[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 04:07

Daphara schreef:
Oh fijn dat sojaschroot ook verkrijgbaar is in Zweden, is echt top om spieren snel op te bouwen zonder extra suikers toe te voegen. Hoe vaak voer je per dag?
Sojaschroot moet je wel rustig opbouwen. Ik zou dus beginnen met 100 gram per dag voor de eerste week, de 2e week 150 gram en zo per week 50 gram per dag erbij. Met haar maat en gestel mag je zeker op 300 gram per dag uitkomen.
Gewoon mixen door het krachtvoer heen, krachtvoer zelf hoef je niet daarvoor te minderen.

Duke krijgt het door zijn slobber heen en zit op 200 gram per dag, maar hij was niet zo mager geworden als dat Dana nu is.


Jaa dat zij dat vrouwtje ook idd dat het rustig opgebouwt moet, dino moet het ook hebben. Die verliest zn spieren ook maar mag door zn blessure niet getraind.

Ze krijgen 1x per dag

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:14

Wat fijn dat het goed gaat. Weet je al zeker dat de merrie weer drachtig is? Ik zou overigens zeggen van wel als je haar buik zo ziet. Arm ding.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:51

Earth schreef:
Wat fijn dat het goed gaat. Weet je al zeker dat de merrie weer drachtig is? Ik zou overigens zeggen van wel als je haar buik zo ziet. Arm ding.


Nee ik wil nog even wachten met scannen tot ze wat meer vertrouwen heeft. Maar die masseur gokt ook van wel en daarom durfde ze het niet aan.

Faros is niet goed dus moet een afspraak maken dat de da langs komt, even kijken of hij ook kan scannen, weet niet of ie dat thuis doet of dat ik een ander moet bellen, wil haar nu niet weer op de trailer zetten na een reis van 3,5 uur

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:55

Ja begrijpelijk. De meeste doen dat wel thuis volgens mij. Tenminste, in Nederland wel.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

Ik volg mee, wat goed dat je ze een beter plekje kunt aanbieden!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:10

Hier ook wel hoor maar niet alle dierenartsen hebben ’draagbare’ machines denk ik?

Moet wel zeggen dat 6 paarden best veel is hoor :P maar er is er maar een rijpaard tot nu toe en die staat dus nu ook stil door iets in zn kont. Hij is niet kreupel maar meer wat stijf dus beter om dat maar na te laten kijken.
Volgend jaar ga ik die 2 jonkies beleren en de merrie ligt eraan hoe ze het doet en of ze drachtig is

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 17:05

Weer even wat foto’s :D
Heb het idee dat ze wat opknapt, maar kan ook zijn dat ik het alleen wil zien natuurlijk.

Gister even een hoofdstel gepast, niet gepoetst omdat ik laat thuis was van werk dus dat heb ik vandaag gedaan :D
Afbeelding

Ze is echt een glimworm, gaan 2 balen hooi per week doorheen voor 4 paarden dus ze doen goed hun best qua eten _O-

Veulen of leeg?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Foto’s zijn 5 min geleden gemaakt haha, soms steekt die buik echt uit.
De 26e komt de da voor faros omdat ie nogsteeds niet helemaal goed is, dan gaat ie ook een echo maken bij dana

Pip staat steeds in een eigen stal als ik ze binnen haal om te voeren, ze vind mama’s slobber en wortels iets te lekker :=
Mama krijgt een suppelement die bij over dosering giftig is dus durf pip dat niet te laten eten
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag voetjes uitgekrabt voor het eerst, ze doet het echt zo goed, ze is net zo makkelijk als dr grote zus <3

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:21

Ik ben echt een leek hoor, dus vertrouw niet te veel op mij, maar ik denk dat je er 3 gekocht hebt. Vooral omdat de buik aan de linkerzijde lijkt uit te steken?
Pip is trouwens echt een leukerd

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:27

Haha ik denk ook echt wel dat ze drachtig is. Vooral van die eerste foto zie je echt een puntbuik. Ik hoop dat ze nog genoeg tijd krijgt om aan te sterken.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:39

Jaa soms steekt die buik echt uit idd! Nog 2 weken dan weten we het!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:03

Jeetje wat een heerlijk verschil al! <3
Dana ziet er nu al zoveel beter uit! Ze is er nog lang niet, maar goede voeding en wat extra zorg doet blijkbaar al wonderen voor haar!

Ik gok er ook op dat je er drie gekocht hebt. Durf het eigenlijk wel met zekerheid te zeggen.

Het was toch gelukt om aan Sojaschroot te komen?
Dat zet snel aan op de spieren, dus verwacht dat ze waarschijnlijk nog wel genoeg aankomt voordat het veulen geboren wordt.

Lijkt het nou zo, of heeft Dana een beetje een karperrug?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 08:18

Daphara schreef:
Jeetje wat een heerlijk verschil al! <3
Dana ziet er nu al zoveel beter uit! Ze is er nog lang niet, maar goede voeding en wat extra zorg doet blijkbaar al wonderen voor haar!

Ik gok er ook op dat je er drie gekocht hebt. Durf het eigenlijk wel met zekerheid te zeggen.

Het was toch gelukt om aan Sojaschroot te komen?
Dat zet snel aan op de spieren, dus verwacht dat ze waarschijnlijk nog wel genoeg aankomt voordat het veulen geboren wordt.

Lijkt het nou zo, of heeft Dana een beetje een karperrug?


Jaa ze krijgt nu 2 weken sojaschroot, of hier noemen ze het sojameel en is het eigenlijk voor varkens. Geen idee hoe dat in nl is maar mag maar 50/100 gram geven en dat is ook de max volgens die masseur. Dino en anastasia krijgen het ook maar wat minder.

Ik dacht ook dat ze een karperrug had, maar volgens die masseur is dat omdat ze zo arm bespierd en mager is, dus daar hoop ik op :P

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:54

Wat goed dat je dit doet! Komt helemaal goed. :j

Even een vraag: heb je het veulen ook ontwormt? Zo nee dan zou ik dat ook nog snel doen.

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:52

Wat ziet ze er stukken beter uit joh!!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 19:37

Change3x schreef:
Wat goed dat je dit doet! Komt helemaal goed. :j

Even een vraag: heb je het veulen ook ontwormt? Zo nee dan zou ik dat ook nog snel doen.


Jaa is gedaan maar moet wel nog een keer aankomende week, heb met de dierenarts overlegd en die zegt dat ik van het voorjaar een wormentest moet doen maar dat doe ik sowieso elk voorjaar

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 16:39

Even een snelle update tussendoor, dierenarts is net geweest en er zit inderdaad een veulen in. Hij denkt dat het rond de 4/5 maanden is en dat het rond mei/juni komt.. Het was te groot om exakt te kunnen zien.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:30

Oh jee, wat heeft mama dan een mazzel dat jij haar hebt gekocht.. Kan ze iig wat kracht verzamelen voor de nieuwe baby er is!

De vorige eigenaar gaat geen aanspraak maken op het veulen?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 18:39

Muga schreef:
Oh jee, wat heeft mama dan een mazzel dat jij haar hebt gekocht.. Kan ze iig wat kracht verzamelen voor de nieuwe baby er is!

De vorige eigenaar gaat geen aanspraak maken op het veulen?


Hij wilde het veulen eigenlijk wel terug zei die maar ze dachten zelf dat er niks in zou zitten omdat haar lichaam het normaal niet aankan en ze dus niet elk jaar drachtig werd terwijl ze wel altijd gewoon met de hengst liep. Hij weet dus niet dat ze drachtig is en ik wil dat eigenlijk zo houden, ook omdat ik het voor het veulen zielig vind om hem/haar terug te brengen daarheen..
Buiten dat is er geen contract getekend ofzo met dat het veulen terug moet dus heb geen verplichtingen ofzo lijkt me. Maargoed, vraagt ie erom ga ik natuurlijk niet liegen

Heb net nog wel wat buikfoto’s gemaakt. Soms lijkt ze weer wat afgevallen ofzo, ik weet t niet precies maar de dierenarts zei dat ik wel goed opweg was en doe wat ik kan doen om het haar zo makkelijk en goed mogelijk te maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:48

Och arm ding!

Heb je nu merriebrok aan haar dieet toegevoegd?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:13

Daphara schreef:
Och arm ding!

Heb je nu merriebrok aan haar dieet toegevoegd?


Dat kreeg ze al :) maar ze moet meer hebben
Ga morgen naar de winkel om nog wat extra voer te halen en wat bakken tegen de muizen. En nog wat zakken wortels haha, vinden ze ook nooit verkeerd

Ben dit al meerdere keren tegen gekomen, waren er al twee uitgesprongen voor de foto
Afbeelding

Pip is vandaag tegen tetanus geprikt en dana heeft ook dr 2e prik gehad dus volgende hoeft eigenlijk pas over 2 jaar maar is goed om te doen voordat het veulen komt zodat die ook de antistoffen binnen krijgt

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:13

Arme merrie! Was zo fijn geweest als ze geen veulen zou moeten krijgen.
Ze boft dat ze bij jou is nu. Hoop ook echt dat geen haar op je hoofd erover piekert het veulen aan hem te geven.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:30

Ooo extra huisdieren :,)

Gewoon lekker het veulen houden dan :)

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:20

Ik zie echt al verschil.
Goed bezig!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:32

Bedankt! Ben dus niet de enige die het ziet of wil zien :D

Haha nee als ie er niet om vraagt hou ik het lekker zelf, of verkoop ik het maar dat zie ik dan wel. 7 paarden is wel echt veel met een fulltime baan hoor := maar zover is het natuurlijk nog niet en het heeft sowieso geen haast!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:53

Nou, tegen de tijd dat het Veulen geboren wordt heb je het al dik betaald aan extra voer en dan bedoel ik extra op wat een drachtige/zogende merrie al standaard zou moeten krijgen maar dat Dana niet gehad heeft van de vorige eigenaar.

Wil hij het veulen, is prima, maar dan krijgt hij de volledige rekening voor alles wat jij hebt moeten voeren vanaf het moment dat ze bij jou is gekomen tot het moment dat het veulen verhuist. Ik weet niet hoe duur het voer in Zweden is, maar dit gaat je zeker duizenden Zweedse kronen kosten. Als ik alleen al kijk wat ik mijn ruin moet bijvoeren en wat dat gekost heeft in de laatste 10 maand, dan denk ik dat je dat veulen er zo uit hebt in kosten van het voer voor deze merrie.

Een kruising Shire veulen zal zo €1500 tot €2000 opbrengen in NL, ik weet niet wat de prijzen in Zweden zijn, maar t zal vast niet heel veel verschillen.