Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 20:04

Hoi,

Ik heb echt het leukste paard ter wereld en samen doen wij ook het leukste wat er is ter wereld: bosritten. Voor de rest doen wij eigenlijk niet zoveel. :+

Maar er moet natuurlijk ook gewoon gewerkt worden om de kost te verdienen. Door de weeks overdag.. En nu het na jaar is betekend dat nog minder bosritten. Er zullen vast wel meer ruiters zijn zoals ik die niet fanatiek zijn, eigenlijk alleen maar in het bos hobbelen en 'gewoon' fulltime werken. Wat doen jullie de overige dagen dat je dus in de avond uren naar stal moet, maar niet wil dressuren of rijden.

Wat ik voornamelijk doe is wat grondwerken, uitgebreid poetsen of gewoon thee leuten in stal. Ik probeer ook zoveel mogelijk te ontspannen van de basic klusjes. Even een frisse neus halen bij het verzorgen. Maar dat komt er dus op neer dat ik maar 1 dag in de week/weekend rijdt. (paardlief wel vaker, maar gaat puur om mijzelf en de interactie met mijn paard)

Daarom de vraag om wat te vergelijken: hoe ziet jullie week en bijbehorende weekend eruit?


Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:11

Ik neem gedurende het jaar geen vakantie, om zo in november/december/januari halve dagen te kunnen werken.

Om, jawel, de paarden te kunnen blijven trainen...

Ze staan 24/7 buiten en geen licht op mijn buitenpiste :')

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 20:13

Mi_Amore schreef:
Ik neem gedurende het jaar geen vakantie, om zo in november/december/januari halve dagen te kunnen werken.

Om, jawel, de paarden te kunnen blijven trainen...

Ze staan 24/7 buiten en geen licht op mijn buitenpiste :')


Jeetje, ja dat is ook een optie natuurlijk! Als dat voor jou werkt.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:27

Ik werk 4 dagen, en ben op woensdag vrij. Zo heb ik nu 2 dagen (woensdag + 1 weekenddag) met volle aandacht voor de paarden. Nu we ook weer moeten thuiswerken probeer ik dat ook 1 extra doordeweekse dag bij de paarden te doen (ze staan bij mijn ouders aan huis), zodat ik in een pauze ook nog met een paard kan werken.
Scheelt dat ze heel veel buiten staan en er nog maar met 1 van de vier wedstrijdplannen zijn, zodat vaak rijden ook geen noodzaak is.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 20:41

Ik hou er zelf niet zo met mijn nachtblinde paard maar een hoop van mijn stalgenoten gaan gewoon in het donker naar buiten.
Verder is lange teugelen een erg leuke hobby waarbij je zelf ook fit blijft.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:26

Ik weet natuurlijk niet hoeveel en waar je werkt, maar met 4 dagen 9 uur werken kom je aan 36 uur per week én heb je door de week een dag vrij om aan je paard te besteden .

Werk zelf meer dan fulltime , maar kan voor een deel redelijk vrij schuiven met mijn uren. Daardoor ben ik de woensdag overdag vrij, en de vrijdag middag ook. Doe dan mijn paarden ook.


Iedereen een Connemara!!


.

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 21:27

Punz schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoeveel en waar je werkt, maar met 4 dagen 9 uur werken kom je aan 36 uur per week én heb je door de week een dag vrij om aan je paard te besteden .

Werk zelf meer dan fulltime , maar kan voor een deel redelijk vrij schuiven met mijn uren. Daardoor ben ik de woensdag overdag vrij, en de vrijdag middag ook. Doe dan mijn paarden ook.


Nee helaas niet mogelijk..

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:35

Ik werk 3 dagen maar de kans is groot dat dat er binnenkort 4 worden.
Dan is het idd erg lastig om in het najaar en de winter veel te rijden.
Ik heb een bijrijder voor 1x per week en verder probeer ik te accepteren dat het rijden voor mij nu max 1 a 2x per week is in het weekend.
Mijn paard staat 24/7 buiten in een kleine kudde dus mist mij niet. Is echt mijn eigen gevoel dat ik het lastig vind.
Zou 1x per week 's avonds met de trailer naar een binnenbak gaan nog iets zijn? Hoef je niet direct serieus te rijden maar beetje 'aanklooien' is ook leuk. Pionnetjes neerzetten en slalommen, balkjes draven etc.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:42

Ik pak gewoon daglicht om mijn diensten heen. 6 uur begonnen, 14.30 vrij. Zat om 15.30 op de eerste en de tweede ook met licht gereden. Morgen om 11.30 beginnen dus dan doe ik ze voor die tijd. Woensdag ben ik vrij deze week. Donderdag een dagdienst dus paarden dag vrij. Vrijdag moet ik ook pas in de middag werken dus paarden staan in de ochtend op het programma. Zaterdagochtend ook werken maar om 13.30 al vrij dus ook de hele middag licht. Zondag vrij dus alle tijd...

En zo knooi ik de hele week elke week een beetje door om de diensten heen.

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 21:48

Majabeestje schreef:
Ik werk 3 dagen maar de kans is groot dat dat er binnenkort 4 worden.
Dan is het idd erg lastig om in het najaar en de winter veel te rijden.
Ik heb een bijrijder voor 1x per week en verder probeer ik te accepteren dat het rijden voor mij nu max 1 a 2x per week is in het weekend.
Mijn paard staat 24/7 buiten in een kleine kudde dus mist mij niet. Is echt mijn eigen gevoel dat ik het lastig vind.
Zou 1x per week 's avonds met de trailer naar een binnenbak gaan nog iets zijn? Hoef je niet direct serieus te rijden maar beetje 'aanklooien' is ook leuk. Pionnetjes neerzetten en slalommen, balkjes draven etc.


Ik heb wel een binnenbak hoor, dat is het probleem niet. Alleen het probleem is dat wij in de bak gewoon niet voorruit te branden zijn. Paard vind dat niks aan en ik heb de motivatie niet om serieus te rijden. Geef ons maar lekker een rondje bos.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:50

Nature93 schreef:
Majabeestje schreef:
Ik werk 3 dagen maar de kans is groot dat dat er binnenkort 4 worden.
Dan is het idd erg lastig om in het najaar en de winter veel te rijden.
Ik heb een bijrijder voor 1x per week en verder probeer ik te accepteren dat het rijden voor mij nu max 1 a 2x per week is in het weekend.
Mijn paard staat 24/7 buiten in een kleine kudde dus mist mij niet. Is echt mijn eigen gevoel dat ik het lastig vind.
Zou 1x per week 's avonds met de trailer naar een binnenbak gaan nog iets zijn? Hoef je niet direct serieus te rijden maar beetje 'aanklooien' is ook leuk. Pionnetjes neerzetten en slalommen, balkjes draven etc.


Ik heb wel een binnenbak hoor, dat is het probleem niet. Alleen het probleem is dat wij in de bak gewoon niet voorruit te branden zijn. Paard vind dat niks aan en ik heb de motivatie niet om serieus te rijden. Geef ons maar lekker een rondje bos.


Begrijp ik! Heb ik zelf ook het liefste. Maar in de donkere maanden pak ik toch vaak een rondje bak mee. Al is het 20 minuutjes en ik probeer het dus wat af te wisselen met 'spelletjes', om het voor paard ook leuk te houden.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:54

Ik kan me in de bak prima vermaken. Vaak pak ik er een paar balkjes bij. Ik vond een working equitation clinic ook een bron van inspiratie. Dat maakt dressuurmatig je paard voor elkaar maken toch wat speelser terwijl de uitkomst hetzelfde is.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:56

Ik plan mijn eigen dagen en tijden in waardoor ik elke dag tijd heb voor mijn paard overdag als het licht is. Had ik niet mijn werk zo kunnen plannen had ik waarschijnlijk ook niet aan een paard begonnen (ik heb hem nu 4 maanden). Hij is deel van het gezin en ik vind het belangrijk hem dagelijks te zien.

La Vie en Rose 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:59

Er was een periode in mijn leven dat de paarden 24/7 op een erg grote wei stonden, en ik hier enkel op zondag heen kon. Dus elke zondag maakte ik een urenlange bosrit, door hitte, regen, wind, sneeuw, maakte niet uit.

Doorheen de week waren er geen paarden in mijn leven en kon ik me bezig houden met andere leuke en interessante dingen.

Ik moet zeggen dat deze indeling heel fijn was, ik mis het nog steeds.
Ook de paarden vonden dit een uitstekend leventje, altijd lekker in kuddeverband en op zondag het bos in. Meer hadden ze echt niet nodig.

Ik vermoed dat het voor andere paarden met dit soort leven niet anders is :)

Kaasgek
Berichten: 46
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:10

Ik doe ook vooral grondwerk en wat minder intensief rijden omdat ik het toch vaak minder doe ivm het weer. Met een zware natte buitenbak is het in het najaar soms flink moddergooien. Ik wissel rijden, longeren en grondwerk in de winter meer af dan zomers.

Marigo
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:04

Nou deze natte dagen zoek ik ook naar inspiratie. Bak is kleddernat, paardlief heeft beginnende mok dus wil hem niet in een plassenbak rijden ivm vocht. Na mijn werk is het donker…denk in de weekenden maar ritjes maken en wandelen. Vanaf het voorjaar weer wat intensiever oppakken.

Herfstblad
Berichten: 744
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 21:14

Schopje

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wat doen jullie met je paard in het najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:20

Goede hoofdlamp op en gewoon in het donker naar buiten!
Ik doe dat alleen wandelend, maar mijn zusje rijdt elke winter met koplamp.
Vroeger ging ik 's avonds wel met paard het dorp in. Door de stille winkelstraat rijden en spelen bij de fontein enzo :')

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Celebi, KaasSouffle_, Mark0919, Sjafrane, Yavanna en 42 bezoekers