Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:36

girlyggirl schreef:
Ik reed met mijn " lange witte manen en dikke staart" haflinger naar t strand. Opeens komt er een touringbus voorbij die enkele meters voor mij stopt en een hele horde japaners(?) Met bijbehorende camera's stappen uit en willen allemaal om de beurt met ons op de foto :') ben wel ff bezig geweest :D


Even off topic. Dit heb ik gehad met mijn, toen nog, zeer blonde zoontje met blauwe ogen tijdens een rondvaart door Amsterdam. De Japanners hebben weinig van Amsterdam gezien.


soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:45

Op een keer maakte ik een buitenrit in het bos, stond daar achter een bocht ineens een auto op het ruiterpad geparkeerd. Het raampje aan de chauffeurskant was open en in de auto was een halfnaakt stel druk bezig. Mijn haf, nieuwsgierig als altijd, stak dus zijn hoofd door het raampje, op zoek naar een worteltje. :9 :D
De vrouw gilde en de man zijn worteltje heb ik niet gezien nadat ik het hoofd van mijn rijdier uit dat raampje had getrokken. }:)

AnnickT

Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:46

Reeën kom ik heel regelmatig tegen, altijd heel leuk. Ik zet m'n paard altijd stil om te kijken en nu na een tijdje doet ie dat zelf al zodra hij er een opmerkt :') "Hier baas, daar zit er een, ik wacht wel even". En ook vossen en eekhoorntjes ben ik wel eens tegengekomen.

De meeste leuke situaties zijn tijdens het wandelen, in het bos waar ik rijd kom je zelden iemand tegen en op de bekendere wandelpaden dicht bij stal wel. Krijg vaak complimenten dat het zo'n leuk paard is, dat is altijd leuk om te horen.
Regelmatig ook gezinnen waarvan de kinderen met een smekende blik blijven staan om te willen aaien. Laatst een schattig jochie dat heel enthousiast het oor ging aaien, paard was aan 't grazen dus het oor was op aaihoogte :')

En een keer was ik met een vriendin onderweg, zij had een jong paard bij zich en ik een wat oudere. Normaal moeten we de weg oversteken maar vanwege het onervaren paard zijn we op het pad gebleven waar officieel een rijverbod is (wandelen mag schijnbaar wel, maar dat wisten we toen niet...). We kwamen twee vrouwen met drie kleine hondjes tegen die de honden extra aanlijnden voor ons, uiteraard bedankt. Poosje gewandeld en toen omgedraaid om dezelfde weg weer terug te lopen, die twee dames ook, dus die moesten weer hun honden voor ons aanlijnen. Toen ze dichterbij kwamen maakte een van die twee aanstalten om iets te zeggen, dus wij verwachtten al een preek. "Sorry, mijn hondje heeft nog nooit een paard gezien, zouden jullie even willen wachten zodat ie kan snuffelen?" Hondje gesnuffeld, mevrouw blij.
Oh en bij het grazen (op wandelpad bij stal) krijg ik regelmatig te horen "dat ze het paard wel even willen lenen, ze hebben thuis ook nog wel een lap gras wat gemaaid moet worden". :j

En ik kom regelmatig een oudere man tegen die even een praatje maakt, hij is altijd laaiend enthousiast als hij de paarden ziet en verteld dan ook over vroeger hoe de paarden werden gehouden, is altijd een beetje warrig maar wel heel blij aan 't vertellen.

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:01

Ooit met vorige pony en menkar in het bos, wildvreemde mensen die zeiden :dat lijkt me nou prachtig achterop door het bos, ik gelijk nou dat kan. Zo een heel rondje bos gedaan en ze vonden het prachtig.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:06

In Canada heel veel wilde dieren gezien te paard. Blijft altijd leuk!

Het tofste was wel een rit met jong paard. Paard was ongeveer 3.5 en had al een tijd stil gestaan, dit was weer de eerste rit sinds lange tijd. We hadden de honden mee en alles ging prima, totdat er opeens een eland uit de bosjes sprint waar wij naartoe reden. Die schrok zich waarschijnlijk helemaal kapot van ons en vluchtte dus weg, vergetend dat ze een kalf had. 5 seconden later kwam er een eland kalf uit de bosjes die nog nauwelijks kon staan/ lopen, echt net geboren dus. Het kalf ging naar de hond die we mee hadden. Deze hond is gelukkig ontzettend lief en braaf naar wilde dieren, dus die vond het hartstikke interessant. Het was echt smelten, maar al heel snel kwam de realisatie dat we zo snel mogelijk weg moesten.. Elanden kunnen heel agressief worden en zijn ontzettend groot en sterk. Wij snel weg (wel gewoon in stap/ draf) en lieten ze met rust. Dat was echt een hele toffe ervaring! En een goede ervaring voor het jonge paard, die overigens heel goed rustig bleef.

Een andere keer hadden we een rit van 8 uur lang. Alleen waren we na een paar uur verdwaald geraakt (en de bossen daar zijn niet te vergelijken met de bossen hier). We reden met z'n 4en waarvan 1 erg ervaren is in het rijden in het wild, hij nam ons ook mee. We waren per ongeluk van het pad afgeweken waardoor we dus helemaal tussen de dichtbegroeide bomen reden. Totdat er achter een struik opeens een beer stond. Letterlijk 1 meter van de voorste vandaan. Hij ging op 2 benen staan. Ik kan je vertellen, dan zijn ze groot! Die beer schrok net zo erg van ons als wij van hem.
De ervaren ruiter reed vooraan en probeerde met zijn paard en hond de beer weg te jagen (je moet wat..). De beer rende weg maar had waarschijnlijk geen idee wat wij nou waren. Dus rende met een boogje naar achteren om onze geur te krijgen, waarna hij gelukkig wel weg rende. Ik reed achteraan met alweer een vrij jong paard. Dit paard vond het niet zo leuk dat de beer naar achteren rende. Ik kon de rest van de rit niet meer rustig achteraan rijden want hij stond doodsangsten uit :') We hadden een zwarte hond mee dus elke keer als die hond uit de bosjes vloog, schrok hij zich kapot. Het is volgens mij een licht trauma geworden voor dit paard :')
Een jaar later reed iemand anders op dit paard toen we de koeien gingen checken en het hek repareren. Als ik het me goed herinner waren we net afgestapt en hadden we de paarden vast, tot er op ongeveer 10 a 20 meter afstand een beer op 2 benen stond. Paard stond tussen het hek en mijn paard in en wilde heeeel graag weg, probeerde daarom door de teugels van mijn paard heen te gaan. Als we hadden losgelaten waren we de paarden kwijt geweest en hadden we heel heel ver mogen lopen :+ Is gelukkig niet gebeurd.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:11

Orchidee14 schreef:
girlyggirl schreef:
Ik reed met mijn " lange witte manen en dikke staart" haflinger naar t strand. Opeens komt er een touringbus voorbij die enkele meters voor mij stopt en een hele horde japaners(?) Met bijbehorende camera's stappen uit en willen allemaal om de beurt met ons op de foto :') ben wel ff bezig geweest :D


Even off topic. Dit heb ik gehad met mijn, toen nog, zeer blonde zoontje met blauwe ogen tijdens een rondvaart door Amsterdam. De Japanners hebben weinig van Amsterdam gezien.


Ik was een keer in een museum. Ik heb blauwe ogen en lang licht haar. Waren er chinese mensen. Die gaven mij een plekje om te zitten en gingen dan naast mij zitten. De een ging dan foto's maken van "de ander".

Regenboog!
*pum* :O

Prairy
Berichten: 8982
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:17

soesita schreef:
Op een keer maakte ik een buitenrit in het bos, stond daar achter een bocht ineens een auto op het ruiterpad geparkeerd. Het raampje aan de chauffeurskant was open en in de auto was een halfnaakt stel druk bezig. Mijn haf, nieuwsgierig als altijd, stak dus zijn hoofd door het raampje, op zoek naar een worteltje. :9 :D
De vrouw gilde en de man zijn worteltje heb ik niet gezien nadat ik het hoofd van mijn rijdier uit dat raampje had getrokken. }:)

_O-

veranadautje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:18

Ik hoor heel vaak als een ik gewoon een rondje wandel of ik er niet beter op kan gaan zitten.
Maar ja lopen is goed voor beide.

Ik rijd met de kar nog wel eens door het dorp en uiteraard geregeld kinderen die in willen aaien. En indien er ouders aanwezig zijn mogen ze met toestemming ook wel een rondje mee rijden en zet ik ze gewoon met de kar weer thuis af.

Eulogy
Berichten: 5736
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:51

Sokje_6 schreef:
Wat een leuke verhalen hier!

In Nederland weinig buitenritten gemaakt helaas (paard is op de weg niet zo veilig), maar ik heb in Afrika gewoond en daar wel zat gezien aan wilde dieren.

Een keer bijna een botsing gehad; we galoppeerden over een smal paadje, maar ineens ging het paard vol op de rem: een waterbok die midden op het pad lag. Schrokken ons allemaal rot :=

Een van de leukste dingen vond ik giraffes, hoewel sommige paarden daar wel wat nerveus van worden. En het gaafste waren de nachtritten, waarbij we met volle maan in het donker reden. Zaklampen uit, en dan gewoon de paarden vertrouwen en luisteren naar de omgeving. Heel leuk, tot een keer alle paarden wegsprongen. Zaklamp aan, en daar stond zomaar een luipaard naar ons te kijken :oo Prachtig zicht, hij bleef verstijfd staan, met 1 poot omhoog, wachtend tot we weggingen. Echt ongelofelijk.

Wel wil ik nog steeds graag een keer een hert/ree zien tijdens een rit in Nederland. Ik maak helaas bijna nooit buitenritten.

Ohhh dit klinkt zo gaaf <3

xMagnum

Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:27

Een tijdje terug reed ik in de duinen toen we een familie tegenkwamen op het paardenpad. Paard ging toen precies voor de familie stilstaan om te plassen :') De man was al doorgelopen en de vrouw met haar twee zoontjes bleven even staan. Toen paard z’n vijfde been tevoorschijn kwam, riep de vrouw heel hard naar haar man "nou Job, hij is groter dan die van jou!" :+

Ik krijg ook regelmatig de opmerking of het Witje is van Pipi Langkous (ik heb een witte appaloosa) :')

<3 Rodi de Verano <3

Blackberry28

Berichten: 2966
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:37

Net nog op buitenrit geweest en op de heenweg zaten er 3 tieners in een bushokje te giechelen en selfies te maken. Toen ze mij zagen kwam de jongen uit het bushokje en riep "wat een mooi paard zeg, echt heel mooi, het is een meisje he?" Zo grappig en hij had gelijk, want ik heb een merrie :D !

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:39

afgelopen dinsdag voor het eerst met de trailer naar het bos.
eerste 5 minuten helemaal spannend, hartstikke druk maar toen rustig en ontspannen stappen.

op de terugweg hoofd omhoog, stilstaan en oortjes spits.
er kwam een hertje voorbij trippelen <3

eigen paard is goud waard
Spoiler:
Een paard zonder ruiter is een nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is maar een mens.

Eulogy
Berichten: 5736
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:49

Ohhh hertjes op buitenrit is zo leuk <3 Ik zie ze hier best vaak, laatst kwamen ze zelfs naar ons toe gerend. Dat was niet de bedoeling, wij stonden namelijk op de weg en was als de dood dat die hertjes de weg op zouden rennen en er net op dat moment een auto aan zou komen. Gelukkig hadden ze uiteindelijk door dat er ook 2 ruiters waren, niet alleen 2 paarden en keerden ze weer om, wel erg leuk om ze zo dichtbij te zien!

Gister kwam ik met 1 van mijn bijrijdpaarden een man tegen die vroeg hoe oud mijn paard wel niet was. Eh, juist niet zo oud, ze is pas 6. "Oh, want ze is helemaal grijs" :+ Ja dat heb je wel eens met schimmels :')

Paardenfan25
Berichten: 1273
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:05

veranadautje schreef:
Ik hoor heel vaak als een ik gewoon een rondje wandel of ik er niet beter op kan gaan zitten.
Maar ja lopen is goed voor beide.


Haha, dit hoor ik ook wekelijks. Ik heb een brede fjord en een kleine witte welsh a waar ik mee wandel of fiets om en om. Soms kom ik twee keer dezelfde mensen tegen die dan vragen oftie gekrompen of gegroeid is :D

AnnickT

Berichten: 1459
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:15

Ik had laatst een ervaring die mijn hart deed smelten.

Ik reed niet, maar wandelde met een ouder paard dat ik een keer in de week beweging geef, een rustige ruin van 22. Ik liep over een pad met bankjes voor wandelaars en op een bankje zag ik een moeder met een grote hond aan de lijn en twee kinderen (een jochie van ongeveer 7 en een meisje van ongeveer 4) die een stukje verderop aan het spelen waren.
Toen ik dichterbij kwam, merkte ik op dat de hond onrustig werd, in de zin van dat hij geen idee had wat dat beest was dat ik bij me had. Dus ik vroeg aan de moeder of ik even moest wachten zodat de hond kon snuffelen. Dat vond ze fijn, dus paard in het gras geparkeerd en hond rustig laten kennismaken. De kinderen kwamen al snel kijken en begonnen het paard te aaien. Na een tijdje omhelst het jochie half het voorbeen/de schouder van mijn paard en verzuchtte tegen z’n moeder “mam, vandaag is onze geluksdag.” <3 Moeder blij, kinderen blij, hond blij, ik blij, paard sowieso blij, want hij kon gras eten :D

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:50

Aantal jaar geleden keer verdwaald op een buitenrit, uiteindelijk na uren rijden uit gekomen bij een gebouw waar ik besloot mijn moeder te bellen en mijn google maps adres door te sturen om mij op te halen met de trailer, want het begon al te schemeren en had geen idee waar ik was. Google maps is niet zo betrouwbaar in bosomgevingen :')
Anyway, toen ik eenmaal uit de bosjes bij dat gebouw aan kwam bleken we beland te zijn op het terrein van een asielzoekerscentrum. de mensen daar waren allemaal heel nieuwsgierig naar mij en mijn paard, al was aaien nog iets te eng, ze hebben mij heel veel verteld (verstond er geen bal van natuurlijk), heel veel naar mij gelachen en gewezen. Heel bijzonder hoe iets voor ons zo gewoons voor een ander zo bijzonder kan zijn. Weet tot op de dag van vandaag nog niet wat ze gedacht hebben, voelde mij in ieder geval wel even de ster van de show met mijn paard en charmante paardrijpakje :')

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Leuke ervaringen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:57

Mijn eerste buitenrit was in het bos met mijn jonkie en op het moment dat er een stel oudere mountainbikers (65+,)langs kwamen ging ze keihard hinniken.

De MB schrokken best wel enorm :o
Waarop ik zei van " sorry,ze hinnikt alleen naar knappe mannen!"'


Ze gingen verder met een glimlach.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:26

Eileen_ schreef:
In Canada heel veel wilde dieren gezien te paard. Blijft altijd leuk!

Het tofste was wel een rit met jong paard. Paard was ongeveer 3.5 en had al een tijd stil gestaan, dit was weer de eerste rit sinds lange tijd. We hadden de honden mee en alles ging prima, totdat er opeens een eland uit de bosjes sprint waar wij naartoe reden. Die schrok zich waarschijnlijk helemaal kapot van ons en vluchtte dus weg, vergetend dat ze een kalf had. 5 seconden later kwam er een eland kalf uit de bosjes die nog nauwelijks kon staan/ lopen, echt net geboren dus. Het kalf ging naar de hond die we mee hadden. Deze hond is gelukkig ontzettend lief en braaf naar wilde dieren, dus die vond het hartstikke interessant. Het was echt smelten, maar al heel snel kwam de realisatie dat we zo snel mogelijk weg moesten.. Elanden kunnen heel agressief worden en zijn ontzettend groot en sterk. Wij snel weg (wel gewoon in stap/ draf) en lieten ze met rust. Dat was echt een hele toffe ervaring! En een goede ervaring voor het jonge paard, die overigens heel goed rustig bleef.

Een andere keer hadden we een rit van 8 uur lang. Alleen waren we na een paar uur verdwaald geraakt (en de bossen daar zijn niet te vergelijken met de bossen hier). We reden met z'n 4en waarvan 1 erg ervaren is in het rijden in het wild, hij nam ons ook mee. We waren per ongeluk van het pad afgeweken waardoor we dus helemaal tussen de dichtbegroeide bomen reden. Totdat er achter een struik opeens een beer stond. Letterlijk 1 meter van de voorste vandaan. Hij ging op 2 benen staan. Ik kan je vertellen, dan zijn ze groot! Die beer schrok net zo erg van ons als wij van hem.
De ervaren ruiter reed vooraan en probeerde met zijn paard en hond de beer weg te jagen (je moet wat..). De beer rende weg maar had waarschijnlijk geen idee wat wij nou waren. Dus rende met een boogje naar achteren om onze geur te krijgen, waarna hij gelukkig wel weg rende. Ik reed achteraan met alweer een vrij jong paard. Dit paard vond het niet zo leuk dat de beer naar achteren rende. Ik kon de rest van de rit niet meer rustig achteraan rijden want hij stond doodsangsten uit :') We hadden een zwarte hond mee dus elke keer als die hond uit de bosjes vloog, schrok hij zich kapot. Het is volgens mij een licht trauma geworden voor dit paard :')
Een jaar later reed iemand anders op dit paard toen we de koeien gingen checken en het hek repareren. Als ik het me goed herinner waren we net afgestapt en hadden we de paarden vast, tot er op ongeveer 10 a 20 meter afstand een beer op 2 benen stond. Paard stond tussen het hek en mijn paard in en wilde heeeel graag weg, probeerde daarom door de teugels van mijn paard heen te gaan. Als we hadden losgelaten waren we de paarden kwijt geweest en hadden we heel heel ver mogen lopen :+ Is gelukkig niet gebeurd.


Dit roept herrineringen op zeg.
In Jasper een kudde Elk tegen gekomen waar we omheen moesten, die van mijn vriend sprong over een tak. Gellukig bleef hij zitten, want hij had nog nooit gereden.

Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-21 15:54

Daan13 schreef:
Mijn eerste buitenrit was in het bos met mijn jonkie en op het moment dat er een stel oudere mountainbikers (65+,)langs kwamen ging ze keihard hinniken.

De MB schrokken best wel enorm :o
Waarop ik zei van " sorry,ze hinnikt alleen naar knappe mannen!"'


Ze gingen verder met een glimlach.

_/-\o_ hahaha

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:57

Een lief oud dametje liep in het bos toen ik langs reed en ze zei, voelt het nou ook echt als een paradijs als je op je paard zit, zoals ze zeggen? Volgens mij wel hè, hemel op aarde. Nou, ik vond dat echt zó lief <3 Ze kreeg er ook helemaal glimmende oogjes bij.

Kom in het bos vaak van die groepjes bejaarden tegen die dan in hun rolstoel op wandeling gaan met jongere mensen. Weet even niet goed hoe het te beschrijven. Ik hoor ze dan weleens heel zacht ooh en ah zeggen, of dat hij zo mooi is. Het hele treintje stopt dan met bewegen als we langs rijden, sommigen willen mijn paard even aaien. Natuurlijk mag dat, en dan ook zo bijzonder om te zien dat enkelen er zelfs emotioneel van worden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:38

Ik heb gelukkig eigenlijk alleen maar leuke ervaringen met buiten rijden. Ik snap echt al dat geklaag niet zo van mederuiters ik merk daar vrij weinig van. Ik woon in het gezellige Brabant misschien zijn ze hier gewoon socialer.
Maar vandaag kwam ik een quad rijder tegen die stopte netjes even een praatje gemaakt en elkaar veel plezier gewenst en weer verder. Kom ik terug van mijn rit waarbij ik de weg moet oversteken. Komt er een auto aan met 2 Roemenen die afremmen en ik denk nog wat doen die. De bijrijder met 2 duimen omhoog en lachen. :') Geen idee wat de bedoeling was maar het was wel grappig. En dat maakt de ritten nog leuker.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KikiCelinevs, Maanon_ en 36 bezoekers