gijs ineens niet goed liep. Nadat ik het de feestdagen even had aangezien, toch maar veearts gebeld en na kreupelheidsonderzoek foto’s gaan laten maken. Conclusie: spat.
Afbeelding
Na een infuus, maanden stappen en dagelijks supplementen, doet hij het nu weer super goed!
Zo goed, dat ik hoop dat we dit voorjaar eens een wedstrijdje kunnen gaan rijden. Daarnaast hebben we van de veearts toestemming om met balkjes en cavaletti weer voorzichtig verder op te bouwen naar een sprongetje. En ik wil graag weer eens met hem op pad om een buitenrit te maken. Dat zijn dus mijn drie doelen voor 2023. Maar belangrijkste is natuurlijk dat het goed blijft gaan met hem!
Oja, en ik heb dit jaar voor het eerst met neckrope gereden en een keertje zonder zadel gehobbeld. Wil ik ook graag vaker doen.
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat dit topic mij ook af en toe hier even aan herinnert. :D

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:45

Sinds ik me hier heb aangemeld ben ik steeds meer gaan nadenken over ons doel van 2023. En dan voornamelijk blijf Bij jezelf.
Ik ben de laatste maand in een mega dip beland en het weer heeft hier een rol in gespeeld.
Nu ben ik momenteel erg onzeker geworden over het dressuur rijden. Zoals gewoonlijk doe ik het wel goed genoeg. Ik doe zo mijn best en het blijft zo moeilijk. Dus ik denk dat ik voor 2023 ook wil gaan toevoegen nog meer luisteren naar mijn paard. En van de 23j ervaring die ik in mijn rugzak heb zitten ons eigen sausje gieten over onze trainingen eens kijken wat dat geeft. Ik heb zoveel notities gemaakt in al die jaren dat ik een schat aan informatie inmiddels heb. Het ligt alleen wat meer onder het stof.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, har166, Kimm4, Lisette1987, Meert, NinaCharlie, Ptl4ever, Sarah_Elise, schumiegirl, Thami, xSCWx en 85 bezoekers