[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-22 23:04

Ruim twee weken geleden werden we door onze dierenarts opgebeld of wij misschien plek hadden om twee hoefbevangen paardjes op te vangen. De eigenaar had de DA gebeld om ze in te laten slapen maar de DA wilde ze liever een kans geven.

Wij hebben een tour bedrijfje hier in Noord zweden met 10 ijslandse paarden en we hebben altijd een extra weiland met schuilstal in geval van ziekte. Nouja we konden er dus nog wel twee ijslanders bij nemen.

Afgelopen woensdag zijn ze aangekomen, en helaas beide chronisch bevangen maar nog vol levenslust. Zelf bekap ik al ruim 9 jaar paarden en pony's dus het bekapwerk doe ik zelf.

Meet Gloí (18jr, lange manen) en Ófeigur (19jr, met bles).
Afbeelding

Ze hebben het helaas niet heel makkelijk gehad. Ze komen van een plek waar de hele kudde bevangen stond en al 5 paarden zijn laten ingeslapen. Dit zijn de laatste twee van die plek nu hebben ze gelukkig niets meer over. Toen ze aankwamen waren ze uitgedroogd en we hebben nu begrepen dat ze alleen water uit de rivier konden drinken maar het rivierbed vrij steil was wat natuurlijk een flinke uitdaging is als je bevangen staat..

Ze waren op vrijdag bekapt door hun hoefsmid, ik was niet erg onder de indruk van zijn werk... Dit zijn de foto's 5 dagen na de bekapping van hun smid met eronder de foto's van mijn snelle bekapping op donderdag (langdurig voetjes omhoog houden is oncomfortabel).

Ófeigur
Afbeelding

Afbeelding

Gloí
Afbeelding

Gloí heeft ook echt een méga cresty manenkam maar we hebben een low laser gesponsord gekregen door www.mariskabrokking.nl waarmee we ze hopelijk lympfatisch ook wat kunnen ondersteunen.

Het gaat nog een lange weg worden maar ze lopen na de eerste bekapping gelukkig al een stuk beter. Zeker Ófeigur is nog zo vrolijk en speels, ze verdienen zeker een eerlijke kans. Het plan is dat wij ze deze winter houden tot en met april, daarna afhankelijk van hoe ze erbij lopen gaan ze of naar de dierenarts of naar een ander goed plekje.

Hopen jullie hard mee dat ze weer opknappen?

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-22 23:11

Vandaag Ófeigur zijn achterhoeven bekapt. Teen flink ingekort en hielen iets laten zakken. Heb helaas geen before foto genomen. Ook even zijn zaakje zo goed als het ging schoon gemaakt, hij lijkt niet uit te schachten als hij plast dus dat bekijkt de DA de volgende keer als ze hier is. In de tussentijd hou ik het schoon. Ik hoop tijd te vinden om morgen Gloí zijn achterhoeven te bekappen, overmorgen krijgen we onze eerste gasten van het seizoen dus het is weer lekker druk xD.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:17

Wat een verschil kan een goede bekapbeurt al maken.. Knap hoor. Ik hoop dat ze snel opknappen, fijn dat je ze een goede plek geeft!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 00:15

Hoe kwamen er zoveel paarden bevangen?
En hoe gaan jullie er voor zorgen dat ze er vanaf komen?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hhilde

Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 06:10

Inderdaad een enorm verschil zo’n bekapbeurt!
Fijn dat ze bij jou terecht konden. Ófeigur heeft ook echt een knap hoofdje <3

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Ingrid_ms
Berichten: 210
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 07:21

Wat fijn dat ze bij jou mogen wonen!

fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:01

Ach wat sneu die oudjes.
En die hoeven zagen er niet echt lekker onderhouden uit.
Fijn dat je over ze ontvermt!
Ik ga volgen :)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

FemJarig

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:07

Wat geweldig dat jullie deze knapperds een tweede kans geven :+:
Hopelijk kunnen jullie ze net wat meer verlichting geven door die extra verzorging en liefde.
Wat een verschil aan die hoeven :wow:

Ik blijf toch een zwak houden voor IJslanders sinds ik op mijn 16de voor het behalen van mijn diploma een weekje Ponykamp met IJslanders cadeau kreeg <3 .

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:22

Ik blijf het bizar vinden, het beeld van die voetjes vlak na een "bekapbeurt" voor ze naar jullie kwamen.. %)

Maar jullie zijn helden <3 hopelijk knappen ze heel goed op en kunnen ze nog jarenlang blij vooruit!
Ik volg zeker mee!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 08:40

Ik volg ook mee , hoop van harte dat het je gaat lukken om ze met goede verzorging , liefde en aandacht beter op de rit gaat krijgen .
Je bent sowieso al een topper TS !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:16

Wat goed van jullie!! +:)+
Bizar hoe slecht mensen voor hun paarden kunnen zorgen. Walgelijk!

Wat een mooi verschil al na een paar keer bekappen. Ze hadden geen beter opvangadres kunnen krijgen!

Is sneeuw niet ook verzachtend voor de hoeven? Ik weet dat hoefbevangen paarden in de modder moeten staan. Heeft sneeuw een beetje hetzelfde effect?

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 09:27

Hannanas schreef:
Hoe kwamen er zoveel paarden bevangen?
En hoe gaan jullie er voor zorgen dat ze er vanaf komen?


Ik heb vernomen dat ze daar helaas zelfs zwaar bevangen nog in een groen weiland stonden. Ze hebben allemaal EMS, en zijn duidelijk in het verleden moddervet geweest. Blijkbaar hadden ze op deze locatie altijd al veel bevangen pony's en toen zijn vrouw ziek is geworden en nu een maand geleden overleden is het er niet beter op geworden. Ik denk niet dat ze kwaad in de zin hadden maar er was dus wel een slecht management, en zeker met sobere ijslanders gaat dat fout. Het trieste is dat ze ook een tourbedrijfje hadden en nu vernam ik van een oud klant van hun dat ze altijd wel een paar bevangen ponys hadden staan. Toen de eigenaar ze kwam brengen was hij ons aan het vertellen dat we ze moesten longeren en hoe we ze gingen rijden nu we het zadel er niet bij hebben gekocht.. Arme pony's konden amper lopen..

Ons plan is vrij simpel, 2 voerbeurten op een dag door een 3x3 slowfeeder, altijd stro aanwezig als ze tussendoor willen eten. Uiteraard altijd water aanwezig, de DA heeft een kruidenmix besteld om ze te ondersteunen. En voor nu ook gewoon fatsoenlijk bekappen want dat is duidelijk ook niet gebeurd.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 09:34

Leo schreef:
Ik blijf het bizar vinden, het beeld van die voetjes vlak na een "bekapbeurt" voor ze naar jullie kwamen.. %)

Maar jullie zijn helden <3 hopelijk knappen ze heel goed op en kunnen ze nog jarenlang blij vooruit!
Ik volg zeker mee!


Bizar he, dat heeft dan jaren een hoefsmeden school gevolgd.. Sommige vinden het spannend om door de lamellenwig heen te knippen en zo de teen in te korten maar als je dat niet kunt moet je niet aan hoefbevangen paarden beginnen.

Wij hopen het ook echt, ze zijn zo leuk en nog zo bizar vrolijk.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 09:38

Captain schreef:
Wat goed van jullie!! +:)+
Bizar hoe slecht mensen voor hun paarden kunnen zorgen. Walgelijk!

Wat een mooi verschil al na een paar keer bekappen. Ze hadden geen beter opvangadres kunnen krijgen!

Is sneeuw niet ook verzachtend voor de hoeven? Ik weet dat hoefbevangen paarden in de modder moeten staan. Heeft sneeuw een beetje hetzelfde effect?


De sneeuw kan zeker helpen comfort te geven, het is een stuk zachter dan de bevroren grond. Helaas is de kou ook een beetje een vijand als ze last hebben van winter bevangenheid, tot nu toe lijkt dat niet echt het geval dus fingers crossed. Ze hebben nu ook een grote schuilstal met normaal zand waar we voor hun nu ook een laagje zaagsel in hebben gelegd om warm en zacht te kunnen staan. Binnen is hun water en eten maar ze gaan gelukkig ook veel naar buiten want het is belangrijk dat ze een beetje in beweging blijven.

Bedankt voor de rest iedereen, we gaan onze uiterste best voor ze doen. Ze zijn zo lief, zijn er echt nog niet aan toe om te worden ingeslapen.

Fem: met 10 (nu dus 12) ijslanders hier kan ik zeggen dat ze mijn hart ook wel hebben ingepakt. De combi van werklustig/voorwaarts maar ook enorm koel in de kop is een gouden voor mij.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 05-12-22 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Elisa2

Berichten: 37042
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:39

Wat triest...

Wat ik me af vraag, is het hoefbeen gekanteld? Want dan kan bekappen ook zorgen voor juist weer meer/ extra druk op de straalbeen en de zool?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:43

Als het niet al te pijnlijk is, is het heel goed om te lopen inderdaad. Het verbetert de doorbloeding van de hoef en ik zie er altijd resultaat van. Wel zo veel mogelijk rechtuit. Ik loop zelf twee keer per dag 20min met mijn (helaas al weer) bevangen ppid-er.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 09:46

Elisa2 schreef:
Wat triest...

Wat ik me af vraag, is het hoefbeen gekanteld? Want dan kan bekappen ook zorgen voor juist weer meer/ extra druk op de straalbeen en de zool?


Ik heb helaas geen xrays, dan moeten ze weer langdurig op de trailer. Met het trimmen bekap ik nooit de zool weg rondom P3, het zit vol met vals zool materiaal maar dat zit er niet voor niets, dat doet hard zijn best P3 te stabiliseren. Ik kort de teen in om de hoef weer meer in balans te krijgen en de druk van de lamellen af te halen en verlaag de hielen langzaam om de druk van de punt van P3 af te halen. Tot nu toe zijn ze na iedere bekapping alleen maar beter gaan lopen dus dat geeft de burger moed.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Elisa2

Berichten: 37042
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:52

Ja dat is belangrijk die hielen verlagen bij chronisch bevangen paarden, en als ze na iedere bekapping beter zijn gaan lopen zegt dat natuurlijk ook heel wat.

Aan de hoeven en de ringen te zien waren ze echt fors bevangen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Afanaisa91

Berichten: 1337
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:18

Och die zijn al lang bevangen, wat sneu.

Mooi dat je ze een kans wil geven. Je bekapt ook precies wat mijn smid heeft gedaan toen ik een bevangen IJs opving, daar heb ik dus goed vertrouwen in.

Heel veel succes, ik duim voor een goede afloop!

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:20

Oh gut wat een koppies. Wat mooi dat jullie ze een 2de kans geven!

Hebben jullie dan in jullie bestand mensen die voor een (ex) bevangen paard kunnen zorgen?
Jullie weten natuurlijk wat te doen en kunnen zelf dan bekappen, dat weet niet iedereen.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:34

Oh crisis, die voeten. :x Wat fijn dat die DA ze liever een kans wilde geven en dat ze bij jullie terecht kunnen!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 17:51

RSDICBS schreef:
Oh gut wat een koppies. Wat mooi dat jullie ze een 2de kans geven!

Hebben jullie dan in jullie bestand mensen die voor een (ex) bevangen paard kunnen zorgen?
Jullie weten natuurlijk wat te doen en kunnen zelf dan bekappen, dat weet niet iedereen.


Niet direct, het ligt er ook erg aan hoe ze opknappen of niet. Als het af kan met iedere 6 weken een hoefsmid of dat het puzzelen blijft. Voorlopig staan ze in ieder geval een half jaar bij ons en gaan we zien hoe ze het in dat half jaar doen. Als het een lastige puzzel blijft gaan ze naar de dierenarts (ervan uitgaande dat we niet volledig verliefd op ze worden :P)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 17:54

Elisa2 schreef:
Ja dat is belangrijk die hielen verlagen bij chronisch bevangen paarden, en als ze na iedere bekapping beter zijn gaan lopen zegt dat natuurlijk ook heel wat.

Aan de hoeven en de ringen te zien waren ze echt fors bevangen.


Ja zeker Ófeigur heeft echt van die typische chronische bevangen sloffen, vreselijk. Zit nog een hoop werk in om dat op functionele voeten te laten lijken maar we gaan ons best doen :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

fleurtjeuh
Berichten: 10308
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:59

Heb je niet toevallig plek voor een stel met 4 katten?
We kunnen hard werken :j
O:)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:05

Ach wat een snoepjes, wat fijn dat je ze opgevangen hebt!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, BlueStocking, daiswees, Devitootje, Facebook, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Ilayla, Martje80, massiemas, Plus_en_Min, Sanne_zepp, Sokje_6, SUSANNEx, Tigress, Vagabondo en 148 bezoekers