brief van jouw paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vosje18
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-12-14

brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:16

Hoi! Hier spreekt jouw dierbare vriend en ik vraag even je aandacht. Ik wil iets met je delen namelijk, ik voel me ondanks alle goede bedoelingen toch nog wel heel vaak onbegrepen. Meestal uit onwetendheid maar ook vaak uit onwil. Je zou het soms niet zeggen maar ik heb precies dezelfde genen als mijn wilde familieleden, echt waar. Door alles wat jullie mensen met ons paarden van plan zijn, is er veel veranderd in ons uiterlijk en hebben we zeer uiteenlopende karakters. Maar mijn instincten zijn oeroud: als ik schrik, vlucht ik. Als ik vruchtbaar ben, wil ik paren. Ik wil veel lopen, want daar ben ik voor gemaakt. Als ik gras zie, wil ik eten want je weet nooit wanneer de volgende grasspriet zich weer aandient. Zo heb ik er nog meer! Mooi hè? In mijn hart blijf ik altijd een beetje wild!
Maar helaas vind ik mijzelf maar al te vaak opgehokt, 'restrained' en aan alle kanten verbeterd zoals jij als mens dat nodig vindt en dan nog gaat het vooral over jouw eigen comfort. Je bent er als mens enorm goed in geworden dit zo te draaien dat het te verantwoorden blijft voor jezelf. Jammer want ik ben maar al te vaak meer een schoothondje of barbiepop aan het worden in plaats van het stoere zelfstandige paard dat ik eigenlijk ben. Sta je er eigenlijk wel eens echt bij stil hoe dat voor mij als paard nou voelt?

Ik sta vaak 15 tot 20 uur in een hokje van 3 bij 3 duimen te draaien, ik keer me nog maar eens om, hap in een sprietje stro want het hooi is ook allang weer op. Helaas is de drang om steeds kleine beetjes te eten te groot en mijn maag knort zó erg. Daarnaast verveel ik me kapot. 's Nachts slaap ik maar enkele uren achter elkaar, net als overdag trouwens want een echt dag-nachtritme heb ik als paard niet. Maar ja, wat moet ik anders al die lange uren? Doezelen is lekker maar er zijn grenzen.
Mijn buren kan ik helaas niet zien (of wel, maar gezellig neuzen of groomen is er helaas zelden bij) alleen maar horen. Na een lange nacht waar bij ik allang uitgeslapen ben maar nog uren moet wachten tot ik iets te eten krijgt en naar buiten mag, heb ik vaak echt stramme dikke benen. En ja, dan wil ik me nog wel eens verstappen, zeker in mijn enthousiasme om buiten te komen. De buitendeuren zijn vaak dicht en het is benauwd en bedompt, het stof kriebelt in mijn neus, ik moet er van hoesten! Die brokken als ontbijt op een lege maag smaken echt goed maar er gaat niks boven lekker kort gras of een berg vers hooi. Dat vult pas echt!
Heerlijk is het om buiten te zijn, maar velen van ons staan dan ook nog in aparte weitjes terwijl er niks lekkerder is dan een kroelbeurt geven en ontvangen! Daar wordt ik als paard gewoon regelrecht gelukkig van. En dan af en toe een lekker robbertje stoeien, brengt wat leven in de brouwerij. Meestal zijn we echt wel voorzichtig hoor, wij willen ook niet uitglijden maar ja je bent toch paard of je bent het niet! Jij verstuikt toch ook wel eens een enkel? Dan kap je toch ook niet meteen bij je korfbalclubje? En een schrammetje hier of daar...mij best dat je er een zalfje opsmeert maar onthoudt me alsteblieft geen weidegang met mijn maten. Ik ben geen porseleinen beeldje! Maar helaas, ik sta toch echt alleen. Vaak ook nog onder een dikke deken... te zweten welteverstaan, hoewel: het gewóón warm hebben, is eigenlijk ook al teveel! Het liefst rol ik eens lekker door de modder want zelfs met 10 graden onder nul heb ik het echt nog niet koud hoor! Maar dan wel die deken af, dan kan ik mijn temperatuur ten minste zelf regelen! Want ik heb een heel scala aan trucs om op te warmen (of juist af te koelen!) maar dan wel graag onder het genot van een goeie berg hooi, om de kachel van binnen brandende te houden. Ik ben als de Titanic, zolang die kachels in het ruim op hoog staan, stoom ik ook door! Enne... liever geen brok meer, eigenlijk voel ik best wel dat het niet helemaal top is voor mijn darmen en soms val ik er juist door af. Grappig is dat ik dan juist nog meer brok krijg en tja...het vlees is zwak dus weerstaan kan ik het dan echt niet, ik bent per slot van rekening ook maar een paard. Maar diep van binnen weet ik dat het niet goed voor me is...
Tijdens de rit waarin ik lekker hebt gezweet en daarna op adem bent geraakt, wil ik gewoon 'nat' die bak in om eens lekker te rollen. (Er is er geeneen die mijn vacht zo goed kan verzorgen als ikzelf! En dat jij dan weer moet poetsen, daar heb ik geen boodschap aan hoor...) En rollen is VER-RUK-KE-LIJK! Maar ik ben eigenlijk helemaal niet nat hoor! Begraaf je vingers maar eens in mijn dikke wintervacht, op mijn huid ben ik kurkdroog! Want ik heb echt het liefst gewoon mijn eigen vachtje, ook 's winters! Laat maar lekker groeien vanaf de zomer, dat komt wel goed. Die dekens kriebelen en schuren en ze zijn bijna altijd te heet. Want wees eerlijk: jij trekt toch ook iets uit als het 5 of 10 graden warmer is dan gisteren? Maar ik heb meestal nog steeds diezelfde deken als gisteren om. Ik zou het wel uit willen hinniken: ik heb het warm!!! En dan ga ik niezen en hoesten en ik voel me er ook erg suf bij. Met deken voel ik me als een makreel met een snorkel...zo misplaatst.
En als het dan eens goed koud is, kan ik mijn jas niet eens rechtop zetten om de boel met een laagje lucht eens lekker te isoleren. En daar krijg ik het pas echt koud van. En joh, als ik dan eens een potje sta te rillen geef me dan liever een berg hooi extra in plaats van een deken, daar heb ik ècht meer aan. En mijn vacht wordt ook meteen in één klap een stuk dikker dus ik ben goed verzekerd voor de volgende kou.
Heerlijk om dag en nacht met mijn matties buiten te staan, ik voel me ook veiliger als ik van me af kan kijken en in goed gezelschap kan me niks gebeuren, er is altijd wel iemand wakker! Ik ga wel in die schuilstal staan als het echt erg waait en ach in combinatie met regen kan het dan wel eens guur worden. Maar ik sta er nog eerder in als het buiten zo warm is en de zon zo brandt, dan is het erg fijn als we even uit de zon kunnen. Ik heb wel eens een zonnesteek gehad doordat ik niet kon schuilen voor de volle zon...oef wat had ik een hoofdpijn zeg! Ik leek wel dronken. Maar een grote boom zou ook al enorm schelen hoor. En wij paarden komen er echt wel uit hoor onder elkaar, als we voldoende plek hebben in en om de stal, komt dat echt goed. En hé guess what...al dat extra haar mijn lijf zit er niet voor niks, die sokken en die plukken uit mijn oren helpen allemaal mee om me droog en behaaglijk te houden. Beetje respectloos hoor om mijn snorharen zomaar weg te knippen, ik stoot iedere keer mijn neus tegen van alles en nog wat! Dat jij je schaamstreek kaal wil scheren...maar ik ben geen mens hoor, alles heeft een functie aan mijn lijf.
Een beetje modder in de wei is trouwens geen punt zolang ik ergens maar wat droger kan staan, krijg ik echt niet zo snel wat jullie 'mok' noemen. Dat krijg ik eerder in die warme van mest en urine vergeven stallen (voor mij een gevangenis is). Pff...die ammoniakstank vind ik net zo vies als jullie hoor, het prikt aan mijn ogen. En oh ja...dat ik graag 'op stal' ga of lijk te gaan, dat is gewoon zo gekomen doordat ik daar mijn brok en hooi krijg, daarnaast zijn we toch ook echt gewoontedieren: wij hobbelen wel achter jullie aan. Zodra ik alles op heb, doe ik misschien een dutje van een uur of 2 maar daarna sta ik me stierlijk te vervelen. Ik kan geen spannend boek pakken of de tv aanzetten, ik ben volledig van jullie schema afhankelijk en wachten is mijn 'middle name'...
Lief mens, ik wil altijd wel graag met je mee werken, ik doe het graag goed maar soms begrijp ik je nou eenmaal niet meteen, je bent ook echt niet altijd even duidelijk. En je kunt me toch niet kwalijk nemen dat ik wat aan de frisse kant ben na een nacht stalhangen? Die lange benen onder mijn lijf zijn nou eenmaal gemaakt om mee te lopen. En veel ook! Dus doe een beetje rustig met die zweep, die sporen en dat bit, of liever nog gooi ze aan de kant, met een beetje oefening kan dat best! Dan kun je er op rekenen dat ik mijn uiterste best voor je doe.
En als ik eens anders ben dan anders, kijk dan eens eerst naar jezelf want ik reageer alleen maar op jou. Soms is je uitstraling druk en energiek, dan kan ik niet anders dan dat ook zijn. En soms oog je moe en in jezelf gekeerd, verwacht dan geen enthousiasme van mij. Lief mens, ik wil alles voor je doen en kan zo trouw zijn als een hond maar ik ben geen machine die 24 uur per dag klaar staat voor gebruik. Ik vraag om een investering en bij de juiste behandeling, krijg je die dubbel en dwars terug!

Heel veel liefs, jouw paard.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:25

_/-\o_ +:)+
ik ben het er hier helemaal mee eens! Prachtig geschreven en hopelijk een eye-opener voor velen!

Anoniem

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:25

Dit stond op Marktplaats laatst. :j

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:27

Erg mooi geschreven! _/-\o_

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:28

KoudbloedKim schreef:
Dit stond op Marktplaats laatst. :j

Dat weet ik niet. Maar ongeacht wie het geschreven heeft: ik ben het er helemaal mee eens.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:29

KoudbloedKim schreef:
Dit stond op Marktplaats laatst. :j


Stond er ook een bronvermelding bij?

chantalhaf

Berichten: 762
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:31

Super stukje! Mijn pony "leeft' in een kudde van ongeveer 35 paarden, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi ( waar ze zelf stopt met eten als ze genoeg heeft) heb nog nooit zo een gelukkige pony gezien! Zou dit alle paarden gunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:31

Volgens mij had diegene het zelf geschreven, ik zoek het even op.
Edit; Hij bestaat helaas niet meer.

femke27 schreef:
[naam] schreef:
Dit stond op Marktplaats laatst. :j

Dat weet ik niet. Maar ongeacht wie het geschreven heeft: ik ben het er helemaal mee eens.
Klopt hoor, ik ook. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:31

pff iets met alinea's?

dandy123
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:32

Mooi geschreven

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:34

Ik krijg altijd jeuk in m´n liezen* van zulke stukjes. Brrr.

*met dank aan Youp van het Hek.

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:38

helemaal mee eens!

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:41

gelukkig heeft iedereen de macht het geld of de ruimte om zijn of haar paard 24/7 buiten te kwakken.

Mensen die dat hebben dikke vette top maar helaas niet iedereen kan het.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:42

Kuggur schreef:
Ik krijg altijd jeuk in m´n liezen* van zulke stukjes. Brrr.

*met dank aan Youp van het Hek.


:') Inderdaad. Het enige stukje waar ik me in kon vinden was de laatste zin (Ik vraag om een investering en bij de juiste behandeling, krijg je die dubbel en dwars terug!).

Fearlien

Berichten: 1696
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:43

Mooie brief, dit is niet in elk geval zo maar uiteraard goed beschreven.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:52

Ik vind dit soort stukjes altijd zo ontzettend passief agressief.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:54

Erg leuk geschreven! Maar een paard wordt nu wel heel erg zwart/wit beschreven. :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:55

Ook beslist niet mijn ding :n
Net als die zielige puppy-verhalen...

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:55

Ben het er volledig mee eens. Wij hebben het ook niet breed en toch staan mijn paarden 24/7 buiten, met een schuilstal en beschutting van de bomen, niet altijd kurkdroog maar beter dan in een klein stalletje. Altijd voldoende ruwvoer en af en toe eens wat extra vitamientjes erbij om wat te helpen met het ruiven etc. Ik kan eerlijk zeggen dat mijn paardjes weinig te klagen hebben.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:58

'Liever geen brok meer' :') .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:00

Kuggur schreef:
Ik krijg altijd jeuk in m´n liezen* van zulke stukjes. Brrr.

*met dank aan Youp van het Hek.


Mee eens.

Antropomorfisme van de hoogste plank.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:07

Ik hou echt niet van zulke brieven.
Niet elk paard houd van 24/7 buiten.
Zo heb ik er hier ook een staan.
24/7 binnen is ook niets dus heb ik de gulden middenweg.

Maar als ik het zo lees hebben mijn paarden het dan verschrikkelijk.

Oh ja, toen mijn paard met wintervacht vorig jaar verkouden is geworden door toch te nat de wei op te zijn gegaan.
Is hij dit jaar geschoren en heeft een deken op.
Slechte ik.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:11

Dit is wel stereotypering paard.
Er zijn paarden die 24/7 buiten niet fijn vinden, die het wel lekker vinden om 's nachts binnen te staan.

Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken..

De mijne staan 24/7 buiten, met deken, wat ben ik dan :+?

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:12

Ik voel hier weer een wel/niet stal discussie opkomen.

maar om eerlijk te zijn, kan ik niet anders zeggen dat ik het er mee eens ben. En ook vind ik de excuusjes dat sommige mensen niet de luxe hebben om hun paard zoveel mogelijk weidegang te bieden een beetje slap.
Je schaft toch pas een paard aan als je weet dat je het kan bieden wat hij/zij nodig heeft.
Ken genoeg stallen waar paarden veel buiten staan en die zijn zeker niet duurder dan een pensionstal met binnenbak, solarium, stapmolen of weet ik veel wat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:16

Dat moet jij weten wat je er van denkt.
Als ik mijn paard met 24/7 weidegang,onbeperkt hooi zie afvallen en stram worden terwijl hij dat niet heeft met de nacht op stal en overdag weidegang. Lijkt het me toch geen dier vriendelijke optie daar maar geen gehoor aan te geven.

Ess_Ramona schreef:
Dit is wel stereotypering paard.
Er zijn paarden die 24/7 buiten niet fijn vinden, die het wel lekker vinden om 's nachts binnen te staan.

Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken..

De mijne staan 24/7 buiten, met deken, wat ben ik dan :+?