[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8619
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:03

Pfff ja ik snap die angst voor de narcose. Maar wat een klotenieuws zeg :(:)

Hoop dat het geluk hierna wel weer jouw kant op komt hoor

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:07

Oh wat een pech. Weet je al wanneer ze het willen doen?
Je stalhoudster klinkt echt als een topper.

Ik ga voor jullie duimen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:17

Nieuw verblijf, nieuwe kleur verband! *\o/*
Afbeelding




Maandag is ze dus geopereerd op de kliniek. Tessa was zo lief om haar af te willen zetten voordat haar dochtertje naar school moest en om haar dochter daarna af te zetten met de twobox, maar daarvoor moesten ze wel vroeg op. Vi is gelukkig een makkelijk kind, die vond het allemaal helemaal prachtig en hoopte dat ze te laat op school zou zijn (helaas :') ). Blijkbaar belde ze 's middags haar vader op om uitgebreid over haar avontuur te vertellen. _O-

Ik reed in mijn eigen auto achter Tessa aan en realiseerde me halverwege dat ik voor Jan Doedel 'passport' op mijn hand had geschreven de avond van tevoren, want daar had ik die ochtend helemaal niet meer aan gedacht. :+ Eenmaal aangekomen was Vi over het erf aan het rondstuiteren terwijl we op de DA en haar stagiaires wachtten, want de receptie was nog niet open. Ik vroeg aan Violet of ze wist of het paspoort in de cabine lag, waarop ze heel bijdehand naar haar moeder toe liep en vroeg: "mum, did you forget the passport? >;) " :') Ja dus - we hoopten dat ze er niet naar zouden vragen en hoewel dat bij de stagiaires inderdaad het geval was, was MK, de veearts, een stuk wakkerder, dus nadat we Auroch even in haar box gezet hadden, Tessa snel naar school was vertrokken en ik nog wat administratieve zaken doornam, kon ik nog een keer op en neer rijden om het paspoort te halen.

Net toen ik die had gedropt en op weg was naar m'n auto, kwam ik een van de andere artsen tegen die net zijn dienstauto aan het klaarmaken was en nog zei hoe rot hij het voor ons vond dat ze toch geopereerd moest worden. Alle staff hier op de kliniek is zo vreselijk lief en betrokken. Zijn afsluitende woorden waren nog: "she's in great hands, we have an amazing team here," zo lief.

Nadat dat alles geregeld was, ben ik direct naar huis gegaan en nog voordat ik een hap van mijn brunch kon nemen, werd ik al gebeld door de chirurg: alles was goed gegaan, ze hadden het staand met sedatie en plaatselijke verdoving kunnen doen en de volgende dag mocht ze mee naar huis! *\o/* Mijn eerste reactie was vooral: dat was snel, daarna kwam pas de gigantische opluchting. Later die middag werd ik weer gebeld door de chirurg en kreeg ik bijna een hartverzakking, maar gelukkig wilde ze alleen toestemming vragen of ze mochten sederen, want madame was rondjes aan het lopen, de trut. := Verder ging het prima en heeft ze er weer een hoop fans bij dankzij haar charmes.

Thuis was ze ook weer wat unsettled en de afgelopen twee dagen is ze licht gesedeerd geweest (oké, woensdag was ze wat zwaarder gesedeerd dan voorgeschreven, want een van de stalhulpen had bedacht om tegen de instructies van de DA in te gaan en haar meer te geven). Tessa was laaiend; ik heb me echt kapot gelachen, want ze was nog half van de wereld toen ik aankwam. Gaf niks, want zo kon ze wel even rustig grazen aan de hand.

Vandaag was de eerste controle en de DA was heel positief verrast over hoe het eruit zag. Bij het ophalen had de chirurg me al wat foto's laten zien van de wond en dat zag er al heel goed uit, maar blijkbaar geneest het nu zelfs boven verwachting snel! Ze is ook volledig van de pijnstilling af al een paar weken en waar ze vorige week nog wat gevoelig was, is ze nu weer helemaal rad! *\o/* We hebben nu dus ook groen licht gekregen om haar wat meer ruimte te geven, en dat is het stukje gras waar ze nu staat, naast Moppet, de pony van Tessa's dochter.

Momenteel staan op de planning nog röntgenfoto's ter nacontrole over anderhalve week, en hopelijk is dit hoofdstuk dan ook weer afgesloten.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:22

Wat fijn dat de wond snel geneest. En ook fijn dat de operatie goed verlopen is.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:24

Leuk hè, die bij-de-handse kids :D :D

Maar klinkt als dat het goed verlopen is +:)+ Op naar volledig herstel.

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:24

Fijn dat het nu weer de goede kant op gaat.
Hopelijk blijft dit zo en is Auroch snel terug genezen en "up and running"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:22

ikke schreef:
Leuk hè, die bij-de-handse kids :D :D

Maar klinkt als dat het goed verlopen is +:)+ Op naar volledig herstel.
Ja, Violet is hilarisch! Ze is ook echt feral, maar op een leuke manier. Laatst kwam ze ook naar haar moeder toe met een dode duif die ze ergens op het erf had gevonden "look mum, it's dead!" "Yes, Violet, it's dead, now put it away." "But look, it's dead!" _O- Ze heeft ook allemaal matchy-matchy hat silks en shirts waar ze heel trots op is, dus laatst zei ik: "kom, jockey, dan geef ik je een voetje als een echte jockey." Prachtig vond ze dat. :')

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:29

Klinkt als een heerlijke plek met hele fijne mensen zo! Dat is wel een enorme opluchting als paard wat extra aandacht nodig heeft.

En wat goed van de operatie! Nu op naar alleen maar goede jaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 02:46

Voorzichtige update: vandaag kwam de DA om nog een laatste keer te röntgenen ter controle en ik vroeg hoe het zat met weer aan het werk gaan als alles goed was. In principe hebben we groen licht om de training te gaan opbouwen als het bot er goed uitziet. Eén nadeel: het röntgenapparaat deed het niet, dus volgende week nog maar eens proberen. :') Auroch zelf staat nu overdag op de track samen met de Shet, zodat de kudde weer aan haar aanwezigheid kan wennen en zijzelf en Moppet makkelijker naar het erf te halen zijn 's avonds. Ze voelt zich verder goed, is rad en de wond is nu wel gewoon dicht, dus ik verwacht niet veel verrassingen meer. Met een beetje geluk is het volgende week dus gedaan met haar luizenleventje. ~~}>

Leuk volbloedgerelateerd nieuwtje van mijn kant: ik heb mijn eerste publicaties in de Racing Post binnen. *\o/* Onder andere hier: https://www.racingpost.com/bloodstock/s ... ent/590353 en in het overzicht hier: https://www.racingpost.com/bloodstock/s ... ale/590381

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 07:32

Eindelijk goed nieuws, ik ben blij voor jullie! Welverdiend ook, na alle tegenslagen. Klinkt wel alsof jullie op de perfecte stal staan, met een hele fijne staleigenares.

Hoe tof dat je gepubliceerd bent *\o/* !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:44

*\%/* *\%/* *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

De DA is nog niet geweest voor een laatste controle, maar Auroch staat inmiddels weer 24/7 op het land zonder problemen, dus ik dacht: een paar minuten stappen en draven kan geen kwaad. :)) Meer zat er toch niet in, want ik lig zelf ook in de lappenmand met een gekneusd bekken, maar ik kon het niet laten er toch even op te kruipen vandaag.

En wát een wereldpaard is ze! <3 Het opstappen met een blok kent ze niet, dus dat is nog wat vreemd en lastig, maar zodra je erop zit, is ze zo ontzettend safe. Zelfs in deze vrieskou en met toch een paar maanden het equivalent van boxrust, is er geen gekkigheid, geen spanning, frisheid of bakkabouters, ook al gebeurde er genoeg om haar heen.

Ik was vanwege die bekkenkneuzing zelf aanvankelijk een heel klein beetje gespannen, want ik kan het me momenteel niet veroorloven om er vanaf te vallen — ik ben bang dat er dan wel iets breekt —, maar die spanning verdween echt als sneeuw voor de zon zodra ik in het zadel zat. <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:46

Yay, Auroch <3. Knapperd.

Let je wel even op je eigen gezondheid, ook :P.

Sherivey
Berichten: 8619
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:01

Bikkel hoor, erop klimmen met een gekneusd bekken.
Hoop dat verdere pech jullie bespaard blijft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:30

_San87_ schreef:
Yay, Auroch <3. Knapperd.

Let je wel even op je eigen gezondheid, ook :P.
Dat vergt zelfdiscipline en common sense. Van beide heb ik bijzonder weinig. _O- Maar zonder gekheid: ik moet het inderdaad wat rustiger aan doen. Het is alleen zo moeilijk. :')

Sherivey schreef:
Bikkel hoor, erop klimmen met een gekneusd bekken.
Hoop dat verdere pech jullie bespaard blijft
Ik kan je vertellen dat ik daarna het bad in gekropen ben en m'n rechterbeen met de hand de auto in moest tillen, want die ging nergens meer heen. _O- Dagelijkse bezigheden gaan wel aardig momenteel, maar die beweging onder je van een paard, en dan ook nog op een half tree zadel, was toch weer wat teveel van het goede. Dus ik zie het wel de komende weken: op dagen dat ik niet teveel pijn heb, is er ook genoeg leuks wat ik aan de hand kan doen met 'r. :D

Bootsiebob

Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:02

Zo bikkel :wow:
Maar wat een wereldpaard <3

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:24

Yaay *\o/* braaf paard! Hoe zeg je auroch eigenlijk, vast niet au -rog ? Xd

prompter

Berichten: 11072
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:26

Ondanks de pech, is het toch een fijn topic om te volgen, met zulke berichten :)

Raineri
Berichten: 6228
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:30

Super leuk!! Super braaf dier is het ook. Fijn dat alles goed gaat. Nu hebben jullie wel weer genoeg pech gehad voor de komende periode

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:19

Sintara schreef:
Yaay *\o/* braaf paard! Hoe zeg je auroch eigenlijk, vast niet au -rog ? Xd
Haha, nee, ik spreek het op z'n Engels uit, dus OH-rok. :D

Raineri schreef:
Super leuk!! Super braaf dier is het ook. Fijn dat alles goed gaat. Nu hebben jullie wel weer genoeg pech gehad voor de komende periode
Hopelijk blijft het hier inderdaad bij en kunnen we volgend jaar gewoon lekker op avontuur. *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:00

Mkango schreef:
_San87_ schreef:
Yay, Auroch <3. Knapperd.

Let je wel even op je eigen gezondheid, ook :P.
Dat vergt zelfdiscipline en common sense. Van beide heb ik bijzonder weinig. _O- Maar zonder gekheid: ik moet het inderdaad wat rustiger aan doen. Het is alleen zo moeilijk. :')

Sherivey schreef:
Bikkel hoor, erop klimmen met een gekneusd bekken.
Hoop dat verdere pech jullie bespaard blijft
Ik kan je vertellen dat ik daarna het bad in gekropen ben en m'n rechterbeen met de hand de auto in moest tillen, want die ging nergens meer heen. _O- Dagelijkse bezigheden gaan wel aardig momenteel, maar die beweging onder je van een paard, en dan ook nog op een half tree zadel, was toch weer wat teveel van het goede. Dus ik zie het wel de komende weken: op dagen dat ik niet teveel pijn heb, is er ook genoeg leuks wat ik aan de hand kan doen met 'r. :D

Kom maar, ik stamp wel wat common sense in je :7.

Anoniem

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:20

Met kleurpotloden? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:34

Vandaag hadden we de laatste röntgencontrole en het is officieel: ze is zo goed als genezen! *\o/*

Ik had geen tijd met de DA afgesproken, maar meestal komt ze rond 10u, dus ik was er al wat eerder zodat ik Auroch vast naar voren kon halen. Hoop drama en gedoe, want er waren niet veel andere paarden op het erf en het ene paard dat er wel was, ging na een paar minuten de bak in. Ik dacht dus gewoon wat rond te scharrelen over het erf, maar dat had wel redelijk wat discussies tot gevolg. >;) Gelukkig heb ik een hekel aan paarden zonder manieren, dus ze heeft inmiddels ook ervaren wat er gebeurt als ze haar middelvinger naar me opsteekt. ~~}> Daarna was ze opeens schaapmak, héél apart. :))

Bij de DA dus verder ook geen problemen, ze had toen wel door dat richting de wei trekken niet het gewenste effect had. Voor de zekerheid hebben we haar wel even met een kortwerkende sedatie gesedeerd voor de foto's, die er verder prima uitzagen, dus we hebben (nu echt :)) ) groen licht om weer aan de slag te gaan. Er is uiteraard nog wel wat te zien in het bot omdat ze wet hebben weggeschept, maar het ziet er rustig uit en de rest van het herstel komt mettertijd, en is geen reden om haar nog op rust te laten staan. Ik wilde haar eigenlijk vandaag nog vrij geven, maar werd door de dames op stal overgehaald om er gewoon meteen op te klimmen, dus ik heb nog even gewacht tot de sedatie was uitgewerkt en daarna: gaan!

Afbeelding

Er was weer genoeg te zien uiteraard, want het waaide behoorlijk vandaag, maar afgezien van een beetje kijken doet ze nog steeds niks. <3 Ook niet toen ze nog de enige op het erf was; gek genoeg heeft ze daar onder het zadel helemaal niks van. Die concentratie komt ook vanzelf wel en hopelijk valt ook het kwartje voor de teugelhulpen snel, want dat vindt ze nog wat vreemd met de side pull. En zo niet, komt er gewoon een hoofdstel met bit, daar ben ik ook niet zo moeilijk in. := Verder heb ik gewoon wat gestapt en gedraafd, veel (slangen)voltes gereden en vooral genoten. :D

Sherivey
Berichten: 8619
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:38

Wat fijn! :D
Gaat het met jou ook al beter nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:41

Ik had wel veel minder pijn in m'n bekken, maar ben verder wel een beetje 'under the weather': koortsig, hoofdpijn, duizelig en m'n ribben doen ontzettend veel zeer, dus misschien toch iets (veel) teveel gedaan de laatste weken, ondanks dat ik echt m'n best deed om ook wat rust te nemen. Het is alleen vrij lastig soms als je alleen bent en ook nog moet werken etc. :+

Sherivey
Berichten: 8619
Geregistreerd: 06-11-15

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:43

Doe wel een beetje voorzichtig met jezelf he :(:)
Auroch moet gezond blijven, maar jij ook