[VOLG] Ons OTTB avontuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

[VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 12:29

Een paar maanden geleden moest ik een andere oplossing zoeken voor mijn Kaskade. Door een onstabiliteit in het been bleef ze bij arbeid blessures ontwikkelen. We hebben voor haar een mooi plekje als fokmerrie gevonden en verwachten volgend jaar nog 1 keer een veulentje van haar.

Naast het veulentje van Kas heb ik nog een leuke jaarling in de wei staan, maar ja daar moeten we natuurlijk nog een paar jaar op wachten voordat ik daarmee aan de slag kan.
Nu ben ik gewoon niet het type om daar op te gaan zitten wachten, dus besloot ik om opzoek te gaan naar een project.

Maar dan de vraag, wat voor project? Ik kwam er al snel achter dat hier in Nederland een project nog het nodige kost of (ver van) gezond is. Toen kwam ik een engels website tegen van een stichting die off the track thoroughbreds rehomed. Ik viel voor een paard wat in Engeland stond, maar helaas is het door de Brexit eigenlijk niet betaalbaar om een paard uit Engeland over te laten komen. Ierland is echter een heel ander verhaal.

Na een korte zoektocht kreeg ik een leuk project aangeboden. Rechtstreeks van de renbaan (eind april zijn laatste race gelopen).
Enkele filmpjes verder had ik ineens een paard gekocht in Ierland :D

Afgelopen weekend is hij aangekomen in Nederland. Naast dat hij volledig omgeschoold moet worden van ren naar rijpaard zit er fysiek ook nog wat werk aan. Hij mag nu eerst even lekker een paar weken bijkomen en daarna gaan we rustig aan slag.

and now, without further ado I present to you:

Fully Lox

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Fully Lox is een 5 jarige volbloed ruin van 177 :')
Zoals op bovenstaande foto te zien is, is hij redelijk mager. Daarnaast heeft hij ook korstjes van het zweet op zijn rug en benen die we er nu langzaam af proberen te poetsen/wassen.

Het leek me leuk om een volg topic te maken zodat ik straks terug kan zien waar we vandaan komen. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat jullie dit ook leuk vinden om te volgen :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:52

Wat een leukerd en zo groot vind je er niet veel!
Die rust gaat hem goed doen, die van mij is er echt goed van bijgetrokken en heeft altijd zin om wat te doen.

Zulke leuke paarden zijn het. Ben benieuwd naar jullie avontuur. Ik volg mee.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:53

Wat leuk dat je aan dit project bent begonnen! Het is echt een joekel inderdaad :wow: . Hopelijk is hij snel gewend en gaan jullie heel veel plezier beleven samen :d

Ik zou hem trouwens niet weken helemaal niks laten doen, hij is gewend hard te werken dus waarschijnlijk helpt het hem alleen maar als je hem wel wat makkelijke dingen te doen geeft :P terrein verkennen, in vrijheid werken, zulk soort dingen afentoe

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:14

Leuk ik volg!
Ik vind hem alleen niet mager, alleen zijn bovenlijn bespiering is foetsie. Ben heel benieuwd hoe hij opknapt!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 18:04

Leuk dat jullie volgen! Ik heb zo ontzettend veel zin om met hem aan de slag te gaan :D

Sintara schreef:
Wat leuk dat je aan dit project bent begonnen! Het is echt een joekel inderdaad :wow: . Hopelijk is hij snel gewend en gaan jullie heel veel plezier beleven samen :d

Ik zou hem trouwens niet weken helemaal niks laten doen, hij is gewend hard te werken dus waarschijnlijk helpt het hem alleen maar als je hem wel wat makkelijke dingen te doen geeft :P terrein verkennen, in vrijheid werken, zulk soort dingen afentoe


Ja, hij is echt enorm haha. Ik ben zelf ook maar 1.60 maar ik was al verliefd voordat ik zijn stokmaat hoorde.

Het is inderdaad wel de bedoeling om iets te doen, maar geen echte lichamelijke arbeid.

Hannanas schreef:
Leuk ik volg!
Ik vind hem alleen niet mager, alleen zijn bovenlijn bespiering is foetsie. Ben heel benieuwd hoe hij opknapt!


Hij lijkt op de foto’s beter dan hij in werkelijkheid is. Hij mist inderdaad de bespiering op zijn bovenlijn. Het plan is dan ook om dit straks als eerst te verbeteren.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:22

Wat een gaaf project! Via welke stichting in ierland heb je hem naar nl gehaald?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:13

speedfiets_2 schreef:
Wat een gaaf project! Via welke stichting in ierland heb je hem naar nl gehaald?


Fully heb ik gewoon via een particulier in Ierland gekocht omdat de stichting geen paardje had staan die aan mijn eisen voldeed.

De stichting heet overigens the British and Irish Thoroughbred Agency, ze fungeren als een soort tussen persoon.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:42

Je kan natuurlijk beginnen met grondwerken! Met balken en dan voorwaarts, half, achterwaarts en achterwaarts sturen. Targetten et!

Ik heb toen zelf gekozen voor een les om de week en 2/3 keer per week oefenen!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 15:56

Even een korte update!

Op het moment gaan we maar een paar keer per week naar stal. Doordat er pas per 1 juni plek was op de stal waar we heen zouden gaan staat hij nu zo'n 50 minuten verderop. Daarnaast ben ik aan het klussen/verhuizen dus het is even een uitdaging.

Afgelopen week zijn we begonnen met de gewone poets dingetjes. We hebben zijn manen geknipt en zijn bezig met hem te leren vast staan op een poetsplaast. Dat vind hij nog erg spannend, maar gaat steeds beter.
Daarnaast zijn we begonnen om hem te leren wijken voor druk. Hij snapt wanneer hij achterwaarts moet, maar bijvoorbeeld opzij lukt nog niet helemaal. We gebruiken dit principe ook om hem te leren zijn hoofd te laten zakken zodat we straks gemakkelijk het hoofdstel in kunnen doen.

Ik heb even een youtube filmpje gemaakt van de aankoop filmpjes, zijn reis en eerste week in NL. Daarin is ook duidelijk te zien hoe hij er nu bijloopt.


Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:44

Leuke update met dat filmpje ik ben zo benieuwd hoe hij op gaat knappen <3

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:53

Wat een leuk avontuur! Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen. Knap is hij zeker! :j <3

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 09:09

Bedankt voor jullie toffe reacties! :D

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:17

Omg wat geweldig. Ik zie zo veel OTTB's vanuit Amerika of UK maar zo leuk dat iemand dit in NL doet. Wat een super leuk dier! Ik ben benieuwd hoe die opknapt!

Whizz
Berichten: 1043
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:34

Wat een leukerd! Hij is inderdaad aan de magere kant, hij boft maar met zijn nieuwe leven! Veel plezier samen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 16:07

_Mars schreef:
Omg wat geweldig. Ik zie zo veel OTTB's vanuit Amerika of UK maar zo leuk dat iemand dit in NL doet. Wat een super leuk dier! Ik ben benieuwd hoe die opknapt!


In Amerika en Engeland is het inderdaad best populair om te doen. Daar is de keuze ook reuze wat betreft paarden, die worden dan vaak op veilingen verkocht.

In Nederland gebeurt het ook wel, maar dan vaak nog bij de trainer op stal voordat het paard verkocht wordt.

Inmiddels ben ik ook wat foto's op het spoor van Fully zijn race cariere, zodra ik enigzins bruikbare foto's heb zal ik die hier ook even delen :D

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:45

Yay! Ik heb eindelijk foto’s van Fully zijn Point to Point dagen!
Hij heeft twee races gelopen in Ierland, helaas kan ik weinig vinden van zijn reis voor die tijd. Ik weet dat hij vanuit Frankrijk is verkocht naar Engeland en vanuit daar weer naar Ierland.

Nouja, in ieder geval heb ik dus foto’s van zijn twee races in Ierland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Is ie niet stoer?! <3

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:01

Heel tof! Ik zie hem al een eventing wedstrijd doorlopen 8-) Heb je specifieke plannen/doelen met hem?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 08:11

_Mars schreef:
Heel tof! Ik zie hem al een eventing wedstrijd doorlopen 8-) Heb je specifieke plannen/doelen met hem?


Het plan is om gewoon te kijken wat hij leuk vindt om te doen en waar hij goed in is. Heb hem niet voor een specifiek doel gekocht. Al zou ik het zelf wel echt heel tof vinden als hij springen/eventen leuk vindt. :j

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:32

Pfff, 5 jaar jong en al drie keer de zee overgestoken. Ik blijf het heftig vinden. Gelukkig zal dat nu niet meer hoeven.

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:33

Ja, inderdaad. Wel zo eerlijk naar het paard om te kijken wat die leuk vindt haha.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:07

Ik denk eigenlijk dat hij best een relaxed leven heeft gehad.
Eerst 3 jaar in Frankrijk op mogen groeien.
Daarna tijdens de Goff uk sales in juni inclusief klinische keuring nog groen tijdens de National Hunt sales verkocht naar Ierland.
Daar stond hij bij een zeer kleine P2P trainer die ook zijn eigenaar was. Is daar 2 jaar opgeleid. Immers zijn eerste koersen liep hij pas dit jaar. Daarbij is hij 2x aan de start gekomen waarbij de jockey hem 2x voor de finish uit de race gehaald heeft. Filmpjes van die koersen zijn ook te zien en hij wordt teruggetrokken ivm kansloze positie.
Nou 2x geprobeerd, gezien dat het hem niet ging worden dus verkocht.
Denk dat menig paard het een stuk zwaarder heeft :+
Hij komt overigens uit een familie die voor de hindernisrennen gefokt zijn.
Zijn halfbroer, 2 voudig winnaar in Frankrijk.

Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:16

En mocht je ze nog niet zelf gevonden hebben.
2 foto's van zijn moeder die Blacktype is over hordes.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:16

AlwaysH schreef:
Pfff, 5 jaar jong en al drie keer de zee overgestoken. Ik blijf het heftig vinden. Gelukkig zal dat nu niet meer hoeven.
Sommige vliegen met drie de hele wereld over, en hebben daar ook geen centje pijn aan. :+ Het is allemaal zo slecht nog niet in racing, menig knuffelpaard van een particulier heeft het een stuk slechter. Iets met onwetendheid en een hoop geklungel en zo.

Leuk paard, TS, veel succes met ‘m!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:02

Mkango schreef:
AlwaysH schreef:
Pfff, 5 jaar jong en al drie keer de zee overgestoken. Ik blijf het heftig vinden. Gelukkig zal dat nu niet meer hoeven.
Sommige vliegen met drie de hele wereld over, en hebben daar ook geen centje pijn aan. :+ Het is allemaal zo slecht nog niet in racing, menig knuffelpaard van een particulier heeft het een stuk slechter. Iets met onwetendheid en een hoop geklungel en zo.

Leuk paard, TS, veel succes met ‘m!


Ik heb het niet over ‘racing’, maar over het feit dat het dier in twee jaar tijd zoveel wordt verhuisd en dan in flink transport ook. Dus ik ben blij dat het nu niet meer hoeft.

Maakt me niet uit of het een renpaard is of een dressuurpaard. In mijn bericht staat helemaal niks over de racewereld, maar daar gaan jullie natuurlijk direct van uit omdat ik vaak een andere mening heb. :') :evaw:

Edit; sorry, ts, voor het vervuilen van je topic. Ik ben erg benieuwd hoe je paardje uitbloeit hoor <3

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:00

Veel plezier met je gespierde spijker!