Kletstopic bitloze dressuurruiters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:00

Caira schreef:
Hoi mag ik hier ook mee kletsen? Ik ben instructeur maar zelf ook fervent bitloos ruiter en ik denk dat ik (bijna) alle hoofdstellen op de markt wel in handen/in de les gehad heb. Hieronder mijn ‘collectie’ bitloze hoofdstellen

[ [url=m/I6bE4k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mYmZfp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ApOfAI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wVgofx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WhFHua.webp]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste: prachtig paard!
Dan een vraag; heb je de namen van jouw hoofdstellen? Ik merk bij mijn Tinkers dat bijna niks past, zowel Full als Cob niet. Ze hebben beide een (te) brede kaak en/of neus, waardoor de neusriem eigenlijk nooit dicht past. Die van jou heeft ook een aardig hoofd, vandaar de vraag.

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:11

Maartje_M schreef:
Mooie hoofdstellen hierboven! Lisanne, op de 2e foto zit hij hoger of niet? Daar lijkt de neusriem beter te zitten


Ja klopt de 2 foto is een gaatje kleiner, twijfelde nog wat

TamaraFloor
Berichten: 827
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:39

Ik had een keer een kaak gekruisde van het huismerk van een winkel.
Nooit meer. Inmiddels zal de kwaliteit misschien beter zijn maar ik was aan het galopperen op de terug weg op buitenrit. Dan is mijn merrie best sterk dus had wel wat in mijn handen hangen. Vervolgens brak eerst de ene kant en ging ze steeds harder want ze dacht hey lange teugel gas erop!
Dus met 2 handen aan de andere kant gaan trekken en je raad het al, die brak ook! Echt je grootste nachtmerrie!
Ik ben op haar hals gaan liggen en 2 handen het kopstuk vast gepakt en gaan trekken. Ze is erg groot dus het was letterlijk liggen.
Pas na een heel eind kreeg ik haar stil en liepen er mensen die ik geroepen heb om te helpen.
Ik met knikkende knieën eraf en even bij komen. Tien provisorisch gemaakt en verder gestapt naar huis.
Ik ben nog nooit zo bang geweest in mijn leven.
Dus als je een sterk paard hebt check alsjeblieft de kwaliteit!
Nu rijd ik in de bak bitloos maar op buitenrit toch met bit. Heb dan echt wel meer te vertellen.

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:58

Kwaliteit (en staat van je hoofdstel - goed onderhoud is belangrijk) checken is altijd aan te raden, of je nu met of zonder bit rijdt. Ook van de beugelriemen, singelstoten en singel trouwens. Daar heb ik ook wel eens iets zien knappen op concours boven een sprong of in galop. Ook duurdere merkartikelen kunnen stuk, door slecht onderhoud maar soms ook door een fout in het artikel..

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:20

Danuah schreef:
Caira schreef:
Hoi mag ik hier ook mee kletsen? Ik ben instructeur maar zelf ook fervent bitloos ruiter en ik denk dat ik (bijna) alle hoofdstellen op de markt wel in handen/in de les gehad heb. Hieronder mijn ‘collectie’ bitloze hoofdstellen

[ [url=m/I6bE4k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mYmZfp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ApOfAI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wVgofx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WhFHua.webp]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste: prachtig paard!
Dan een vraag; heb je de namen van jouw hoofdstellen? Ik merk bij mijn Tinkers dat bijna niks past, zowel Full als Cob niet. Ze hebben beide een (te) brede kaak en/of neus, waardoor de neusriem eigenlijk nooit dicht past. Die van jou heeft ook een aardig hoofd, vandaar de vraag.


Dank je. De leren kaptoom is een la Selle, de rest komt bij Lovelance vandaan.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 07:51

Het breken van riemen kan ook gewoon met een bithoofdstel, genoeg voorbeelden van gehoord. Kwaliteit en onderhoud is belangrijk, en soms kun je het gewoon niet zien en heb je pech. Dat het heel spannend was, kan ik me voorstellen!

Caira, als een biothane hoofdstel een optie is, dan zou je het op maat kunnen laten maken bij bijvoorbeeld Dabo's Design, Made by Baukje of Lovelance. Je kunt dan de maat neusriem en kaakriem apart doorgeven. Weet je zeker dat het past. (Heb met alle drie goede ervaringen.)

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:11

Ik snap de keuze van @taTamaraFloor wel hoor. Bij een bit staat de druk op een groot stuk ijzer. Bij het bitloze hoofdstel was ze overgeleverd aan de kwaliteit van waarschijnlijk de stiknaden. Dat is toch wel een ander kaliber, hoe sterk ook. Ik bedacht me dat met mijn nieuwe Biothane teugels. Die zitten gestikt en gelijmd vast, waarschijnlijk oersterk overigens. Mijn oude teugels zitten vast met een metalen pin door het midden van het leer. Dat is in principe niet voor niks denk ik dan. Ik denk dus zeker voor bitloos dat het noodzakelijk is om kwalitatieve spullen te kopen en zelf ben ik bijvoorbeeld flink gaan trekken aan mijn teugels toen iemand het hoofdstel vast had. Even een check of ie het zou houden. Geeft nog steeds geen garanties voor de toekomst, maar het is in ieder geval een keer getest.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:50

miereneter schreef:
Het breken van riemen kan ook gewoon met een bithoofdstel, genoeg voorbeelden van gehoord. Kwaliteit en onderhoud is belangrijk, en soms kun je het gewoon niet zien en heb je pech. Dat het heel spannend was, kan ik me voorstellen!

Caira, als een biothane hoofdstel een optie is, dan zou je het op maat kunnen laten maken bij bijvoorbeeld Dabo's Design, Made by Baukje of Lovelance. Je kunt dan de maat neusriem en kaakriem apart doorgeven. Weet je zeker dat het past. (Heb met alle drie goede ervaringen.)


Thanks maar ik ben ruim voorzien hoor. Idd bij Lovelance vandaan.

Melisje_92

Berichten: 1095
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:14

Heeft iemand dit hoofdstel al in het echt gezien of zelfs gepast? Ben benieuwd naar een foto met hoofd erin en de kwaliteit

Afbeelding

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:54

Ik ben wel benieuwd waar begin ik. Mijn merrie is super braaf maar ik zou wel eens willen beginnen met bitloos.
Ze heeft een gevoelige huid snel schuurplekken.
Bijna alle paarden op stal hebben wel een bitloos hoofdstel maar is allemaal maatje xxxfull. Dus die kan ik niet proberen helaas.
Ze reageert heel keurig op haar touwhalster maar die schuift en geeft denk ik dus schuurplekken

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:29

Ik ben begonnen met een kaptoom waar je bakstukken voor een bit aan kan doen, ik heb de 1e 2x met dubbele teugel gereden, waarbij de bitteugel er al snel voor Spek en bonen bijhing.

Hoe 'strak' doen jullie je neusriem? Ik heb bij m'n bithoofdstellen de neusriem altijd lekker losjes. Ik heb het idee dat, wanneer ik m'n sidepull neusriem net zo los doe, het toch gaat schuiven. Heb ik 'm dan te los, is de kwaliteit van het hoofdstel niet ok, of misschien verkeerde hoogte van neusriem?

Vind trouwens de foto die melisje plaatste een mooi hoofdstel, ben ook benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:04

tantesam schreef:
Ik ben begonnen met een kaptoom waar je bakstukken voor een bit aan kan doen, ik heb de 1e 2x met dubbele teugel gereden, waarbij de bitteugel er al snel voor Spek en bonen bijhing.

Hoe 'strak' doen jullie je neusriem? Ik heb bij m'n bithoofdstellen de neusriem altijd lekker losjes. Ik heb het idee dat, wanneer ik m'n sidepull neusriem net zo los doe, het toch gaat schuiven. Heb ik 'm dan te los, is de kwaliteit van het hoofdstel niet ok, of misschien verkeerde hoogte van neusriem?

Vind trouwens de foto die melisje plaatste een mooi hoofdstel, ben ook benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.


Je wilt ook bitloos minimaal die 2 vingers op het neusbot hebben.
Heb je toevallig een foto ervan? Dan kunnen we meekijken naar de pasvorm :D

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kletstopic bitloze dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 03:20

De neusriem doe ik met bit inderdaad ook losser dan bitloos. Maar dan past er ook een hele hand tussen volgens mij ipv die vinger regels. Je wilt bitloos toch wat meer stabiliteit omdat er druk op komt te staan (zeker bij een sidepull).

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:28

Zelf laat ik de neusriem bij een sidepull ook losjes aansluiten. Zo dat niets schuift, maar paard wel gewoon zijn mond kan opendoen. Neusriem zit daarvoor hoog genoeg. Instructeur rijdt met haar hackamore met een loshangende neusriem, dat gaat prima.

Ik heb voor het eerst een hackamore geprobeerd, met hele korte scharen. Ik wilde die eigenlijk alleen een paar keer buiten gebruiken. We hebben enorme ruzie over in de berm duiken om gras te eten, vooral bij aankomende auto's / fietsers, en dan met je kont op de weg gaan staan. Werd een beetje onveilig, terwijl hij verder een toppaard is buiten. Maar dat sappige gras hé. Met de sidepull heb ik dan niks te zeggen. Wilde de hefboom van de hackamore gebruiken om net iets meer druk te kunnen geven. En dan weer met de sidepull eens hij door heeft dat het echt niet mag.

Máár, nu bleek hij bij ons oefenritje (met instructeur) in de bak echt verschrikkelijk fijn op de hack te lopen. Reageerde heel fijn en ik kon eigenlijk met veel minder druk rijden. Heerlijk ontspannen. Dus ik twijfel nu om hem ook met de hackamore verder door te rijden. Blijkbaar ligt het ons. Ik twijfel nog even verder hoor, maar was erg verrast.

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:32


steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:30


MirjamRobin

Berichten: 225
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:54

Weilanden schreef:
Heeft iemand hier ervaring met 'USG
Bitloos sidepull hoofdstel Trust anatomisch'?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

En/of met 'Sidepull Zephyr'?
https://www.lovelance.nl/products/sidepull-zephyr

Ik ben benieuwd naar jullie mening!


Ik heb de USG sidepull Trust. Ik vond hem wel prettig! Ik heb er helaas maar enkele keren mee kunnen rijden (pony ingeslapen). Ook moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met andere sidepulls (alleen eens gereden met een kaakgeruist hoofdstel en touwhalster). Ik had een cob voor een best grote Haflinger en de kaakriem paste net, de frontriem was eigenlijk te krap.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:32

Weilanden schreef:
Heeft iemand hier ervaring met 'USG
Bitloos sidepull hoofdstel Trust anatomisch'?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

En/of met 'Sidepull Zephyr'?
https://www.lovelance.nl/products/sidepull-zephyr

Ik ben benieuwd naar jullie mening!



Zeld geen ervaring met de eerste, wel een vriendin bij wie de ringetje afbraken op buitenrit :')

Ik heb zelf het broertje van de Zephyr, ook van Lovelance. Pasvorm is heel vergelijkbaar en de kwaliteit is echt fantastisch. Heel zacht en schuift absoluut niet.


Afbeelding

Afbeelding

Weilanden

Berichten: 148
Geregistreerd: 11-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:12

Bedankt voor jullie reacties. Lastig hoor. Het wordt toch maar gewoon eentje uitproberen.

MirjamRobin

Berichten: 225
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:46

Weilanden schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Lastig hoor. Het wordt toch maar gewoon eentje uitproberen.


Ik heb ook even gekeken naar het hoofdstel in je tweede link en de riempjes van dat hoofdstel (bakstukken en kaakriem) zien er wel een stuk dunner uit. Bij de USG Trust zijn die breder en achter de ringen zit een stuk leer, het hoofdstel komt een beetje lomp over daardoor en dat merkte ik in het rijden ook wel.

Bij mij zat het hoofdstel zo
Afbeelding

Mocht je hem (een cob) willen proberen, stuur dan maar een pb, hij hangt hier toch maar in de schuur ;).

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 12:38

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een bitloos hoofdstel, was officieel een kaak gekruist maar daar reageerde hij niet fijn op. Heb daar een side pull van gemaakt. Nu zoek ik eigenlijk een echte side pull. Hij heeft de laatste tijd steeds meer plekjes in zijn mond en al veel dingen geprobeerd en het werkt helaas niet. Omdat hij verder bitloos goed reageert wil ik daar eens wat verder mee oefenen en kijken of we misschien zelfs gewoon op wedstrijd kunnen. Nu zag ik een mooie online, hebben jullie met zo'n 1 ervaring?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

Foto van een paar jaar terug van ons met het hoofdstel
Afbeelding

MirjamRobin

Berichten: 225
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 15:33

veertje99 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een bitloos hoofdstel, was officieel een kaak gekruist maar daar reageerde hij niet fijn op. Heb daar een side pull van gemaakt. Nu zoek ik eigenlijk een echte side pull. Hij heeft de laatste tijd steeds meer plekjes in zijn mond en al veel dingen geprobeerd en het werkt helaas niet. Omdat hij verder bitloos goed reageert wil ik daar eens wat verder mee oefenen en kijken of we misschien zelfs gewoon op wedstrijd kunnen. Nu zag ik een mooie online, hebben jullie met zo'n 1 ervaring?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

Foto van een paar jaar terug van ons met het hoofdstel
[ [url=m/WNso4f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jep, dat is dezelfde als waar ik het hierboven over heb ;)

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:01

MirjamRobin schreef:
veertje99 schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb een bitloos hoofdstel, was officieel een kaak gekruist maar daar reageerde hij niet fijn op. Heb daar een side pull van gemaakt. Nu zoek ik eigenlijk een echte side pull. Hij heeft de laatste tijd steeds meer plekjes in zijn mond en al veel dingen geprobeerd en het werkt helaas niet. Omdat hij verder bitloos goed reageert wil ik daar eens wat verder mee oefenen en kijken of we misschien zelfs gewoon op wedstrijd kunnen. Nu zag ik een mooie online, hebben jullie met zo'n 1 ervaring?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/bit ... trust.html

Foto van een paar jaar terug van ons met het hoofdstel
[ [url=m/WNso4f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jep, dat is dezelfde als waar ik het hierboven over heb ;)


Oh oeps niet helemaal gezien dat het dezelfde was haha.

Heb je hem nog steeds hangen in de kast? :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:27

Alweer even stil hier. Vrijdag heb ik een clinic bij Karin Leibbrandt. Ga dan denk ik ook lekker bitloos mee rijden. Zin in!

Verder zelf weer 2 hoofdstellen toegevoegd aan de passervice.

Equitus Theta
Afbeelding

Horze sidepukl
Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:39

darkadia schreef:
Alweer even stil hier. Vrijdag heb ik een clinic bij Karin Leibbrandt. Ga dan denk ik ook lekker bitloos mee rijden. Zin in!

Verder zelf weer 2 hoofdstellen toegevoegd aan de passervice.

Equitus Theta
[ [url=m/KseC9n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Horze sidepukl
[ [url=m/EPmZah.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh wat leuk zeg! Ik heb je zien rijden met je super leuke draver! :D
Heel knap gereden en ik kon er ook veel stukjes uithalen voor mijn eigen paard met dezelfde patronen als die van jou :j



Afbeelding
Dat klein stappen hielp hem ook heel erg om minder in de boeg te hangen en minder zijn nek te gebruiken voor compensatie.


Afbeelding
En bitloos natuurlijk :P