[VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LienC

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-01-11

[VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 22:20

Beginnen bij het begin; veulenfoto <3

Afbeelding

Na een aantal jaren lijkt het mij toch wel heel leuk om een volgtopic te maken over Wilano zijn vorderingen. Daarnaast ook als motivatie *\o/*

Even voorstellen:
Naam: Wilano IV
Geboortedatum: 06-05-2011
Ras: Welsh
Vader: Woldhoeve's Bart
Vader moeders kant: Everglade
Ruiters: mijn zusje en ik

Via Marktplaats(?) kwam ik op een berichtje waarin iemand een verzorgster zocht voor haar pony. Volgens mij was dit de foto;
Afbeelding

Dus ik was verkocht. Hij was toen 4 jaar en had eigenlijk nog niets gezien.
Ergens moet ik nog een documentje hebben waar we toen mee bezig zijn geweest, maar het kwam echt neer op de basis. Voetjes tillen, netjes stilstaan, ook los blijven staan, 'hooo' en 'stap' aan de hand en dat soort dingen.

In juni 2016 is hij zadelmak gemaakt, waar ik nog steeds blij mee ben. Heerlijk als de basis gewoon goed is. Helaas (of gelukkig voor mij) had de eigenaresse weinig tijd voor hem en heb ik hem van haar gekocht <3

Blij in de wei:
Afbeelding

In november 2016 is hij verhuisd naar een plekje dichterbij mij. Een vriendin stond daar ook op stal, dus dat was ook direct een stuk gezelliger. En haar pony is nu al een paar jaar zijn beste vriend.

Eerste buitenrit in 2017 (en überhaupt ooit):
Afbeelding

Was het leven echt ontzettend zwaar en ging hij met een kort kapsel door het leven:
Afbeelding

En moest je leren dat wassen echt wel kan zonder op en neer te springen of te blijven lopen:
Afbeelding

Halverwege 2017 moest hij ook nog eens hard aan het werk (grapje, ik denk dat hij nog nooit echt hard heeft gewerkt):
Afbeelding

En maakte hij zijn eerste sprongetjes (met mijn zusje):
Afbeelding

En kreeg hij een mensenbroertje, die hij al eerder zag dan een deel van de familie, want ik kon natuurlijk niet zo lang weg blijven (lees; 6 hele dagen)
Afbeelding

Een baby is natuurlijk hartstikke leuk, maar helaas vond ik het wel spannend om weer te gaan rijden. Met een beetje hulp is dat toch weer goedgekomen! Daarnaast zijn we nog een keer verhuisd en daar staan we nog steeds met veel plezier.

2018 stond in het teken van de basis en de eerste onderlinge wedstrijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de onderlinge wedstrijd besloten we het dat het echt tijd werd om de trailer te oefenen, wat inmiddels best goed gaat. Alleen lukt nog niet, maar met z'n tweeën loopt hij de trailer op. Nu moet ik zeggen dat we, gok ik, zo'n tien keer hebben geoefend door de jaren heen dus dat is ook wel weinig :')

Al met al heeft hij een heleboel geleerd! Het was wel een dramaqueen.. Maar nu; hoefjes optillen, braaf bij de hoefsmid, zonder verdoving naar de tandarts, de trailer op, wassen, derde oor knippen etc. Alles kan, soms wel met een beetje geduld.
En natuurlijk een fijne basis. Daarnaast vind ik het super leuk dat je echt iedereen erop kan zetten. Hij wordt zo voorzichtig als er iemand op zit als diegene nog nooit heeft gereden. Heel voorzichtig gaan lopen, snel terug in tempo :') <3

Nu klinkt het allemaal heel positief, wat natuurlijk niet altijd zo is. Het is een echt spiegeltje, dus als ik spanning heb, krijgt hij het ook. Dat is nogal lastig. Eerder vloeide spanning ook pas na een poosje weer af, gelukkig is dat nu niet meer zo. Hij wil buiten nog wel eens opzij springen, maar daarna is het ook gewoon weer goed en kunnen we verder. De andere kant; hoe fanatieker ik word, hoe fanatieker hij ook wordt. Het is een pony die altijd wel wil werken.

2019 volgt later! :D
Een jaar vol zadel problemen, zijn B-debuut tussen de zadelmakers door maar ook een hoop leuke, nieuwe dingen.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:23

Leuk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Marrjjollein

Berichten: 1682
Geregistreerd: 16-10-06

Re: [VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 00:57

Knappe pony <3 Leuk om zijn vorderingen bij te gaan houden samen!

“All it takes is faith and trust.”

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 02:43

Hee..volgens mij herken ik de omgeving....sta jij in Glimmen??
Leuk diertje heb je zeg..knappert hoor

LienC

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-01-11

Re: [VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-19 08:40

Ja, hij heeft een jaar in Glimmen gestaan. Nu nog steeds in de omgeving :)

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Re: [VOLG] Van babypony naar 'nog onbekend'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:00

LienC..leuk..ik herkende het..woon zelf ook in Glimmen

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:28

Knappe Wi <3

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

LienC

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-20 18:47

Zo, aangezien ik nu zoveel tijd over heb maar eens een update over 2019 en 2020..


Zadeldrama
2019 was vooral heel veel gedoe. In maart is zijn zadel (voor het gemak zadel 2019-1) opnieuw opgevuld, maar het bleef twijfelachtig.
Een paar maanden later een andere zadelmaker erbij gehad, wat bleek? Zadel was heel erg scheef. Logisch dat hij dus aldoor vast zat (en dus steeds een osteopaat erbij) en dat hij aanspringen op links lastig vond.
Dus een nieuw zadel (zadel 2019-2)gekocht, maar dat zadel bleef maar schuiven, zowel opzij als naar voren en achteren.
In september kwam de zadelmaker weer om het aan te passen. Ik was natuurlijk heel blij, zadel leek een stuk beter te liggen, dus de volgende dag gelijk opgestapt.
Dat heb ik geweten.. Mijn best wel rustige en lieve pony was een rodeo pony geworden. Toen ik opstapte zei ik nog tegen een stalgenootje 'zo, hij heeft wel peper in zijn kont vandaag'. Ik had deze zin uitgesproken en toen begon de rodeo. Achteraf ook niet goed opgelet, hij is gevoelig maar blijft altijd staan bij het opstappen etc. Deze keer wou hij niet stilstaan bij het opzadelen en opstappen.
Anyway, mijn eerste gedachte: dit zadel is niet goed (aangepast). Uiteindelijk het zadel later terugnemen. Maar nu zaten we zonder zadel. -O-
Via via bij iemand ander terecht gekomen, die het misschien wel net zo spannend vond als ik.. Na zoveel gedoe had ik geen vertrouwen meer en de huidige zadelmaakster had natuurlijk het één en ander gehoord. Maaaaar: gepast, heel goed naar pony gekeken (zijn reactie met opzadelen/opstappen) en we hadden een passend zadel (zadel 2019-3)! Pony liep direct veel fijner. Voor de zekerheid na een paar weken de osteopaat gebeld zodat hij alles van zadel 2019-2 kwijt kon. Wat bleek? Met zadel 2019-3 had meneer opeens geen problemen meer bij het SI gedeelte, zat nergens vast. Eerder was het kijken waar te beginnen (zo sneu achteraf) en nu was het de vraag wat überhaupt nodig was.
De zadelcheck na drie maanden was super positief, zadelmaakster zag ook dat hij veel meer is gaan dragen, fijn loopt, lekker los is en de osteopaat is van één keer per 3 maanden weer netjes naar 1x per jaar.

Conclusie: een hoop frustratie, maar nu eindelijk een fijn zadel waar we allemaal heel blij mee zijn! *\o/*


Activiteiten
Tussen al het zadeldrama zijn er ook een hoop leuke dingen gebeurd.
Mijn zusje had halverwege 2019 haar debuut in de B! Tijdens zijn allereerste officiele wedstrijd drie winstpunten! *\o/*
Afbeelding

Ik zou daarna zelf ook twee wedstrijden gaan rijden, maar de eerste was afgelast vanwege de hitte en de tweede vanwege de kampioenschappen. Daarna zijn we nog een keer op wedstrijd geweest, waar we aankwamen en het bleek dat alles vanaf onze klasse afgelast was vanwege storm. Uiteindelijk nog wel debuut gemaakt in september, maar dat was niet zo fantastisch. Witte hekjes zijn buiten prima, maar binnen behoorlijk eng :Y) Staat dus op het lijstje om te oefenen..

Verder zijn auto's echt heel leuk als ze in de wei staan:
Afbeelding

En omdat ik zwanger ben (ook al tijdens de rodeo, dat was iets minder fijn, gelukkig is alles goed gegaan) hebben we dubbele longe les gehad, wat we nu regelmatig doen. Het was in eerste instantie om hem aan het werk te houden tijdens het zadeldrama, maar we merken dat hij het hier echt heel goed op doet en het ook nog eens leuk vindt. Foto's maken is alleen wat lastig :o *\o/*
Afbeelding



En nu 2020 *\o/*

De dubbele longe gaat steeds beter. Zijn galop is sterker geworden en hij had eerder de neiging om net achter de loodlijn te blijven, maar dit wordt steeds constanter.
Afbeelding

Altijd blij!
Afbeelding

Verder is mijn zusje nog wel fanatiek aan het rijden terwijl ik met een dikke buik toekijk.
Afbeelding
Afbeelding

En heeft Wilano halverwege maart zijn eerste clinic gehad! Ontzettend leuk om te zien. Verbeterpunten waren voornamelijk strenger zijn. Degene die de clinic gaf zei: "Het is een slimme pony, wat heel handig kan zijn, maar waar hij geen misbruik van mag maken". En daar had hij een goed punt.. Soms zijn we beiden wel 'te' makkelijk, terwijl hij meer/beter kan maar het wel prima vindt ;)
Afbeelding
Afbeelding

En nu: Corona. We hebben even geen bak tot onze beschikking. Longeren gaat nog in paddock, eventueel rijden ook wel. Verder hoop ik dat ik binnenkort weer kan rijden (ik hoop over een week of zes), want het is heel leuk om mijn zusje te zien rijden maar stiekem wil ik dan zelf ook. Helemaal na het zadeldrama, lijkt me heerlijk om weer te rijden.

Ondertussen geniet Wilano lekker in de wei. Nog even en ze gaan weer dag en nacht naar buiten, wat hij het fijnst vindt.
Afbeelding

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 48 bezoekers