Afscheid nemen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 01:46

Aankomende woensdag is het zover, dan zal ik afscheid nemen van het paard wat al ruim 10,5jr mijn trots, mijn maatje is...

Afgelopen donderdag de praktijk gebeld om een afspraak te maken, ik sta achter deze keuze, mijn moeder, mijn dochter, de dierenarts...
Maar dat ik op dit tijdstip een topic aanmaak, zegt genoeg over hoe het aan me vreet.

Al jaren een onbestemd onderbuikgevoel, er is iets met dit paard maar wat??
Daar kwam ik precies een jaar geleden achter, nadat ik een ander paard ben gaan rijden waardoor mijn ogen geopend werden: die kon wel een normale galop-draf overgang maken, die kon wel een volte 10 meter maken, die kon wel schakelen in galop.
En bovenal, ik voelde controle en vertrouwen.
En Black werd ondertussen gereden door een springamazone, waarbij hij hetzelfde, en erger, gedrag vertoonde als bij mij.

Ik had een budget, en als we daarmee niets konden vinden zou ik doorsparen voor meer onderzoek.
Dat was niet nodig, de dierenarts zag al snel dat hij atactisch was.
Iets wat ik niet verwacht had, bij een atactisch paard zou je juist een arm bespierde bovenlijn verwachten en Black was juist zwaar bespierd, en hard in zijn spieren.
Maar de bevindingen van de dierenarts klopten, hij was zo om te trekken aan zijn staart en korte bochtjes kan hij eigenlijk niet.
Net als galopperen, dat is altijd zijn minste gang geweest ondanks dat hij volledig springgefokt is.
De foto's van de hals wezen uit dat hij een vernauwing tussen c4-c5 heeft, met wat artrose op het facetgewricht.
Ik vermoed dat hij nog wel meer mankeert, maar dit is voor mij voldoende, het wordt niet meer beter, er kan niets aan gedaan worden wat al zijn symptomen kan verhelpen.
Ik was toen stom genoeg zo blij met de uitslag, het lag NIET aan mij...
Later besefte ik pas dat een diagnose heel fijn is, maar dat er niks aan zijn defect en symptomen doen is.
Inmiddels zijn er al vele tranen gevloeid, en zullen er nog velen komen.

Alle puzzelstukjes vielen op hun plek: daarom kon hij geen volte 10 meter draven, daarom struikelde hij (meer een soort blokkeren van een been, zowel voor als achter), daarom kreeg ik hem nooit op het achterbeen, nooit met zijn neus op of voor de loodlijn.
Daarom werd hij niet gespierder in het werk.
Daarom was/is hij altijd hyper alert...

Mijn droom om met hem verder te komen dan waar ik met mijn vorige paard was gebleven, had ik allang overboord gegooid.
Elke staakperiode van hem, stelde ik mijn doelen bij: van wedstrijden rijden, naar thuis tot Z niveau trainen, tot hooguit een beetje ontspannen hobbelen en wat werken aan de hand.
En nu, sinds een jaar zijn alle doelen, alle dromen als een kaartenhuis in elkaar gestort.
Ik had nog een stille, niet realistische hoop dat hij met een lange rustperiode misschien toch wat zachter en rechter in zijn lijf zou worden, wat meer ontspannen en misschien konden we dan toch nog iets...
Maar nee, zodra hij ook maar 1 gekke beweging maakt in de wei wordt zijn lijf hard en keert hij wat in zichzelf.

En nu laat ik hem gaan, in de bloei van zijn leven.
Hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien als nu, hij is mega bespierd terwijl hij al 1,5jr niets doet.
Hij glimt je tegemoet.

Ik heb bewust gekozen om hem voor de winter in te laten slapen, met het natte weer kan hij zichzelf niet op de been houden wanneer hij gek doet.
Hij valt dan regelmatig, en hij heeft daar nooit van geleerd om dan juist rustiger te doen.
Wellicht komt het door zenuwpijn met kou/nattigheid dat hij zo uit z'n stekker kan gaan dat hij glijd en valt, ik weet het niet.
Het vallen zal mentaal ook wat met hem gedaan hebben door de jaren heen, immers ben je als prooidier op je kwetsbaarst wanneer je op de grond ligt.
Ik weet niet of hij pijn heeft omdat ik hem niet anders ken dan zoals nu: hyper alert, altijd "aan".
Hij heeft dit zeer waarschijnlijk als jong paard opgelopen of zelfs een aangeboren afwijking.
Pijnstillers werken amper op dit specifieke probleem, dus pijn uitsluiten is lastig.

Hij is 12 jaar, en wat had ik hem nog graag 20jr bij me gehouden...
Maar ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als hij een ongeluk krijgt door zijn hysterische gedrag, of een glijpartij met fatale afloop.
Het is al 10jr een bepaalde stressfactor in mijn leven, dat schrikken van "niks", dat glijden, het vallen, de staakperiodes.
Daarbij komt nog dat hij niet gelukkiger wordt als weideversiering.
Al jaren heb ik mijn leven ingericht rondom hem, met alle liefde, maar het houd na zoveel jaar én met deze diagnose helaas een keer op.

Hopelijk kan ik, nu ik dit geschreven heb, toch nog wat slapen...
Bedankt voor het lezen.


Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 05:05

Sterkte... wat een naar besluit :( maar je zegt het zelf al... een vallend paard wat altijd aan staat... dat is geen leven :(

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 06:29

Veel sterkte!

Ik weet niet of het helpt, maar toen ik mijn pony in liet slapen vond ik de dagen voor de DA kwam echt een hel.
Zoveel gehuild, elke keer als ik naar de pony's ging. Puur het idee dat je weet dat ze er bijna niet meer is.

Toen het eenmaal gebeurd was, was het echter ook goed en voorbij :j
Daarna heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad, alleen nog de goede herinneringen.

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 06:29

Oo wat een ontzettend herkenbaar verhaal!! Vooral "blij" zijn met een diagnose. Mijn paard soort gelijk gedrag, zij had malfunction c6-c7 en een kapot SI gewricht. Afgelopen 16 augustus heb ik ook de keuze gemaakt om haar te laten gaan, zo moeilijk, zo pijnlijk maar voor haar zo veel beter. Alle doelen waren idd bijgesteld en na diagnose hoefde ze ook niks meer maar zelfs dan zag je ongemak, je moest goed kijken hoor maar toch. Ze laten een enorme leegte achter... Heel veel sterkte gewenst! Je kan trots zijn dat je de keuze heb gemaakt en dat leven geen lijden hoeft te worden.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:41

Er naartoe moeten leven is verschrikkelijk. Ondanks dat je een heel weloverwogen beslissing hebt genomen. Maar dat weet je al.
Ik heb al vaker mensen zien vechten met het besluit. Het zien uitstellen, afstellen. Ik zwijg, want ik heb de laatste keer zelf te lang gewacht.
Ik hoop altijd maar dat ze dat moment van verlossing voor het dier zullen zien, de ontspanning na het lijden, het weten dat het goed is.
Hoe ontzettend moeilijk is het om te beslissen bij een ogenschijnlijk gezond dier, mooi in zijn vacht en lekker bespierd.
Ik bewonder je om je kracht en wijsheid; sterkte met wat komen gaat.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:25

Het is voor mij vandaag precies 8 jaar geleden dat ik afscheid moest nemen van m'n paard. Zij was pas 8 en had haar net 2 jaar. Het is ontzettend herkenbaar wat je zegt over het eindelijk hebben van een diagnose. Ik was ook zo blij dat ik eindelijk wist wat het was en dat het niet mijn schuld was. Dat gaf veel rust. Ik vond de dagen ervoor ook hel maar aan de andere kant was ik blij dat ik de beslissing mocht maken zodat langer lijden haar bespaard bleef.
Ik heb die dag jankend in mijn bed gelegen nadat het gebeurd was.
Kan niet anders dan je heel veel sterkte wensen de komende dagen. En denk eraan dat het een juiste beslissing is. Houden van is ook los laten. Geniet nog even van hem.
Sterkte.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:29

gerlindie schreef:
Veel sterkte!

Ik weet niet of het helpt, maar toen ik mijn pony in liet slapen vond ik de dagen voor de DA kwam echt een hel.
Zoveel gehuild, elke keer als ik naar de pony's ging. Puur het idee dat je weet dat ze er bijna niet meer is.

Toen het eenmaal gebeurd was, was het echter ook goed en voorbij :j
Daarna heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad, alleen nog de goede herinneringen.


Exact hetzelfde hierzo. Ik heb het achteraf gezien te laat op de dag gedaan. De uren daarvoor twijfel je
Ga ik nu al erheen? Hoelang van te voren ben ik er?
Uiteindelijk hebben wij samen met de staleigenaar en de pony bij de picknicktafel gestaan / gezeten. Gekletst en pony verwend met worteltjes (en ze dronk mee van onze frisdrank :+) tot de dierenarts kwam.


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 10:26

Toch reacties, ik had verwacht dat dit topic gauw weg zou zakken gezien het tijdstip van aanmaken.
Wel echt heel fijn, bedankt voor jullie lieve woorden.

Het is helaas niet het eerste paard wat ik moet laten inslapen, maar misschien wel de moeilijkste...
Echter hadden die paarden geen aangeboren (of jong opgelopen) aandoening, en kregen dus later pijn/werden ziek.
Dit paard weet niet beter dan hoe hij nu is, en dat maakt het moeilijk.
Je ziet een op en top gezond paard.

Maar ja, het is zoals het is en ik heb geen schuldgevoel gelukkig, hij heeft echt een goed leven gehad met vriendjes, alle dagen op de wei, weinig gewerkt en nooit over zijn grenzen gepusht.
Maar het gemis straks... Het definitieve einde van een droom, van verwachtingen en hoop.
Zijn prachtige, verfijnde smoeltje met z'n verschillende ogen niet meer zien, zijn fluweelzachte vachtje niet meer voelen.
Mijn hart die geen sprongetje meer maakt elke keer dat ik hem zie, en hij naar me hinnikt...
Dus deze dagen nog optimaal genieten, knuffelen en verwennen.
Hij heeft veel "fans" die hem nu ook veel lekkers toestoppen, een extra aai en een knuffel geven.
Ik zei altijd gekscherend dat hij de koning van stal is, nu wordt hij op z'n wenken bediend :)

Alles is geregeld, hij krijgt een lichte sedatie voor het vervoer en gaat met een paardentaxi naar de kliniek.
Ik wil hem niet thuis laten gaan omdat ik bang ben dat het een worstelpartij wordt bij het gaan liggen vanwege zijn ataxie.
Op de kliniek gaat het altijd heel mooi gelukkig, hoe raar dat ook klinkt.

Ben blij dat ik het van me af heb geschreven...

rien10
Berichten: 14633
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:27

Bah, dit zijn echt klote dingen als dieren eigenaar.
De dagen ervoor, de uren ervoor zijn vreselijk. Ik wens je veel sterkte. Je hebt een goed besluit genomen, ik hoop dat je dat wat houvast geeft.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:48

Ah bah wat naar...de dagen ervoor zijn het moeilijkste inderdaad, en de knoop doorhakken. Waar doe je goed aan? Zoals ik het lees kan het nooit meer beter worden en waarschijnlijk alleen maar erger? Dan is het de enige juiste beslissing om te maken. Leven mag geen lijdensweg worden..

Heel erg veel sterkte ermee!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:53

De keuze om je paard, of welk dier dan ook, te laten inslapen is nooit makkelijk maar wel vaak juist, gezien de omstandigheden.

De tijd tussen de beslissing nemen en het daadwerkelijk laten inslapen vond ik het moeilijkst. De tijd gaat zowel te langzaam als te snel.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:29

Afschuwelijk is dat, het wachten op.. bij elk dier was dat het ergste, omdat je nog kunt omkeren, kunt denken zal ik niet toch nog.. de pijn en het verdriet spat echt van het scherm af in je bericht, en niemand kan het makkelijker maken, we kunnen alleen meeleven. Hele dikke knuffel.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:46

Een dappere beslissing.
Veel sterkte voor de komende tijd.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:31

Ik voel ook met je mee.

Op 14 september heb ik mijn vriendin laten gaan na bijna 23 jaar.

Ik maakte mij druk om precies dezelfde dingen. 3 dagen lang had ik nachtmerries van alle scenario’s die als een slechte film door mijn hoofd bleven gaan.

Of de mensen die goedbedoeld zeiden dat hun paard met dezelfde breuk weer beter was geworden. Dat voelde voor mij alsof ik er makkelijk over dacht.

Natuurlijk ik mis haar. Maar ik weet dat ik het juiste heb gedaan. En ik denk dat jij dat ook weet.

Sterkte…

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:44

Mijn paard was bijna 13 jaar oud. Een deel van jouw omschrijving komt m bekend voor, echter mijn paard was pssm-er. Moeilijke tijd voor je, heel veel sterkte.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:00

Helaas zijn dat keuzes die we allemaal op een of ander moment moeten maken. Ontzettend zonde dat het nodig is en ontzettend moeilijk.

Ik wens jou en Black heel veel sterkte.

Als je het ziet zitten zou ik wel meer over hem willen weten... een foto zien van hem. Hij klinkt als een mooi, indrukwekkend paard.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 23:00

Ach wat een moeilijke beslissing. Veel sterkte gewenst met alles!

different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 19:28

Vandaag nog wat filmpjes gemaakt, ik weet dat ik waarschijnlijk later een keer een moment krijg dat ik ga twijfelen of hij echt wel zo slecht was, en ik vind het fijn om dan terug te kunnen kijken dat ik hem echt niet voor niks laat gaan(sowieso niet natuurlijk,maar je gedachtes nemen soms een klein loopje met je)

Hij ziet er echt heel goed uit, staat niet normaal te glimmen, maakt nog geen wintervacht aan.
Maar als je goed kijkt, zie je wel veel...
Op de foto nog duidelijker dan in het echt, hij bestaat tegenwoordig echt uit 3 stukken -O-

Filmpje dat hij achterwaarts gaat, in het zand sleept hij en op het harde lijkt het haast kramperig/hanentred.
https://youtu.be/GIOVQV-zL8o

Krijg geen foto's geupload, komt later wel.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:11

Valt mij op dat hij vooral echt extreem wijd gaat...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:21

Heel heel veel sterkte vandaag. Ik voel enorm met je mee :knuffel:

Afgelopen juni heb ik mijn 4-jarige laten inslapen nav dubbelzijdige maanblindheid. En net wat je zegt: wat zag hij er nog fantastisch uit, in de kracht van zijn leven en glimde je tegemoet. Rationeel heb ik geen spijt en denk ik dat het de juiste beslissing was. Maar mijn hart is echt versnipperd en ik huil nog elke dag.

Nogmaals sterkte vandaag.

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:37

Even overheen gelezen, maar het is vandaag woensdag...heel veel sterkte vandaag!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:52

Sterkte vandaag... genoeg is genoeg... je paard hoeft niet afgetakeld te zijn voordat je hem laat gaan... je hebt gelijk dat je dat hem bespaard... ook al doet de beslissing enorm veel pijn... je doet het met een goed hart :(

Rust zacht mooi paard...

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:37

Heel veel sterkte vandaag.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:24

Denk aan jullie lieve TS en fam ;( Ontzettend veel sterkte en kracht toegewenst.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Afscheid nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:29

Veel sterkte gewenst, het is vreselijk..
Rouw is de puurste vorm van liefde zeggen ze. Biedt misschien wat troost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Clien_, AhrefsBot, Berdien, Dido2316, dierenfan, floorsxm, IASCrawler, Juliet06, Pellelilly, snorkel1986, Supertje, Talindos, Titsia, turtlelito en 118 bezoekers