Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 13:43

Ik zit al een tijdje ontzettend in de knoop en ben bezig met het denken over een moeilijke beslissing.

Ik heb sinds halverwege vorig jaar een kindje. Daar geniet ik heel erg veel van, mijn leven is nog nooit zo mooi geweest. Uiteraard verandert er een boel.

Ik heb al 7 jaar een paard, die is vorig jaar verhuisd naar een paddock Paradise zodat ik enkel nog de verzorging van haar hoef te doen en niet de zorg rondom haar zoals mesten, voeren etc. Ze stond eerst aan huis van mijn ouders waar ik 2x per dag heen ging, maar dat ging zeker niet lukken met een kleine.

Nu merk ik echter sinds de kleine er is, dat ik weinig tijd heb voor mijn paard. Ik ga 3 of 4x per week, maar merk ook dat ik de zin er niet echt meer voor heb. Vind het steeds vervelend om mijn kleine achter te moeten laten.
Daarnaast ga ik enkel verzorgen, tijd om de rijden of longeren schiet er helemaal bij in. Ik verwacht ook niet dat dit beter gaat worden en vraag me daarom laatste tijd af of ik er niet beter aan doen om haar naar een goed huisje te verkopen waar iemand wel dagelijks tijd voor haar heeft......ze beweegt genoeg want ze staat buiten 24/7 maar ik merk dat ze toch altijd vrolijk hinnikt en voor mijn gevoel graag bezig is.....dit kan ik haar echter niet meer bieden en ik merk met werk en opleiding ernaast het allemaal wel heeeeeel veel wordt, daarnaast als ze iets zou krijgen wat intensieve zorg behoeft weet ik niet of ik daar in kan voorzien.....

Ik wil haar absoluut niet wegdoen, maar voelt steeds meer alsof het voor haar beter is als ze iemand krijgt die meer tijd heeft, voelt nu als verwaarlozen....
Weet niet waarom ik dit schrijf, denk vooral om even van me af te schrijven omdat ik in een enorme tweestrijd ben met mezelf......

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:47

Misschien kun je een bijrijder/leaser vinden en kunnen jullie haar samen aandacht geven. Als je kindje wat ouder wordt krijg je wel weer wat meer tijd. Ik begrijp je gevoel wel hoor, ik ben enkele jaren na de geboorte van mijn dochter helemaal gestopt met de paarden. Ik heb 30 jaar gereden en 10 jaar lesgegeven. Nu een hond want ik moet wel naar buiten en het bevalt prima!

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:48

Is een bijrijdster misschien een optie? :) ik liep tegen hetzelfde aan, steeds minder zin om naar het paard te gaan. Nu hebben we sinds kort een leuke bijrijdster en voor mij is daardoor de druk een stuk weg. Misschien dat je eerst kunt kijken of je het op die manier wat leuker vind als je 2x per week gaat. Dan kun je altijd nog verkopen als je gevoel niet weggaat.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:53

Hier ook happy met een verzorgster...

Ik heb geen zin om te rijden en het meisje zorgt dat hij lekker loopt, beweegt... en ik doe wat ik leuk vind, een beetje tutten met hem.. Ideaal zo :) Geen druk meer van "moeten"... Hier was het in ieder geval een win-winsituatie...

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:17

Ik zou inderdaad voor een verzorger/ bijrijder gaan. Dan kan jij ook met een ontspannen gevoel naar je paard gaan, wetende dat die niks te kort komt.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:22

Dit hoor ik best wel vaak bij moeders die net een kindje hebben. Zelfs als ze tijdens de zwangerschap echt met klem hebben gezegd 'nee hoor, kind gaat lekker bij papa/opa/oma blijven zodat ik gewoon intensief kan blijven rijden'. En 9/10 keer (eigenlijk elke keer in mijn ervaring maar wil niet iedereen over 1 kam halen) komen ze daarop terug omdat kind toch wel erg veel zorg nodig heeft en ze dat het liefste allemaal zelf doen. Gevolg: enkel nog naar paard voor verzorging en uiteindelijk de overweging voor bijrijder/te koop zetten.

Velen kiezen voor het laatste, zeker als de bijrijder steeds stopt of what not.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:30

Plausibel schreef:
Dit hoor ik best wel vaak bij moeders die net een kindje hebben. Zelfs als ze tijdens de zwangerschap echt met klem hebben gezegd 'nee hoor, kind gaat lekker bij papa/opa/oma blijven zodat ik gewoon intensief kan blijven rijden'. En 9/10 keer (eigenlijk elke keer in mijn ervaring maar wil niet iedereen over 1 kam halen) komen ze daarop terug omdat kind toch wel erg veel zorg nodig heeft en ze dat het liefste allemaal zelf doen. Gevolg: enkel nog naar paard voor verzorging en uiteindelijk de overweging voor bijrijder/te koop zetten.

Velen kiezen voor het laatste, zeker als de bijrijder steeds stopt of what not.


Ik hoop... dat ik de uitzondering ben die deze regel doet gelden. Dat gaan we ervaren over een paar maanden.

Voor nu zou ik inderdaad een verzorger/leaser nemen en kijken hoe je straks er in staat. Ik hoor om mij heen juist veel mama's die na een periode het rijden gewoon weer oppakken. Als alles zijn ritme gevonden heeft zegmaar. Zonde als je dan je droompaardje al hebt verkocht.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 14:31

Plausibel schreef:
Dit hoor ik best wel vaak bij moeders die net een kindje hebben. Zelfs als ze tijdens de zwangerschap echt met klem hebben gezegd 'nee hoor, kind gaat lekker bij papa/opa/oma blijven zodat ik gewoon intensief kan blijven rijden'. En 9/10 keer (eigenlijk elke keer in mijn ervaring maar wil niet iedereen over 1 kam halen) komen ze daarop terug omdat kind toch wel erg veel zorg nodig heeft en ze dat het liefste allemaal zelf doen. Gevolg: enkel nog naar paard voor verzorging en uiteindelijk de overweging voor bijrijder/te koop zetten.

Velen kiezen voor het laatste, zeker als de bijrijder steeds stopt of what not.



Ja precies, ik dacht ook dat lukt allemaal wel.....maar een dag heeft maar 24h en heb het er idd moeilijker mee om mijn kindje achter te laten....

Verzorger heb ik al even gehad, maar die stopte inderdaad opeens...daarnaast vindt ik het ook wel lastig om een goede bijrijder te vinden, de meesten die ik nu langs heb laten komen om de klik te bekijken, wilden eigenlijk vooral gratis rijden en had ik geen goed gevoel bij :(.....

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 14:34

Anna79 schreef:
Misschien kun je een bijrijder/leaser vinden en kunnen jullie haar samen aandacht geven. Als je kindje wat ouder wordt krijg je wel weer wat meer tijd. Ik begrijp je gevoel wel hoor, ik ben enkele jaren na de geboorte van mijn dochter helemaal gestopt met de paarden. Ik heb 30 jaar gereden en 10 jaar lesgegeven. Nu een hond want ik moet wel naar buiten en het bevalt prima!



Ja zoiets zou ik me nu ook kunnen voorstellen.....nooit spijt gehad van het stoppen?
Ik heb nu vooral het gevoel dat mijn paardje zoveel meer verdiend dan ze nu krijgt.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:46

Ik heb zelf mijn paard verkocht toen ik zwanger was van mijn oudste dochter. Weloverwogen beslissing, ik vond het moeilijk, maar ik zag het niet zitten om (toen nog) full time te werken, kindje en nog een paard. Toen mijn dochter een maand of vier was ben ik wel een paard gaan bijrijden op dezelfde stal, dat heb ik jaren 2x per week gedaan (en tijdens vakanties/werkreizen van de eigenares vaker) met veel plezier, tot het paard bijna 2 jaar geleden met pensioen ging. Ondertussen waren mijn dochters ook begonnen met rijden, en na 2 jaar plezier met onze B pony hebben we nu twee sportponies voor ze staan. Ik ben er nu dus op een heel andere manier mee bezig, maar ik mis het rijden voor mezelf niet.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:50

Waarom niet verkopen? Scheelt je een hoop stress en iemand anders is er gelukkig mee!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:55

Ik heb ook sinds kort een dochtertje en paarden ook verkocht. Mijn prioriteiten liggen anders. Ik wil graag mijn tijd en energie aan mijn gezin besteden en niet aan mijn paard. Je bent echt niet de enige hoor.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:58

Hier de keuze gemaakt voor verkoop inderdaad door de reden ik kon alleen de zondagochtend op mijn gemak erheen maar toch zat dan in mijn achterhoofd dat dat de enigste dag was dat ook mijn man vrij was.

Wel was de keuze in stalling bij ons zeer beperkt dus alles zelf moeten doen of ruim boven budget voor veel buiten en volpension. Mocht ik misschien z'n situatie als jou hebben dat het lekker loopt en betaalbaar was had ze er nog gewoon gelopen en dan hopen dat als de 2e naar de peuterschool gaat en ik 2 extra ochtenden heb ik wel de rust en tijd kon vinden.

Maar ik heb rust met deze keuze en zeker als ik nu de foto's zie van hoe ze het heeft. Dus vooral doen waar je jezelf fijn bij voelt.

DuoPenotti

Berichten: 29450
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:01

Er zijn paarden die het prima vinden lekker met de rest rond te keuvelen en een keer een borstel en ze zijn tevreden.
Maar er zijn ook paarden die naast het paard zijn ook echt graag de menselijke aandacht hebben.
En de "opdrachtjes" die ze met rijden moeten doen heel graag doen. Daar blij van worden.
Of door de buitenritten eens wat anders zien dan hun wei of PP.

Aan jou als eigenaar dat te herkennen.
En merk je dat je paard ook graag bezig is zou ik zeker ook denken aan verkoop. Dat doe je dan niet voor jezelf, ja een beetje misschien, maar vooral voor het paard.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:08

Je hebt je paard 7 jaar en zegt dat je haar absoluut niet wilt wegdoen. Lijkt mij heel duidelijk.
Ik heb het idee dat het vooral je schuld gevoel is (die krijg je er gratis en voor niks bij als je moeder wordt ). Dat je het gevoel hebt om te kort te schieten, naar je paard toe als je niet (zo vaak) gaat of niet zoveel doet, naar je kind als je bij je paard bent.
Weet je, ik had het ook anders ingeschat, maar weet nu, het 1e jaar is echt heel zwaar en wennen aan je leven wat verandert is. Geloof me, erna wordt het makkelijker.
Mijn tip/advies is dan ook, laat het los en kijk over een half jaar hoe 't gaat, hoe je er dan over denkt.
Waarom verwacht je dat je niet het weer meer op zult pakken? En klinkt voor mij niet als een verwaarloosd paard hoor, is alleen ook wennen voor haar en een nieuw ritme, nieuwe balans zoeken.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:22

Romeo2007 schreef:
Ik heb ook sinds kort een dochtertje en paarden ook verkocht. Mijn prioriteiten liggen anders. Ik wil graag mijn tijd en energie aan mijn gezin besteden en niet aan mijn paard. Je bent echt niet de enige hoor.



ja precies dat gevoel heb ik maar voel me daar ook heel schuldig over omdat ik ooit tegen mijn paard zei: weg ga je nooit..... |(

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:23

Een andere situatie, maar zo'n 12 jaar geleden ging ik meer duiken en heb toen een paard weg moeten doen, ik had er 2. Daar zat ook een geldkwestie achter. Soms heb ik altijd nog spijt dat ik mijn 2e paard weggedaan heb. Mijn merrie heb ik gehouden en ja, soms kom ik niet eens 1 keer in de week en soms 3-4 keer in de week, maar wegdoen was en is geen optie. Door corona was ik zo enorm blij dat ik nooit mijn paard verkocht heb. Ik kwam en kom er zeker vaker dan er voor. Niet elke dag, maar wel vaker. Nu rij ik maar 1-2 keer in de week, dat wordt straks weer 3-4 keer verwacht ik. Paard is gelukkig en het is niet erg dat ze vaker een dag stil staat, komt wel gewoon buiten. 1 keer per week mest ik de stal uit omdat dat verder niet gebeurt, maar zo kan het allemaal prima.
Ik zou het dus zeker wel een jaar aanzien.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:29

Qua bijrijder kun je het beste in je netwerk en via-via iets regelen. Met oproepjes komen er idd vaak meiden die gratis willen rijden. Zelfs een wat jonger of ondervaren meisje kan met juiste begeleiding van een instructrice (die zij of haar ouders betalen, of half-half met jou) heel mooi helpen en zelf groeien. Ik begon op mijn 13e met verzorgen, en had het rijden er ook bij gedaan als ik niet al zelf een paard had gehad. Zulke jonge meiden zijn vaak erg gemotiveerd, meer nog dan 20-jarigen vaak. Ik weet niet hoe makkelijk je paard is, maar ik zou zeker geen fijne mensen uitsluiten vanwege leeftijd of ervaring. Beweging is beweging en als paard en ruiter plezier hebben is dat het fijnste <3

Wacht nog even met verkopen, want het wordt uiteindelijk normaler en makkelijker met een kindje.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:43

Waar ik ook heel erg mee zit, is dat ik echt hoop dat ze niks oploopt omdat ik eigenlijk geen goede zorg kan dragen op de lange termijn......dat is echt iets waar ik van schrok toen ik me dat realiseerde, want dat vind ik toch wel een voorwaarde om een paard te hebben, je moet ervoor kunnen zorgen.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:01

Ik heb dan wel geen kind maar mijn gezondheid is slecht dus ik red het niet om vaak te gaan. In het begin heb ik het daar echt heel moeilijk mee gehad. De 'norm' is toch dat je meerdere keren per week moet gaan en iets moet doen.
Maar is je paard nu echt ongelukkig? Die van mij iig niet. Als ze de hele dag buiten in een kudde staan dan zijn ze al gelukkiger dan menig paard in Nederland.

Mijn advies zou zijn om los te laten dat je iets moet. Ga eens een aantal weken/maanden naar je paard wanneer je wilt (dat kan een week niet zijn en dan opeens een week 3 keer) en doe dan wat je wilt. Als dat alleen poetsen is maakt het niet uit. Soms ga ik zelfs alleen maar voeren en aaien bijvoorbeeld.
Neem je kindje mee en ga gewoon eens kijken en aaien.

Als de druk en schuldgevoel weg is kun je nog eens kijken of je haar nog weg wilt doen. Verkopen is heel definitief en als je daar niet 100% achter staat moet je het niet doen

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:21

Je zegt zelf dat je hem niet weg wilt doen. Dan zou ik dat dus ook niet doen. Neem eerst eens een bijrijdster. Dan krijg je pony iig beweging. Je hoeft je niet schuldig te voelen. In PP krijgt hij genoeg beweging en hij wordt verzorgd.
Het duurt na een bevalling ook een tijd tot je weer helemaal de oude bent. Vaak ben je moe enz en dat duurt even voordat je je weer normaal voelt. Mogelijk dat je dan wel weeer de energie hebt om wat met je paard te doen.
Sowieso zou je je kindje mee naar stal kunnen nemen. Of toch af en toe even bij iemand parkeren zodat je kan rijden?
Het is even wennen.
Ik ben alleen met 2 kinderen en werk daarnaast nog. De eerste jaren had ik minder zin en tijd in m'n paard. Ging 3x per week rijden. Maar hij deed het verder goed dus ik had niet het idee dat hij verwaarloosd werd of ongelukkig was.
Ik nam m'n oudste als baby/peuter vaak gewoon mee naar stal en ging dan in de bak rijden
Kind lag/zat dan op een veilige plek in wandelwagen en later opklapbedje. Ze vonden het altijd mega interessant om toe te kijken. In het begin sliepen ze veel dus kon ik rijden.
Ik bracht ze ook wel eens onder slaaptijd naar m'n ouders. Zo merkte ze niet dat ik weg was en ik kon dan even rijden.
Ik heb het zo een tijd gedaan met de gedachte dat ik weer meer tijd voor paard zou hebben wanneer de kinderen naar school zouden gaan. En dat is echt zo. Ik ga nu vaak onder schooltijd wat met paard doen en vind het nu ook weer heerlijk om wat met m'n paard te doen.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:24

Hoe oud is je paard?En bij wie is je kindje als jij bij het paard bent?Je kindje vermaakt zich wel als je weg bent en je moet ook aan jezelf denken.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:30

Mijn paard is 10 jaar oud. Mijn kindje is dan thuis bij mijn man, maar die vindt het ook niet altijd leuk dat ik 3 of 4x per week weg ben, dus dat maakt het ook niet heel makkelijk. Komt ook omdat hij momenteel in een fase zit waarin hij altijd bij mama wil zijn en dus veel huilt als ik weg ben bij mijn man.....

Dat maakt dat ik ook niet echt kan genieten, ik ga er meer heen met het gevoel dat het moet omdat ik zeker wil weten dat alles goed gaat met haar, maar denk ook ik wil zo snel mogelijk terug naar huis....

Nooit gedacht dat prioriteiten zo kunnen veranderen.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:32

Het eerste jaar is ook echt wel gewoon pittig hoor, daarna wordt het toch wat makkelijker/anders.

Je bent ook nog 9 maanden aan het ontzwangeren, dus logisch als je prioriteiten nog ergens anders liggen dan bij je paard.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:37

Ga anders 2 keer per week op een vaste dag.Weet je man ook welke dagen het zijn en het dan papa tijd is.Hij red zich wel.Je kindje word natuurlijk ook ouder en dan gaat het alleen laten ook beter.Zie het nog een half jaar aan.Ik denk dat je er spijt van gaat krijgen als je je paard nu verkoopt.Als het echt niet gaat kan je altijd nog beslissen.Kan je kindje ook niet voor een paar uurtjes naar je ouders?