Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:57

Ik ga hier al zelden naar een stad. Wij gaan echt voor de natuur. Zijn wel in Røros geweest. Oud mijnwerkers stadje dat is wel heel leuk. En ook in wat andere steden omdat die toevallig langs de route liggen of we toch boodschappen moesten doen :')

_kimm

Berichten: 1788
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:13

Even een vraagje van een stille meelezers die ontzettend geniet van alle foto's en verhalen die hier voorbij komen. Als mn vlucht doorgaat ga ik over twee weken zelf naar Noorwegen voor een rondreis. Kan je overal gewoon pinnen of is het handig om wat contant geld op zak te hebben? En kan ik gewoon de pinpas van de rabobank gebruiken of moet ik een creditcard meenemen?

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:21

Je kunt overal pinnen. Lig eraan waar je heen gaat maar soms is het fijn om contant te hebben als je bijvoorbeeld de natuur in gaat of ergens buiten de stad :)

_kimm

Berichten: 1788
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 23:04

Bedankt voor de tip!

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:43

Dat contant kun je daar bij een pinautomaat ook wel halen. Wij deden de eerste keer geld wisselen in NL reden we rond met behoorlijk wat cash. Maar dat is dus echt totaal niet nodig. Maar bij sommige dingen heb je wel cash nodig bijvoorbeeld als je een bakje aardbeien langs de weg wil kopen (die verkopen ze soms in van die kraampjes/stalletjes of hoe ze dat daar noemen) Ik noem maar wat.

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 10:25

Je kan inderdaad op heel veel plekken gewoon betalen met pin.
En mijn pas van de Rabobank deed het altijd prima hier in Noorwegen toen ik nog geen Noorse bankpas had. Misschien is het wel handig om te checken of je pas in Noorwegen werkt. Je kunt dit zelf aanpassen via internet bankieren.
Ik woon hier nu 1,5 jaar en heb nog nooit iets contant betaald :o
Ik doe alles met pin.

Wel weet ik dat sommige mensen contant geld vragen voor een overnachting bijvoorbeeld.
Dus dat is wel handig om na te vragen als je ergens een overnachting boekt.
En dan inderdaad gewoon naar een pinautomaat hier in Noorwegen en het geld pinnen, dat geeft de minste stress, denk ik.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:33

Wij kunnen tot nu toe met Nederlandse ING pas en Rabo pas overal in Scandinavië pinnen. Op campings als we daar staan dat doen we in Noorwegen niet maar in Zweden in sommige gebieden liggen mooie campings en daar is idd contant handig of bij htes maar nooit problemen gehad om daar ergens te pinnen om zo alsnog aan cash te komen. Wel doen wij bij aankomst dus gelijk ergens even wat cash halen. Altijd fijn om toch iets te hebben.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:33

Sommige kleine tolweggetjes moet er cash in een envelop dus dan is t wel handig om wat bij je te hebben.

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:37

Tegenwoordig niet veel meer hoor. Of met vipps (soort van tikkie) of sms.
Noorwegen is echt het land van met kaart betalen

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 19:53

Het is gezellig druk op de boerderij.
We hebben heel veel vakantiegangers over de vloer.
En elke rit is als een klein feestje.

Onze eerste 3-daagse is ook een feit.
Het was super leuk en gezellig, maar er zijn nog wel een aantal verbeter punten.
Maar al doende leert men. :o

Hier een aantal foto’s van de 3-daagse voor degene die graag op de hoogte blijven.

De eerste dag regende het de hele dag. En we hadden dan ook besloten om deze dag geen overnachting te doen in een tent. Dus we zijn lekker terug naar huis gereden waar we een heerlijke warme douche konden nemen, en alle kleding en vooral schoenen konden drogen.

Hier wat foto’s van deze natte dag.
Afbeelding

Onderweg werden we vergezeld door een aantal koeien.
Afbeelding

De tweede dag was het weer gelukkig een heel stuk beter.
Afbeelding

Onderweg langs een waterval
Afbeelding

Lunchen op Kirkehornsætra
Afbeelding

Het uitzicht tijdens de lunch
Afbeelding

En het was de eerste grote rit voor Lynet, en ze deed het zo geweldig goed.
Volgens mij heeft ze er echt van genoten.
Afbeelding

De overnachtingsplek
Afbeelding

Toen we de derde dag wakker werden, stonden de paarden niet meer in hun weitje.
Ze waren door het draad. Dat was wel even een dingetje, want ga ze maar eens zoeken in de bergen. :?
Maar mijn gevoel zei, ze gaan altijd richting huis, dus dan staan ze ergens beneden bij het vee rooster.
En daar waren inderdaad sporen te vinden. En na 1,5 uur zoeken stonden daar plots de paarden. Of eigenlijk kwam één van de paarden op ons afgelopen toen ze ons hoorde. _/-\o_

Het was super mooi weer deze laatste dag en we genoten dan ook met volle teugen.

Hier tijdens de lunch bij het meer.
Afbeelding

Volgende week is er weer een 3-daagse en ik heb er nu alweer zin in.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:57

Paarden zoeken oooooh ! Dat valt nog niet mee in zo'n groot gebied.
Gelukkig hebben jullie ze weer gevonden !

YvonneV
Berichten: 8779
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:36

GPS tracker aan de halsters binden een idee?

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 21:14

YvonneV schreef:
GPS tracker aan de halsters binden een idee?


Ja daar denken we nu over na om die aan te schaffen inderdaad.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:59

Die uitzichten <3 ik ben jaloers

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 21:26

Nederland heeft te maken met droogte.
In Noorwegen is het, het tegenovergestelde, hier hebben we water….. heel veel water!
Het is de natste zomer sinds 51 jaar.

Maar ook dan is Noorwegen mooi.
Alsof je een sprookje inrijdt, waar je zomaar oog in oog kunt komen te staan met een ……trol! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 14:50

Gisteren weer een schitterende rit gemaakt naar Hjortedalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:51

Wat een gave ritten! Wel even flink schrikken dat de paarden weg waren, maar gelukkig goed gekomen.

Wij zijn net terug uit Noorwegen, het was inderdaad heel nat. Toch wel heel jammer, maar ja niks aan te doen. Hebben nog redelijk in de buurt gezeten (uurtje). Hadden richting Olden willen gaan maar t was echt te nat. Toen vanaf Geiranger via de Strynefjell richting huis gereden. Ondanks alle regen is het een prachtig land. Je woont in een prachtig gebied van Noorwegen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:43

Ik vraag me af, die mensen die komen rijden. Die die lange ritten met je doen. Kunnen die allemaal rijden ? En test je dat van te voren ? Of moeten ze een ruiterbewijs hebben ?
Hoe gaat dat eigenlijk ?

Hingarden

Berichten: 249
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 22:09

Maris schreef:
Ik vraag me af, die mensen die komen rijden. Die die lange ritten met je doen. Kunnen die allemaal rijden ? En test je dat van te voren ? Of moeten ze een ruiterbewijs hebben ?
Hoe gaat dat eigenlijk ?



Tja het blijft een beetje een kwestie van iemand geloven op zijn blauwe ogen natuurlijk.
Maar in principe neem ik geen mensen mee op buitenrit die niet kunnen paardrijden.

Ik vind dat ik als professional andere moet beschermen voor de gevaren van het paardrijden.
Mensen die niet bekend zijn met paarden denken vaak dat als ze op een paard kunnen zitten, dit dan ook meteen betekend dat ze ervaring hebben.
Ik geef de mensen dan altijd de vergelijking dat iedereen (baby's, kinderen, oudere mensen met dementie en ieder ander) in een auto kan zitten. Maar dat wil niet zeggen dat ze deze dan ook kunnen/mogen besturen!

Aan mij dus de taak om de juiste vragen te stellen en erachter te komen of de mensen daadwerkelijk ervaring hebben, en of ze paardrijlessen hebben gevolgd.

Nu ben ik er inmiddels wel al achter dat de meeste mensen die echt wel rijervaring hebben, dit eigenlijk wel meteen vermelden bij hun eerste berichtgeving naar mij toe. Mensen zijn daar nu eenmaal trots op en willen deze informatie graag delen.

Als ik het gevoel heb dat de mensen controle hebben in alle gangen, dan neem ik ze mee.
En dan moet ik er wel bij vertellen dat we bijna alleen maar stappen tijdens de ritten. Want de paden gaan altijd omhoog of naar beneden en de ondergrond is soms erg ruig. Dus er zijn niet zoveel plaatsen waar we echt lekker kunnen draven of galopperen.
Maar ik vertrek met een gerust hart als ik weet dat, mochten de paarden ergens van schrikken, de ruiters weten hoe ze dienen te handelen. En de paarden zijn inmiddels zoveel gewend dat dit eigenlijk zelden gebeurd. Maar met een beginner op hun rug, kan 1x schrikken fataal aflopen voor zowel ruiter, paard als misschien wel omstanders.

En natuurlijk maak ik ook wel eens een inschattingsfout. Dat hier opeens iemand op de stoep staat en dat ik denk, ' Ai, toch verkeerd ingeschat.'
Dan ligt het er een beetje aan of er tijdens deze rit nog vreemde meegaan of dat de personen elkaar al kennen en bijvoorbeeld al samen op vakantie zijn. Want als er dan maar 1 beginner tussen zit, dan durf ik het nog wel aan, als de rest dan maar controle kan houden. Het betekent dan wel meteen voor de andere dat ik echt alleen maar in stap blijf.
Als ik de persoon echt niet mee wil hebben, dan geef ik aan dat het beter is dat deze persoon eerst eens een aantal lessen in de rijbaan neemt. En als ze dit niet willen dan geef ik ze een adres van een andere manege hier in de buurt (45 minuten verder op) Die nemen namelijk wel gewoon beginners mee.

Het is mijn verantwoordelijkheid als ik op pad ga met ruiters. En ik hou het graag voor iedereen veilig.
En ook tegenover mijn paarden vindt ik het niet eerlijk als ik ze misbruik door ze met beginners rond te laten lopen, die totaal niet in balans zijn. Het terrein is hier al zwaar genoeg voor ze, dan moet je ze niet willen pesten met onervaren ruiters.

Ik ben dus een hele slechte zakenvrouw, ik loop veel klanten mis. Maar ik hou mijn paarden gezond en mijn gevoel zegt dat ik er goed aandoe om onwetende mensen te beschermen tegen de gevaren van het paardrijden.

Ik vraag niet om een ruiterbewijs, maar wel om een eerlijk antwoord van mensen, voor hun eigen veiligheid, maar ook om die van de paarden en derde.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:36


EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 07:21

Ik gaf vaak een niveau aan dat minder was dan de werkelijkheid. Dit om te voorkomen dat ik als ervaren ruiter altijd de lastigste paarden kreeg. Je hebt tenslotte ook geen zin om heel de rit op een stuiterbal te zitten. :D

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 12:29

Ik heb ook mijn NIVO niet overdreven. Maar wel bewust een paard gevraagd dat paste bij lengte en gewicht en het jongste paard ter beschikking gekregen en was er helemaal happy mee. Wat een leuke merry <3 En ik vond haar super braaf.

thequeensmum
Berichten: 3526
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:39

BeFunny schreef:
Ik heb ook mijn NIVO niet overdreven. Maar wel bewust een paard gevraagd dat paste bij lengte en gewicht en het jongste paard ter beschikking gekregen en was er helemaal happy mee. Wat een leuke merry <3 En ik vond haar super braaf.


Gewoon even nieuwsgierig: waarom schrijf je NIVO met hoofdletters? Ik krijg hierdoor de indruk dat jij vindt dat dat de juiste spelling is, maar het is toch echt niveau. Maar misschien zit ik er helemaal naast mbt je intentie?

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:47

truus1957 schreef:
BeFunny schreef:
Ik heb ook mijn NIVO niet overdreven. Maar wel bewust een paard gevraagd dat paste bij lengte en gewicht en het jongste paard ter beschikking gekregen en was er helemaal happy mee. Wat een leuke merry <3 En ik vond haar super braaf.


Gewoon even nieuwsgierig: waarom schrijf je NIVO met hoofdletters? Ik krijg hierdoor de indruk dat jij vindt dat dat de juiste spelling is, maar het is toch echt niveau. Maar misschien zit ik er helemaal naast mbt je intentie?


Ik wilde nivo schrijven en weet dat het niveau is. Maar vanaf de telefoon is het soms handig om gewoon simpel te typen. En die heeft er hoofdletters van gemaakt. Daar zit verder niks achter.

thequeensmum
Berichten: 3526
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 00:02

Duidelijk, sorry in dat geval