[VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:20

Oh bah wat vervelend! Hopelijk had ze dan nog niet lang.

Ah wat leuk vrijheidsdressuur! Wat kan ze allemaal al?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 19:58

Ik hoop het ook!

Haha, heel eerlijk? Dit is de eerste keer dat ik haar iets van vrijheidsdressuur aanleer :')

Maar ik heb haar toen ze 1 was al ingeclickerd en heb clickertraining al regelmatig voor van alles en nog wat gebruikt. Even nadenken hoor...

- Ze kan targetten

- Ze vindt bekapt worden heel lastig dus ik heb haar met clickeren geleerd haar voet op de hoofjack te houden

- Ik heb haar geleerd zelf de wormenspuiten aan te pakken

- Ze vond de eczeemdeken over haar hoofd krijgen heel lastig, dus ik heb haar 'koppie door' geleerd :') Dan wringt ze zelf haar hoofd door de opening _O- Sindsdien helpt ze me ook met haar halster om doen, duwt ze haar hoofd daar ook zelf in.

- Liberty doe ik ook met ondersteuning van de clicker, en sommige andere grondwerkdingetjes ook. Laatst ben ik begonnen met spiegelen (als ik mijn been kruis, zij ook, etc) en dat heb ik ook met de clicker gedaan.

En meer van dat soort ongein :=

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:30

Wat leuk! Hoe leer je dat spiegelen aan? Vind dat altijd zo knap.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:37

Goed bezig! Misschien kan je jullie liberty werk wat filmen? Ik ben wel benieuwd naar jullie vorderingen?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:19

Dat spiegelen was eigenlijk heel grappig, ik stond tegenover haar en kruiste mijn benen, en zij deed toen (ik denk toevallig) hetzelfde en ik heb er meteen op geclickt en beloond omdat ik het zo'n leuk moment vond. En die pony is zo reteslim dat ze meteen linkjes legde, dus toen ik het nog een keer deed en heel subtiel haar vroeg dezelfde kant op te komen kruiste ze weer haar benen, dus weer beloond.... en daar is het een beetje uit voortgekomen. Ze 'valt' alleen nog snel om zodra ze het doet en dan zet ze nog drie passen extra om weer in balans te komen :+ Maar als ze haar balans houdt, en ik zet mijn voet daarna weer terug, dan zet zij hem ook weer terug, haha. Verder dan dat zijn we nog niet, maar zo nu en dan puzzelen we daar samen verder aan!

Het libertywerk filmen zou ik best leuk vinden, maar ik denk dat dat nog even duurt. Ik doe meestal liberty als ik in mijn eentje ben, want dan hebben we allebei een veel betere concentratie en dan zijn er ook geen andere mensen in de bak. Maar de consequentie daarvan is dat er helaas ook niemand is om te filmen :') Momenteel ben ik op het punt dat ze heel braaf meeloopt naast me, ze komt ook aanrennen als ik achteruit van haar af loop, en ik ben aan het puzzelen met dat ze om me heen cirkelt, maar daar heeft ze eigenlijk de kracht en balans niet zo goed voor, dus dat zal in de loop van de winter wel beter worden, want ik wil haar ook wat regelmatiger gaan longeren, volgens mij is ze daar inmiddels wel klaar voor.
Mocht de situatie er naar zijn dan zal ik zeker eens iemand vragen om te filmen! :D

[ITP] Sadira in de herfst
Vandaag hebben we foto's gemaakt tijdens een boswandeling, dus ik heb een fototopicje gemaakt <3

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:02

Citaat:
Dat spiegelen was eigenlijk heel grappig, ik stond tegenover haar en kruiste mijn benen, en zij deed toen (ik denk toevallig) hetzelfde en ik heb er meteen op geclickt en beloond omdat ik het zo'n leuk moment vond. En die pony is zo reteslim dat ze meteen linkjes legde, dus toen ik het nog een keer deed en heel subtiel haar vroeg dezelfde kant op te komen kruiste ze weer haar benen, dus weer beloond.... en daar is het een beetje uit voortgekomen. Ze 'valt' alleen nog snel om zodra ze het doet en dan zet ze nog drie passen extra om weer in balans te komen :+ Maar als ze haar balans houdt, en ik zet mijn voet daarna weer terug, dan zet zij hem ook weer terug, haha. Verder dan dat zijn we nog niet, maar zo nu en dan puzzelen we daar samen verder aan!


Zo die is idd slim. En ach ja die van mij is er gwn te dom voor. Ik ga het niet meer proberen _/-\o_

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:19

Wat leuk dat ze zulke dingen zo snel oppakt! Als ik alleen ben dan film ik nog wel eens stukjes door mijn telefoon op de bakrand te leggen (met een steuntje of tegen een paal aan) en dan gewoon een lange video te maken. Misschien dat dat bij jou ook kan, ook leuk voor jezelf om terug te kijken haha

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 23:19

Ik heb ook het idee dat dit de dingen zijn die ze het allerleukste vindt om te doen! Ze wordt er altijd heel enthousiast van als ik haar met zo'n puzzeltje presenteer. Het is ook wel een gevaar want zodra ze het dan even niet meer snapt wordt ze ook meteen onwijs gefrustreerd :') Maar als ik de stapjes klein genoeg houd dan geniet ze gewoon.

Goed idee, Prima2Donna, zal ik onthouden :-)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 20:30

Bij deze dan een paar fragmentjes van vanmiddag toen we wat in de bak at liberty klooiden ;) Heb geprobeerd wat te filmen. Geen super kwaliteit en een beetje donker, maar er valt wel iets van te maken. Volgende keer zal ik liggend filmen :+




Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 00:04

Het was al weer even geleden dat ik veel met Sadira gelangeteugeld heb. De prioriteit was even een klein beetje verschoven naar wat andere dingen, en gezien ik probeer haar niet te vaak te pakken moeten er dan keuzes gemaakt worden :)

Maar deze week kwam er een vriendin langs en die wilde wel eens voelen hoe dat ging: langeteugelen. Dus de teugels aan Sadira gehangen, kort uitgelegd wat de hulpen waren en ze toen gewoon laten puzzelen. Sodeju wat is die pony van me dan lief en braaf zeg <3 liet zichzelf gewoon kei braaf rondjes sturen, gossie.

En de dag erna haar zelf ook nog maar een keertje gepakt. Ze had het dan al even niet gedaan, maar ze is absoluut niets vergeten, ze pakte het weer op alsof we het nog wekelijks hadden gedaan.

Paar fragmentjes dan: hier een stukje rechtuit vs. wijken. Dat vindt Sadira nog het moeilijkst, om dat verschil precies goed te onderscheiden.


En onze allereerste poging ooit voor meer dan een paar voorzichtige pasjes schouderbinnenwaarts. Ze deed het keigoed! Alleen klein misverstandje bij de laatste pasjes, maar dat mag geen naam hebben <3 Idealiter had ik de oefening net moeten afronden voordat ze er zelf uit liep, maar ik was net te laat.


Ik ben toch zo trots op die pony!!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:09

Heel knap! Ook de liberty filmpjes! (Ik dacht kijk ze later wel, helemaal vergeten) Je ziet dat ze dat wijken moeilijker vind maar ze doet het wel netjes hoor. Die van mij doet het haar niet na. Nu rijden wij voornamelijk buiten soms een sprongetje dus erg is het niet :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:13

Ik kijk wel maar heb nooit zoveel nuttigs te zeggen, haha.

Sadira heeft wel gelijk wat recht vooruit is het allermoeilijkste. :D

hannelot
Berichten: 967
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:15

Mooi paard!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:38

Ah wacht nu lees ik het verkeerd. Ze vind rechtuit juist moeilijker :D
Maar ik dacht dat je bedoelde dat ze wijken moeilijker vind en ik vond haar met het wijken een beetje moeilijk kijken maar juist supergoed doen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 15:54

Leuk dat jullie reageren <3 Of het nou nuttige reacties zijn of niet, ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen!


Haha, ja, ze is goed in zwalken, en liefst zet ze allerlei zijgangen in zonder dat er om gevraagd wordt (en wordt ze boos als ik zeg dat dat niet de bedoeling is :+ ). Dat deed ze al voordat ik uberhaupt zijgangen meepakte tijdens het lange teugelen. Ik denk dat dat het gevolg is van een slanke wiebelige jonge arabier zijn, haha. Haar lijf kan alle kanten op.

Dat is eigenlijk ook de voornaamste reden waarom ik het wijken aan het oefenen was deze sessie: ik was aan het oefenen met switchen tussen rechtstellen en wijken en weer rechtstellen, zodat ze echt heel duidelijk het verschil gaat begrijpen. Als ze dat verschil snapt kan ik haar straks ook beter 'corrigeren' wanneer ze per ongeluk alle kanten op valt.

In het fragmentje van het wijken zie je haar inderdaad ook nog voor het wijken al wat over de middellijn heen zwalken _O- Het is dus nog een work in progress, maar het gaat al veel beter dan eerst.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:31

Wat een leuke filmpjes van het liberty werk! Je ziet dat ze super "connected" met jou is, doen jullie goed +:)+

Ik heb geen verstand van lange teugelen, maar vind het er al netjes uit zien! En dat ze het dan ook weer zo makkelijk oppikt na er een tijdje niet aan gewerkt te hebben.. Goud paardje heb je daar.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 16:23

Dankjewel Prima2Donna! <3 Zulke lieve reacties doen me goed!

Sadira is inmiddels alweer 3 jaar bij ons! Wat gaat de tijd snel!

We waren niet van plan geweest om haar onder deken te zetten dit jaar, maar afgelopen week met de plotselinge kou had ze toch ineens strakke spieren. Dus we zijn toch maar gezwicht voor mevrouw de dekensloper, en hebben haar toch maar een mooie Amigo met liners cadeau gedaan :+

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het weer warmer en had ze het ook weer warm, dus de deken is voorlopig weer even af, tot het weer kouder wordt... Tenzij ze dan genoeg vacht aangemaakt heeft en het niet koud meer heeft, maar ik denk dat ze het op deze stal wel nodig gaat hebben. Het is hier veel meer een open vlakte dan op haar vorige stal dus ze zal hier meer last hebben van de wind en de regen.

Gisteren is de bekapper weer langsgeweest. Heb ik jullie al ooit eens verteld dat dan haar ergste zelf naar boven komt? _O- Als je ooit twijfelde of ze een echte merrie was, dan had ze gisteren al je twijfel weg kunnen nemen.

Sadira is zeg maar niet zo'n fan van 'vreemden die iets van haar moeten'. Als ik haar bekap dan kan ik dat zelfstandig zonder dat iemand haar vast houdt en staat ze normaal gesproken braaf stil zolang ze af en toe haar voet op tijd terug krijgt. Dat is ook meteen het lastige, want ik kan haar gedrag bij vreemden dus niet zelf trainen. Als de bekapper er namelijk is, moet ik haar echt vasthouden om te zorgen dat ze geen hapjes uit hem neemt :')

De halve bekapbeurt heeft ze met haar oren gevarieerd tussen standje ongelukkig en standje "ik haat de wereld", en heeft ze geprobeerd heel Boos naar hem te kijken. Als hij waagt haar een lieve aai te geven wordt ze nog Bozer. Als hij haar voet wil oppakken zet ze expres haar gewicht op die voet, en als hij hem wel omhoog houdt doet ze net alsof ze haar evenwicht niet kan houden en haar voet heel graag terug wil, dus dan gaat ze terugtrekken (maar als ik dan een keer op haar mopper staat ze ineens weer heel braaf stil).

Zolang ik dus elke vijf minuten even een keer op haar mopper kan hij haar vrij prima bekappen :') Maar ze vindt er duidelijk wel iets van. Van zo'n kleine smurf als zij is het eigenlijk vooral heel grappig om te zien dus zowel de bekapper als ik kunnen er ook wel een beetje om lachen :') Ze heeft echt meer attitude dan ze groot is. Maar ik vind het aan de andere kant vooral sneu dat ze zo sceptisch is naar vreemden dat ze zich niet zo aan hen durft te laten zien als dat ze dat bij mij doet. Hopelijk groeit dat met de jaren want het is al een heel stuk beter dan het bijvoorbeeld vorige winter was.

Haar ongelukkige hoofd bij het bekappen :')
Afbeelding


Toen de bekapper weg was wilde ze gelukkig nog wel met mij knuffelen :') Wat een figuur is het ook.

Wat is ze trouwens ineens weer donker van kleur he!

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 17:56

Wow wat wordt ze alweer donker! Knap is ze wel hoor, ook met haar nieuwe dekentje <3 Nu hopen dat hij lang genoeg heel blijft :P

Typisch he, die merries. Vriendin van mij heeft er ook zo een, ze kan er mee knuffelen, onder door, alles. Ik mag haar nog maar net aankijken voordat ik een boze blik terug krijg. Nooit wat mis gegaan tussen ons en ik ken de merrie inmiddels al 5+ jaar en verder kunnen we het prima vinden.

Mijn paard 'keurt' de bekappers ook, bij zijn oude tilde hij voor geen goud zijn voet op en probeerde steeds nieuwe trucjes uit, ondanks dat hij top opgevoed is :+ Bij onze huidige bekapper nu is het een mak lammetje en werkt hij top mee xD

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:17

Dekentje staat haar goed. Ik geloof dat onze donkerbruine Arabieren onder precies hetzelfde deken staan. Al is Sadira alweer bijna zwart :wow: .

Zo herkenbaar, die attitude bij 'vreemden'. Al is de mijne dan een ruin. Het begint nu beter te gaan, maar hij kan zich enorm aanstellen bij bijvoorbeeld de hoefsmid. Met een dramahoofd erbij ook. En ik kan het niet met hem oefenen, want bij mij geeft hij de voeten wel. Gelukkig is de smid heel ervaren en kan er prima mee omgaan. Maar ik voel mij dan zo'n slechte eigenaar die haar paard niet opvoedt. Dat probeer ik natuurlijk wel.

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:10

Wow, ze is nu echt donker!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:50

Staat haar geweldig, haar dekentje. Ze ziet er superknap uit.
Zolang de hoefsmid nog terug durft te komen :D We leven in een land met vrijheid van meningsuiting hé? :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:33

Sadira schreef:
Van de week had Sadira ineens een worm in de mest -O- Super balen, want ze heeft mestonderzoek gehad, en daarnaast is ze ook 2x preventief ontwormd (o.a. ivm stalbeleid), en ze heeft bloedonderzoek gehad. Uit al die dingen was niks gekomen, en nu bleek ze toch wormen te hebben. Uiteraard meteen voor behandeld. Hopelijk blijkt dat dan ook de reden te zijn dat haar bovenlijn maar niet lekker bij wilde trekken en komt ze nu eindelijk lekkerder in haar vel.

Deze week was ze ook wat opgeblazen en winderig. Colosan gegeven en daarnaast een aantal dagen achter elkaar goed beweging gegeven. Gelukkig heeft dat geholpen en gaat ze nu weer beter.

De eerste keer met longeren dacht ik echt dat ze alles vergeten was wat we ooit gedaan hadden wat betreft longeren _O- Ze bouwde een beetje een fissa voor zichzelf, staart over de rug en vooral je lijf niet goed gebruiken, haha.
De dag erna hebben we losgewerkt in de longeercirkel, en toen kwam er toch een explosie aan energie uit :') Heel fanatiek veel draf en galop. En vandaag was ze ineens weer helemaal zichzelf, hahaha. Zo zacht, fijn en lief aan de hulpen, weer helemaal braaf voorwaarts neerwaarts enzo. Dus ik denk dat Sadira gewoon een klein beetje veel energie had de afgelopen dagen :+

Daarnaast heb ik nog lekker wat met haar gespeeld qua clickertraining en een beginnetje gemaakt aan de spagaat. Ze wordt dan super fanatiek en meedenkend. Overenthousiast eigenlijk. Maar niet omdat haar focus op de brokjes ligt maar gewoon omdat ze het heel graag goed wil doen.
Ze werd zo fanatiek dat toen ze doorhad dat ik haar vroeg om een pasje naar voren te zetten, dat ze haar benen echt naar voren zwaaide tot ze totaal buiten de massa stonden :') Heel lief, schat, maar dat is een tikkeltje overdreven. Uiteindelijk viel het kwartje. Heb alweer zin in de volgende keer.


Ik lees af en toe mee, en zag dit bericht en vroeg me af waarmee ze ontwormd is en waar je mestonderzoek hebt laten doen? Wij hebben mestonderzoek laten doen en nog geen maand later zelf gedaan week extreem af. Is niks voor jullie om het zelf te leren? Mestonderzoek bedoel ik?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 00:01



Ik heb de schattigste pony ever. Ze hoorde mijn stem aan de andere kant van de track toen ik aan het praten was en toen ik omkeek zag ik dit <3

Ik kwam haar eigenlijk niet halen, ze had een vrije dag... maar hoe kan je dit nou weerstaan, ze wilde helemaal geen vrije dag :=

We hebben dus toch maar een kwartiertje gelangeteugeld. :+ Deze week heeft ze haar allereerste pasjes travers gelopen. Ik merk dat ik steeds meer met haar verschil kan maken tussen rechtuit, buiging, zijgangen, afwenden, en daar steeds subtieler in kan zijn. Als ik de buitenteugel verleng (hand iets naar voren meegeven) en mijn lichaam naar binnen draai wendt ze af, maar als ik de buitenteugel verleng en ik blijf rechtdoor lopen, zet ze bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts in. Puur door de intentie waar ik heen kijk en heen draai. Dat hoef ik steeds minder expliciet en 'groot' te doen qua hulpen en we hebben steeds minder misverstanden over wat ik precies bedoelde. Ook in draf blijft ze steeds meer een fijne ontspannen houding opzoeken en kunnen we meer in contact blijven.

Wat een wereldpaard. Wat is ze toch slim. En lief.
<3


Maartje, dat zou ik even moeten uitzoeken, ik heb het even niet meer helder op mijn netvlies op dit moment. Zelf leren lijkt me niet handig want daar heb je nogal duur materiaal voor nodig.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 08:34

Wat lief <3
En zie ik het nu goed? Is de deken nog heel? *\o/*

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [VOLG] Sadira: van onbeleerd tot ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 14:04

Ik ben net zo verbaasd als jij hoor! _O-