Mijn artrosepaard inslapen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 07:40

Shalimar schreef:
Als ze het goed doet met buut, prima toch.

Buut is echt een klote pijnstiller (werkt wel super hoor), daarom mag je het officieel maar een X aantal dagen geven en absoluut geen weken.
Dit omdat het oa de lever/nieren ernstig aan kan tasten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 07:45

Hoi TS,

Ik kan je niet zeggen wat te doen, maar kan je wel mijn verhaal vertellen. Mijn artrosepaard ging ook de verkeerde kant op, gelukkig met 24/7 buiten is ze helemaal opgebloeid omdat de beweging haar zo goed doet en op stal staan (al is het alleen de nacht) was echt funest voor haar. Ik had eerst slechte hoop dat 24/7 buiten iets zou veranderen en had al besloten wat mijn grens was (en is) en heb deze ook met DA besproken: kreupel = pijn dus dat is het moment dat ik kies om haar in te laten slapen. Ze moet pijnvrij op de weide kunnen staan zonder medicijnen.

Sterkte met je beslissing!

Elisa2

Berichten: 36665
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:09

Dat ze helemaal opleeft van de pijnstilling zegt mij eigenlijk ook wel genoeg..ik zou denk ik kijken voor nog een voorjaar/ zomer op de weide en dan de knoop doorhakken. Bute kan maximaal een half jaar achter elkaar gegeven worden. Duivelsklauw is inderdaad een natuurlijke pijnstiller die je nog zou kunnen proberen. (heeft wat opbouwtijd nodig en niet samen met bute)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:59

Ik ken veel oude of geblesseerde paarden die het jaren met buut (wel met tussenpozen) en Ekygard goed volhielden als weidepaard. Als ze dan achteruit gaan met buut ben je ook wel echt uitgepraat maar ze werden blij oud. Je moet natuurlijk wel oog hebben voor bijwerkingen, het zijn geen snoepjes. Maar goed, het verhaal van TS lijkt nu een nare wending te hebben genomen dus dan wil ik dit topic niet ombuigen naar een buut-of-niet topic. TS moet doen wat haar gevoel ingeeft, die kent het paard het best en gevoel liegt niet.

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:17

Sterkte TS!

Duivelsklauw kan geen kwaad, wilgentakken schijnen ook wel goed te zijn, maar in een ernstig stadium helpt dat niks meer denk ik.

Ik heb ook altijd geleerd bute echt maximaal 2 dagen. Ik was verbaasd dat je dierenarts zei levenslang..

Wat ik zelf precies zou doen in jouw situatie geen idee. Op zich als hij zonder pijnstillers pijnvrij is lijkt me dat niet verkeerd, maar dan moeten die pijnstillers niet vervolgens maagklachten gaan geven oid.

Mocht je je besluit inderdaad definitief maken, heel veel sterkte! Ik denk niet dat je te vroeg bent met inslapen.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Mar_jolijnJarig

Berichten: 540
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:38

Je kan een paard alleen te laat inslapen.. niet te vroeg. Een gevleugelde uitspraak wat eigenlijk wil zeggen dat het erger is voor een paard om te lang door te moeten leven met ernstige pijn dan dat hij/zij misschien ietwat voorbarig ingeslapen word. Ik heb 2x een paard ingeslapen zonder acute noodzaak maar wel beide flink op leeftijd (25 en 33) en met heel veel kwaaltjes, toen de 1 zijn evenwicht steeds slechter kon houden en de ander de stal niet echt meer van harte uit wilde in de ochtend wist ik: genoeg! Ik heb ze laten gaan omdat ik van ze hou, paarden zijn bewegingsdieren, ze moeten kunnen rollen, draven, scharrelen. Ze moeten ook kunnen vluchten als dat nodig zou zijn, ze moeten in elk geval het gevoel hebben dat ze kúnnen vluchten.. zware artrose maakt dat bijna onmogelijk. Ik snap je keuze als je hem laat gaan. Sterkte met je beslissing

http://www.horseboardingshowteam.nl en zoek op facebook of instagram naar Horseboarding Showteam http://www.facebook.com/horseboarding Voor meer info over gave demo's, clinics, wedstrijden en nog veel meer!

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:40

Ik laat de beslissing over de noodzaak van euthanaseren over aan de DA. Omdat die de medische kennis heeft om te zien of iets nog kan herstellen of niet.

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:45

Ik heb mijn pony alweer een maand of 8 op de buut, ze is vrolijk en heeft duidelijk nog plezier in haar leven. Zolang ik haar op deze wijze nog een fijn leven kan geven blijft ze. Ik ken mijn pony het beste, net als jij jouw paard. Alleen jij kan een overwogen beslissing maken. Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:48

Elisa2 schreef:
Dat ze helemaal opleeft van de pijnstilling zegt mij eigenlijk ook wel genoeg..ik zou denk ik kijken voor nog een voorjaar/ zomer op de weide en dan de knoop doorhakken. Bute kan maximaal een half jaar achter elkaar gegeven worden. Duivelsklauw is inderdaad een natuurlijke pijnstiller die je nog zou kunnen proberen. (heeft wat opbouwtijd nodig en niet samen met bute)


Maar dat voorjaar of die zomer op de wei doe je dan voor jezelf en niet voor het paard, want die leeft met de dag.
En ze loopt al kreupel ondanks pijnstilling, dus dan zou ik het al helemaal niet meer zo lang rekken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:03

SaraViavia schreef:
Duivelsklauw kan geen kwaad, wilgentakken schijnen ook wel goed te zijn, maar in een ernstig stadium helpt dat niks meer denk ik.


Helaas kan duivelsklauw ook maagproblemen veroorzaken. Dus dat is wel iets om attent op te zijn.

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:11

Als ze binnen een dag al merkt dat paard weer toe is aan zijn zakje buut, gaat duivelsklauw niet genoeg zijn is mijn ervaring :(

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:21

anjali schreef:
Ik laat de beslissing over de noodzaak van euthanaseren over aan de DA. Omdat die de medische kennis heeft om te zien of iets nog kan herstellen of niet.


Ik zie dat heel anders. Het is mijn paard, mijn verantwoordelijkheid, en mijn beslissing. Als ik vind dat het leven van mijn dier niet meer dierwaardig is, beslis ik dat het afgelopen is.
Een dierenarts of buitenstaander kan van alles vinden over het leven van mijn dier. Maar als ik mijn dier iets niet meer aan wil doen, iets niet meer wil voor mijn dier, is het einde verhaal.

Paardengriet
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 12:24

Ninx schreef:
Paardengriet schreef:
Update van vandaag; vannochtend was ze helemaal happy, zoals ik haar eigenlijk niet eerder zag zo druk. In de middag liep het al wat af toen ik haar pijnstilling kwam brengen (24 na eerste x pijnstilling) vanavond wilde ik er even testen of ze goed liep, dus even op het harde laten lopen. na 4 rondjes ongeveer op het harde liep ze weer niet goed.. ondanks de pijnstilling dus.

Ik geloof dat ik mijn beslissing heb gemaakt.. in hoeverre moet je nog verder dokteren.. .


De hoeven zijn wel goed?
Dus dat je dit echt kunt herleiden naar die artrose, dat ze niet zeer gevoelige zolen heeft of niet goed op de voeten staat?


Ja, de hoefsmid is 2 weken geleden geweest en die zag er niets geks aan. Is beetje bijgewerkt maar dat is het. En ze loopt rechtuit wel oke, maar als ze een bocht moet lopen dan laat ze wel kreupelheid zien.

Paardengriet
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 12:50

November108 schreef:
Hoi TS,

Ik kan je niet zeggen wat te doen, maar kan je wel mijn verhaal vertellen. Mijn artrosepaard ging ook de verkeerde kant op, gelukkig met 24/7 buiten is ze helemaal opgebloeid omdat de beweging haar zo goed doet en op stal staan (al is het alleen de nacht) was echt funest voor haar. Ik had eerst slechte hoop dat 24/7 buiten iets zou veranderen en had al besloten wat mijn grens was (en is) en heb deze ook met DA besproken: kreupel = pijn dus dat is het moment dat ik kies om haar in te laten slapen. Ze moet pijnvrij op de weide kunnen staan zonder medicijnen.

Sterkte met je beslissing!


Mijn paard staat sinds afgelopen 4 jaar al 24/7 buiten en afgelopen 3 maanden is ze helemaal niet meer belast.

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:58

Sterkte. Als het moment daar is weet je het en maak je de keuze. Je kunt met buut beginnen zodat je kunt wennen aan het idee dat je paardje waarschijnlijk niet lang meer zal leven. Het hoeft niet persé vandaag of morgen. Altijd moeilijk dit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:33

Het blijft echt een lastige beslissing.

Mijn merrie was 19 en verwaarloosd. Kwam stijf uit de stal, altijd dikke benen etc. Heeft een tijd glucosamine gehad en ook een tijd kurkuma/golden pasta. Ik zag weinig verschil.
Ze zijn 24/7 naar buiten gegaan en ze leefde helemaal op.

Inmiddels is ze 28 en nog heel fit en vlot, maar ik zie wel achteruitgang. Daar onder heb ik nog een shet van ong 25, een ruin van 23, een ruin van 22 en een merrie van 14.

Als ik ga vergelijken is de merrie veel sterker qua karakter en toont ze veel minder ongemak. Ze heeft artrose, KS en slechte longen, maar is nog steeds de snelste en soms gekste.

Mijn ruin van 23 heeft ook oude blessures en longproblemen. Had er allang niet meer moeten zijn, maar is hartstikke vrolijk en rent lekker rond.

En dat is nou net het probleem. Ik heb in 2017 en 2019 een paard moeten laten gaan en ben niet van onnodig sleutelen, wil geen lijden etc. Maar iets duidelijks, is veel makkelijker soms dan langzame achteruitgang en goede dagen tussendoor.

Andere mensen kunnen dan heel makkelijk kletsen, maar iedereen heeft dat moment nodig, dat antwoord op je vraag of het tijd is. En feitelijk zijn we allemaal vaak te laat, omdat je paard altijd iets moet mankeren, men doorgaans nog een en ander probeert en een veearts het ook eens moet zijn dat het de tijd is.

Ik vind persoonlijk alleen ouder worden en dat "merken" niet zo heel erg, mits ze nog goed in de groep liggen, kunnen rennen, goed kunnen eten, liggen en opstaan etc. Oud worden kan ook heel netjes en respectvol gaan.
Mijn merrie gaat bijv nog wel mee een rondje buitenom, maar ze hoeft niet zwaar in de bak op cirkels te lopen. Ze geniet wel echt van het rondje buitenom en is super enthousiast. Toch laten we haar niet vol gas gaan. Dat kan ze in vrijheid.

Ik weet wel dat iedereen altijd tegen me zegt dat ik het wel weet wanneer de tijd daar is. Heb wat ervaring, met paarden gewerkt etc. Maar toch denk ik dat iemand die mee kijkt voor mij/ons heel fijn is. Als je er te dicht op zit, zie je soms de verschillen en dus achteruitgang niet altijd goed.

Ik zou voor nu de bute vervangen door duivelsklauw als je het nog een tijdje wil aan kijken vanwege het warmere weer en beter bewegen bijv.

Paardengriet
Berichten: 12
Geregistreerd: 23-02-21

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 13:49

Ik twijfel stiekem toch heel erg en zoek naar hoop. Vanmiddag komt een andere dierenarts voor second opinion erop en maakt nog een rontgen foto op locatie om te zien wat we kunnen. Zij zal ook kijken hoe ze loopt met de pijnstiller op om te kijken of zij nog pijnsignalen ziet.

pien_2010

Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:54

Zolang je twijfelt het gewoon nog niet doen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:34

Jouw paard, jouw beslissing. Jij kent jouw paard het beste en jij moet er uiteindelijk vrede mee hebben.

Mijn ervaring: Buut wordt hier vaker gegeven dan in NL. Toen ik mijn paard kocht op 27 jarige leeftijd stond ze al 16 jaar op buut. Ze is er uiteindelijk 32 mee geworden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit problemen mee zijn, maar als het paard het met pijnstilling goed doet dan zou ik zelf niet gelijk aan inslapen denken.

Niemand wil dat zijn paard onnodig lijdt, maar iedereen heeft wel eens pijn. Waarom de kans op jarenlang fijn leven ontnemen? Je kan toch direct ingrijpen wanneer de pijn terugkomt? Zolang je maar snel handelt wanneer de tijd komt, vind ik dat niet oneerlijk naar het paard.

Kerstmuts

Anoniem

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:49

Ik zeg altijd: wij bepalen niet óf hun leven eindigt. We bepalen soms wel wanneer.

Ik ben er zelf liever vroeg mee dan te laat. Een paard dat nog jaren blij en gelukkig is al in laten slapen is natuurlijk niet nodig. Maar als het einde toch nabij is...
Een paard heeft geen besef van een paar weken meer of minder leven. Wel van pijn.

Sterkte.

Ninx

Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:53

safina schreef:
Ik zeg altijd: wij bepalen niet óf hun leven eindigt. We bepalen soms wel wanneer.

Ik ben er zelf liever vroeg mee dan te laat. Een paard dat nog jaren blij en gelukkig is al in laten slapen is natuurlijk niet nodig. Maar als het einde toch nabij is...
Een paard heeft geen besef van een paar weken meer of minder leven. Wel van pijn.

Sterkte.


Dat geldt voor alles dat leeft.... ook mensen......

Ik denk dat er veel mensen zijn die het 'te laat doen', en net zoveel mensen 'die het te vroeg doen'.... misschien is die laatste groep nog wel groter.
Uiteindelijk moet je denk ik met advies van je behandelend arts en je eigen hart je weg daarin vinden....
Vind het wel slim dat je deze second opinion doet, wat je beslissing uiteindelijk ook is... het zal wellicht helpen helderheid te krijgen.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 14:59

Ts, het feit dat je haar na de buut nog nooit zo levendig hebt gezien betekend ook dat ze bij jou al die jaren al op reserve heeft gelopen. Houd dat in je achterhoofd. Je kunt er nog zoveel geld inpompen, het dier word er niet beter van en je portemonnee alleen leger. Klinkt misschien heel hard zoals ik het zeg, ben zelf ook een mietje met dieren laten gaan maar hoop altijd dat ik op tijd ben, voor ze echt niet zonder zware pijnstilling kunnen om nog een dierwaardig bestaan te hebben.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:15

Als je twijfelt: een paar weken op de buut zetten, dan stoppen met buut.
Na een aantal dagen (buut is niet gelijk uitgewerkt) zie je vermoedelijk duidelijk weer het verschil.
Dat je paard dan gewoon weer last heeft van de artose.

Bij mijn ouwetje was dat ook ineens heel duidelijk. (geen artrose, maar wel duidelijk lichamelijk ongemak/pijnklachten)
Leefde helemaal op van twee weken buut, maar weer zonder de buut trok die zich helemaal terug.
Zat gewoon niet meer goed in zijn lijf.

Als je zo'n groot verschil ziet in met en zonder buut, dan wéét je gewoon wat de enige eerlijke keuze is naar je paard.
Ons ouwetje is daarna nog een korte tijd op de buut gezet, leefde weer op.
Toen was het "makkelijk" om die ene beslissing te nemen. En zo ook tijd voor afscheid nemen.
(Die beslissing is dus nooit makkelijk, maar je kan er wel zekerder door worden dat het de juiste keuze is)

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Mijn artrosepaard inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:48

Mijn paard heeft járen op 1 zakje bute gestaan ivm artrose. Diagnose toen hij 15 was
Hij was niet kreupel, hij was alleen heel licht onregelmatig met "opstarten". Daarna liep hij zuiver.
En hij heeft nooit, echt nooit maagklachten gehad. Hij kreeg toen ook Glucosamine erbij.

Hij is nu met pensioen op 31 jarige leeftijd( niet vanwege artrose!), van de bute af en krijgt Devils Relief voor zijn artrose. Gaat ook goed en doet het prima.

Wanneer je paard met pensioen gaat en op 1 zakje prima loopt, waarom niet ????
Het kan dus ook wel lukken....

DuoPenotti

Berichten: 28824
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:59

pien_2010 schreef:
Zolang je twijfelt het gewoon nog niet doen.

Eens.

Mijn schimmeltje was ook oud, had artose, liep zeker niet meer goed.
Moeite met opstaan.
Maar had ook nog echt levensvreugde. Heldere twinkel ogen.
Op zijn manier nog streken uithalen.

En ja ik vond het moeilijk om te zien als hij niet de eerste poging recht kwam na het rollen, dat ik ook wel eens twijfelde ben ik het niet aan het uitstellen voor mijzelf?
En dan lees je hier, je kunt niet te vroeg zijn wel te laat. Dan twijfel je nog meer.
Maar ik zal je zeggen, daar ben ik het niet altijd mee eens!
Ook een paard moet klaar zijn om dit aardse leven te verlaten. Oke zweverig, prima. Mijn gevoel.
En dat was hij nog niet, dat zag je aan heel zijn uitdrukking.

Totdat, de dag van het inslapen. In een paar uur tijd wist ik het, het was goed als hij ging.
De da gebeld en een half uur later was er niet meer.
En tot de dag van vandaag heb ik er vrede mee.
Hij was er klaar voor en daarom ik ook.
Als je goed naar je paard luistert weet je wanneer de dag er is.

Sterkte TS. :knuffel:

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, GoogleAdsense, Twist1991 en 29 bezoekers