Verkopen of doorzetten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 20:45

Ik heb sinds een maand een nieuw paard. Ik heb hiervoor 9 jaar niet gereden en ik heb (tegen beter weten in) een paard aangekocht welke totaal niet aan mijn eisen lijstje voldeed maar wel echt bijzonder vertrouwd en goed gevoel aan mij gaf met het proefrijden en bezichtigen.

Het is een schat van een dier, ontzettend eerlijk en betrouwbaar. Hij heeft echt geen kwaad in zich en is super mens gericht. Het is een 5 jarige hengst die niet door heeft zelf een hengst te zijn op één ding na; Hij heeft totaal geen ontzag voor mij onder het zadel.

Toen ik hem ging proefrijden wist ik al wel dat hij niet geweldig aan het been was. Echter liep hij voor de rest wel prima, galloppeerde netjes aan en reageerde op de wijk hulpen en zijn karakter was echt super fijn. Ik voelde me meteen vertrouwd op zijn rug.. Dit was voor mij eigenlijk het belangrijkste na 9 jaar niet gereden ge hebben. Ik zocht een maatje die betrouwbaar is en waar ik samen weer mee kon groeien. Ik had inmiddels op 12 andere paarden gezeten waarvan ik er maar 1 andere echt aansprekend vond naast deze. Die werd echter afgekeurd en zo doende kwam ik bij deze prachtige hengst uit.

Alles ging prima tot ik ging rijden, ik had pas na twee weken een zadel en ik had er mega veel zin in om aan de slag te gaan. Alleen vanaf moment 1 werd het duidelijk dat hij niet echt carede om het werk in de bak met mij.
Hij werd altijd al met spoortje gereden en zweep, maar het werd al snel duidelijk dat beide hem weinig doen. Ik kreeg ook al bijzonder snel door dat het komt omdat ik het persoonlijk niet fijn vind om echt een goede ferme tik te geven aan een paard. Echter omdat ik niet 'door pakte' stak hij al snel de draak met mij. Viel constant terug in tempo en aan het einde van het rijden ben ik meer vermoeid dan hem. Inmiddels rijdt de dochter van m'n stal eigenaresse hem bij en bij haar loopt hij wel gewoon correct. Hij geeft amper nog om spoortjes, alsin; niet en een zweep boeit hem alleen wat als je echt extreem aanhaalt. Hierin ben ik echt niet goed, ik vind het persoonlijk niet fijn om te doen.

Ik begin echt te twijfelen of ik er zelf wel mee door moet gaan. Dit omdat ik voor mijn gevoel mijn doel voorbij ga.. Ik kan niet op mijn houding letten en leren werken aan mijn balans omdat ik constant aan het werken ben om heem gaande te houden.

Medisch gezien sluiten we alles uit, de zadelpasser is vandaag voor de tweede keer geweest en daar kwam uit dat hij 3cm gegroeid is in 3 weken..
Hij voelt ook veel meer uit balans. Mijn angst is gewoon dat ik een paard gekocht heb wat toch te ver gegrepen is boven mijn kunnen. Aan hem ligt het sowieso niet, maar de match lijkt gewoon ver te zoeken omdat het meer frustratie wordt en tegen mijn eigen natuur in gaan is elke keer als ik op stap. Ik zie wel kleine verbetering, maar hoelang kijk je zoiets aan? Ergens ben ik ook bang dat hem 'kapot' rij en ik zijn potentie verpest als ik langer door ga.. :(

Ik vind het zo lastig omdat hij verder echt perfect is. Hij is verkeersmak en vind buitenritten wel echt heerlijk.. Maar goed, voor nu komt de tandarts nog een keertje langs en een osteopaat om echt alles uit te sluiten. Maar ik heb een voorgevoel dat het geen wereld van verschil gaat maken. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? :x


Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:51

Heb je begeleiding, goede les, misschien wel een paar keer per week? :)

Lola. <3

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:51

Doen wat hij heerlijk vindt een flinke periode: lekker buiten rijden.
Daar wordt hij blij van, en als hij blij is, ben jij dat toch ook? Buiten kun je uiteraard ook alles oefenen... daar heb je niet perse een bak voor nodig.

Paard heb je nog maar net... klinkt alsof hij zich een beetje afsluit. Hij moet nog wennen, wennen aan de plek, wennen aan de andere paarden en wennen aan jou.
Hoe ziet zijn leven er verder uit? Hoeveel komt hij buiten?

Paard klinkt verder prima, ik lees geen gekke dingen. Werken in een bak is ook pas leuk wanneer er uitdaging is, het is aan jou (met hulp van een niet al te traditionele instructeur "we zullen hem eens even aanpakken").
Met sporen en zwepen dat dier vooruit jakkeren gaat alleen maar averechts werken. Iemand als Liesbeth Jorna pakt dat bijvoorbeeld leuk aan: https://www.sporthorsemanshipunited.nl

Nogmaals: geef hem en jezelf een beetje de tijd? Waarom de haast? Zoveel druk?
Lekker een jaartje elkaar rustig leren kennen en genieten van alle dingen die wel goed gaan.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 19-10-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:51

Ik zou hem castreren, hengsten staan er nog wel eens om bekend om trage trapzakken te zijn onder het zadel. Wellicht als je hem castreert dat hij daarin wat verandert.
Maar dat zou ik sowieso doen met goede begeleiding en les, zodat jij leert wanneer je moet reageren. Een tik met de zweep hoeft geen straf te zijn als je op het juiste moment reageert. Dat zal de dame die hem nu rijdt waarschijnlijk ook doen. Timing is alles.

Earth het reisbureau.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 20:58

Ik heb les en de dame die hem bijrijdt staat mij ook bij.

Elke dag naar buiten alleen met hem vind ik zelf persoonlijk een beetje te veel nog omdat we het spoor over moeten dus ik ben afhankelijk van iemand die mee/kan wilt op buitenrit. Dit met het oogpunt op veiligheid.

Ik doe mijn best consequent te zijn, maar het is gewoon lastig om zo 'streng' te zijn constant. Het gaat hier niet om een 'tik' want als ik het voor mijn gevoel al hard doe is het voor hem nog niks.

Hij sluit zich enkel voor mij af, de gene die hem nu bijrijdt gebruikt enkel wiel spoortjes maar heeft ook gewoon meer kracht in haar benen. Ik zelf heb na 9 jaar soms ook niet te kracht om er echt door heen te komen.. Dit is persoonlijk het moeilijkst voor mij + het feit dat ik nu meer aan het stuntelen ben om die hulpen zo duidelijk mogelijk door te geven en mijn benen weer af te steken. Hierdoor leer ik zelf rij technisch op het moment niks bij en blijf ik hem voor mijn gevoel eerder ook in de weg zitten.

Nogmaals, bij mijn bijrijder rijdt hij als een zonnetje. Hij is natuurlijk niet spontaan geweldig aan het been, maar doet gewoon wat er van hem verwacht wordt met veel minder gedoe. Ik zelf verwijt mijzelf dus heel erg, dat mijn rijkunsten hem in de weg zitten en het daarom ook gewoon niet werkt. Daar voel ik me bijna schuldig over wat op die buurt weer zorgt dat ik met tegen zin er op kruip elke keer weer en teleurgesteld er af kom. Ik verwijt het paard verder niets, enkel alleen mijzelf.
Laatst bijgewerkt door ittakesmore op 19-10-20 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:59

Ik heb zo'n vermoeden dat je een left brained introvert paard heb gekocht. Dat was bij mij ook een bron van frustratie in eerste instantie, totdat ik door kreeg hoe deze paarden denken en zijn.

Er ging een wereld voor me open, en ik heb enorm veel geleerd en plezier gehad. Het omschakelen naar western heeft hier ook aan bij gedragen.

Inmiddels is ze verkocht, er kwam een merrie van 13 jaar jonger op mijn pad die met 50km/h ove4 de paden stuiven net zo lollig vindt als ik. Daar vond mijn vorige paard gewoon geen hol aan.

Ik mis haar na 3 jaar nog steeds verschrikkelijk, maar ze heeft een baasje die beter bij haar past nu en ik heb nooit spijt gehad voor de keuze van mijn huidige paard.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:01

Ittakesmore, ik heb al een aantal berichtjes voorbij zien komen in het topic op zoek naar een paard in 2020 (stiekeme meelezer).

Lastige situatie, vooral in het begin is het nog zoooo lastig, omdat het voelt alsof het altijd zo zal blijven.
Ik heb gelezen (kan het artikel wel opzoeken mocht daarom gevraagd worden) dat een combinatie worden minimaal een half jaar duurt.
De kans is dat jullie naar mate de tijd komt aan elkaar wennen en grote sprongen gaan maken.

Mijn grootste vraag richting jou blijft toch wel: voel je de connectie nog steeds? Vind je het paard vanaf de grond de leukste/liefste?
Als dat niet zo is dan denk ik dat het helaas niet de connectie is die je zoekt.

Mocht dit wel het geval zijn, top!

Het is een lastige situatie. Zou je misschien de dochter eerst kunnen laten rijden, en dat jij nadat hij fijn loopt erop gaat? Eerst uitstappen, daarna draven en uitstappen. En zo verder!

En ondertussen zou je aan je eigen (ruiter) conditie kunnen werken vanaf de grond?

Sowieso vind ik het al heel goed dat je zo begaan bent met je paard, lijkt me een hele pittige situatie.

Ik hoop dat welke keuze je ook maakt, je achter je besluit staat en je droompaard hebt/vind!

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:01

O jeetje! Als ik lees 'spoorwieltjes' en 'heeft meer kracht in haar benen' word ik niet helemaal lekker. Zou deze dame niet meer op je paard laten, gaat meer mis dan goed denk ik. Je moet bij de basis beginnen en consequent zijn. Sporen zijn echt ter verfijning van je hulpen en niet om naar voren te trappen. Zou echt wellicht op zoek gaan naar een andere lesgever.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:01

Je hebt hem pas een maand en ik zou het dus zeker nog een kans geven. Zolang je je veilig voelt op hem natuurlijk, want anders wordt het een ander verhaal. Normaal gesproken duurt het een jaar om samen een team te worden. Dus ik zou het zeker nog een kans geven.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:01

Geef het een kans! Met goede begeleiding. Maar vooral geef hem tijd!!! Hij is net verhuisd. Nieuwe omgeving. Nieuwe mensen. Ik zou opzoek gaan naar goede les/ instructie. Wat grond werken mee pakken. Dat is ook super voor de afwisseling. Lekker vaak buitenrijden nu het weer dat nog toe laat. Je hebt hem echt nog maar zo kort.....

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:02

Wij hebben ook zo'n lui paard..
Ik heb hem een tijdje vrij fanatiek gereden en voor mij werkte het het beste om hem eerst rond te rijden en heel veel afwisseling in het werk te geven. En dan duurde het de ene keer langer dan de andere keer tot hij lekker fanatiek aan het werk ging. Uiteindelijk was hij dan op mijn pinken te rijden en reageerde hij op het minste beetje druk van mijn been.
Als ik probeerde hem eerst voorwaarts te rijden kwamen we meestal helemaal nergens..

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:04

Lijkt me ook sowieso geen goede tactiek om hem helemaal verrot te schoppen en slaan met zwepen en sporen. Je kan ook consequent zijn zonder een paard pijn te doen.

En hij is nog maar 5 jaar. Dat is best jong. Hij moet ook nog een beetje volwassen en sterk worden toch? En hij staat er pas een maand. Moet hij ook niet wennen? Ik zou het ook een beetje los laten en de dingen gaan doen waar jullie wel plezier uit halen. Misschien even los laten dat het niet lukt zoals jij het wil. Anders ga je er ook met frustratie op zitten. Leer elkaar iets beter kennen. :(:)

Each day's a gift, not a given right

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:08

Hij is nog niet gecastreerd? Dan zou ik daar mee beginnen eerlijk gezegd...

Je hebt hem pas een maand, geef hem ook tijd. Er zijn meerdere paarden die echt een half jaar nodig hebben om zich aan te passen en weer helemaal zichzelf te worden.

Maar sporen met wieltjes en veel kracht in de benen?... echt niet de oplossing...

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:08

Romeo2007 schreef:
O jeetje! Als ik lees 'spoorwieltjes' en 'heeft meer kracht in haar benen' word ik niet helemaal lekker. Zou deze dame niet meer op je paard laten, gaat meer mis dan goed denk ik. Je moet bij de basis beginnen en consequent zijn. Sporen zijn echt ter verfijning van je hulpen en niet om naar voren te trappen. Zou echt wellicht op zoek gaan naar een andere lesgever.


Gladde wielspoortjes zijn milder dan veel andere spoortjes. Ik snap dat je dit denkt, want zo dacht ik ook altijd als ik dit las. Echter is het een paard wat enkel op kuitdruk niks gaat doen. Ik heb juist een lesgeefster die helemaal niet van hard aanpakken is. Deze heeft mij juist aan het denken gezet dat dit vermoedelijk rij technisch niet het paard voor mij is.

Als je er op gaat zitten zonder spoortje en zweep dan krijg je hem oprecht na 5 minuten actief iets doen niet meer vooruit. Hij heeft er gewoon niet z'n zin in en vind het wel prima zo. Mij werd echter wel verteld dat hengsten dit wel vaker doen, gewoon aan je been plakken en niet erg onder de indruk zijn.

Het is vooral lastig omdat ik begon zonder spoortje, ik wilde het dus ook vriendelijk op lossen en speels oplossen. Echter reageert hij totaal niet op al deze methodes. Met grondwerken enz is hij wel goed op stem, maar onder het zadel is dat ook direct weg.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:15

Paard = 5 en staat er een maand. Je verhaal voelt niet heel realistisch, naar het paard toe althans.
Een dier heeft tijd nodig, veel tijd... bovendien is hij nog in de groei.
Op kracht bereik je sowieso nooit iets, dus ik hoop niet dat op deze manier die andere dame zijn vertrouwen verprutst.

Als jij nou eens 3x per week naar het bos gaat en met iemand bijvoorbeeld een vast schema maakt dat samen te doen, dan werkt hij voorlopig echt genoeg.
Veel meer moet je niet willen doen.

Je zult er wellicht overheen gelezen hebben, maar hoe wordt hij gehouden? Wat eet hij, hoeveel komt hij buiten?

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:15

Hierbij toegevoegd, als hij eenmaal respect heeft voor de gene die erop zit loopt hij zonder 'dwang'. Ze gebruikt voornamelijk alleen haar kuit nog. Het is echt alleen bij mij dat hij gewoon door heeft dat ik er op zit en door heeft dat hij er dan mee weg kan komen omdat ik niet van die hardere aanpak ben om hem te krijgen waar hij wel soepel loopt.

Dat bovenste is mijn grootste strijd punt, ik voel me er zelf niet comfortable bij. De tijd geven doe ik sowieso nog, eerst komt de osteopaat nog en de tandarts de komende tijd. Ook ivm het groeien, verder rijden we hem maar 3x per week max nu om het leuk te houden en doe ik daarnaast dus veel grondwerk voor de afwisseling. Alles is dus prima, het is echt alleen een probleem als ik zelf het zadel in kruip. Het moeilijkste vind ik dat ik daar gewoon niet echt verbetering zie en het overduidelijk dus aan mij ligt. Al was het maar een hele kleine verbetering, dan heb je iets om naar toe te werken. Maar in mijn geval mist dat nu na bijna 2 maand inmiddels nog steeds.

Hij staat overigens de hele ochtend/middag op de paddock naast andere paarden. Op de wei komt hij nog niet omdat hij nog geen half jaar in Nederland is en nog aan gras moet wennen. Hij graast dus nu enkel met mij aan de hand 30 minuten of op een klein stuk afgezet land.

Verder qua voer stond hij daar op 3kg sportbrok, maar staat hij inmiddels op onbeperkt ruwvoer en 2kg basisbrok welke we nu nog iets afbouwen om uit te proberen.

Qua voer snap ik dat als we hem haver en dergelijke gaan voeren er meer pit in komt. Maar aangezien hij bij de bijrijdster wel als een zonnetje loopt zie ik geen noodzaak om het probleem daar te zoeken.
Laatst bijgewerkt door ittakesmore op 19-10-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:17

Ja dat hoor je wel vaker, dat hengsten gewoon zo lui voor het been zijn. Casteren is wat mij betrft echt optie 1.

Earth het reisbureau.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:18

ittakesmore schreef:
Hierbij toegevoegd, als hij eenmaal respect heeft voor de gene die erop zit loopt hij zonder 'dwang'. Ze gebruikt voornamelijk alleen haar kuit nog. Het is echt alleen bij mij dat hij gewoon door heeft dat ik er op zit en door heeft dat hij er dan mee weg kan komen omdat ik niet van die hardere aanpak ben om hem te krijgen waar hij wel soepel loopt.

Dat bovenste is mijn grootste strijd punt, ik voel me er zelf niet comfortable bij. De tijd geven doe ik sowieso nog, eerst komt de osteopaat nog en de tandarts de komende tijd. Ook ivm het groeien, verder rijden we hem maar 3x per week max nu om het leuk te houden en doe ik daarnaast dus veel grondwerk voor de afwisseling. Alles is dus prima, het is echt alleen een probleem als ik zelf het zadel in kruip. Het moeilijkste vind ik dat ik daar gewoon niet echt verbetering zie en het overduidelijk dus aan mij ligt. Al was het maar een hele kleine verbetering, dan heb je iets om naar toe te werken. Maar in mijn geval mist dat nu na bijna 2 maand inmiddels nog steeds.


Je hebt dit paard toch nog maar een maand?

Het is toch niet realistisch al heel veel te verwachten? Ik denk dat je hier bijna niemand vindt die binnen 4 weken de sterren van de hemel rijdt.
Geef hem de tijd, maar geef jezelf ook de tijd.... ik wordt al moe als ik de enorme druk voel die je jezelf lijkt op te leggen.
Het is een hobby, dus iets om van te genieten. Het voornaamste doel is dat je vrienden met hem wordt, dat hij je vertrouwt, dat hij het fijn vindt bij je te zijn.... de rest komt dan vanzelf wel.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:24

Een paard heeft bijna 1 jaar nodig om te wennen aan nieuwe omstandigheden. En nieuwe mensen en een nieuwe plek en nieuwe paarden is heel veel om te verwerken. En zeker voor een jong dier.
Geef hem de tijd en ga samen ook wandelen. Zoek wat hij leuk vind zodat jullie een goede band krijgen. En ga samen op les, ontdekken welke instructeur en welke rijrichting goed bij jullie aansluit.
Misschien een gediplomeerde masseur laten komen, door stress kan hij ook spieren vast zetten net zoals wij. Als hij zijn spieren kan ontspannen gaat hij ook lekkerder in zijn vel zitten.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:29

Waarom antwoord je nooit op het castreren-vragen?

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:33

Ninx schreef:
ittakesmore schreef:
Hierbij toegevoegd, als hij eenmaal respect heeft voor de gene die erop zit loopt hij zonder 'dwang'. Ze gebruikt voornamelijk alleen haar kuit nog. Het is echt alleen bij mij dat hij gewoon door heeft dat ik er op zit en door heeft dat hij er dan mee weg kan komen omdat ik niet van die hardere aanpak ben om hem te krijgen waar hij wel soepel loopt.

Dat bovenste is mijn grootste strijd punt, ik voel me er zelf niet comfortable bij. De tijd geven doe ik sowieso nog, eerst komt de osteopaat nog en de tandarts de komende tijd. Ook ivm het groeien, verder rijden we hem maar 3x per week max nu om het leuk te houden en doe ik daarnaast dus veel grondwerk voor de afwisseling. Alles is dus prima, het is echt alleen een probleem als ik zelf het zadel in kruip. Het moeilijkste vind ik dat ik daar gewoon niet echt verbetering zie en het overduidelijk dus aan mij ligt. Al was het maar een hele kleine verbetering, dan heb je iets om naar toe te werken. Maar in mijn geval mist dat nu na bijna 2 maand inmiddels nog steeds.


Je hebt dit paard toch nog maar een maand?

Het is toch niet realistisch al heel veel te verwachten? Ik denk dat je hier bijna niemand vindt die binnen 4 weken de sterren van de hemel rijdt.
Geef hem de tijd, maar geef jezelf ook de tijd.... ik wordt al moe als ik de enorme druk voel die je jezelf lijkt op te leggen.
Het is een hobby, dus iets om van te genieten. Het voornaamste doel is dat je vrienden met hem wordt, dat hij je vertrouwt, dat hij het fijn vindt bij je te zijn.... de rest komt dan vanzelf wel.


Maar mijn verwachting ligt helemaal niet hoog, ik ben oprecht al tevreden als ik gewoon het meest basic ritje kan maken. Echter is het der mate erg dat hij na 15 minuten het liefst letterlijk stil gaat staan. We hebben al geprobeerd dat uit te zitten, tot hij echt wilde gaan lopen. Maar zonder spoor kom je oprecht niet meer in stap. Ik vind dit met een buitenrit daarom ook lastig, want als er iets is negeert hij mijn been compleet nodig en staat stil. Alleen op buitenrit gaan is dus ook niet veilig op dit moment en weinig tot niet mogelijk. Maar ik weet zelf niet meer hoe ik vooruitgang moet boeken als ik hem zonder spoortjes letterlijk niet eens vooruit krijg in stap. Nogmaals, dit is echt enkel bij mij.

De enige optie zou niet rijden zijn, maar heel eerlijk gezegd zie ik het dan ook niet spontaan verbeteren. Gewoon omdat hij het echt specifiek bij mij doet door mij. Al zit daar 6 maand tussen, hij is ontzettend intelligent en zal dus meteen door hebben dat ik er weer op kruip. De band op de grond is verder ook gewoon vertrouwd en goed op basis. Daar heeft hij wel respect en luistert echt perfect tijdens het grondwerken.

De tijd wil ik hem dus best geven en hij gaat sowieso nog een maand blijven om alles aan te kijken. Maar ik zie gewoon geen verbetering en ik vind het lastig om te bepalen hoelang je het aan moet kijken en wanneer het gewoon beter is om het niet aan te kijken. Want als ik dit door zet en hij gaat het bij iedereen doen dan 'verpest' ik hem wel der mate dat ik hem niet zal kunnen verkopen en op kan gaan naar een ander paard uiteindelijk. Ergens vind ik dat ook wel een belangrijk iets aangezien het niet om een klein bedrag gaat.

Castratie wil ik eigenlijk ook nog doen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij spontaan helemaal aan het been is door castreren. Verder is hij totaal niet hengst en heeft hij er geen last van in andere opzichten. Ik vind het dus best een stap omdat te doen enkel omdat ik er alleen zelf niet op kan rijden. Met alle risico's die het medisch met zich mee kan brengen.

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Verkopen of doorzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:40

Mag ik vragen waarom je twijfelt over castratie?

Ik zou niet met sporen en zweep gaan rijden, maar instructie zoeken die jullie zonder die dingen kan helpen ;)

:wave:

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:41

In dit geval vind ik castreren helemaal niet zo vreemd, ik neem aan dat je er geen dek aspiraties mee hebt lijkt me? Nu kan het hem alleen maar in de weg zitten, want hij kan niet met soortgenoten buiten staan ook. Natuurlijk is castreren altijd een risico, maar dat is echt verwaarloosbaar. Het lijkt mij echt de moeite waard hoor :j

Earth het reisbureau.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:42

Ik denk dat je ook veel verwacht, gun hem wat tijd en ga lekker grondwerken en buitenrijden en zet het rijden in de bak op een wat lager pitje.
Neem een goede instructeur die jou hierbij kan helpen, zonder hem naar voren te meppen.

ittakesmore
Berichten: 168
Geregistreerd: 03-08-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 21:51

Dilan93 schreef:
Mag ik vragen waarom je twijfelt over castratie?

Ik zou niet met sporen en zweep gaan rijden, maar instructie zoeken die jullie zonder die dingen kan helpen ;)


Maar als een paard letterlijk stil gaat staan en gewoon niet geeft om een been. Mijn instructrice is er nogmaals helemaal geen fan van, ze was de gene die aan gaf dat ze dit echt een hele moeilijke vond. Omdat hij dus echt 0% looplust heeft uitzichzelf onder het zadel. Als hij eenmaal actief gereden wordt enz haalt hij er echter wel plezier uit. Dat klinkt heel tegenstrijdig, maar dat zegt zowel de bijrijdster als zijn vorige eigenaar. Zelf kom ik rij technisch nooit op dat punt en al helemaal niet zonder een spoortje/zweepje. Ik zou persoonlijk ook niet weten hoe je dat op moet lossen vriendelijk als hij zo slim is dat hij dan basically jou trained. Hij gaat dan precies het zolang mogelijk volhouden om zo min mogelijk te hoeven doen. We zijn juist begonnen met niet te veel vragen, de kleine dingen belonen en het op de positieve aanpak gooien. Echter snapte hij al snel dat als hij maar 'iets' wij het wel prima vonden. Inplaats van vooruitgang ging hij dus steeds minder doen tot hij dus praktisch gezien amper nog in stap wilde. Extra lang stil staan om hem op die manier uit te lokken om juist te willen lopen resulteerde in 1.5u stil staan in de bak zonder echt een fiets te geven. Ik zou dus persoonlijk niet weten waar iemand mee zou kunnen komen wat het niet erger maakt. Want hij ging dus echt met sprongen achteruit inplaats van vooruit waardoor mijn bijrijder zich echt even 1x heeft moeten laten gelden.

Nogmaals voor de laatste keer, ze kan hem nu al veel makkelijker rijden. De eerste keer ging ik er halverwege op en voelde ik al super veel verschil. Echter de tweede keer snapte hij al dat ik er weer op zou gaan en verslapte hij bij mij al heel snel weer. Hij is gewoon heel erg slim daarin, dat maakt het ook zo moeilijk

Verder ben ik wel voor 75% zeker er van dat ik hem sowieso wil laten castreren maar dan vanuit het oogpunt dat ik hem een wei met maatjes gun. Rij technisch blijf ik er alleen bij dat het niet een wondermiddel gaat zijn voor ons. Dat was de enige reden dat ik er niet erg op in ging.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 bezoekers