Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:18

Tinkels schreef:
Reden kan zijn om ze gelijk te helpen mocht er ergens operatief verwijderd kunnen worden, of als het ernstig is ze bij voorbaat al op te ruimen.. (dat zeg ik nu heel cru hoor, maar moet er niet aan denken)

@ Zonnebloem, en als hij afgekeurd wordt voor sport/ rijden?

Ik weet dat er redenen voor zijn maar ik zei dat ik het niet doe tenzij IK daar reden toe zie.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


kevinsky

Berichten: 1975
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:16

Hier werden merries prok gekeurd als ze 3 waren. Phill heeft al haar Do-c predikaat. Dus daar voor is het niet speciaal meer nodig. Ik heb nog geen idee hoe en of wat ik ga doen.

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:50

Wij gaan geen röntgenfoto’s maken en wist ook niet dat dat een ding was eigenlijk haha :=

JoellaLoves

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:19

theadora99 schreef:
Wij gaan geen röntgenfoto’s maken en wist ook niet dat dat een ding was eigenlijk haha :=


Same :')

it's not a hobby , its a lifestyle !

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:50

JoellaLoves schreef:
theadora99 schreef:
Wij gaan geen röntgenfoto’s maken en wist ook niet dat dat een ding was eigenlijk haha :=


Same :')


Heeft denk ik ook te maken met het doel waarvoor je het paard hebt :)

Mijn doel is richting de subtop, ik fok er 2 en 1 daarvan moet ook verkocht worden.

Een paard met een bemerking komt of sowieso al niet op dat niveau of als hij er wel komt is hij financieel gewoon veel minder waard.

Voor ik er dus jaren insteek om hem op te leiden wil ik dus wel graag weten waar ik op dat moment aantoe ben.

Tuurlijk is het een moment opname en kan er nog vanalles fout gaan maar bij eentje die al gelijk niet goed is op de foto ga ik er niet jaren in training instoppen tot hij ineens geblesseerd is en ik er dan achter kom dat ik dit op 3 jarige leeftijd al had kunnen weten.

Daarnaast vind ik dat voor het paard ook niet eerlijk want als ik het vantevoren al weet en hij wel heel zou blijven tot bv Max Z niveau is het voor het paard ook veel eerlijker om dan een nieuw baasje te zoeken die toch geen subtop ambities heeft.

Daarnaast is het denk ik ook wel veel meer een ding bij KWPN-ers dan bij fjorden/tinkers etc ( waarbij ik absoluut niet bedoel dat het een beter is dan het ander ) maar ik denk dat er ook weinig eigenaren echt met hun fjord/tinker het doel hebben om tot subtop te komen

En veel paarden met bemerkingen kunnen nog prima recreatief gereden worden dat ze echt pas last zouden krijgen bij of hoog springniveau of de echte verzameling van de dressuur

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:03

Wanneer ze terug komt naar huis wil ik haar indd rondom op de foto zetten. Als ik haar gekocht zou hebben als volwassen paard was dat ook gebeurt. Ik wil weten dat ze goed is voordat ik ermee aan de slag ga, hier ook het doel de sport in.

JoellaLoves

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:38

theadora99: Dat begrijp ik helemaal, en die beslissingen zijn alleen maar goed die je maakt! Als je wedstrijden wilt rijden of paard uiteindelijk wilt verkopen moet je zeker weten dat alles goed zit.

Ik heb inderdaad de wedstrijd ambitie niet, ik hou er van om te mennen en recreatief buitenritten te maken. Het zal bij mij heel sporadisch voorkomen als ik de wedstrijd ring in kom met mijn Barock pinto, Dan zal het voor ons meer lol met je knol zijn! :)

Ik vind het overigens wel goed dat jullie dat doen hoor! Begrijp de zeker jullie stampunten.

it's not a hobby , its a lifestyle !

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:11

Ik denk dat je de verkeerde quote maar geeft niet haha.
Ons doel is een veelzijdig paard (ik zou graag willen starten voor de kar, mijn vriendin wil graag ook wedstrijden dressuur/springen doen). Maar ook als ik een kwpn of iets had gekocht had ik het niet geweten haha. Het was ook geen commentaar ofzo, ik wist gewoon oprecht niet dat het een ding was.

JoellaLoves

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:10

theadora99 schreef:
Ik denk dat je de verkeerde quote maar geeft niet haha.
Ons doel is een veelzijdig paard (ik zou graag willen starten voor de kar, mijn vriendin wil graag ook wedstrijden dressuur/springen doen). Maar ook als ik een kwpn of iets had gekocht had ik het niet geweten haha. Het was ook geen commentaar ofzo, ik wist gewoon oprecht niet dat het een ding was.


Haha whoops :')

it's not a hobby , its a lifestyle !

kevinsky

Berichten: 1975
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:24

Vooral voor de verkoop van warmbloeden is het 'een dingetje'. Onze nu 6 jarige ruin nooit op de foto gehad. Er had iemand interesse en die wilde hem helemaal gekeurd. Hij had één chip op een best wel gunstige plek maar de verkoop ging niet door.. Want dan kregen hun weer moeite om hem later weer te verkopen.
Hij heeft er geen last van. Hij loopt lekker voor de hobby als springpaard bij ons. Hij is echt op en top braaf en tegen de tijd dat ie M/Z springt, L dressuur loopt en lekker het bos mee in gaat kunnen we vast wel een plekje voor hem vinden. We hebben geen haast en vooral lol met hem.
Philaina is al kapot dus die word vast nooit gigantisch veel waard. _O-

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:09

Ik heb daar nog niet over nagedacht eerlijk gezegd. Mijn eerste paard heb ik niet gekeurd (was toen nog niet zo ervaren, is intussen 21 jaar geleden), mijn huidige paard (nu 14 jaar geleden gekocht) is wel volledig op de foto gegaan.

Ik heb mijn guppie inderdaad niet voor de subtop. Ik wil er liefste veelzijdig mee aan de slag. Mennen, dressuur en buitenritten. Ik denk dat ik pas op de foto zet als dit echt een aanleiding heeft, maar eigenlijk is mijn eerste focus de komende 2 jaar dat ze lekker volwassen wordt. Daarna zien we weer verder. Ze is ook niet voor de verkoop. Begrijp wel als je een paard wil klaarstomen voor zwaardere werk of de verkoop dat je dit wel doet

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:24

Niet om iedereen gelijk paranoïde te maken :+
Maar ook een recreatie paard dat veel door de bossen sjouwt, een mulle longeerbak op stal heeft of op verschillende ondergronden gaat lopen (asfalt, mul zand etc) kan ook last krijgen van een chipje.
Of niet, dat gebeurt ook genoeg.
Het blijft doen waar jij je goed bij voelt.
Het idee dat alleen subtop zwaar werk is voor een paard is alleen wel kort door de bocht.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:44

MariekeS_ schreef:
Niet om iedereen gelijk paranoïde te maken :+
Maar ook een recreatie paard dat veel door de bossen sjouwt, een mulle longeerbak op stal heeft of op verschillende ondergronden gaat lopen (asfalt, mul zand etc) kan ook last krijgen van een chipje.
Of niet, dat gebeurt ook genoeg.
Het blijft doen waar jij je goed bij voelt.
Het idee dat alleen subtop zwaar werk is voor een paard is alleen wel kort door de bocht.


Dat laatste heb ik ook nooit gezegd echter voor de verkoop moeten ze gewoon goed zijn of ze er nou wel/geen last van hebben. Er zijn er namelijk ook genoeg die op subtop niveau lopen met bemerkingen net zo goed als in de recreatie echter scheelt dat gerust 20.000 in prijs bij verkoop

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Rianne1807
Berichten: 689
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:26

Uiteraard is t ieder z'n eigen keus om wel of geen röntgenfoto's te laten maken.

Ik vind persoonlijk het gebruiksdoel er niet toe doen, sport of geen sport.

Ik heb het toen gedaan omdat ik het prettig vond om te weten waar we mee begonnen voor ze zadelmak gemaakt werd.

3heathcliff5
Berichten: 421
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:36

Voor mij dezelfde reden. Prettig om te weten en handig om het via de opfok collectief te doen. Scheelt ook in de kosten. Dan denk ik eerder, waarom niet? Had m’n veulen in eigen beheer gestaan, had ik er mogelijk wat meer over nagedacht of ik het echt nodig vond en was dan waarschijnlijk op hetzelfde uitgekomen.

LeaEnRosita
Berichten: 13
Geregistreerd: 14-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:45

hoi ik ben lea ik heb een merrie veulen rosita haar opa totilas
ze is zward bruin met een kooltje op haar hoofd

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:44

MariekeS_ schreef:
Niet om iedereen gelijk paranoïde te maken :+
Maar ook een recreatie paard dat veel door de bossen sjouwt, een mulle longeerbak op stal heeft of op verschillende ondergronden gaat lopen (asfalt, mul zand etc) kan ook last krijgen van een chipje.
Of niet, dat gebeurt ook genoeg.
Het blijft doen waar jij je goed bij voelt.
Het idee dat alleen subtop zwaar werk is voor een paard is alleen wel kort door de bocht.


Zo was mijn post niet bedoeld overigens. Maar kan me voorstellen als je met jaarling bezig bent en daar amibitie subtop mee hebt het laten keuren alvorens te gaan trainen meer op je netvlies staat dan bij een gemiddelde recreatieruiter. Zeker als ook nog een potentiele verkoop in je achterhoofd zit. Moet zeggen dat ik er eerlijk gezegd ook nog niet dusdanig over na gedacht heb. Zeker omdat ze ook niet voor de verkoop is.
Maar je hebt absoluut gelijk dat er meerdere soorten belasting zijn.

Ik ga het wel meenemen maar vooralsnog is mijn eerste focus de komende 2 jaar doorgroeien :-).

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:47

Vraagje tot welke leeftijd houden jullie paarden in de opfok? Ik lees daar zoveel verschillende meningen en verhalen over. Ik had zelf zoiets tot haar 3e en dan kijken of ze al 'volwassen' genoeg is en anders nog een half jaar/jaar. Maar zag laatst iemand die haar paardje van 2,5 al uit de opfok had gehaald en op een pensionstal had gezet en meerdere keren per week echt longeerwerk deed (dus met bijzet).

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:53

Dat ligt aan je eigen situatie en aan de opfok.
Sommige opfokadressen willen geen oudere hengsten op stal, dus dan haal je die op met 2,5.
Wat je er daarna mee gaat doen ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Er zijn meer mogelijkheden behalve een pensionstal - en wanneer je met een paard aan het werk gaat is ook weer een andere vraag :-).

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:49

Ja is ook. Ik heb luxe dat ik zo ongeveer tot pensioen zou kunnen blijven en is ook nog merrietje :-)

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:08

Curly85 schreef:
Vraagje tot welke leeftijd houden jullie paarden in de opfok? Ik lees daar zoveel verschillende meningen en verhalen over. Ik had zelf zoiets tot haar 3e en dan kijken of ze al 'volwassen' genoeg is en anders nog een half jaar/jaar. Maar zag laatst iemand die haar paardje van 2,5 al uit de opfok had gehaald en op een pensionstal had gezet en meerdere keren per week echt longeerwerk deed (dus met bijzet).

Hij blijft tot 3 staan, daarna hopelijk naar huis en beginnen met wat longeren.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 16:25

Ik laat sowieso een basis keuring doen als hij 2,5 is. Iets teveel tegenslag gehad ;(

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Rianne1807
Berichten: 689
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:43

Afbeelding

Vandaag zo'n mooie foto van solana gekregen, ze groeit zo hard.
Heb dr nu al een maand niet meer gezien, wilde 2 weken geleden gaan en toen begaf mn auto t onderweg en is nog steeds niet gemaakt.

Gelukkig is ze in goede handen, hopelijk kan ik dr snel weer knuffelen

Wel erg leuk om te zien dat ze steeds meer op dr moeder gaat lijken

3heathcliff5
Berichten: 421
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:43

Leuke foto! Ik heb dit weekend weer een afspraak staan in de buurt van de opfok, dus ga dan gelijk even langs. De vorige keren telkens in de avond geweest, dus hopelijk straks met daglicht wat leukere foto’s…

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 15:54

Ik ben gister eindelijk weer geweest! En wat doet hij het goed

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArtHorse, Dartel, journee en 34 bezoekers