Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Britt1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-21 12:05

Volgens mij is hier nog geen topic voor: de paarden die in 2022 beleerd gaan worden!

Ik heb zelf een vierjarige kruising (NRPS/Fries, nu NRPS stamboek) die ik met zijn 11 maanden gekocht heb en dus al een behoorlijke tijd bij mij is. Veel geleerd samen, doodbraaf dier, maar wel op z'n tijd temperamentvol met zijn Arabische bloed :+. Ik wacht bewust met erop zitten: hij is volop in de groei. Op de grond wel van alles aan het doen: longeren, natural horsemanship, rechtrichten, allemaal leuk en het is hierin merkbaar hoe leergierig en slim hij is. Volgend jaar wil ik hem (laten) beleren, als in inrijden. Ik ga dit uitbesteden, omdat ik die eerste meters positief wil laten verlopen en ik zelf geen ontzettende held meer ben na wat angst te hebben opgebouwd na vallen en wat ouder te worden :D. Hoop op een goed verloop, twijfel daar bijna niet aan als ik zie hoe hij nu is en hoop er een fijn (rij)paardje aan te blijven houden.

Wie gaat er nog meer in 2022 verder aan de slag met beleren onder het zadel? Het lijkt me leuk om hierover te kletsen!




Afbeelding


Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:29

Ik volg/ lees ook mee. Heb mijn 2 jarige sinds ze 10 maanden is en ze wordt volgend jaar mei dus 3. Ik hoop haar ook te beleren volgend jaar, al hebben we geen haast.

Ze staan bij mij aan huis dus ze komt nu al veel in de hand. Wordt een keer per 2 weken ofzo gepoetst en heb al keer of 2-3 een longeer singel om gehad puur voor gewenning. Ze is extreem makkelijk met alles :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Britt1

Berichten: 2572
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-21 00:58

Lotte_Wessel schreef:
Ik volg/ lees ook mee. Heb mijn 2 jarige sinds ze 10 maanden is en ze wordt volgend jaar mei dus 3. Ik hoop haar ook te beleren volgend jaar, al hebben we geen haast.

Ze staan bij mij aan huis dus ze komt nu al veel in de hand. Wordt een keer per 2 weken ofzo gepoetst en heb al keer of 2-3 een longeer singel om gehad puur voor gewenning. Ze is extreem makkelijk met alles :j

[ [url=m/THY6eA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HUgkWG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IWKs0Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nrMgRV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk zeg dat je haar ook al hebt sinds dat ze veulen was! Je hebt nog even de tijd inderdaad maar fijn om haar goed te kunnen volgen omdat ze aan huis staat. Dan krijgt ze vanzelf al zoveel mee. Krijg je brave paarden van :) Mooi dier om te zien ook!

Ik heb die van mij net een paar weken geleden voor het eerst een bitje in gehad, reageerde hij heel braaf op, wel een en al kauwen nog maar ach, dat went. :)
Ook een zadel gekocht die ik vaker op wil gaan doen als ik met grondwerk bezig ben. Ook daar reageert hij niet op. Tot nog toe dus superbraaf! <3

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 14:57

Fijn dat die van jou tot nu toe ook zo braaf is! Hier wil ik vandaag haar weer even poetsen, voetjes netjes tillen en dat soort dingen. Vorige week alleen singel erop gehad en dat ging ook weer netjes. Ze kijkt eigenlijk nergens van op.

Afbeelding

Gelijk dekje bij jaarling op gedaan :')
Afbeelding

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 02:36

Ik wil ook graag meevolgen, mijn new forest is nu 2.5 en vandaag voor de grap een zadeltje op gelegd maar ze is lichamelijk nog erg jeugdig dus eigenlijk doe ik nog niks met haar. Vind het wel erg leuk om jullie verhalen te volgen.

Afbeelding
Afbeelding

Het zadel van mijn paard past ook echt voor geen meter dus dat is wel jammer maarja we zullen wel zien hoe ze er over een jaar uit ziet.

Leuk om te zien LotteWessel. Dat is toch wel een voordeel van jonge paarden thuis vind ik zelf. Ze worden zo mak als je zo spelenderwijs eens wat meepakt. Leuke paarden!

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:25

Leuk dat je ook mee leest Pikeur! Dekje staat zo wel mooi op je merrie! <3 hoe groot is ze?

Ja paardjes aan huis is echt ideaal. Ze spelen ook voldoende met elkaar, rennen dagelijks rond :') en zo nu en dan doe ik iets geks. Soms loop ik met de over straat en dan zit ik gelijk in een woonwijk dus genoeg te zien. Soms met wat wortels geven ga ik vervolgens met de plastic zakjes over de heen en over de oren :') worden ze gelijk makkelijk van.

Hier alleen dus singeltje keer of 3 om gehad en nu zo 3x een hoofdstel met bitje. Ik denk dat ik langzaam aan beetje meer begin volgend jaar, maar nu kan ik de singel en dekje zo op gooien los in de paddock, en daarna haar rond laten lopen, beetje hooi laten eten zodat het erg normaal wordt. Lijkt te werken voor haar :)

Maar zo staat ze 95% van de tijd <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:24

Heb jij er 2 aan huis? Ik had er 2 maar nu ook een veulen erbij dus nu 3 maar ik vind het dus wel super lastig dat ze zich zo aan elkaar hechten. Ik dacht nou met 3 is dat probleem wel opgelost omdat er dan 2 achterblijvers zijn maar toen raakten ze gewoon met zijn 3en aan elkaar gehecht. :+ Heb nu de 2.5 jarige enigszins losgeweekt van de 'groep' maar ging wel een hoop tijd in zitten en weet nog niet echt wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld echt met de trailer weg ga. Maarja ze moeten er ook maar gewoon aan wennen. Gelukkig raken ze niet in paniek, alleen een beetje roepen naar elkaar. Wordt straks ook weer feest als het veulen van de merrie af moet

Ik denk dat ze nu ongeveer 1.45 is. En die van jou?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:43

Ik heb er ook 3 en heb hetzelfde, ik dacht oh zo komt wel goed, als ik er eentje even weg haal zijn ze er nog met z'n 2en. Maar nu als ik er eentje even weg haal heb ik de poppen aan het dansen :') ik oefen ook om steeds eentje even weg te halen, stukje rond te lopen op de weg, en weer terug. De enige die ik enigszins weg kan halen zonder dat het iemand uitmaakt is mijn merrie van 2.5 jaar. Als de jaarling weg gaat gaan de andere 2 hinniken, als ik mijn ruin van 18 jaar weghaal, gaan de merries beide hinniken en beetje heen en weer lopen. Toch maf, de ruin heb ik ook mee genomen toen ik nog in Engeland woonde, vaak me op concours geweest, vaak alleen op stap en alleen in de wei maar ook in groepen en nooit problemen. Nu is hij zo gehecht aan de meisjes dat hij ook onrustig wordt als ze weg zijn. Ik hoop eind dit jaar een stal te hebben zodat ik ze even op stal kan zetten en zo kan oefenen ze uit elkaar te halen.

Mijn jaarling (die cremello) is nu 1.60-1.62 en mijn palomino van 2.5 jaar is denk ik ook ongeveer even groot, ook iets van 1.60 ongeveer. En dan mijn ruintje van 1.44 die er echt een ukkie bij vergeleken is. :')

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:45

Haha ohh echt precies hetzelfde als hier dus. Mijn oudste merrie was altijd een echte einzelganger dus had het zo erg niet verwacht dus die is nu verpest. :') Achja komt vast wel weer goed met wat oefenen.

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:35

Ik meld me hier ook!

Het plan is om Dottie volgend jaar zadelmak te maken en met de basis te beginnen (indien goedgekeurd door de veearts).

Plan is ook op haar volgend jaar te dekken.

Momenteel kent ze de longeersingel,heeft ze al een zadel op gehad en het bitje heeft ze ook al ingehad.

Moest de dierenarts aangeven dat ze nog niet klaar is gaan we nog een jaartje wachten maar ik verwacht dat ze er helemaal klaar voor gaat zijn.

Afbeelding

Dun Dot Super Spot - bronzen merrieveulen 2019 <3

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 02:27

Leuk, hoe oud is dottie?

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:42

Ik meld me ook graag aan :)F volgend jaar gaat ze (merrie van 2,5 jaar bijna) eerst weg om keuringsklaar te laten maken en tegelijk zadelmak. Om daarna weer lekker grotendeels het land op te gaan… hoop drachtig als dat lukt. We gaan haar minimaal belasten wat rijden betreft.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:29

Pikeur schreef:
Leuk, hoe oud is dottie?

Ze is nu 2.5 jaar :)

Dun Dot Super Spot - bronzen merrieveulen 2019 <3

Pikeur

Berichten: 6304
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:47

Leuk allemaal verschillende types paarden

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:11

Leuk dat er meer mensen komen meekletsen! En ook meer die een merrie willen laten insemineren. Hier zelf ook van plan om mijn 2.5 jarige merrie te laten insemineren volgend jaar. Al wel wat ideeën qua hengst al blijft het wel lastig natuurlijk. Als het kan ook nog naar een hengsten show om wat hengsten in het echt te zien.

Weten jullie al door welke hengst jullie je merries willen laten insemineren/ dekken?

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:33

Ik kom met ook alvast melden :D

Hier volgend jaar zadelmak maken en als het goed gaat aandekken... ligt er natuurlijk aan of ze imo volwassen genoeg oogt maar goed, dat gaan we tzt wel zien.

Paspoortje:

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty
06/05/2019
Bay Splash
APHA merrie
1.40m
V: GP Mister Dual Jack (AQHA)
M: DG DRY JILL (APHA)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En met haar jeugdliefde de unicorn <3
Afbeelding

Kwa hengstenkeuze ben ik nog aan het twijfelen maar komt tijd, komt raad ;)

Beide hengsten zijn AQHA iig

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:34

Ik hoop ook nog een hengstenshow mee te kunnen maken! Nu al zin in… kan niet wachten :+

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:44

Wat is ze toch mooi Paint_lover. Ook een heel lief hoofdje.

Wel een leuk idee wat betreft paspoort:
Mijn merrie is Daria
08/Mei/2019
Een Wielkopolski
~1,60m
V: Aramir
MV: Marat

Qua hengst voor volgend jaar zit ik te denken aan KWPN hengst, spring gefokt, en zit te denken aan Inaico. Met KWPN goedgekeurde hengst kan veulen namelijk gewoon stamboek papieren krijgen (veulenboek) van KWPN. En mocht het een vos zijn, heb ik natuurlijk ook kans op een palomino nakomeling dus dat is altijd mooi meegenomen. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mocht iemand verder nog hengst ideeën hebben ben ik er trouwens helemaal open voor! :)

gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:16

Paint_Lover schreef:
Ik kom met ook alvast melden :D

Hier volgend jaar zadelmak maken en als het goed gaat aandekken... ligt er natuurlijk aan of ze imo volwassen genoeg oogt maar goed, dat gaan we tzt wel zien.

Paspoortje:

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty
06/05/2019
Bay Splash
APHA merrie
1.40m
V: GP Mister Dual Jack (AQHA)
M: DG DRY JILL (APHA)
[ [url=m/g3KCp2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Cn0vB9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LEruLj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CtTi2g.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met haar jeugdliefde de unicorn <3
[ [url=m/4yJARC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwa hengstenkeuze ben ik nog aan het twijfelen maar komt tijd, komt raad ;)

Beide hengsten zijn AQHA iig


Ik blijf een fan van frosty <3 welke hengsten heb jij om oog? Ik heb tot nu toe 3 aqha hengsten en 1 apha hengst op het oog maar ben nog niet 100% zeker.

Dun Dot Super Spot - bronzen merrieveulen 2019 <3

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:30

Thanks! Ik ben ook nog elke dag mega trots dat Jill me haar als afscheidscadeautje gegeven heeft :D

Kwa hengsten stuur ik je even n pb, zo "vervuilen" we het topic niet :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Moska

Berichten: 3382
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:04

Ja!!! Jippie!!! Eindelijk kan ik mee gaan praten :D

Ik hoop volgend najaar mijn, nu tweejarige en een beetje, ruin te laten beleren. Kan haast niet wachten tot ik er mee aan de slag kan. Hoop dat ie net zo fijn wordt als zijn moeder. Hij is nu bijna twee jaar in mijn bezit en ik ken hem vanaf zijn geboorte. Springgefokt en mijn doel is dressuurrijden :D bosritten en crosstrainingen. En mocht er iemand komen die met hem wil gaan springen en hij vindt dat leuk, dan wil ik dat best overwegen.

Op dit moment doe ik er niet veel meer mee dan af en toe poetsen, voeten optillen, halster om en overal aanraken. Hij heeft de afgelopen twee jaar in een grote opfok gestaan, maar daar was ik toch niet zo gelukkig mee. Daarom is hij vorige week verhuisd naar een kleine kudde die 24/7 buiten staat het hele jaar door.

Voor komend voorjaar staat er trailertraining gepland, want dat gaat nog niet helemaal soepel.

En voor nu ben ik gewoon heel erg blij met hem. Het is een vriendelijk dier met humor, mooi om te zien, fijne beweging en groeit mooi gestaag door (nu 1.59)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:02

Ik kom mij ook melden!
Sinds juni heb ik een 2 jarige nrps ruin, van mei 2019. Onzettend lief en mensgericht paard <3 hij is met bepaalde dingen enorm braaf voor een 2 jarige.


Gio
/05/2019
Palomino bond
Nrps
1.51
V: veenstra's grapjas
VM: housten

Hij komt uit de opfok dus we zijn nog bezig met alle basis dingen aan te leren. Ik hoop hem volgend jaar te gaan beleren maar vind hem nu nog erg jong ogen dus ik kijk hoe hij het doet. Ik twijfel of ik hem zelf wil beleren of het uit ga besteden. Iemand nog tips voor beleren in zuid holland?

Afbeelding
Afbeelding

Mariska.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:39

Zoals het er nu uit ziet wil ik Odin volgend jaar ook zadelmak gaan maken, doorrijden waarschijnlijk pas het jaar erna, omdat ie erg langzaam groeit en ik hem niet teveel wil belasten.

Denk dat een hoop Odin ondertussen wel kennen.
Afbeelding
Afbeelding

Odin is bijna 2,5, kent longeren, longeersingel, bit en voor de rest doet ie alles top braaf :)

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:47

Leuk topic, en wat een leuke jonkies komen hier voorbij! <3

Veel mensen die ook al op jonge leeftijd gaan fokken, gaan jullie de veulens ook houden? :D Ik zou bang zijn me teveel te hechten. _O-

Odin mist een oog? Wat een knap dier, ondanks dat! <3

Ik meld me hier ook. :D

Latino Ram
Geboren 24-2-2018 dus ruim 3,5 nu.
Is rond de 1.60, schimmel en hengst.

Afbeelding

Hij kent inmiddels al veel vrijheidsdressuur, grondwerk en het zadel. Ook kent hij het longeren, en lange lijnen en heeft hij een paar keer een hoofdstel om gehad.

Helaas moet hij deze week geopereerd worden aan een chip in zijn achterbeen, en daarna een aantal weken rust dus we staan even op pauze maar als hij dan weer goed loopt is dat het helemaal waard.

Idee is om er op zijn 4e verjaardag voor de eerste keer op te zitten. Maar ik moet van mezelf nog een aantal kilo afvallen dus ik moet nog even de schouders er onder zetten. _O-

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:58

Odin mist een oog idd, vorig jaar november is z'n linkeroog verwijderd. Hij had een agressieve bacterie opgelopen in z'n oog.
Thanks! Hij vindt zichzelf ook heel knap en stoer <<) en ondanks dat ie een oog mist, merk ik bijna niks aan hem, hij is er ook al super handig mee.

Balen dat ie geopereerd moet worden, maar liever nu, dan over een tijd als ie er last van heeft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dust, hagelslag, Lys_PPA, MairiMacBran, RanjaRietje en 75 bezoekers