Moeilijk gedrag jong paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 09:12

Hoi allemaal,

Ik heb een vijfjarige merrie die afgelopen zomer als vierjarige wel wat "kuren" heeft gehad. Steigeren, plots alle remmen dichtgooien, razendsnel omdraaien, het bit vastnemen en beginnen rennen,... Ik heb altijd het gevoel gehad dat het niet uit gemeenigheid was, maar eerder een uiting van stress. Als ze schrok of ze vond een oefening moeilijk, liet ze dat héél duidelijk merken door ineens van 0 naar 100 te gaan zeg maar.
Door consequent en rustig te blijven reageren, is het gedrag doorheen de maanden stapsgewijs verdwenen. Het wederzijds vertrouwen is er nu. En als ze toch nog eens schrikt of als ze laat weten dat ze een oefening lastig vindt, gebeurt dat nu veel gedoseerder.

Toch hoor ik van veel mensen uit mijn omgeving dat ik er niet op mag vertrouwen dat het probleem nu blijvend opgelost is. Ze beweren dat ik me bij een jong paard aan gekke capriolen mag blijven verwachten tot de leeftijd van ongeveer 6/7 jaar. En hoewel ik me meestal pas zorgen maak om een probleem als het zich effectief voordoet :Y), ben ik nu toch wel benieuwd wat er me nog te wachten staat. Want het gedrag van afgelopen zomer vond ik allerminst grappig...

Wat zijn jullie ervaringen met jonge paarden? Vertonen ze allemaal wel eens moeilijk gedrag? En blijft dat moeilijke gedrag dan inderdaad van tijd tot tijd terugkomen? Of kan je er wel vanuit gaan dat ze stabiel blijven, eenmaal je het eruit gereden hebt? Ik ben benieuwd!

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:19

Oh help, jij moet nog een hoop leren.
Sorry dat ik zo begin met m'n post maar ik ga het je proberen heel kort uit te leggen.
Je paard communiceert oa op deze manier. Als hij iets van ongemak ervaart maakt hij dat duidelijk. En dat kan zijn door lelijk te doen, met z'n hoofd zwaaien, knarsen tanden, teugel niet aan willen nemen, tegen je been zijn, bokken, steigeren schrikken en nog meer.
Dus als ie pijn in z'n voeten heeft of z'n zadel niet meer lekker ligt kan je dit soort gedrag krijgen.
Je rijdt het er niet uit, je zal zolang als je de verantwoordelijkheid hebt voor dit dier open moeten staan voor de signalen die hij jou geeft om erop te reageren door een zadelpasser- ,tandarts veearts andere instructie of bv osteo in te schakelen.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:26

Dat vind ik een beetje te kort door de bocht, jonge paarden proberen graag uit waar hun grenzen liggen. Allemaal op hun eigen manier, de TS is er volgens mij al prima mee om gegaan waardoor het gedrag al veel minder is.

Om op vraag terug te komen, hoe meer succes ze met hun gedrag hebben hoe langer het kan duren. Maar als je het gelijk goed oplost en ze hebben er weinig succes mee en je houdt het consequent vol dan is vaak wel weer snel uit het systeem.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:50

Als je weet hoe je paard in elkaar zit weet je het verschil tussen ongemak en uitproberen.
Ik lees duidelijk ongemak. Ga terug naar de basis en begin met grondwerk.
Leer je paard dat het in jouw vertrouwen krijgt, dan is het verschil tussen auw en hiha snel duidelijk.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:53

De waarheid ligt in het midden ... en dan nog.
Management, rijvaardigheid, persoonlijke relatie met het paard, niet overvragen maar toch blijven vorderen, de omstandigheden van de dag ...
Alles telt mee. Het is ergens voor dat paardenmensen urenlang kunnen praten van hun ervaringen.

En ja, om op je vraag te beantwoorden, pas rond een jaar of 7 is een paard volwassen.
Maar je bent blijkbaar op de goede weg. Veel plezier!

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:21

knollentuin schreef:
Oh help, jij moet nog een hoop leren.
Sorry dat ik zo begin met m'n post maar ik ga het je proberen heel kort uit te leggen.
Je paard communiceert oa op deze manier. Als hij iets van ongemak ervaart maakt hij dat duidelijk. En dat kan zijn door lelijk te doen, met z'n hoofd zwaaien, knarsen tanden, teugel niet aan willen nemen, tegen je been zijn, bokken, steigeren schrikken en nog meer.
Dus als ie pijn in z'n voeten heeft of z'n zadel niet meer lekker ligt kan je dit soort gedrag krijgen.
Je rijdt het er niet uit, je zal zolang als je de verantwoordelijkheid hebt voor dit dier open moeten staan voor de signalen die hij jou geeft om erop te reageren door een zadelpasser- ,tandarts veearts andere instructie of bv osteo in te schakelen.


Joepie... een jong paard dat onder het zadel wat gek doet, door consequent te rijden al opgelost, en.... daar is bokt al met ‘laat hem binnenstebuiten keren’ :')

Ja zadelpasser, tandarts en instructie zijn belangrijk. Maar een jong paard test ook gewoon grenzen en maakt soms ook gewoon capriolen. Top dat je het met consequent rijden hebt kunnen oplossen.

Mijn ervaring hier met de jonge paarden op stal en van vrienden is dat het wat alle kanten op kan. Sommigen blijven gewoon braaf, sommigen beginnen rond een jaar of 6 terug wat te puberen en grenzen af te tasten. Door wat meer weg te schieten, opeens veel te veel / of juist amper reageren op been, etc. Maar na even consequent zijn is het wel gauw terug opgelost. Nu ook niet dat het de spuigaten uitloopt of ze ineens uit het niets beginnen omhoog te komen (tenzij als je heel verkeerd reageert op hun gedrag). Maar wel opletten dat je hen direct een goede reactie geeft en ze niet bevestigt in hun uitprobeersels.

Succes!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:30

Ik denk dat je u niet moet vastpinnen op leeftijden. Persoonlijk ken ik genoeg paarden die met het beleren echt best wel moeilijk waren (sommigen echt link) en die, eens daardoor, nooit nog een stap verkeerd hebben gezet. Anderen blijven het gewoon altijd wat houden, idd vaak minder explosief of je leert elkaar daar in kennen. De meeste paarden vind ik vaak het "moeilijkste" rond de leeftijd/overgang van 4 naar 5. (maar is dan vaak ook nog groei en er wordt ook wat meer gevraag, dus balans is vaak de oorzaak)

Uiteraard er vanuitgaand dat het paard geen onderliggende klachten heeft, maar niet elk gedrag komt daar uit voort. Wel ben ik doorheen de jaren me meer gaan toeleggen op echt (dressuur)grondwerk. Veel problemen komen wel voort uit gebrek aan balans en dat werkt onzekerheid en een onveilig gevoel wel in de hand. (maar ook daar, ik ken er die heel goed hun eigen lichaam kunnen gebruiken en dus misbruiken) Het blijven dieren en elke situaties is anders. Dus volg je eigen pad, blijf kritisch, maar laat je zeker je kop niet zotmaken door wat anderen zeggen. Jij, jullie, hebben er vertrouwen is, dus fijn! Veel succes

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:21

Orlinapaard schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met jonge paarden? Vertonen ze allemaal wel eens moeilijk gedrag? En blijft dat moeilijke gedrag dan inderdaad van tijd tot tijd terugkomen? Of kan je er wel vanuit gaan dat ze stabiel blijven, eenmaal je het eruit gereden hebt? Ik ben benieuwd!


Ik vind het een lastige. Bij de meeste paarden gaan de scherpe kantjes er wel af. Wij hebben verschillende jonge dieren gehad met allemaal een sensibel karakter, waarbij het allemaal met consequent management wel in orde kwam.
We hebben er nu eentje - een ruin van bijna 4 - waarbij ik me afvraag of we niet meer kunnen doen om hem op zijn gemak te stellen.
We hebben hem zelf zadelmak gemaakt; daar was hij niet al te moeilijk mee. In zijn houding en lijf gaf hij niet direct spanning aan. Dat uitte zich door knarsen op het bit. Hij hangt ook erg aan onze merrie. Het rijden ging heel goed; hij wende aan de routine en accepteerde dat goed. Het knarssen ging geleidelijk aan over.
Door omstandigheden zijn wij 2 x kort. op elkaar moeten verhuizen. En hij knarst weer volop. En hij is weer driedubbel verliefd op de merrie. Hij steigert, laat zich vallen op stal als hij haar uit het oog verliest. Ziet hij haar niet meer dan is het goed. Hij moet een nieuwe routine leren en kan zn rust nog niet vinden.
De merrie helemaal weghalen is lastig (ze woont natuurlijk op dezelfde stal). En uiteindelijk zal hij mogelijk weer net zo aan zn nieuwe buurman of -vrouw gaan hangen.

Het is een sensibel paard met een kop erop en loop al een tijdje te dubben hoe dit op te lossen. Ik denk dat de enige manier is hem te leren rust in zichzelf te vinden en zelfvertrouwen op te bouwen. Ik ben dus nu aan het kijken naar de Tristan Tucker methode hem zou kunnen helpen. Ik denk dat als we hiermee de oorzaak (onzekerheid) weg kunnen nemen hij daar de rest van zn leven plezier van heeft.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:31

Mijn vroeger paard had ook rond d'r 5e jaar opeens kuren (vooral opeens wegspurten in de bak om niks) maar dat heb ik er met 'n consequente aanpak en vooral veel uitdagend trainen met springen en boscrossen binnen 'n half jaar wel uit gereden. Het zal de puberteit zijn geweest denk ik.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:57

Hier de ervaring dat verschillende jonge paarden rond hun 5e kuren kregen, en in 100% van de gevallen was dat omdat ze de breedte in begonnen te groeien waardoor het zadel niet meer paste. Ongemak dus.
Bij mijn huidige paard ben ik erop bedacht geweest en die heeft dus ook nooit dat soort kuren gehad.

Wat ik probeer te zeggen is dat als je goed op je paard let, de kuren inderdaad wegblijven. Laat je niks aanpraten, dan heb je kans dat het een self-fulfilling prophecy wordt.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 26-02-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:11

Citaat:
Door consequent en rustig te blijven reageren, is het gedrag doorheen de maanden stapsgewijs verdwenen. Het wederzijds vertrouwen is er nu. En als ze toch nog eens schrikt of als ze laat weten dat ze een oefening lastig vindt, gebeurt dat nu veel gedoseerder.


Mooi laten kletsen; vertrouwen is het belangrijkste, samen met wederzijdse communicatie.
Er kan altijd wel wat gebeuren, een situatie die haar onbekend is ontstaan waardoor ze onzeker wordt, maar als je paard geleerd heeft dat te communiceren, mag stilstaan, vragen, dan zullen ze dat doen. Maak je paard dapper. Mooi zo doorgaan en pubergedrag zal ze wellicht wel krijgen maar dat merk je dan wel weer.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 10:05

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon lekker ga genieten van mijn paard en mij niet laat gek maken door wat anderen zeggen. En als ze in de toekomst toch weer eens zo'n puberperiode krijgt, krijg ik het dan vast ook wel weer opgelost, net zoals ik nu heb gedaan (en waarschijnlijk zelfs veel sneller, omdat ik haar intussen veel beter ken).

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Moeilijk gedrag jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:51

Het gaat nu toch hartstikke goed? :D
Ik zou je geen zorgen maken, ik heb een pony van 3, moet nog 4 worden.
Zo braaf, lekker speels maar heeeeel braaf.
Misschien gaat ie nog puberen, misschien niet.
Maar dat zie je dan wel weer toch? Je hebt het nu ook prima opgelost :)

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:55

Mijn huidige merrie keerde totdat ze ongeveer 6/7 was nog geregeld om tijdens een buitenrit. Doordat ik op een gegeven moment de signalen herkende. Kon ik het gedrag veranderen in bij spanning op buitenrit even stil mogen staan, om het even te kunnen bekijken. Laatst was er sinds lange tijd weer iets engs op buitenrit, een flapperend lint. Ik zag haar omdenken van weg willen vluchten naar even stil gaan staan.

Dus ja, dit kan normaal zijn bij jonge paarden. En de 1 is daar sneller mee klaar dan de ander.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:58

Het is een heel lastige periode als ze het basis gebeuren makkelijk en saai gaan vinden en de volgende stap moeilijk/zwaar. In die tijd gaat hun lichaam snel veranderen wat betreft bespiering, ze gaan verzuren op plekken die ze niet eerder hebben ervaren. En als ze dan ook nog in de groei zijn omdat ze jong zijn kan je het zadel inderdaad vaak aan gaan passen