Hoefsmid slaat paard

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Snoppie

Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:06

Hoi bokkers,
Vandaag was mijn hoefsmid langsgekomen en aangezien mijn paard wat moeite heeft met stilstaan raak het geduld op van de hoefsmid. Mijn merrie ging de hoefsmid aan de kant duwen waardoor de die een harde tik aan mijn merrie gaf (dit heeft de hoefsmid een stuk of 10 keer gedaan tijdens het bekappen). Zelf ben ik totaal tegen slaan en vind ik een stemverheffing genoeg. Het zit me daarom ook niet helemaal lekker en ik vroeg me af of dit normaal is?
Mij lijkt het niet want het is mijn paard en hoe haal je het in je hoofd om iemand anders zijn paard te slaan.

Anna79

Re: Hoefsmid slaat paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:10

Ik vind de manier waarop bepalend.
Is de smid zijn geduld kwijt en reageert hij zich af op je paard, vind ik dat heel kwalijk.
Is je paard echt dwars, dan is een corrigerende tik soms nodig, maar dat is wat anders dan een paard afrossen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:10

Wat vervelend dat dit gebeurd is. Heb je dit ook met de hoefsmid besproken dat jij dit absoluut niet wilt? Staat je paard ook op een veilige plek voor zowel de hoefsmid als het paard? Dat, zodra het paard zijn evenwicht verliest, jouw hoefsmid genoeg ruimte heeft om in veiligheid te komen?
Ik zou je hoefsmid er gewoon op aanspreken. Doet hij het de volgende keer weer? Dan moet je opzoek naar een andere hoefsmid.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:11

Wat is een harde tik?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:12

Jouw paard, jouw regels. Maar als een paard een mens omver probeert te duwen is er in de opvoeding iets mis gegaan imo. Dus ik snap de hoefsmid wel.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:14

Het lijkt me niet dat je hoefsmid zich aan de kant hoeft te laten duwen door jouw paard.
Van achter het scherm is het niet te beoordelen of dit normaal is of niet. Maar een keer een corrigerende tik of duw lijkt me wel op de plaats als je paard je hoefsmid aan de kant duwt. Want dat is niet normaal. Moet hij zich ook maar laten trappen of bijten dan?

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:15

Tja... of het nou nodig was om het 10x te doen... maar moet eerlijk zeggen dat als mijn paard mij omver of opzij duwt, hij ook een duw of tik kan verwachten. Niet op het hoofd, maar ik zou toch echt wel een flinke tik op de schouders ofzo durven geven. Het laatste wat ik wil is omver gelopen worden door 500 kilo. Dus ik snap je smid ergens wel. Gaat om een stukje veiligheid.

Vraag is eerder: waarom staat ze niet stil? Heeft ze sowieso moeite met stil staan? Brengt de smid spanning over? Heeft ze slechte ervaringen met de smid? Ik zou daar een oplossing voor zoeken en niet naar de hoefsmid wijzen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:23

Als jij zorgt dat het paard netjes kan stilstaan (imo valt dat onder de basisopvoeding) hoeft de Smid niet te corrigeren.
Bij mij was het altijd dat als de Smid bezig was was die de baas, ik bemoei me daar niet mee.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:23

"Smidje pesten"noemde men dat vroeger ook wel, lekker leunen op smid die je been vast heeft ipv dat gewicht netjes over de andere 3 benen te verdelen. Toen was het vermoeidheid, nu is het meestal een opvoedingsprobleem (dus fout eigenaar). Rotgewoonte en gevaarlijk ook nog.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:25

Mk1978 schreef:
Tja... of het nou nodig was om het 10x te doen... maar moet eerlijk zeggen dat als mijn paard mij omver of opzij duwt, hij ook een duw of tik kan verwachten. Niet op het hoofd, maar ik zou toch echt wel een flinke tik op de schouders ofzo durven geven. Het laatste wat ik wil is omver gelopen worden door 500 kilo. Dus ik snap je smid ergens wel. Gaat om een stukje veiligheid.

Vraag is eerder: waarom staat ze niet stil? Heeft ze sowieso moeite met stil staan? Brengt de smid spanning over? Heeft ze slechte ervaringen met de smid? Ik zou daar een oplossing voor zoeken en niet naar de hoefsmid wijzen

Ze heeft slechte ervaringen met de hoefsmid en is over het algemeen heel gevoelig, vertrouwt eigenlijk alleen mij en wij hebben daardoor dus ook een wederzijds respect voor elkaar.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:29

tamary schreef:
"Smidje pesten"noemde men dat vroeger ook wel, lekker leunen op smid die je been vast heeft ipv dat gewicht netjes over de andere 3 benen te verdelen. Toen was het vermoeidheid, nu is het meestal een opvoedingsprobleem (dus fout eigenaar). Rotgewoonte en gevaarlijk ook nog.

Bij mij doet ze dit nooit, andere ook niet zolang ik er bij ben of iemand die ze al vaker heeft gezien.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:31

Misschien is het daarom ook handig om je paard met andere mensen te laten wennen die haar benen omhoog houden. Zelf ook iedere dag met de benen bezig zodat je paard gewend raakt dat er ook andere mensen haar benen aanraken. En zorgen dat je er voortaan zelf bij bent als de hoefsmid er is.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:31

Polly schreef:
Als jij zorgt dat het paard netjes kan stilstaan (imo valt dat onder de basisopvoeding) hoeft de Smid niet te corrigeren.
Bij mij was het altijd dat als de Smid bezig was was die de baas, ik bemoei me daar niet mee.

Ze staat voorderest bij mij gewoon stil tijdens (wat soms urenlang is) poetsen is. Ja dat is ook wel zo dat je de smid zijn ding moet laten doen maar mijn merrie is al zo gevoelig en angstig voor slaan.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:32

Rotgewoonte, fout eigenaar... ik vind het allemaal nogal aanvallend. Natuurlijk moet dat paard gewoon stil staan en staat de veiligheid voorop. Maar ik heb ook een paard gehad wat heel zenuwachtig werd van de ene smid, maar bij een andere smid helemaal niet vervelend bleek te zijn en als een engeltje z’n pedicure stond af te wachten.

Ben je er altijd bij als ze bekapt wordt? Dat kan haar misschien wat meer rust geven. In het uiterste geval kan je eens een andere smid proberen, eentje die wat rustiger is.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:33

Dovahkiin schreef:
Jouw paard, jouw regels. Maar als een paard een mens omver probeert te duwen is er in de opvoeding iets mis gegaan imo. Dus ik snap de hoefsmid wel.

Niet zomaar een mens, de hoefsmid en voorderest doet ze dit bij niemand.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:36

Anna79 schreef:
Ik vind de manier waarop bepalend.
Is de smid zijn geduld kwijt en reageert hij zich af op je paard, vind ik dat heel kwalijk.
Is je paard echt dwars, dan is een corrigerende tik soms nodig, maar dat is wat anders dan een paard afrossen.

Ja het was voor mijn gevoel een kwestie van geduld, mijn merrie trok eerst haar been een paar keer terug namelijk (bij de achterhoeven) en vanaf dat moment werd de hoefsmid wat hardhandiger. Waarop mijn merrie juist alleen maar meer averechts gaat werken en toen kwam het slaan verhaal.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:36

Maar als je paard dit dus alleen bij de hoefsmid doet, is het dan niet een goed idee om het een keer bij een andere hoefsmid te proberen? Mijn paard vond mannen eng. Toen ik haar een keer door een vrouwelijke hoefsmid heb laten bekappen was ze een stuk minder gespannen.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:43

Mk1978 schreef:
Rotgewoonte, fout eigenaar... ik vind het allemaal nogal aanvallend. Natuurlijk moet dat paard gewoon stil staan en staat de veiligheid voorop. Maar ik heb ook een paard gehad wat heel zenuwachtig werd van de ene smid, maar bij een andere smid helemaal niet vervelend bleek te zijn en als een engeltje z’n pedicure stond af te wachten.

Ben je er altijd bij als ze bekapt wordt? Dat kan haar misschien wat meer rust geven. In het uiterste geval kan je eens een andere smid proberen, eentje die wat rustiger is.

Veel zeggen fout eigenaar en dat snap ik allemaal wel maar hoe kan ik dat dan oplossen. Andere hoefsmid al geprobeerd (vrouw of man maakt niet uit).
Ze reageert gewoon zo heftig op een tik en verliest dan al het respect voor je, ik vermoed een verleden hierin maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. En ik ben een voorstander van dat een paard ook nee mag zeggen, dit wil ik dan ook niet afleren.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 00:44

Maureen95 schreef:
Maar als je paard dit dus alleen bij de hoefsmid doet, is het dan niet een goed idee om het een keer bij een andere hoefsmid te proberen? Mijn paard vond mannen eng. Toen ik haar een keer door een vrouwelijke hoefsmid heb laten bekappen was ze een stuk minder gespannen.

Al gedaan helaas, had gehoopt dat dit een oplossing kon zijn maar helaas.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:54

Moeilijk inschatten omdat ik er niet bij ben geweest.
Ik kan mij voorstellen dat een smid weleens corrigeert, om het veilig voor zichzelf te houden. Gingen de bekappingen in het verleden wel goed? Dan kan je altijd nog eens met hem in gesprek om te kijken of er dingen zijn die jullie voortaan anders aan kunnen pakken. Bijv een plek opzoeken waar je paard rustiger staat. Als je gevoel echt niet goed is bij deze smid dan kan je natuurlijk altijd overstappen hè.

Ik ben het ermee eens als mensen zeggen dat een paard stil hoort te staan voor de hoefsmid. Want het werk is al zwaar genoeg! Maar ik heb wel ingezien het afgelopen jaar, dat niet stilstaan niet altijd hoeft te betekenen dat je paard een onopgevoede klier is.

Ik heb een hele onzekere merrie, die soms uit paniek gaat draaien. Haar dan een tik geven vergroot de stress alleen maar. En dat maakt het bekappen er niet makkelijker op. Paard was er echt wel opuit om haar best te doen, maar paniek nam gewoon afentoe de overhand.

Tegenwoordig staat ze netjes stil. Maar dat is alleen maar gelukt omdat wij een hele geduldige hoefsmid hebben!!! Ben ik hem ook dankbaar voor. Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd fijn werken voor hem is geweest. Maar door de rust te bewaren was zei uiteindelijk prima bekapbaar. En natuurlijk ben ik ook zelf veel met haar aan de slag geweest.

Ik geloof ook dat er echt wel paarden zijn die flink klieren. Mijn andere merrie heeft gelukkig nooit problemen gehad. Tilde de hoeven al ongeveer op als ze de smid aan zag komen rijden. En mijn jonge paard kan ik nu gelukkig ook aan het rijtje brave paarden toevoegen. Maar wel omdat onze hoefsmid dus geen tik gaf..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:58

Oh lees nu dat je al verschillende hoefsmeden hebt gehad. Sorry!! Ik denk dat jouw berichten kwamen toen ik mijn antwoord typte.

Helpt het niet om je paard maar gedeeltelijk te laten bekappen?
Weet dat een kennis van me gewoon stopte als ze merkte dat de paniek toenam bij haar paard.
Dan waren bijv alleen de voorhoeven gedaan.
En kwamen de Achterhoeven de volgende keer wel.
En natuurlijk een hele geduldige hoefsmid.
Plus ondertussen blijven oefenen.

Of even uit de situatie halen? Hoef bekappen. Als de stress toeneemt even een pauze. En dan pas verder.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 01:01

XxLMMxX schreef:
Moeilijk inschatten omdat ik er niet bij ben geweest.
Ik kan mij voorstellen dat een smid weleens corrigeert, om het veilig voor zichzelf te houden. Gingen de bekappingen in het verleden wel goed? Dan kan je altijd nog eens met hem in gesprek om te kijken of er dingen zijn die jullie voortaan anders aan kunnen pakken. Bijv een plek opzoeken waar je paard rustiger staat. Als je gevoel echt niet goed is bij deze smid dan kan je natuurlijk altijd overstappen hè.

Ik ben het ermee eens als mensen zeggen dat een paard stil hoort te staan voor de hoefsmid. Want het werk is al zwaar genoeg! Maar ik heb wel ingezien het afgelopen jaar, dat niet stilstaan niet altijd hoeft te betekenen dat je paard een onopgevoede klier is.

Ik heb een hele onzekere merrie, die soms uit paniek gaat draaien. Haar dan een tik geven vergroot de stress alleen maar. En dat maakt het bekappen er niet makkelijker op. Paard was er echt wel opuit om haar best te doen, maar paniek nam gewoon afentoe de overhand.

Tegenwoordig staat ze netjes stil. Maar dat is alleen maar gelukt omdat wij een hele geduldige hoefsmid hebben!!! Ben ik hem ook dankbaar voor. Ik kan mij voorstellen dat het niet altijd fijn werken voor hem is geweest. Maar door de rust te bewaren was zei uiteindelijk prima bekapbaar. En natuurlijk ben ik ook zelf veel met haar aan de slag geweest.

Ik geloof ook dat er echt wel paarden zijn die flink klieren. Mijn andere merrie heeft gelukkig nooit problemen gehad. Tilde de hoeven al ongeveer op als ze de smid aan zag komen rijden. En mijn jonge paard kan ik nu gelukkig ook aan het rijtje brave paarden toevoegen. Maar wel omdat onze hoefsmid dus geen tik gaf..

Hetzelfde geld voor mijn merrie, ze doet haar best en probeert te ontspannen maar het lukt gewoon niet en dan trekt ze haar hoef dus weer weg en geeft de hoefsmid weer een tik.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:35

Als het vanuit spanning komt zou ik gewoon zorgen dat terwijl hij bezig is, jij haar helpt om te ontspannen. Blijf bij haar hoofd staan, desnoods met een emmer eten voor afleiding. Of vaak helpt een emmer Horselyx ook enorm goed. Na een paar keer een goede ervaring zal ze al een stuk makkelijker worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:36

Dat is moeilijk om zo iets van te zeggen. In 9 vd 10 gevallen zijn de paarden gewoon niet goed opgevoed en is het terecht dat de hoefsmid het paard hierin corrigeert. Anders wordt het nog gevaarlijk ook.
In een zeldzaam geval (waarvan eigenlijk iedereen vindt dat zijn paard dit is) is het een gevoelig onzeker dier en dan is geduld belangrijk en het opbouwen van vertrouwen.
Meestal zijn hoefsmeden ervaren en kunnen ze zelf die inschatting ook goed maken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 07:50

Er zitten anders toch veel botte horken tussen.
Rustige, geduldige smeden zijn toch best lastig te vinden.
Ik ben het uiteraard met je eens dat je paard goed stil moet kunnen staan. Daar moet je veel tijd en energie in stoppen en desnoods hulp van een trainer vragen.
Agressie lost eigenlijk nooit iets op en is vaak een noodgreep.

Ts, je zegt dat je uren kunt poetsen en dat ze dan stilstaat. Dat is iets anders dan langere tijd je voet geven. Dus je zult daar echt specifiek op moeten oefenen.
En roep anders eens de hulp van een gedragstrainer in die je hiermee kan helpen. Toch wel erg belangrijk dat dit verholpen wordt.

Ik zou van deze smid afscheid nemen.

Suzanne F. schreef:
Dat is moeilijk om zo iets van te zeggen. In 9 vd 10 gevallen zijn de paarden gewoon niet goed opgevoed en is het terecht dat de hoefsmid het paard hierin corrigeert. Anders wordt het nog gevaarlijk ook.
In een zeldzaam geval (waarvan eigenlijk iedereen vindt dat zijn paard dit is) is het een gevoelig onzeker dier en dan is geduld belangrijk en het opbouwen van vertrouwen.
Meestal zijn hoefsmeden ervaren en kunnen ze zelf die inschatting ook goed maken.