te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:49

Je kan de touwtjestruk eens proberen. Je neemt een touwtje en meer van zijn kogel tot het gewricht aan de buik, dan die afstand doe je van het gewricht richting schoft. Dat geeft een redelijk goede indicatie wat je mag verwachten van grootte.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:51

Walter was 2 toen ik hem kocht en 1,43m hoog. Uiteindelijk is hij uitgegroeid naar 1,58m. Ik had gehoopt dat hij wat kleiner bleef, maar helaas.
Walter is een kruising Arabier x KWPN, dus helemaal onverwacht was het ook niet.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:00

Mijn tinkermerrie haar moeder was (volgens de website van de manege) 1,45
Vader onbekend.
Mijn Merrie is 1,60.
Weet niet hoe groot ze als veulen/jaarling was.

Van mijn tuigpaardruin zijn beide ouders wel bekend. Hij zou rond de 1,63 worden.
Als driejarige was hij krap 1,60m en nog erg puppy.
Maar ondertussen is hij 11 jaar en een goede 1,68 hoog.

Bertje16
Berichten: 177
Geregistreerd: 27-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:35

Kendra schreef:
Horseloverl schreef:
Wij kijken altijd het 4e geslacht terug in de moederlijn. Is een soort zigeuner ding van vroeger, maar 9/10 keer klopt het. Zo is mijn merrie 177. Haar vader 168 en moeder 165, 4e geslacht in moederlijn 175

Maar dan zouden alle veulens van één merrie ongeveer gelijke groot moeten zijn - en dat klopt toch meestal niet??
Verder eens dat het handig kan zijn de stokmaat van je stam te bestuderen.


Klopt hoor Kendra, ik heb 1.67, 1.48, 1.69 en 1.72 :D . Moeder 1.65 4e generatie terug 1.70.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:50

Mijn oude tinker was rond de 1.38/1.40 met krap 2 daarna uitgegroeid tot 1.56 met 6 jaar. Mijn eerste pony was 1.22 met net 3 (als 1 jarige was hij rond de 1.05 gemeten (gekocht van de fokker) en een twee jaar later 1.28.

Een andere pony/paard die ik een tijdje heb gereden was bij aanvang 1.42 maar na een jaar nog doorgegroeid naar 1.52.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:50

Ik heb mijn ruim 2-jarige ruin ook weer gemeten vorige maand. Hij is op 2,5 maand gemeten op 1.22, met 1,5 jaar op 1.51, met krap 2 jaar (en vlak voor castratie) 1.55 en hij is nu 2 jaar en 4 maanden oud en meet 1.58. Groeit mooi gestaag. Ouders zijn rond de 1.67, grootmoeder 1.71

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:21

Toen die van mij op 13 maanden oud naar Nederland kwam was hij ongeveer 1.36 m.
Uitgegroeid tot 1.58/59.
Hij was eerste veulen van zijn mama - dat schijnt al vaak kleinere veulens op te leveren (volgens de fokster). Plus hij was tegelijk met de andere veulens afgespeend, hetgeen betekende dat hij pas 4 maanden oud was, hetgeen denk ik ook tot groeiachterstand heeft geleid.
Tussen zijn 5e en 6e levensjaar heeft hij nog een stevige groeispurt gehad, en daarna is hij pas uit gaan zwaren. Maar het is een Akhal-Teke en die staan erom bekend dat ze nog lang doorontwikkelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:49

zippora schreef:
Toen die van mij op 13 maanden oud naar Nederland kwam was hij ongeveer 1.36 m.
Uitgegroeid tot 1.58/59.
Hij was eerste veulen van zijn mama - dat schijnt al vaak kleinere veulens op te leveren (volgens de fokster). Plus hij was tegelijk met de andere veulens afgespeend, hetgeen betekende dat hij pas 4 maanden oud was, hetgeen denk ik ook tot groeiachterstand heeft geleid.
Tussen zijn 5e en 6e levensjaar heeft hij nog een stevige groeispurt gehad, en daarna is hij pas uit gaan zwaren. Maar het is een Akhal-Teke en die staan erom bekend dat ze nog lang doorontwikkelen.
het vroeg afspenen hoeft niet perse ermee te maken te hebben.

Ken een paard dat als veulen door moeder verstoten werd op 2,5 maand oud. Deze is wel netjes in de groei gebleven. Kreeg wel veulen rok bij gevoerd.
En de sportpaarden gaan toch ook vaak op 3 maand al van moeder weg.

Mijn eerste eigen paard was tot 9 maand bij zijn moeder gebleven. Toch is deze tussen 3 en 4 blijven hangen op 1m42 en geen cm meer gegroeid.

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 08:18

Mellers schreef:
Mijn barock pinto jaarling zit nu op ongeveer 150cm, hij werd geschat op 165~170cm ik ben heel benieuwd of hij dit gaat halen!


Grappig, mijn BP Ruin was als jaarling 152 en is tot nu toe als twenter maar 2 cm gegroeid. Ik ben ook benieuwd of hij de 165 gaat halen.

Elisa2

Berichten: 37111
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:03

Kendra schreef:
Horseloverl schreef:
Wij kijken altijd het 4e geslacht terug in de moederlijn. Is een soort zigeuner ding van vroeger, maar 9/10 keer klopt het. Zo is mijn merrie 177. Haar vader 168 en moeder 165, 4e geslacht in moederlijn 175

Maar dan zouden alle veulens van één merrie ongeveer gelijke groot moeten zijn - en dat klopt toch meestal niet??
Verder eens dat het handig kan zijn de stokmaat van je stam te bestuderen.


Zo simpel is het ook niet te stellen, het ligt er ook aan of de merrie en de moederlijn uniform fokt. Als ze dat niet doen en naar de hengst fokken dan klopt het al niet meer. Kijken naar de moederlijn kan daar wel informatie over geven.

Hier heb ik goede ervaringen met de touwtjestest, is eigenlijk altijd uitgekomen. Sommige blijven heel erg lang (minimaal) doorgroeien nog.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:20

Art_Ificious schreef:
het vroeg afspenen hoeft niet perse ermee te maken te hebben.

Ken een paard dat als veulen door moeder verstoten werd op 2,5 maand oud. Deze is wel netjes in de groei gebleven. Kreeg wel veulen rok bij gevoerd.
En de sportpaarden gaan toch ook vaak op 3 maand al van moeder weg.

Mijn eerste eigen paard was tot 9 maand bij zijn moeder gebleven. Toch is deze tussen 3 en 4 blijven hangen op 1m42 en geen cm meer gegroeid.

Gaat er inderdaad meer om hoe het daarna is gegaan. Mijn Gandhi is met 3.5 maand bij de moeder vandaan gehaald en moest op groenten afval leven. Toen ik hem kocht met acht maanden was hij vel over been. Maar bij mij kreeg hij dus normaal te eten en is hij nog flink gegroeid en na zijn castratie op zijn derde ook nog flink. Hij is nu 10 dus uitgegroeid. Ik schat hem op 1.45m, als jaarling was hij iets van 1.20m. Maar vooral ook de breedtte ingegaan.
En ik wil ook nog even melden dat hij een bolle rug en doorgezakte x-benen en bokhoeven had, en dat is allemaal goedgekomen.
Ras telt ook mee hoor, er zijn erbij die in de eerste jaren flink groeien, maar na hun 4e nog maar in mm groeien en er zijn er die de eerste jaren matig maar gestaag groeien en na hun 4e nog in cm groeien en tot hun 8ste gewoon nog 10 cm erbij kunnen krijgen.
En castratie helpt om ze groter te krijgen. En voldoende beweging is ontzettend belangrijk. Dit is getest en bewezen.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:24

xxLarella schreef:
Mellers schreef:
Mijn barock pinto jaarling zit nu op ongeveer 150cm, hij werd geschat op 165~170cm ik ben heel benieuwd of hij dit gaat halen!


Grappig, mijn BP Ruin was als jaarling 152 en is tot nu toe als twenter maar 2 cm gegroeid. Ik ben ook benieuwd of hij de 165 gaat halen.


Ik hoorde dat het ras nog lang doorgroeit dus wie weet halen die van ons de geschatte stokmaat wel. Zo niet is dat ook ok :D .

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:25

Mijn fjordenjaarling van 1.5 is nu 1m38, ik denk dat hij rond de 1m45/8 eindigd.

Mijn minipaardjes groeien vanaf hey jaar nog weinig, die hebben een hele andere groeigrafiek dan een groot paard. Bij hun zie ik ook echt het gezegde als de staart tot de grond is geweest stopt de groei echt terug, die is meestal met 1.5 jaar, er komt dan 2 tot 3 cm bij maar niet meer..

Mijn fjorden groeien daarintegen veel langer door, het is dus ook maar net wat voor ras het is? Ook zal voeding en vrije beweging meespelen.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 18:29

Kendra schreef:
Horseloverl schreef:
Wij kijken altijd het 4e geslacht terug in de moederlijn. Is een soort zigeuner ding van vroeger, maar 9/10 keer klopt het. Zo is mijn merrie 177. Haar vader 168 en moeder 165, 4e geslacht in moederlijn 175

Maar dan zouden alle veulens van één merrie ongeveer gelijke groot moeten zijn - en dat klopt toch meestal niet??
Verder eens dat het handig kan zijn de stokmaat van je stam te bestuderen.



Nee er moet eigenlijk altijd een inteelt zijn op het 4e geslacht bij de hengsten

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 19:25

Hier een driejarige van 150 cm en als 6 jarige nu 170 cm. Weet niet meer hoe groot hij als jaarling was.
Ouders waren 150 en 155 cm.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:23

Moska schreef:
Ik heb mijn ruim 2-jarige ruin ook weer gemeten vorige maand. Hij is op 2,5 maand gemeten op 1.22, met 1,5 jaar op 1.51, met krap 2 jaar (en vlak voor castratie) 1.55 en hij is nu 2 jaar en 4 maanden oud en meet 1.58. Groeit mooi gestaag. Ouders zijn rond de 1.67, grootmoeder 1.71


Hier een update: twee weken geleden mijn inmiddels 3 jaar en 6 maanden jonge paard weer gemeten. Hij is nu 1.64 en zo te zien nog niet klaar met groeien. Heb goede hoop dat hij de 1.68 wel gaat halen en dat zou voor mij prima zijn. Begint nu ook wat body te ontwikkelen, maar oogt nog wel erg puppy.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Re: te kleine jaarling, hoe uitgegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:33

Mijn vriendin heeft in februari/maart een bijna 7 jarige ruin ruin gekocht van 1.56m. Die heeft nu de 1.60m aangetikt.

_Jelske

Berichten: 1321
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:35

Het is lastig te bepalen, bovendien; zelfs als je wel volle broers of zussen als vergelijkingsmateriaal hebt zegt het niet zoveel. Mijn veulen is nu 5mnd en meet 1.31m (bij de geboorte was ze ca. 1m). Wij kennen de mensen die haar volle zus hebben, die nu ruim 1,5jr oud is en die meet ca. 1.50-1.55m. De verwachting is dat ons veulen haar zus nog voorbij gaat voordat ze een jaar oud is als ze zo door gaat.

Door allerlei omstandigheden hebben wij ons veulen wel heel vroeg geïntroduceerd met krachtvoer, waar haar volle zus dit nauwelijks of niet krijgt. Kan ook nog een degelijk verschil maken. Afhankelijk van wat voor ruwvoer ze hebben, hebben ze dan minder bouwstoffen om te groeien.