Blind en paardrijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:52

Ik heb ook jaren op stal gestaan bij een vrouwtje die blind was en een eigen paard had.
Zij reed ook met geluidskasjes (piepers) bij iedere letter een ander geluidje. Deze ging ze voor het rijden op (gewoon een rondje door de bak en even voelen waar de letters precies zaten). Of iemand anders deed het. Natuurlijk wel altijd dezelfde pieper bij dezelfde letter.

Ze reed soms manegewedstrijdjes, maar niet echt met veel succes. Verder sprong ze ook nog en niet laag nee soms rustig een meter ofzo Bloos! De instructrice gaf aan wanneer het paard zou afzetten en dan wist zij genoeg Lachen

Het kan dus allemaal wel gewoon. Ik heb er zeker bewondering voor!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:24

Antoinette schreef:
Ik heb ook jaren op stal gestaan bij een vrouwtje die blind was en een eigen paard had.
Zij reed ook met geluidskasjes (piepers) bij iedere letter een ander geluidje. Deze ging ze voor het rijden op (gewoon een rondje door de bak en even voelen waar de letters precies zaten). Of iemand anders deed het. Natuurlijk wel altijd dezelfde pieper bij dezelfde letter.

Ze reed soms manegewedstrijdjes, maar niet echt met veel succes. Verder sprong ze ook nog en niet laag nee soms rustig een meter ofzo Bloos! De instructrice gaf aan wanneer het paard zou afzetten en dan wist zij genoeg Lachen

Het kan dus allemaal wel gewoon. Ik heb er zeker bewondering voor!!

Dat vind ik wel heel erg knap, met dat springen! OK dan!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:53

Fitzroy schreef:
Sjakie, 40 % zicht is best nog veel. Ik had verleden maand nog maar 20 % zicht in mijn linkeroog, en dan kun je best nog veel zien. Oke, autorijden is niet aan te bevelen, omdat je geen details meer ziet maar paardrijden zou nog prima gaan.
Inmiddels heb ik weer 30 % zicht in dat oog, klinkt niet veel, maar is best acceptabel.


je zult ongetwijfeld nog best wel aardig wat kunnen zien, maar omdat zij erg weinig hoort (misschien niet theoretisch, maar wel in de praktijk) maakt dat het voor haar niet altijd even praktisch is. Maar goed zij kan er mee uit de voeten en dat is het belangrijkste Knipoog

haike
Berichten: 13516
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:19

Ben wel eens naar een internationale wedstrijd geweest in helvoirt voor gehandicapte ruiters. Was echt ontzettend knap, wat een vertrouwen die mensen hadden. Veel ruiters, ook blinden, reden met gemak een Z2-proef op een manier die veel 'gewone' mensen nog niet voor elkaar krijgen.
Bij alle letters stond iemand die begon te roepen als ze in de buurt kwamen. Was een gewone voorlezer.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:29

Ik heb geholpen bij een blind jongetje die paard reed.
Hij was nog niet zo oud en reed bij de beginners, daar liep er iemand mee die dan aanwijzingen gaf.
Maar dat is op jouw niveau niet meer te doen denk ik.

:evaw:

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:46

Toen mijn vriendin nog bij de pony´s reed kwam er met enig regelmaat ook een blind meisje met haar pony op concours. Ze reed dan altijd als allerlaatste in een bak. De bak werd met van die steekstokken en dun lint afgezet en haar vader las de proef voor terwijl hij in de bak stond. Ze wist wel ongeveer waar de letters zaten maar vaak riep haar vader alsnog: NU! Haha!
Verder had ze een superbrave pony van ver in de 20.
Mijn vriendin en ik hebben altijd vol bewondering naar haar gekeken dat ze ondanks haar handicap toch paardreed en zelfs nog wedstrijden reed!
Echt toppie wat doorzettingsvermogen betreft OK dan!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:54

Ik weet van iemand dat ze extra grote letters heeft. ZE rijdt gewone officiele wedstrijden en als zij de proef moet rijden worden de letters in de bak gezet.
In de zomer rijdt haar rubriek dan tussen de witte hekjes i.p.v. alleen letters.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

corinecJarig
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:34

Ik werk bij paardrijden voor gehandicapte mensen en bij ons rijd ook een blind meisje.Er moet wel altijd iemand in de buurt blijven maar door telkens te herhalen waar je bent en de letters hardop te noemen en de passen te tellen komt ze een heel eind.

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 20:40

ik heb het al gezien *LOL*
er gaat iemand op elke letter staan, en vanaf de ruiter voorbij de ene letter is begint de andere persoon bij de volgende letter te roepen
!!
en zo met alle figuren, ...
was echt leuk om te zien !

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:05

Ik ken iemand die blind is en ZZ rijdt met haar eigen paard. Die gaat misschien meedoen aan de paralympics ofzo. zij heeft niemand nodig die roept ofzo. Doet ze gewoon helemaal uit haarzelf!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dnies90, marte_kandia, OmgiliBot, sterregoud, Vagabondo en 24 bezoekers