Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:03

Ik meld me ook even
Sinds 2 weekjes in het bezig van mijn 2de PRE hengst.
Wordt 10/10 3jaar dus weet niet goed dit jaar nog in rijden of nog even wachten
Is al een heel paard als je hem ziet. Hangt nu al net onder de 1m70 ongeveer
Afbeelding

Kent volgens vorige eigenaar bitje en zadel maar nog geen ruiter.
Loopt netjes zijn rondje aan de longe. Ook met bitje geen problemen

Ben benieuwd naar de rest

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts


Ensueno
Berichten: 678
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:36

Mag ik mij ook melden?
Ik heb een leuke welsh cob merrie die afgelopen juni twee is geworden. Serieus beleren zal er volgend jaar nog niet in zitten, maar ik hoop wel af en toe op haar rug te kruipen als ze eenmaal drie is. Eerst rustig laten wennen aan iemand op haar rug en dan waarschijnlijk op haar vierde onder begeleiding beleren. Allemaal natuurlijk ook afhankelijk of ze er fysiek én mentaal klaar voor is. Ik wil graag western met haar gaan rijden.


Afbeelding

Dit is mijn knappe Elpha <3


Het lijkt mij leuk om met jullie mee te kletsen en te spieken hoe jullie alles met jullie jonkies doen :D

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:33

Leuk, nog eentje erbij!

@Danaderese, dat is idd al een flinke jongen! Nog niet in verhouding voor mijn gevoel, meer voorkant dan achterkant. Heeft dus nog veel meer te ontwikkelen dus, ben benieuwd. Hou wel van deze types. Ook al heb ik zelf een compleet ander type paard

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Keeth

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Playa del Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:16

Wat een knappe dieren komen er al voorbij zeg!
Ik meld mij ook aan met mijn 2,5 jarige gup. Guesse is een Andalusier merrie van juni 2019 dus bijna 2,5.

Afbeelding

Ze is bij mij sinds ze 10 maanden was en ze is echt de meest leergierige ponybol die ik ooit in handen heb gehad. Soms lopen we daarom ook net wat te hard van stapel en moeten we even een stapje terug zetten. Ze kent een paar trucjes van vrijheidsdressuur, we grondwerken regelmatig, is al totaal verkeersmak en gingen regelmatig stukken wandelen. Afgelopen zomer heeft ze vooral vakantie gevierd op de wei vanwege drukte bij mij maar dat heeft haar toch flink goed gedaan (misschien iets te goed :+ )

Voor nu merk ik wel dat ze weer zin heeft om weer samen wat dingetjes te gaan doen. Ik wil het grondwerken op gaan pakken en longeren zullen we ook iets regelmatiger gaan doen. Of het aankomend jaar echt tot beleren komt weet ik niet maar in ieder geval bereid ik haar wel op het gemak voor op het 'grote' werk.

Wat leuk ook dat er meerdere zijn die een veulentje met hun gup gaan fokken volgend jaar. Als alles goed verloopt wordt mijn gup ook gedekt volgend jaar, het veulentje is dan van mijn staleigenaresse.

Voor nu lees en klets ik graag mee met jullie :D

Guesse

Ensueno
Berichten: 678
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:25

Ik zal eens reageren op een paar eerdere posts :)

@Britt: toevallig ben ik een stiekeme stille meelezer van jouw volgtopic. Wat heb je een prachtig paard!

@Lotte_wessel: Wat heerlijk dat jouw paarden aan huis staan. Dat lijkt mij inderdaad ideaal met deze leeftijd. Één van de redenen dat de mijne niet in een opfok staat, maar op een pensionstal (waar ze veel buiten komen), is ook omdat ze dan veel in handen komt.

@pikeur: ook een ponybaasje, leuk! Mijn pony kan precies hetzelfde gezicht trekken als de jouwe op de eerste foto haha.

@paint_lover: oeh, een dochter van één van mijn favoriete hengsten <3 Het verbaast mijn soms hoe klein quarters kunnen zijn. Op de foto lijkt ze een flink paard, maar in werkelijkheid is ze maar 5 cm. groter dan mijn welsh.

@Captain: gut wat sneu dat hij nu al geopereerd moet worden. Hopelijk herstelt hij goed van de operatie.

@Keeth: welkom! En wat heb je een prachtig paard.
Dat leergierige herken ik wel. Vooral met grondwerk roep ik ons vaak een halt toe en moet ik weer wat nieuws verzinnen. Als het aan Elpha lag kon ik haar voor haar tweede al uitgebreid longeren en sprong ze al een meter hoog :roll: dus omdat ik dat te snel vind verzin ik telkens maar wat nieuws haha. Als je nog inspiratie zoekt: ik oefen soms in hand trail onderdelen uit de westernwereld. Hele fijne grondwerkopdrachten die fijn zijn om elk (jong) paard te leren.

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-21 15:57

Hoi allemaal, al even geleden dat ik dit topic opende. En wat superleuk om jullie reacties en foto's van jullie paarden te zien!! O:)

Zoals ik eerder al schreef wil ik het beleren van mijn paardje uitbesteden. In december ga ik een locatie bezoeken en dat voelt al heel goed na een workshop die ik laatst daar heb gevolgd! Ben superbenieuwd! Ik zit zelf wel erg te dubben over wat de goede timing is, mede door nog eigen dingen in mijn privé die niet te plannen zijn enzo := :roll: Grmpppfff.
Anyway, mijn knapperd nog even aan jullie voorstellen! Nu ruim vier jaar dus! Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!


Afbeelding

Afbeelding

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:12

Ik meld me ook :)
Mijn (nu) 3 jarige ventje gaat beleerd worden…
Afbeelding

Ania

Berichten: 6093
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:36

Diertjec schreef:
Odin mist een oog idd, vorig jaar november is z'n linkeroog verwijderd. Hij had een agressieve bacterie opgelopen in z'n oog.
Thanks! Hij vindt zichzelf ook heel knap en stoer <<) en ondanks dat ie een oog mist, merk ik bijna niks aan hem, hij is er ook al super handig mee.

Balen dat ie geopereerd moet worden, maar liever nu, dan over een tijd als ie er last van heeft


En hij heette al Odin voordat hij zijn oog verloor? Heeft zijn naam nu in elk geval echt eer aan gedaan! Bijzonder zo.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:46

Hier een beginnetje gemaakt met wandelen langs de weg

Afbeelding

Weidegenoten overstuur en hij keek alleen maar naar zichzelf in de ramen van de huizen. Zo heb ik ze graag :D

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Ensueno
Berichten: 678
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:12

@Britt:
Hopelijk bevalt de mogelijke beleerplek. Al klink je al positief :) en wat heb je een mooie kaptoom! Staat hem ook heel gaaf.

@mukiwacobs: wat een prachtig ventje heb je <3 hij heeft zo’n aansprekend hoofdje! Heerlijk. Breng je hem weg voor het beleren?

@moska: wat een stoere vent! Elpha zag zichzelf in het begin ook in de spiegels, maar ze is een erg enge pony. Dat moest echt wel even wennen haha. Hij lijkt al een stukje voller dan op de eerdere foto’s of niet? Kan natuurlijk ook aan de hoek van de foto’s liggen.

Volgende maand is Elpha 2,5 en heb ik haar een jaar. Ik heb nog geen idee of ik volgend jaar daadwerkelijk op haar stap, maar het idee dat die mogelijkheid er misschien is, is nog heel gek. Ze is nu echt nog mijn kleine kleutertje.

Thami
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:44

Na jaren niet op Bokt geweest vind ik dit wel een leuk topic om me weer te melden :)
Miro is een driejarige Shagya Arabier ruin die ik zelf gefokt heb.
Ik ben niet zo’n opleider dus tot nu toe heb ik nog weinig specifiek met hem geoefend. Probeer het nu wel regelmatig op te pakken en dan kijken we wel hoever we komen samen!
Afbeelding

Thami
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:56

Heel leuk om te volgen hoe jullie het aanpakken met jullie jonkies, daar kan ik weer van leren :)
Hier ook ‘maar’ drie paarden aan huis, maar ze kunnen gelukkig wel alleen op pad. Miro is ook al een paar keer kort alleen achter gebleven, dat vond hij minder maar hij bleef wel braaf achter het hek.

Zijn jullie bekend met het Dressuur Natuurlijk opleiding programma voor jonge paarden?
Ik heb het aangeschaft en nu bezig met de eerste stappen. Hoop dan in het voorjaar weer actief in te stappen met Miro ;)

Dit is zijn knappe papa Mirko du Cavallon, 11e geworden op het EK Endurance in Ermelo.
Afbeelding

Britt1

Berichten: 2566
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-21 19:02

Thami, ik volg Dressuurnatuurlijk op Facebook. Wat houdt dat mogelijk opleidingsprogramma in? Is dat fysieke deelname of middels online informatie?

Diertjec

Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:17

Ania schreef:
Diertjec schreef:
Odin mist een oog idd, vorig jaar november is z'n linkeroog verwijderd. Hij had een agressieve bacterie opgelopen in z'n oog.
Thanks! Hij vindt zichzelf ook heel knap en stoer <<) en ondanks dat ie een oog mist, merk ik bijna niks aan hem, hij is er ook al super handig mee.

Balen dat ie geopereerd moet worden, maar liever nu, dan over een tijd als ie er last van heeft


En hij heette al Odin voordat hij zijn oog verloor? Heeft zijn naam nu in elk geval echt eer aan gedaan! Bijzonder zo.

Ik heb hem bij z'n geboorte Odin genoemd idd. Volgende keer iets beter nadenken over de naam dus _O-


Spannend allemaal! Ik heb met Odin nog geen bepaalde trainings manier in gedachte. Ga binnenkort wel opzoek naar een instructeur voor werken aan de hand, dit raadde osteopaat ook aan, want hij heeft een wat te sterke belijning in z'n achterhand, waardoor bepaalde andere spieren weer wat achter blijven

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 22:29

Ensueno schreef:
@mukiwacobs: wat een prachtig ventje heb je <3 hij heeft zo’n aansprekend hoofdje! Heerlijk. Breng je hem weg voor het beleren?


Ja probeer het samen met een vriendin of mijn hulp die mij helpt voeren :)
Of ik ga er zelf op. Heb mijn merrie ook zelf zadelmak gemaakt.
Hij is bomproof, we liggen naast een hondentrainingsveld en daar word geschoten met pistolen (politie honden) en hij kijkt er echt niet van op. Ook als we over de grote weg in het dorp lopen, gewoon lekker relaxt. Echt een heerlijk dier is het! <3

Thami
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 07:04

Britt1 schreef:
Thami, ik volg Dressuurnatuurlijk op Facebook. Wat houdt dat mogelijk opleidingsprogramma in? Is dat fysieke deelname of middels online informatie?


Het is een 6 maanden online programma waar je elke maand een nieuwe module krijgt. Heel mooi opgebouwd stappenplan met grondwerk, lange lijnen, trailer laden, etc. Dit jaar was het voor het eerst, begint denk ik in april weer met een nieuwe groep. Begin vd maand heb je dan een online meeting en er is een privé fb groep waar je vragen kan stellen en filmpjes kan uploaden voor advies.
En lifetime access gelukkig, ik kan nu gewoon weer meedoen met de nieuwe groep :)

miereneter

Berichten: 2476
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 08:26

Prachtige paarden hebben jullie! 2022 wordt voor ons hopelijk ook het jaar van zadelmak maken, dus ik schrijf mee. Heel interessant om te lezen hoe iedereen het gaat aanpakken. Hoop nog wat van jullie te kunnen leren.

Mijn arabier Amir is nu 3,5. Volgend voorjaar / zomer wil ik hem zadelmak maken. Dan laat ik hem waarschijnlijk nog de herfst en winter met rust en gaan we in 2023 doorrijden. Ben al een tijdje bezig met werk op de grond. Eenvoudig grondwerk, longeren en sinds een paar weken dubbele lijnen. Vooral die dubbele lijnen vind ik ideaal, daar kun je zoveel mee oefenen.

Hij leert heel snel, maar is nog wel jong in zijn koppie. Het zit snel vol en dan gaat hij klieren. Dus dat moet ik altijd voor zijn. Door werk en dat het zo vroeg donker is, werken we niet zo heel vaak. Barebackpad heeft er al opgelegen, longeersingel vindt hij niets van, dus dat zadel gaat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Ik werk niet volgens een methode, maar probeer wel logisch op te bouwen: eerst wijken vanop de grond leren, dan longeren, dan leren sturen met de dubbele lijnen. En dan volgend jaar er eens op.

De heer in kwestie:

Afbeelding

Homo sapiens non urinat in ventum.

Ania

Berichten: 6093
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:47

Ik hoop volgend jaar mijn knappe man ook op te kunnen gaan pakken. Hij is van augustus dus in Augustus 2022 wordt ie pas 3.
Hij doet het heel slecht op de opfok en er worden te veel fouten gemaakt daar dus hij komt zodra er plek is op mijn pensionstal terug naar huis. Van het voorjaar wil ik een begin maken met grondwerk en aan de hand verkeersmak maken en in September 2022 wil ik hem voor de kar gaan beleren in het 2-span met mijn fries.

Voorjaar 2023 staat de planning om in te rijden.

De man in kwestie (foto is van augustus voordat hij naar de opfok verhuisde)

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 15:00

Hoi

Ik wil mij graag aanmelden. Ik was eigenlijk van plan om in 2021 mijn haf te beleren. Maar ik hem totaal geen haast en door een griffelbeen breuk bestond de zomer uit herstellen.

Nu ben ik wel al vanaf de grond bezig mee de basis en zijn we longeren aan het oppakken. M’n doel is om in 2022 het beleren te gaan oppakken.

Ik heb een 3,5 jarige Haflinger. Afbeelding

Thami
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:47

@miereneter Wat een knapperd, leuk ook een Arabier! Gaaf dat je al met dubbele lijnen met hem werkt, dat zit ook in het DN programma maar ik moet er zelf eerst nog wat handiger in worden :)

@Ania wat balen zeg dat hij het op de opfok niet goed doet, hopelijk kan hij snel terug naar jou en knapt hij dan op. Gaaf is hij en mooie kleur, wat voor ras?

@ Plutolover lief koppie en balen van de griffel beenbreuk. Heeft Miro ook gehad in de opfok, maar hij heeft er geen dag kreupel op gelopen en behalve een lelijke schiefel niks aan over gehouden. Hoop dat het bij jou ook onschuldig was

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:59

Thami: mijne had ook een fikse wond.. hij heeft 1 dag kreupel gelopen..

Ga proberen verhaal kort te houden.

Da kwa, wond was tot het bot, besloten te hechten en in verband. Hij mocht geen koorts krijgen en of extreem op 3 benen staan. Wel ab en pijnstiller.. Meneer kreeg geen koorts liep volgende dag gewoon goed..

Na 2 weken terug de groep in. Wel met verband nog steeds niet kreupel ook geen pijnstillers meer.. bokkend en springen door het land.. dat ik dacht hoop dat je dat niet onder zadel doet.. spelen in de groep… hechtingen na 10 dagen eruit. Week aangekeken, wond paar keer laten laseren.. diegene is ook fisio en vond hem ook goed lopen. (En mijn fisio is echt goed).

Maar de wond ging weer open staan.. dus toch besloten foto’s te maken (kon botsplinter zijn de da zei ook met 3 weken moet die dicht zijn anders foto’s maken)

Halve stal verklaarde me voor gek want meneer was gwn vrolijk, liep goed en speelde veel.. wond had gwn tijd nodig.. afijn ik toch naar kliniek (ik had gwn buikpijn die weken, kon niet los laten was aan de studie ging over botbreuk en ik kon het gwn niet lezen…)

Maar goed toen naar kliniek,foto’s wat bleek griffelbeen gewoon verbrijzeld…. De splinter moest er zowizo uit, kon kijken of beentje zelf aangroeide of eruit. Ik dacht dan maar eruit als niet goed geneest moet het er als nog eruit.. tijdens de operatie kwamen ze pas achter hoe verbrijzeld het echt was. Dat de Da echt 3x moest vragen of hij echt niet kreupel op had gelopen., ik zo nee… (en ik ben echt geen leek)

Nou toen geopereerd zelfde dag nog, 10 dagen op kliniek daarna nog 5 weken boxrust wat hij best braaf deed voor een 3 jarige wat 24/7 buiten gewend is. Daarna controle foto’s deze zijn goed, mocht ik maand lang 2x per dag half uur stappen. Dat ging dus niet lukken veelste gevaarlijk. Dus mocht hij de groep in en dan 2 maanden niks doen, dus sept pas beetje op gaan pakken.

Maar goed hij loopt goed heeft waar de wond zat iets verdikking maar dat is geen probleem volgens de DA

Wel zat hij na de operatie wat vast in z’n rug en bekken, maar dat heeft de fisio los gekregen

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:55

Zo dat is heftig zeg! En wat bizar dat ie nooit kreupel heeft gelopen. Gelukkig lijkt het nu goed, hopelijk blijft dat zo.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:16



Hier was het verband er wel al af maar wisten we nog niet van de breuk

Thami
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:52

Poeh dat is een stuk heftiger dan bij Miro ja. Moeilijk ook een operatie en rust houden voor zo’n jonkie. Hoop nu de ellende voorbij en lekker rustig met hem aan de slag!

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 08:47

Alle ellende is voorbij dus ben nu ind vanaf de grond bezig. Nu ga ik 4 dec verhuizen dus dan zou training even wennen zijn. En ook even spannend kwa nieuwe groep.

Maar ga vanuit dat het goed gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers