Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:30

Captain schreef:
Plop1997: wat jammer dat het zo lastig gaat. Ben je in je eentje als je met hem bezig bent? Is er iemand die hem even kan afleiden met wat lekker terwijl je langzaam dichterbij komt met de slang?
En zijn benen afspoelen met een spons, kan dat wel? Een spuitknop ipv de kraan lijkt me ook een goed idee als dat mogelijk is. :j


Nee gelukkig zijn we met z'n tweeën. Mijn partner houd Valentijn dan vast en dan heb ik de slang. Allebei geven we voerbeloningen.

Zijn benen zijn momenteel te modderig om af te spoelen met een spons helaas. Maar ook voor een spons is hij bang, ook als deze niet nat is. Normaal ging het bij Valentijn altijd beter met de slang/gieter of emmer schudden dan met een spons. Borstelen is gelukkig dan geen probleem.

Ik ben aan het denken om zo'n pony jet te halen.
Afbeelding
Hier kun je dan ook gelijk de shampoo in doen en natuurlijk makkelijker het water reguleren.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses


Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:25


Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:27

Captain schreef:
Dan lijkt het me goed dat je hem gaat desensibilseren, want van die ponyjet gaat hij ook in stress schieten. Heb je iemand die je daarbij kan helpen? Het is niet zo moeilijk maar je timing moet wel goed zijn!

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/desen ... ation.html



Ja we hebben wekelijkse training met een grondwerktrainer. Al sinds dat hij 2,5 is met een tussenstop omdat hij een blessure had waardoor het niet verantwoord was om verder te gaan. De blessure is zo ver weg dat we wel weer aan de slag kunnen maar nog niet direct met het zware zadelmak maak en longeer werk. Met zeiltjes en een carrot stick kun je bijna alles met hem doen. Hij loopt er super makkelijk overheen. We hebben dezelfde aanpak als bij het zeiltje en de carrot stick zwaaien maar toch is het bij water heel anders. Bij deze items had hij vanaf het begin ook niet diezelfde paniek die hij wel heeft met water. We gaan het nu in nog kleinere stapjes doen en het ook zaterdag met de grondwerktrainer oppakken.

De ponyjet is alleen zodat ik de druk gelijk kan wegnemen omdat de kraan aan de achterkant zit. Zou ook eventueel kunnen met zo'n tuinslang koppelstuk kunnen natuurlijk maar ik vond de ponyjet voor in de toekomst ook wel handig.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:49

Succes vandaag met het water! Onze stalmeester heeft even geholpen en we hebben buiten zijn benen afgespoeld met een tuinslang. Hierdoor hadden we de ruimte om te grondwerken en konden we even bevestigen dat je van water over je sokken niet dood gaat. :+

We denken dat het de combinatie is van de kleine ruimte met het water. Dus we blijven buiten met het water aan de gang en dan binnen op de wasplaats voeren om er een fijne plek van te maken. Dan kunnen we over een tijdje weer proberen om het water binnen ook aan te zetten. De stalmeester heeft ons ook laten zien hoe we het spuitstuk van de slang af kunnen halen. Dat zet ook al minder druk op het water binnen.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:55

Weer tijd voor een beste bijleespost!

@rosslover: wat heb je een leuke pony! Fijn om met het werken met hem te weten dat hij bijna volledig uit is gegroeid.

miereneter schreef:
Moska schreef:
Ik dacht vandaag wat leuks te introduceren aan mijn toekomstige springpaard. Vooralsnog zet ie alleen maar zijn tanden erin en stapt hij alleen over de balken als ie daarna een snoepje krijgt. Anders loopt ie wel om :')

Het commando: let op, drrrraaaaffff gaat wel aardig, alleen zodra hij buiten bereik is, gaat ie alweer stappen. Het helpt dan ook niet dat de bak 60 meter is natuurlijk :D Het principe van doorlopen eindigt ook zeer regelmatig in omdraaien naar mij en dan ook gewoon rondjes blijven draaien om mij heen. En maar blij kijken ;)


Allebei herkenbaar. Amir moet ook altijd proberen of het eetbaar is. Alle soorten touw, bakrand, balkjes, ... En hij is liever lui dan moe. Of misschien is dat juist slim: paard moet in de natuur natuurlijk altijd energie sparen om weg te kunnen rennen van een roofdier. Ik houd het maar op slim :Y) .

Haha mijn pony bekijkt het juist andersom. Ze houdt graag haar conditie op pijl voor als ze een roofdier tegenkomt.

@Britt: wat gaaf dat je op hem hebt gezeten!

@plop1997: wat staan jullie op een toffe stal! Leuk dat je lekker op het paddock paradise om kunt prutsen. Daar is vast genoeg te doen om je te vermaken met een jongen pony.
Fijn dat het afspoelen vandaag goed ging!

@gribaldi: Fijn dat het vaststaan meteen zo goed ging. Zijn reactie met het klussen vlakbij klinkt alsnog heel braaf voor een tweede keer!
Ik voer Elpha nu vitalbix breed and grow. Dat is voor drachtige/zogende merries en jonge paarden tot 3 jaar. En ze krijgt sinds kort nog de fiber-mix van vitalbix voor het kauwen, ivm haar luchtzuigen. Ze krijgt veel minder dan aanbevolen, maar glanst mij sindsdien tegemoet haha. Ze moet straks van de breed and grow af, maar ik ben nu rustig aan het uitzoeken wat ik haar wil voeren. Ik vind het een heel interessant wereldje, dus ben nu vooral aan het kijken naar wat ze nodig heeft en waar ik dat uit kan halen.

@Malenka: goh wat ziet Roos er netjes uit door je pp! Net als paarden die naar de opfok in de Eiffel worden gestuurd, die komen vaak ook verrassend bespierd terug voor zulke jongen paarden.

@miereneter: leuk dat je gaat lessen! Klinkt ook als een fijne, veelzijdige instructrice :D Voor nu is les voor mij financieel even niet praktisch (lang verhaal, Elpha komt niks tekort), maar ik hoop over een halfjaar ofzo ook les te kunnen krijgen. Elpha haar dagen worden heel veelzijdig gevuld, maar ik heb ook vaak het idee niet heel gestructureerd te werk te gaan. Dus ik snap wat je bedoelt haha.
Wat was hij stoer met het hangen! Dat klinkt als een goede voorbode *D

@piekosjj: fijn dat het rijden zo goed gaat met je merrie! En dat de jolige bui niet weer voorbij is gekomen haha. Het klinkt alsof je heel fijn en geduldig met haar omgaat.

@galeobdolon: wat fijn dat je je paard eindelijk "thuis" hebt! :D Pfoe je hebt echt een dame met een mening. Dat wordt vast een leerzame en uitdagende tijd haha. Wel fijn dat ze de tweede dag al zo veel progressie toonde, dan komt het vast wel goed allemaal. Ze klinkt in ieder geval onwijs leuk!
Ik heb met Elpha ook heel snel geleerd geen strakke planning te maken. Bij haar was het ook snel duidelijk dat als ze het niet in haar hoofd had, ik bergen mocht verzetten om het voor elkaar te krijgen. Nu bedenk ik dus wat ik ongeveer ga doen en voel ik tijdens het werken wel wat wel of niet lukt. Sindsdien is ze (meestal) ontzettend gemotiveerd en leert ze veel te snel. Het zijn overigens maar korte activiteiten, want Elpha is ook nog jong.
Het klinkt wel alsof jouw paard het perfecte baasje heeft uitgekozen die haar goed begrijpt :D

@captain: fijn dat Latino niet kruipel meer loopt! Dat zal vast een hele last van je schouders zijn.

Ik heb niet zo veel te melden. Ik zit nu thuis in quarantaine dus kan Elpha helaas even niet opzoeken.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:20

Plop1997, klinkt als een fijne oplossing. Hopelijk is hij binnenkort er niet meer zo bang voor :)

Ensueno, beterschap :) Ja ik wil straks ook over op iets anders, ben nog beetje zoekende. Lees graag hoe andere daarmee omgaan en is voor mij ook weer een leerproces en interessant.

Hier begint hij aardig praatjes te krijgen, (hengst) dus hij kan niet echt meer lekker in de kudde staan. Even kijken hoe we dit gaan oplossen. Gelukkig beweging genoeg en proberen we andere groepen te vormen.
Ballen eraf is voor nu geen optie omdat we ermee naar de keuring willen en eigenlijk wat veulens willen van hem.

Afgelopen weekend wel aan de longeerlijn gehad. Dat doet hij wel heel goed, enkel rechtsom is lastig en daar trok hij 1x de lijn los maar over het algemeen mag ik niet klagen.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:33

@ Plop; ik las net je andere topic, wat een domper zeg, om te denken dat je een jong en gezond dier koopt. Ik heb niet meegekregen waarom de vorige eigenaar dacht dat het een goed idee was? En wat fijn dat hij bij jou terecht is gekomen in plaats van meteen weer in een span aan het werk moest.

Een topic volgen gaat me nog niet super goed af, telkens terug lezen welk paard bij wie hoorde :Y)

@; Miereneter; dat klinkt arabier atypisch :+ Is hij stiekem gewoon een nuchtere hollander geworden.

@ Ensueno; Beterschap!

@Captain; ik kan niet meer vinden of jij een planning het met Latino, jullie zijn al zo lekker bezig met samenwerken!

Ik zei 5 dagen geleden dat het nog wel even zou duren voordat mijn dame zelfverzekerd mee kon lopen toch?

Ik neem het terug.. <3


Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:37

Galeobdolon schreef:
@ Plop; ik las net je andere topic, wat een domper zeg, om te denken dat je een jong en gezond dier koopt. Ik heb niet meegekregen waarom de vorige eigenaar dacht dat het een goed idee was? En wat fijn dat hij bij jou terecht is gekomen in plaats van meteen weer in een span aan het werk moest.


Ja het is heel wat voor zo’n jonkie. We gaan de tijd met hem nemen.

Leuk dat je paardje je toch zo kan verassen. Fijn dat ze zo mee loopt!

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

miereneter

Berichten: 2520
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:01

Galeobdolon schreef:
Ik zei 5 dagen geleden dat het nog wel even zou duren voordat mijn dame zelfverzekerd mee kon lopen toch?

Ik neem het terug.. <3


Geweldig, hoe leuk <3 !

Homo sapiens non urinat in ventum.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:04

Zei ik toch Gale? Heerlijk :D Tekes zijn echt een vak apart <3

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:35

Leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen!

Ik meld me ook vast aan...
Ik heb pas een PRE pup paard gekocht van 3 uit Spanje, hij staat nog bij de handelaar in NL maar komt binnenkort mijn kant op.
Al een paar keer bij hem geweest en aan het oefenen met overal aaien, hoeven optillen etc.

Mijn idee van dit jaar is:
- elkaar leren kennen
- "poetsmak", beentjes afspuiten en wassen etc.
- longeren leren
- grondwerk oefeningen
- hoofdstel en zadel gewenning
- oefenen met de trailer in en uit gaan

Hij is voor zover ik kan inschatten lief van karakter en heel nieuwsgierig

Nog tips wat ik niet moet vergeten in zijn opvoeding/ opleiding?

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:47

Vandaag mocht Coco mee op buitenrit. Ze gedroeg zich perfect, liep heel de rit op kop en ging overal doorheen. Door het water, over een boomstam springen, in rengalop, door het stadscentrum, niets was teveel voor Coco. Na een weekje rust was het ook gewoon opstappen en vertrekken. Niet longeren, niet gek doen, gewoon erop en rustig vertrekken
Afbeelding


If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Moska

Berichten: 3387
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:00

Mijn puppy heeft vandaag zijn eerste setje peesbeschermers gekregen. Ik vind het stoer!

Afbeelding

Hij krijgt alleen wel praatjes. Ineens is ie niet meer braaf met voetjes geven. Als ik ze voor oppak, dan huppelt ie op drie benen de toko door en gaat er half bij liggen. De achterbenen wordt zelfs link, hij moet gewoon opzij. Snap er niks van, hij deed het altijd zo keurig. En ik betrap hem erop dat als ie achter me aan oog in de bak, dat hij dan soms een soort Spaanse pas doet. Vermoed dat hij gewoon wil spelen, maar daar ben ik niet voor natuurlijk.

Wat is Coco ook al ontzettend stoer zeg! Leuk om te zien

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:51

Valentijn heeft vandaag zelf zijn angst voor waterplassen overwonnen! *\o/* **\O/** De verhuizing naar het paddock paradise werpt echt zijn vruchten af. Hij bloeit langzaam helemaal op.


Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:27

@moska; herkenbare situatie, mijn paard is altijd braaf geweest bij de smid en met voetjes geven en ik moet nu vanuit 0 beginnen. Ik gooi het op het nog niet genoeg vertrouwen van mij en de omgeving en zijn weer begonnen met overal aanraken en nog niks vragen. heb je hem al lang?

@plop; handig hè al die tegen van de laatste tijd! Nu kunnen ze niet meer ontkennen dat ze er niet meer bang voor zijn :Y)

Wij hebben afgelopen week de eerste twee korte grondwerk sessies gedaan. Als eerste los op de cirkel en het herkennen van mijn vraag om voorwaarts te gaan. En natuurlijk laten zien dat de vlag niet iets is wat haar op eet. Linksom snapte ze het allemaal erg goed, zelfs zonder drijven met de vlag reageerde ze op mijn lichaamstaal om te schakelen in tempo. Rechtsom daar en tegen… daar moest ze echt niks van hebben, trappelen, hoofd schudden, draaien en ze moest en zou linksom moeten. Uiteindelijk gestopt en beloond nadat ze twee volwaardige rondjes rechtsom deed. Het is leuk om te zien hoe expressief ze is als ze iets moeilijk vindt.

‘Kan jij niet even aan haar vertellen dat ik deze kant niet op wil?’
Afbeelding

Gisteren in de bak geoefend met aan de hand mee draven, ook duidelijk iets wat ze nog nooit gedaan had. Ik als een sukkel lichtjes joggen, en rustig vragen. Voor 2 rondjes stapte ze achter me aan, hoofd naar voren maar geen pas versnellen. Tot ze het misschien irritant begon te vinden en een drafje deed. Dat vond ze gek dus na 2 draf passen ging ze in de achteruit en weer het trappelen met haar voorbenen. Ik kan dat nu wel zien als ‘ik vind dit moeilijk’.

Uitvoerig beloond, verbaasd paard. Weer opnieuw proberen en na een half rondje deed ze weer een pasje. Stoppen en belonen. Vervolgens had ze het door. Ivm wat speels slaande voorbenen, schuddend hoofd en sprong pasjes rende ik achteruit zodat ik niet ineens een paard op mijn nek zou hebben. Nadat we een hele volte gedraafd hebben beloond en gestopt. *\o/* oh en gezien alles nu een zwembad is, meteen plassen geoefend (eerst was het springen of er langs). Daar kijkt ze nu ook niet meer van op.

Langzaam vooral werken aan samenwerking en dat ze op mij kan vertrouwen. Het voelt gek dat ze hier nog maar 2,5 week is want ze leert zo snel..

Moska

Berichten: 3387
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:35

Ik heb mijn puppy al ruim twee jaar en ken hem vanaf zijn geboorte. In de opfok was het erg lastig om hem dingen te leren, hij mocht de stal niet uit. Uiteindelijk wel een aantal keren gedaan , ook omdat ik de hoefsmid vaker dan eens in het half jaar wilde laten komen. In het land heb ik hem minstens een keer per week een beetje geborsteld (niet heel grondig hoor, meer aaien) en altijd zijn benen aangeraakt en soms opgetild.

Gister was de hoefsmid er weer en gedroeg hij zich natuurlijk keurig… kreeg als tip om hem zo recht mogelijk neer te zetten, zonder (voer)afleiding en dan tegen het been te tikken. Bij een optil reactie de hemel in prijzen en dit blijven oefenen.

Ik probeer hem nu ook commando’s te leren voor voorwaarts gaan, maar hij snapt het echt nog niet. Hij draaft wel aan, maar zodra buiten bereik keert ie om of gaat ergens naar staan kijken. Hopelijk is de longeerbak eind deze week weer droog, oefenen we dan (los) verder. Is toch makkelijker als je een afgezette cirkel hebt.

Het is best een lange weg tot volleerd paard, gelukkig doet ie overal even enthousiast aan mee en lijkt hij altijd wel blij.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:34

Galeobdolon, herkenbaar. Hier is rechterhand ook dramatisch. Maar goed, volgens mij hebben alle paarden wel een moeilijke kant en sommige zijn gewoon niet gemaakt om te longeren :P

Hier laten we nu eerst de fysio komen om te kijken of hij in orde is. Dus heb longeren stil gelegd voor 2 weken, vrijdag komt de fysio dus dan weten we meer.

En anders gaan we gewoon grondwerk doen en laat ik longeren schieten.

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:47

Hallo, mag ik mij ook melden? Al weet ik nog niet in hoeverre we gaan beleren dit jaar, maar goed :+
Mijn 'slachtoffer' is Jalisca (Lissy voor vrienden :Y) ), een PRE merrie die in juni 3 wordt. Ik heb haar dan ook een jaar.
Afgelopen half jaar hebben we vooral leuke dingen gedaan, beetje wandelen, beetje spelen, begonnen met inparkeren, beetje oefenen aan de hand met een kaptoom... maar als het dalijk beter weer en langer licht wordt, gaan we wat serieuzer aan de slag.
Ik heb niet echt een specifiek doel nu, want ik wil vooral kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen. Misschien wil ik wel vast gaan hangen/zitten, misschien wachten we daarmee tot volgend jaar. Maar ik vind het wel leuk om mee te lezen en kletsen met jullie over deze reis :D

De dame in kwestie <3
Afbeelding


Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 19:37

Ja ze is ook nog wel echt puppy op sommige momenten, dus ik heb zo’n voorgevoel dat we niet veel gaan doen dit jaar, maar boeit ook niet. Ik wil voorlopig toch nog helemaal niet echt gaan rijden

Thami
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:24

Wat een schatje, welkom!

miereneter

Berichten: 2520
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:04

Welkom Maartje_M. Wat een leuk (puppy)paard! Leuk dat je haar in haar ontwikkeling volgt, en niet andersom. Het gaat zoveel fijner als je opbouwt en ze er echt aan toe zijn.

Probeer ik ook te doen bij paard. Vorig jaar was hij echt nog te jong, ook in zijn hoofd. Nu is hij bijna vier en kunnen we langer serieuzer werken. Laatst bijna een uur les (op de grond dan hé) :wow: Toen waren we allebei wel moe :P

Homo sapiens non urinat in ventum.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:18

Wat een leuke puppy inderdaad nog! Benieuwd hoe snel jullie gaan! :)

Welk bit hebben jullie voor jullie jonkies? Ik heb momenteel een dubbelgebroken kneveltrens maar hij blijft toch redelijk onrustig in zijn mond. Heb vandaag een ongebroken bustrens besteld. Kijken of hij dat prettiger vindt! :j

Maartje_M

Berichten: 9353
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 21:26

Thx :D

Miereneter Ik wilde perse een jonkie om alles goed mee te kunnen doen, dus ik let wel heel goed op wat ze aangeeft inderdaad!
Het is wel een typetje om zelf goed bij op te letten hoe snel je gaat, want Madame vindt het allemaal heel leuk en leert heel snel. Dus ik moet goed op haar grenzen letten.

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 22:12

Captain, bij voorkeur zonder bit. Als ik wel met een bit werk met jonkies dan ga ik voor een ongebroken watertrens of een dunne dubbel gebroken bustrens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Dnies90, GoogleAdsense, hooi, marte_kandia, meggiemeg, Nina1999, pol013, SemrushBot, Slmt9, tienus63, WendyKtH en 115 bezoekers