Jong paard kopen of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:59

Evamarie schreef:
upendo schreef:

Kun je even stoppen?
Wat zelfreflectie zou op zijn plaats zijn. :)


Zo, jij hebt lef dat te zeggen zonder maar enige vorm van onderbouwing! Doe even normaal zeg!

Alle berichten die je tot nu toe getypt hebt gaat over jij jij jij jij.

Kijk eens naar ik ik ik ik. :)

Je bent offtopic, probeert alleen maar je gelijk te halen en iedereen die een andere mening geeft omlaag te halen en je bent op deze manier geen fijne constructieve bijdrager.

Potverdikkie. Heb ik het stukje zelfreflectie voor je gedaan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:32

Doe even normaal zeg! jij bent de enige hier die off-topic bezig is omdat je niet tegen mijn reacties kunt. Nee, dat voegt iets toe. Leuk voor de rest ook.

Daarbij pak er dan ook een voorbeeld bij. En doe dat privé ofzo, of gebruik de foeilist.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:38

Niet om vervelend te zijn, maar er is een prima voorbeeld :)

Het is niet de bedoeling om off-topic te gaan als je niet helemaal begrijpt wat iets is :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:38

Verstandig TS!

Je vindt vast binnenkort een dier wat perfect bij jou past. Lekker om je heen blijven kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:47

Avalanche schreef:
Niet om vervelend te zijn, maar er is een prima voorbeeld :)

Het is niet de bedoeling om off-topic te gaan als je niet helemaal begrijpt wat iets is :)


Als dat zo was, was die er wel bij gepakt.
Of bedoel je het stukje waarin ik jouw tegenspreek over je verkeerde inzicht wat betreft de botcyste. Nu probeer je er nog uit te praten ook terwijl iedereen hier benoemt dat een cyste wel degelijk kwaad kan. Wie weet nou niet wat iets is ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-22 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:56

Pfff, houden jullie even op zeg 8)7

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18048
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:00

Zoals Anna79 al aangeeft, graag on-topic blijven zonder persoonlijke sneren. Een jong paard kopen is en blijft spannend maar daarom hoeven we nog niet op de man te gaan spelen.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:42

LotteYo schreef:
Het is een cyste in de knie la..


Ik ben gewoon benieuwd. In je OP zei je dat je de cyste niet boeiend vond. Hoe komt dat?
Waarom denk of dacht je dat het geen probleem zou vormen in de toekomst?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:57

LotteYo schreef:
Het is een cyste in de knie la..


In het kader van "weer wat geleerd" (ook voor Evamarie die de pot verwijt.... :+ ) want ik begrijp dat je het paard niet gaat kopen: Een botcyste in de knie achter is echt de slechtste plek die je je kunt bedenken voor een botcyste. Op de achterknie bij een paard komt heel veel kracht.
Knieen moeten echt schoon zijn. Geen chip of botcyste zou ik daar willen hebben zitten.
Een cyste ergens in het midden van een dik bot zou ik niet zo'n probleem vinden. Veel paarden hebben botcystes, zolang ze maar niet aan de rand van een gewricht zitten of in de knie kan het vaak nog wel.
Als paarden heel jong zijn verdwijnt zo'n botcyste met de groei ook nog wel eens. Maar het risico met de knieen zou ik niet nemen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:11

LotteYo schreef:
Thanks voor alle reacties. Dit had ik even nodig! Ik ben wel weer met beide benen op de grond gezet.
Nu een jaar aan het zoeken en ik ben er wel klaar mee , dus als ik dan eindelijk een prachtpaard voor mijn neus heb, zeker geneigd om toe te slaan.
Ik zoek weer vrolijk door richt me wel op een paard tussen 9/10/11 jaar, dat deed ik al, maar werd even afgeleid van mijn eigen koers.
Ik denk dat ik met mijn budget best een geschikte moet kunnen vinden, en ja, die Z-proef zie ik uiteindelijk wel zitten. Maar het gaat er voornamelijk om dat ik zonder angst aan de gang kan.
Die angst is wel vaag: het zit hem vooral in paarden die kijken. Het is een soort permanente angst voor op hol slaan.
Het braafste paard van de manege waar mijn dochter rijdt, kijkt overal naar. Daar krijg je mij dus voor geen goud op. Maar zodra de aandacht voor de ruiter overheerst, kan ik alles met een paard. En dan sta ik niet zo te kijken van verzet, of een keer wegspringen. En ja, ik durf er ook zeker ‘aan te rijden’. Ik neem zeker de leiding en ga niet zitten afwachten. Maar het ligt helemaal aan het paard. Op 80% stap ik helemaal niet.
Nogmaals dank voor alle reacties!


Hé LotteYo, wat goed van je dat ook echt iets doet met de tips en adviezen. Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik ben ook geen held, vind/vond rijden heerlijk, maar doordat mijn angst me gewoon teveel in de weg zit, ben ik gestopt. En weet je, het is voor een paard ook gewoon niet eerlijk om eraan te beginnen als je eigenlijk al weet dat je te angstig bent.
Dus echt twee dikke duimen omhoog dat je de situatie met een flinke dosis realisme bekijkt. Ik hoop dat je snel een leuk, braaf paard vindt.
Ik ken een paar mensen die in de regel echt fijne paarden te koop aanbieden (fijn opgeleid), als je de infogegevens wilt, stuur je maar een PB.

Gaabje
Berichten: 911
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:13

Lijkt me lastig om zo helemaal van de roze wolk te donderen met dit bijna unanieme topic, maar je pakt het super op! Jouw paard komt nog wel voorbij :)

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:29

Ja, ik vind dat echt knap ook :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-22 15:35

Thanks allemaal! Mijn paardennetwerk bestaat letterlijk uit 0 mensen, dus het is heerlijk om even feedback te krijgen!

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:40

LotteYo schreef:
Thanks allemaal! Mijn paardennetwerk bestaat letterlijk uit 0 mensen, dus het is heerlijk om even feedback te krijgen!


Je mag altijd even sparren hoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:44

Goed dat je dit paard laat staan. Al is het nog zo gaaf, je hebt er nog geen band mee.

Heb je wel nog ervaren paardenmensen in je omgeving? Mensen die mee kunnen gaan naar een bezichtiging bijv?

En wat wil je echt? Als je angsten heb, wil je dan een band opbouwen en genieten of is wedstrijden rijden echt een must? En dan doel ik op het type paard.
Waar overigens elk gezond paard imo zeker wel een M of Z proef moet kunnen lopen.

Ik herken het wel. Als kind bang gemaakt. Daarna er jaren overheen geweest tot we een heel schrikachtig paard kregen. Toen ik zwanger was kwamen alle angsten naar boven. Ook na de geboorte durfde ik een jaar niet te rijden.

Later een paard gekocht wat super lief was, maar nog jong en jolig. Zoon was 5 en de ruin maaide met de voorbenen. Hij bokte, ging alle kanten op, dus had hem weer te koop.
Toch door gaan zetten en uiteindelijk kon ik er alles mee. En het heeft me echt geholpen met alle paarden daarna weer.

Ik luister niet meer naar verkopers. Ik vind de handleiding die ze bij een paard geven vaak vanuit hun oogpunt, ervaring, kennis en kunde. Vaak klopt er niks van als je op de juiste manier met zo een paard aan het werk gaat.

Leeftijd boeit me niet zo erg meer. Heb paarden jong moeten laten gaan en kort in bezit gehad en oude paarden veel plezier van en lang in bezit ( gehad) Mn oudste is nu 29 en werd vorig jaar nog buiten gereden. Ze zou nog kunnen, maar krijgt wat mankementen.

Mn hengst was op zijn 4e braver en makkelijker ook, dan mijn merrie op haar 12e. Ik kan inmiddels alles met haar, maar je moet er een klik mee hebben.

Mn ene ruin was een draak vroeger en daarna wilden mensen hem graag hebben. Maar ik weet zeker dat hij bij een angstige ruiter weer was teruggevallen in het oude gedrag. Dan koop je dus een braaf paard, maar ook die kunnen echt veranderen als je te onzeker bent.

Voor je angst zijn wel oplossingen. Ik heb altijd les gegeven en ook mensen daarin begeleid. Een goede instructrice kan je echt helpen zodat je die momenten zelf kan oppakken.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:19

wellicht kun je mee gaan kletsen en lezen in het "paard kopen" topic.. daar steek je een hoop van op, en je kunt gerust je licht op steken daar..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:50

Ik zou enkel en alleen een paard kopen waar jij je 100% goed bij en op voelt. Als er een klein stemmetje binnenin zegt dat het een risico, een wild of te brutaal paard voor je is mag je dat niet niet negeren. Dan mag het een jong paard of volledig ander type paard zijn die je eerst in gedachten had, maar heb je wel eentje waar je je goed bij voelt. Ik heb zelf al eens mijn gevoel genegeerd omdat het paard op alles aansloot bij wat ik zocht. Helaas bleef zijn karakter mij toch in de weg zitten waardoor ik er met tegenzin op stapte.
Mijn merrie daar tegenover was vanaf onze eerste ontmoeting <3 Ze was 3 en niet zadelmak en was niet altijd de gemakkelijkste, maar ik heb me wel altijd goed bij haar gevoeld.
Veel suc6 nog met je zoektocht.

uva uvam vivendo varia fit

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-22 21:32

Mooie verhalen! Ik zal mezelf aansluiten bij het paarden kopen topic.
Bizar hé, dat leeftijd dus eigenlijk weinig uitmaakt. Bij mij gaat het ook altijd om gevoel.
Mijn eerste lievelingspaard, beet en trapte iedereen de stal uit. Behalve mij. Die daarop ging standaard bokkend de bak door. Daarna kwam een langdurige liefde: jaren 3x per week op hem gereden, fijn voorwaarts paard. Mijn eigen paard, jaren later, bleek kissing spines te hebben. Bodegraven ken ik op mijn duimpje. Uiteindelijk is mijn merrie een grasmaaier geworden. Zo zonde, maar beter voor het paard.
Vond het leuk om even wat toelichting te geven op het feit dat ik dus niet per se val voor het paard dat braaf zijn rondjes loopt.

Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:59

Leeftijd maakt idd weinig uit.

Ik maak vaker paarden 'braaf' voor mensen, maar eigenlijk is wat ik doe vooral mentale problemen oplossen bij het paard.
Eind vorig jaar liep ik aan tegen een prachtig zwart paard waarbij 2x een poging is gedaan tot zadelmak maken die ook 2x is mislukt.

Ik besloot haar te kopen, om 2 redenen: dit paard had veel meer tijd nodig, en ik was verliefd geworden. Maar die wordt nooit braaf. Ze doet het allemaal heel goed hoor, pakt alles prachtig op, loopt als een hondje achter me aan (netter dan de honden wel :') ) maar blijft zo sensibel als iets, en heet, en ril. Fantastische beweging, en een handleiding van 3000 pagina's.
En toch weet ik dat ik er straks mee kan lezen of schrijven.

Om maar aan te geven dat leeftijd ook niks zegt over braafheid. Een braaf paard is als ie 4 is ook braaf, en een niet brave is dat nog steeds niet al is ie 18.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:02

Is het plaatje wat je zoekt wel rieel?
Je bent angstig maar benoemt niet de makkelijkste paarden die wel je maatjes waren.
Je wensen van toen zijn die nog wel hetzelfde van nu.Een paard waar je voor valt is misschien niet altijd de meest verstandige keus en je lijkt nu meer te hebben aan een super braaf paard ipv eentje met streken waar andere niks mee kunnen maar jij wel

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Babootje

Berichten: 26010
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:35

Ik vroeg me af of je alweer een beetje aan het rijden bent. Ook al is het in een manege het is een goede voorbereiding voor je aankomende aankoop.

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 09:06

Gillbo schreef:
Is het plaatje wat je zoekt wel rieel?
Je bent angstig maar benoemt niet de makkelijkste paarden die wel je maatjes waren.
Je wensen van toen zijn die nog wel hetzelfde van nu.Een paard waar je voor valt is misschien niet altijd de meest verstandige keus en je lijkt nu meer te hebben aan een super braaf paard ipv eentje met streken waar andere niks mee kunnen maar jij wel


Het is dus niet per se zo dat ik op een mainstream braaf paard durf. Het ligt aan de klik, dat probeer ik uit te leggen en dat zijn uiteindelijk niet altijd de braafsten.

LotteYo
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-22 09:07

Babootje schreef:
Ik vroeg me af of je alweer een beetje aan het rijden bent. Ook al is het in een manege het is een goede voorbereiding voor je aankomende aankoop.


Ja, daar ga ik mee beginnen inderdaad. Heb morgen mijn eerste les! Ik ga er tijdelijk een leasen, totdat ik een eigen paard heb gevonden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:14

LotteYo schreef:
Gillbo schreef:
Is het plaatje wat je zoekt wel rieel?
Je bent angstig maar benoemt niet de makkelijkste paarden die wel je maatjes waren.
Je wensen van toen zijn die nog wel hetzelfde van nu.Een paard waar je voor valt is misschien niet altijd de meest verstandige keus en je lijkt nu meer te hebben aan een super braaf paard ipv eentje met streken waar andere niks mee kunnen maar jij wel


Het is dus niet per se zo dat ik op een mainstream braaf paard durf. Het ligt aan de klik, dat probeer ik uit te leggen en dat zijn uiteindelijk niet altijd de braafsten.

Maar je wil geen kijkerig paard omdat je angstig bent en lang niet hebt gereden/ onervaren. Dan snap ik deze keus echt niet. Een niet zo braaf paard en een onzekere ruiter is wel een gok.
En een klik is dat dan niet wat je zoekt op basis van de paarden die je voorheen had maar niet in je situatie nu passen?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 03-05-22 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

meggiemeg

Berichten: 12175
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Jong paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:23

Ben heel benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis gaat komen straks. Vaak hebben mensen iets voor ogen en komen ze met iets totaal anders thuis. Mezelf ook mee geteld. Ooit geroepen geen merrie, niet zo groen als gras enzovoorts, waar kwam ik mee thuis? Een 4 jarige kwpn-er merrie totaal onbeleerd, een gigantische tank, uiteindelijk na een jaar knokken samen heb ik er nog 15 jaar een super paard aan gehad. Was toen nog een stuk jonger waardoor ik dat wel aandurfde. Het paard erna moest een brave zijn, en een ruin. Verder geen eisen, hij was braaf en groot (1.84) maar wat was dat een leuk paard. Inmiddels heb ik hem in moeten laten slapen afgelopen herfst. Nu hebben we er nog 1, inmiddels 21, een fries, super braaf voor de wagen, dat was ook de enige reden dat ik voor hem gevallen ben. Wat ik probeer mee te geven is ga meerdere keren kijken bij een paard, kijk of er wat is. Neem niet 1 bepaald type voor ogen, ga je voor braaf dan moet dat het enige punt zijn waar je geen concessies op doet. De rest moet er dan niet toe doen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rien10 en 35 bezoekers