Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 16:44

Heb je wel het idee dat ze snel leert? Een lief en braaf karakter is ook heel wat waard.

Week gekoot zou ik eerder over twijfelen. Sowieso bij twijfel wellicht beter om verder te kijken?

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:53

Er was geen bak, dus ik heb haar in het bos uitgeprobeerd. Ik vond haar braaf en mensgericht. Maar, geen echt beginners paard. Nu zoek ik dat ook niet hoor.

Week in de koten vind ik inderdaad een ding. Een niet goed paard heb ik al in de wei staan. Ben toch van mening dat je problemen niet moet kopen, want ze komen vanzelf wel.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:18

Helemaal mee eens. Alle risico's die je kunt uitsluiten vooraf kun je beter doen. Je wilt een lief en gezond paard waar je hopelijk heel lang plezier van kunt beleven.

Helemaal als je al een paard hebt dat niet goed is, dan ben je (denk ik) nog voorzichtiger.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:28

Ja, inderdaad.
Ik heb een 9 jarige lopen die alleen af en toe nog een rustig buitenritje aan kan en een superfitte 14 jarige.
Ik vind een 3e paard eigenlijk al een hele stap en ik hoop er jaren mee vooruit te kunnen.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:43

Wij zijn ook rustig op zoek naar een leuke allround vertrouwde epony tussen 5 en 12 jaar voor mij om te rijden, maar waar ook mijn dochter van 7 lekker mee kan poetsen/beetje rijden.

Heb al paar berichten gestuurd maar sommigen zien het niet eens na paar dagen. Zou morgen een bekijken, maar kreeg telefoontje vandaag dat ze de prijs met 2000 verhogen. Dus die valt ook af..

Mocht iemand wat weten in noordelijke helft van het land hoor ik het graag!

Vind het wel spannend weer op zoek te gaan, heb onze vorige pony 20 jaar gehad..en je hoort zoveel ellende altijd.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:37

Oh wat een knapperds hebben jullie gescoord! Mag je idd heel trots op zijn! Heel veel geluk maar bovenal plezier met elkaar.

J30d
Berichten: 250
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:23

Even vraagje wat is de gemiddelde prijs voor keuren van een paard ? En stellen jullie allemaal een individueel koopcontract op of halen jullie een “standaard” contract van het internet af? Alvast bedankt!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:45

“Vroeger” was het vrij normaal om dat bij goedkeuring kosten voor koper zijn en bij afkeuring voor verkoper. Nu zie ik bij veel advertenties al staan kosten keuren voor koper..

Hoe hebben jullie dit gedaan? Duur grapje als er paar afgekeurd worden..

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:11

Mijn nieuwe paardje is vandaag verhuisd! Het ging supergoed, ze vond het wel erg spannend allemaal. Het is ook nog maar een puppy <3
Morgen even alles bij de vereniging bekijken samen met mijn dochter en haar pony, dinsdag wat longeren en woensdag ga ik er op!
Superleuk om nu lekker thuis met haar aan de slag te gaan! (ze stond op een manege waar ik haar al een paar maanden leasde).

Afbeelding

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:39

Pinacolada schreef:
“Vroeger” was het vrij normaal om dat bij goedkeuring kosten voor koper zijn en bij afkeuring voor verkoper. Nu zie ik bij veel advertenties al staan kosten keuren voor koper..

Hoe hebben jullie dit gedaan? Duur grapje als er paar afgekeurd worden..


Inderdaad tegenwoordig is afkeur ook vaak voor rekening koper.
Ik heb de afgelopen 5 jaar 2 paarden gekocht. En voor 3 paarden keuringskosten gemaakt. 1x afkeur meegemaakt dus. Dat was inderdaad jammer geld.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:52

boemel schreef:
Pinacolada schreef:
“Vroeger” was het vrij normaal om dat bij goedkeuring kosten voor koper zijn en bij afkeuring voor verkoper. Nu zie ik bij veel advertenties al staan kosten keuren voor koper..

Hoe hebben jullie dit gedaan? Duur grapje als er paar afgekeurd worden..


Inderdaad tegenwoordig is afkeur ook vaak voor rekening koper.
Ik heb de afgelopen 5 jaar 2 paarden gekocht. En voor 3 paarden keuringskosten gemaakt. 1x afkeur meegemaakt dus. Dat was inderdaad jammer geld.

Vroeger werd er veel minder gekeurd dus had je minder vaak "afkeur".
Dat de verkoper vroeger wel die kosten betaalden is echt de grootste en meest hardnekkige flauwekul van Bokt!

Vroeger kocht je een paard "zonder napraat" oftewel, je nam 'm mee as-is en dan zag je daarna wel.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:56

Dat is geen flauwekul, ikke. Het werd gewoon gedaan en wij hebben die afspraak bij elke pony en paard gemaakt en er is ook gewoon betaald door verkopers als ze afgekeurd werden.

Tegenwoordig zijn er weinig tot geen mensen die dat nog doen idd. Dus ik zoek liever paarden die recent nog op de foto zijn geweest. Zou ik als verkoper ook doen voordat paard de verkoop in gaat.

J30d
Berichten: 250
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:04

Maar hoeveel kost een keuring gemiddeld 500€?

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:19

Ik heb enorm geboft met degene die de verkoop begeleide van mijn paard :D

Ze zocht echt een goed tehuis voor hem omdat ze hem zo leuk vond.
Ik was de eerste kijker en toen ik aangaf dat ik oprecht geïnteresseerd was maar dat ik wel zeker wilde weten dat mijn moeder een klik met hem had (die had haar voet gebroken en was niet mee) heeft ze de kijkers na mij afgezegd en hem 4 dagen vastgehouden omdat ik niet eerder kon komen met mijn moeder.

Tussentijds mocht ik ook altijd komen kijken.

Het koopcontact wat ik al had, tekende ze ook gelijk met de woorden: "ik sta achter dit paard".

Het paard was vrij recent röntgenologisch gekeurd (benen, rug en hals), deze foto's heb ik ook ontvangen zodat ik deze kon laten beoordelen door mijn eigen dierenarts voordat ik de klinische keuring uitgevoerd werd.

Indien het paard afgekeurd zou worden, zou de verkopende partij de kosten betalen. Bij goedkeur zijn de kosten voor mij.

Dit is hoe ik het vroeger gewend was. Maar ik realiseer mij ook dat dit tegenwoordig een zeldzaamheid is.

Ik heb zelfs nog regelmatig contact met haar en wisselen updates uit. Echt super leuk en bijzonder!

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:21

J30d schreef:
Maar hoeveel kost een keuring gemiddeld 500€?


Ligt eraan wat voor een keuring je wilt en waar (op de kliniek of aan huis)?
Zitten ook echt wel prijsverschillen tussen de klinieken.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:21

Tilmar schreef:
Mijn nieuwe paardje is vandaag verhuisd! Het ging supergoed, ze vond het wel erg spannend allemaal. Het is ook nog maar een puppy <3
Morgen even alles bij de vereniging bekijken samen met mijn dochter en haar pony, dinsdag wat longeren en woensdag ga ik er op!
Superleuk om nu lekker thuis met haar aan de slag te gaan! (ze stond op een manege waar ik haar al een paar maanden leasde).

[ [url=m/kyOUsE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn! Heel veel plezier gewenst!

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:37

Ik heb bij de laatste paarden die ik gekocht heb ook altijd afgesproken dat de kosten voor de verkoper waren als het paard niet goed was. Nu waren dat bij het laatste paard alleen een paar foto's en een klinische keuring, bij de anderen was het een volledige keuring. Heeft toch al wat geld gescheeld.

Ik denk wel dat de keuring voor een verkoper een beetje in verhouding moet staan met het paard. Het laatste paard dat ik verkocht heb, is 3,5 uur lang gekeurd op een bekende/dure kliniek. Zo'n grapje ga ik echt niet betalen, daar kan ik mijn hele maandsalaris tegenaan gooien. En de kans dat je dan helemaal niets vindt, is natuurlijk nihil.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:42

J30d schreef:
Maar hoeveel kost een keuring gemiddeld 500€?



Ik heb vorige maand 1100 afgerekend voor klinisch, benen, hals, rug.. De foto's zijn tevens ingestuurd voor het prok certificaat voor het kwpn..

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:41

Ik zag 10/15 jaar gelden ook regelmatig in advertenties staan 'keuren kk'. Dat is echt niet iets van de laatste tijd hoor. Ik denk dat het ook heel erg verschilt in welke prijsklasse je zoekt, in de hogere zijn de paarden vaak al gekeurd dus weinig risico voor de verkoper dat hij nog afgekeurd gaat worden. In de lagere prijsklasse zie je dat veel vaker staan, ook toen al.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 21:47

Bij ons is klinisch, hals, rug, benen en bloed rond de 1700.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:15

Jeetje 1700? Ik had een keuring gepland op een middelgrote kliniek, 907 euro voor klinisch +rontgen van benen, hals en rug.

Keuring gaat echter niet door, op basis van de filmpjes toch wat twijfels of het paard wel rad was. Gevraagd om een filmpje op de harde volte om te checken. Was echt niet goed, kats kreupel. "Wat gevoelige voetjes" volgens de verkoper :x . Heb netjes gemeld dat paard zo niet door de keuring heen ging komen, en dat ik er vanaf zag.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:19

Eef_Bam schreef:
Jeetje 1700? Ik had een keuring gepland op een middelgrote kliniek, 907 euro voor klinisch +rontgen van benen, hals en rug.

Keuring gaat echter niet door, op basis van de filmpjes toch wat twijfels of het paard wel rad was. Gevraagd om een filmpje op de harde volte om te checken. Was echt niet goed, kats kreupel. "Wat gevoelige voetjes" volgens de verkoper :x . Heb netjes gemeld dat paard zo niet door de keuring heen ging komen, en dat ik er vanaf zag.


Slim! Zonde van tijd en geld..

Is 1700 dan inclusief dopingtest oid of puur bloed in bewaring nemen? Ik weet eigenlijk niet precies wat mijn dierenarts vraagt, maar niet zo veel.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:03

Wow,1700 wat bizar duur zeg! Ik vond Bodegraven al duur met ruim 1100 euro. Dat was paar jaar terug. Maar was toen 1 van de duursten.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:06

Pinacolada schreef:
“Vroeger” was het vrij normaal om dat bij goedkeuring kosten voor koper zijn en bij afkeuring voor verkoper. Nu zie ik bij veel advertenties al staan kosten keuren voor koper..

Hoe hebben jullie dit gedaan? Duur grapje als er paar afgekeurd worden..


Bij een negatief aankoopadvies zijn de keuringskosten voor de verkoper.
(Die is overigens de enige die nog wat aan die keuring heeft :+ )

Ik ben daar ook echt heel duidelijk in. Van te voren al. Anders ga ik niet eens kijken.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:01

Ik heb afgelopen najaar ook gewoon afgesproken bij negatief aankoop advies, kosten verkoper. Nog nooit anders een paard gekocht als bij negatief aankoopadvies, kosten verkoper (ook nog nooit een negatief aankoop advies gekregen trouwens).
Maar idd, ik vind wel dat de keuringskosten in verhouding moeten zijn met de kosten voor een paard.

Bij mij was vorig jaar de keuring (klinisch + 22 fotoos X-ray benen) €400,= op de kliniek. Als ik rug en hals erbij had gedaan was het 600-700 geweest. Maar goed, deze was 4 maanden voor ik hem kocht nog helemaal, inclusief rug en hals, op de foto geweest en had in de tussentijd nog niets gedaan, dus die rug en hals geloofde ik wel. Was wel in Drenthe, ha ha daar is alles volgens mij ongeveer de helft van de prijs t.o.v. de Randstad. Ik was in ieder geval heel aangenaam verrast door de keuringskosten en ook toen ik de DA daar liet komen voor de enting. Influenza/Tetanus en Rhino voor 75,= inclusief visite....ik geloofde mijn ogen niet toen ik de factuur kreeg :D Maar goed, mocht ook wel, had vorig jaar al mega veel DA kosten gehad voor mijn merrie, dus was wel fijn dat deze kosten dan eens meevielen. Het is dat ik echt niet in Drenthe wil wonen, maar paarden houden kost daar echt wel een schijntje van wat ik gewend ben zeg.