Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:08

Ik heb zelf 2 ijslanders samen met mijn zusje. Wij zijn voor 2 paarden denk ik inclusief alles 400 pm kwijt maximaal. Onvoorziene kosten daar gelaten. Wij hebben geen bak, maar wel bos direct tegenover de wei. Ovaalbaan in de buurt waar we op mogen rijden en een clubbak 500m verderop. Onze paarden kosten wel meer dan gemiddeld ivm wedstrijden ruin en gezondheidsklachten merrie, zij heeft eczeem. Ijzers voor een gangenpaard zijn wel duurder dan een gemiddeld ijzer, ijzerloos kan prima bij een ijslander maar kan wel ten koste van de gangen gaan dus als je wedstrijden wilt gaan rijden zijn ijzers wel aan te raden.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 04:43

Wow, ik vind het veel geld....
ok, ik sta zonder enige luxe (voor het paard wel luxe) en kom laaaaang niet aan dat bedrag. Met een zak voer doe ik echt lang (hij krijgt alleen na arbeid) en hij heeft gewoon ijzers, wormenkueen en entingen. Een keer per jaar tandarts en osteopaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 07:03

Katyatje schreef:
Wow. De dag dat ik met 400/500 euro niet genoeg heb om 1 paard te onderhouden, dan zoek ik direct een andere hobby. Wat een bedragen.

TS, ik vermoed dat je niet op de meest luxueuze stalling wilt gaan staan met je paard? Dan moet 500 per maand ruim voldoende zijn.


Tja, ik ben de afgelopen 2 jaar geen enkele maand onder de €500 gebleven. Dat had ik van tevoren ook niet bedacht.
Je kan het zo goed berekenen maar je weet nooit hoe alles loopt. Zo ben ik verhuisd van een stal van €180 stal naar een stal die €325 per maand kost want het ging totaal niet goed op de vorige stal. De nieuwe stal is excl voer dus dat komt er ook nog bij. Ondanks klinisch en röntgenologisch goedgekeurd ben ik toch op de kliniek beland en bleek hij forse ataxie te hebben. Rijden kan, maar wel in combinatie met aquatraining. Dus hop, bijna wekelijks mee naar de aquatrainer. 'Even' een nieuw zadel tussendoor dit jaar terwijl ik vorig jaar ook een nieuw zadel heb gekocht maar toch niet goed lag. Rijden mogen we alleen nog buiten, niet meer in de bak. Nu hebben wij op stal geen uitrijmogelijkheden dus moet ik steeds met de trailer weg. Nu had ik die gelukkig al maar genoeg mensen die er geen hebben.
En tuurlijk kan ik mijn pony verhuizen naar een stal vlakbij het bos maar als ik 1 ding heb geleerd de afgelopen jaren is dat een goede stal(eigenaar) goud waard is.
Nu heb ik waarschijnlijk een extreem voorbeeld, en probeer ik er ook alles aan te doen om hem sterk te houden want het is echt een fantastische pony, maar dit had ik ook allemaal niet zien aankomen toen ik een advertentie zag met 'Lieve, 11 jarige recreatiepony'.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:24

Je bent 16 en verdient met 6 uur werken 120 euro? Netto?

Dan is het zeker zwart ... niet dat je dat niet mag van mij. Maar houd er ook rekening mee dat je wel heel erg boft met dit baantje en bedenk ook dat als het wegvalt je niet zomaar een gelijke functie hebt met dit prachtige uurtarief.

Mijn God.. 20 euro per uur. Menig volwassene met een hbo diploma halen dat nog niet eens. :')

Ik heb als 16 jarige nog voor 4 euro staan afwassen geloof ik.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 08:33

Knert schreef:
Je bent 16 en verdient met 6 uur werken 120 euro? Netto?

Dan is het zeker zwart ... niet dat je dat niet mag van mij. Maar houd er ook rekening mee dat je wel heel erg boft met dit baantje en bedenk ook dat als het wegvalt je niet zomaar een gelijke functie hebt met dit prachtige uurtarief.

Mijn God.. 20 euro per uur. Menig volwassene met een hbo diploma halen dat nog niet eens. :')

Ik heb als 16 jarige nog voor 4 euro staan afwassen geloof ik.


Nee hoor! Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik werk 6 uur per week en zeker niet zwart :) gewoon bij de lokale appie :))

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:36

Ik ga voor 20 euro per uur netto ook bij de appie werken...

Of bedoel je 120 euro per maand voor 6 uur werk per week? Dat staat er niet bij.

Maar wat gaaf dat je zelf een bijdrage doet! Siert je!

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:46

Hier is dat voldoende hoor.
Ik reken dan de spullen en eventuele vetinaire kosten niet mee.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:14

dems75 schreef:
Wow, ik vind het veel geld....
ok, ik sta zonder enige luxe (voor het paard wel luxe) en kom laaaaang niet aan dat bedrag. Met een zak voer doe ik echt lang (hij krijgt alleen na arbeid) en hij heeft gewoon ijzers, wormenkueen en entingen. Een keer per jaar tandarts en osteopaat....

En ik red daar nog maar net de basis van.
Alleen stal + voer + hoefsmid (voor ijzers)+ verzekering (alleen spoed want hij is de 20 gepasseerd) + DA: enting+1 x per jaar gebit + wormenkuur en/of mestonderzoek (3-4 x per jaar) kom ik al op 450 per maand. En dan reken ik dus nog geen nieuwe spullen, benzine heen en weer of lessen/clinics of iets anders wat ik wil doen mee. Doe ik dat wel, kom ik toch wel tegen de 600 per maand uit. Ik sta dan wel op een luxere stal, maar meer om de ruime stallen, voldoende buiten en optie tot hooi (geen voordroog) geven en mooie uitrij mogelijkheden. Dus ik snap dat sommige mensen zeggen, ik vind dat weinig.
En ik heb vroeger ook doe het zelf bij de boer gestaan en dan lukt het prima, maar ja keuzes/tijd en juiste beleid voor jouw paard, kan echt een hoop schelen.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:17

Knert schreef:
Ik ga voor 20 euro per uur netto ook bij de appie werken...

Of bedoel je 120 euro per maand voor 6 uur werk per week? Dat staat er niet bij.

Maar wat gaaf dat je zelf een bijdrage doet! Siert je!


Klopt, ik verdien 5 euro per uur. Sorry dat ik onduidelijk ben geweest! :)

En ik ben helaas (als je dat helaas kan noemen) niet dat meisje dat gratis een paard toe geschoven krijgt als ze maar genoeg zeurt, maar zo zou ik ergens
Ook weer niet willen zijn natuurlijk. Zo leer ik er veel meer van! :j

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:18

Je kan hier geen bedragen vergelijken. De een houd zijn paard compleet anders dan de ander.
Heb je een sober dier op een wei die je recreatief rijd dan hoeft het niet veel te kosten. Dan red je het makkelijk met een 450/maand. Sta je op een pension dan word het alweer andere koek. Ben je een ambitieuze ruiter die wedstrijden gaat rijden dan word het alweer een ander plaatje..
Enz..enz..

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:22

Wat Popstra zegt eigenlijk, ik weet niet of je heel veel hebt aan de ervaringen van anderen, aangezien iedere situatie anders is. En de een krijgt gewoon meer pech dan de andere met de gezondheid van het paard. Ik heb mijn pony nog maar 3 maanden, dus daar heb je waarschijnlijk helemaal niet veel aan, maar ik ben in de eerste 3 maanden ver boven die 500 euro uitgekomen. Nu weet ik niet of dit nog minder gaat worden, aangezien ik zoveel moest kopen de eerste maanden, maar tot nu toe valt het wel tegen. Woon wel in de Randstad, dus ben al 310 euro per maand kwijt aan stalling. Maar met tandarts, hoefsmid (blote voetjes), en heel veel ditjes en datjes (zalfje, hoefolie, toch nog een leuk dekje) telt het snel op allemaal.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:25

Ik denk dat je vooral de onvoorziene kosten niet kan overzien. Met name de kosten voor de dierenarts. Zo hebben ze maanden niks, en zo hebben ze van alles. Koliek bijvoorbeeld, is altijd in het weekend of 's avonds. Dat zijn dure grapjes omdat je dan een spoeddienst nodig hebt. Kreupelheidsonderzoek met peesscan en/of röntgen foto's zijn ook niet goedkoop. Heb je het geld om eventueel een paard te opereren als het nodig is? Daar moet je goed over nadenken of dat op te hoesten is.

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:29

Ik denk dat je met 450 tot 500 euro per maand voor een ijslander prima uit moet komen, zeker als er nog geld achter de hand is voor noodgevallen. Veel plezier alvast!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:51

Popstra schreef:
Je kan hier geen bedragen vergelijken. De een houd zijn paard compleet anders dan de ander.
Heb je een sober dier op een wei die je recreatief rijd dan hoeft het niet veel te kosten. Dan red je het makkelijk met een 450/maand. Sta je op een pension dan word het alweer andere koek. Ben je een ambitieuze ruiter die wedstrijden gaat rijden dan word het alweer een ander plaatje..
Enz..enz..


Helemaal eens met wat Popstra zegt.

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:05

Liekemo schreef:
We zijn geintereresseerd in een IJslanders en willen hem IJzer en deken loos houden.

Als ik het goes begrijp is het belangerijk om met meer geld rekening te houden dan dat je van te voren hebt ingeschat? Ik ben zelf nog jong (16) en ga een paard samen met mijn moeder kopen. Bijden houden we naast de kosten van het paard (ik betaal gewoon de helft!!) ook nog geld over voor ons zelf, dus als het even tegen zit ben ik uiteraard 100% bereid dat geld ook uit te geven

Ja, je moet met veel meer geld rekening houden dan je hebt ingeschat. En je moet er rekening mee houden dat je ook de dag nadat je het paard hebt aangeschaft nog ruim voldoende op je rekening hebt staan, en niet eerst nog 3 jaar daarvoor hoeft te sparen.
Want als je nieuwe paard de dag na levering koliek krijgt, door een weidemaatje aan gort wordt getrapt of uitbreekt en onder een auto rent krijg je gelijk een gepeperde rekening gepresenteerd.

En gebeurt dit dagelijks? Nee, gelukkig niet. Maar als je denkt dat dit onrealistisch is, ik heb het 2e zelf meegemaakt (paard is nooit weer goed geworden) en kennissen het eerste (paard is op de kliniek ingeslapen).

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:16

Ik red het makkelijk van dat geld hoor.
Een buffertje achter de hand voor eventuele dierenarts kosten is wel fijn.

Wat betreft spullen kan je het natuurlijk zo duur maken als je het zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:18

Marije_1997 schreef:
400 euro per maand red ik het mee. Nu heb ik niet de duurste stalling, maar wel behoorlijke hoefsmid kosten en da kosten afgelopen half jaar. Maar toch is 400 per maand genoeg. Meer dan genoeg.

Dat ligt dus echt aan wat je paard heeft. In de basis zal je het wel redden. Ik was ruim 6000 aan dierenarts kosten kwijt in twee maanden, en de afgelopen maanden tot nu nog steeds ruim €130 per maand éxtra aan ondersteunende supplementen en speciaal voer. Je weet het niet.

Het is belangrijk daar altijd geld voor achter te houden. In ons “ pech “ stalblok met 8 stallen is er 1 geopereerd aan een spijker in zijn been en is hij koliekgevoelig, 1 kreeg peesblessure na peesblessure omdat het telkens niet afdoende geneest, de ander moest een MRI bleek een hele kleine peesblessure te hebben, de ander operatie aan de eierstokken, je weet het niet. Wij hebben gewoon allemaal een kl.te jaar met pech gehad. Maar dan lopen de kosten heel hoog op, zelfs als je stalling “ maar “ €250 is. Die van mij staat dan op ijzers en ik les veel en start weer inmiddels.

Maar ik zou altijd zorgen dat er flink wat geld achter staat voor pech. Dat heb ik dit jaar bevestigd gekregen. Met het maandelijkse bedrag zal je het meeste wel gewoon redden ja.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:23

Ik heb mijn paard nu 6 jaar en ben gemiddeld niet meer dan 200 euro per maand kwijt geweest (exclusief zadels), ook op "pension". Denk dat het een kwestie is van hoe je het regelt en aan dierenartskosten blijft het geluk hebben.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:22

Dit is moeilijk te beantwoorden want het hangt heel erg af van de stalling en bijkomende (dierenarts) kosten, alhoewel die laatste je wel een plafond kan stellen voor jezelf.

Ik zat afgelopen jaren rond de 800 per maand gemiddeld, all in, voor 2 trekpaarden en een pre, wel in eigen beheer (dus wel materiaalkosten bijgerekend).

Gemiddeld kan ik zeggen dat ik rond de 75 euro per paard bijkomende kosten heb (dierenarts, hoefsmid, osteo, tandarts) per maand, bovenop het stalgeld, stalgeld is afhankelijk of je een plaats in eigen beheer hebt of een luxe pensionstal.
En dan lessen etc erbovenop, maar die zijn op zich geen noodzaak.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:27

Ik heb zeker ook al dure maanden gehad die boven de 500 gingen door onverwachtse kosten, maar moet je dan alle onverwachtse kosten incalculeren? Dat heb ik echt nooit gedaan voor ik een paard kocht hoor... Als ik dat gedaan had dan had ik er nooit één gekocht, laat staan een tweede.

Ik denk dat je er vooral nuchter genoeg in moet staan, weten dat paarden veel geld kosten, onverwachtse kosten kunnen opleveren en een gezonde buffer hebben. Hoeveel dat precies is zal je zelf moeten uitmaken.

TS staat er ook niet alleen voor. Ze deelt het paard met haar moeder. Dan zullen ze heus wel rondkomen.

Roos_h

Berichten: 111
Geregistreerd: 01-03-20
Woonplaats: Haarlem

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:03

Ik denk dat je het makkelijk zou moeten redden van dat geld hoor! Ik betaal 300 pm aan stalling en er gaan genoeg maanden voorbij dat het daar ook daadwerkelijk bij blijft. Er zijn een aantal (dure) spullen die je echt nodig gaat hebben, maar als je goed voor die spulletjes zorgt en verder niet veel geld uitgeeft aan 'onnodige' spullen, zou je zo moeten rondkomen. Dan hou je ook nog een prima spaarpotje over voor de onvoorziene kosten :)

Anoniem

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:21

Ik sta redelijk goedkoop (225, incl voer en wormonderzoek/ontworming) en blijf in een normale maand dus prima onder de 300 euro. Als je elke maand 500 euro hebt lijkt me dat dus een mooie marge.

Ik heb wel een flinke spaarpot achter de hand voor noodgevallen. Gelukkig nog nooit nodig gehad maar je weet gewoon dat je een week kliniek niet kan voorspellen en dat het wel flink in de papieren kan lopen.
Als je geen buffer/spaarpot hebt zou ik 500 In de maand dus wel weinig vinden. Zelfs als je daarvan elke maand 200 kan sparen duurt het wel een jaar voor je enig spaarpotje hebt en kan er in dat jaar dus niks misgaan. Dit terwijl je juist in jaar 1 wel tegen dingen aan zal lopen (aanschaf zadel, bijvoorbeeld).

Dus, het ligt er aan. Wat zijn je vaste kosten? Wat is je spaarpotje, en wat is je maandelijkse buffer om je spaarpotje mee te vullen? (Of aan te vullen als je hem gebruikt hebt) Die drie dingen samen moeten kloppen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:29

Roos_h schreef:
Ik denk dat je het makkelijk zou moeten redden van dat geld hoor! Ik betaal 300 pm aan stalling en er gaan genoeg maanden voorbij dat het daar ook daadwerkelijk bij blijft. Er zijn een aantal (dure) spullen die je echt nodig gaat hebben, maar als je goed voor die spulletjes zorgt en verder niet veel geld uitgeeft aan 'onnodige' spullen, zou je zo moeten rondkomen. Dan hou je ook nog een prima spaarpotje over voor de onvoorziene kosten :)

Heb je dan geen les?

Ik heb ( helaas ) geen paard meer, maar had naast de stalling en hoefsmid toch maandelijks zeker 100 euro aan les kosten.

Ik kwam dus zonder dierenartskosten al aan maandelijks 400 euro zonder rare dingen.

_Jerry
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:48

Ik heb destijds gerekend met het stalgeld van de stal waar ik zou gaan staan, de vaste kosten voor les, smid, voer etc. om mee te beginnen. Dat bedrag is een mooie richtlijn. Hou je dan nog wat over per maand dan zit je prima.
En zoals anderen ook al zeggen, zorg ervoor dat je spaarpot niet tot de bodem leeg gaat door de aanschaf zodat je een buffertje blijft houden. Mijn zadel viel bijvoorbeeld wat duurder uit, en ik vond het fijn dat ik die toch kon aanschaffen zonder helemaal tot de bodem te moeten.

Toevoeging: het bedrag wat je noemt, daar moet je een heel eind mee komen.
Laatst bijgewerkt door _Jerry op 05-10-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:50

275 stalling all in zoals ik begrijp?
Hoefsmid, elke 8 weken 35, dus 17,5 per maand (alleen bekappen)
3 keer per jaar mestonderzoek 18,50 = 55,5 /12 afgerond 5 euro per maand (Bij nodige kuur hoger)
1 keer per jaar najaar ontworming 30 /12 = 2,5
1x pj tandarts 100,- = 9 (afgerond)
Enten 50,- / 12 = 5 (afgerond)
1x pj zadelcheck 100 = 9
4 x Les, 25 euro per half uur = 100
Dan kom ik al op 423 euro.

Dan heb je geen deken, geen tuig, geen dekje, ook niet als dat vervangen moet worden.
Geen snoepjes oid.
Geen enkele onvoorziene uitgave. En vast ook nog wel wat vergeten :D