Rodeo.. Zo ZIELIG!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:35

Heel veel Bronco's die voor het bokwerk worden gebruikt, worden nergens anders voor gebruikt dan die 8 seconden die ze een ruiter op hun rug moeten verdragen, en komen de rest van de tijd lekker op het land te staan. Hoe beter de Bronco bokt, hoe beroemder hij wordt.

Inderdaad de echte goede bokkers houden ze langer en worden over het algemeen redelijk goed verzorgt(ligt eraan welke staat,waar ik geweest ben staan ze in paddocks en niet op het land,er is namelijk bijna geen gras te vinden)
maar wat denk je wat er met de gewone bucking-horses gebeurd?
Dit zijn slachtpaarden,onhandelbaar(door 1 of ander gebrek of lichamelijke klacht) of soms zelfs licht kreupel die nog even gebruikt worden voor een rodeo en daarna afgevoerd worden naar het slachthuis.
Als ze geluk hebben en goed weerstand bieden en de ruiter er dus snel af krijgen dan kan iemand het dier kopen en zal het vaker ingezet worden voor de rodeos.
De cowboys die ik heb meegemaakt waren niet echt slecht voor hun paarden,echter houden ze geen kostgangers.
Op grote evenementen zal je de beste van de beste zien en deze dieren worden goed behandeld,echter heb je vele,vele kleine rodeos en daar gaat het vaak toch wel heel anders er aan toe als wat de meeste hier denken!
Idem voor de stieren en dergelijke maar eigenlijk telt dit bij alle soorten van gebruik van paarden vind ik,al is het op andere manieren.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:15

Sonja schreef:
Ik denk dat een rodeopaard een luizenleventje heeft, en dat 'ie niet graag zou willen ruilen met een willekeurig manegepaard.

helemaal ermee eens zo'n rit duurt maar acht seconden en klaar is het paard weer! en ze worden heel goed verzorgd. dus maak je daar maar niet druk om hoor!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:33

sflj schreef:
En voor wiens plezier rij jij op je paard? Knipoog

Bovendien is, volgens mij, die achtersingel aan het zadel tijdens de rodeo alleen maar bedoelt om het zadel op zijn plaats te houden! En merrie's? Die bokken op zo'n rodeo net zo hard hoor! Waar zou die singel dan om moeten zitten?


nee oke..
daar heb je wel gelijk in..
maar ik vind dat er wel een groot verschil zit..tussen gewoon paardrijden of dit..
want ik denk dat iedereen wel weet dat paarden dit NIET leuk vinden neem ik aan...
en dat weten die mensen die er aan mee doen vast ook!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 15:13

cassidy slaat de spijker weer exact op zijn kop... amen.. ik kan er niet meer mee eens zijn

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:07

niet voor het 1 of ander maar als je een paard gaat beleren gaat het toch ook bokken en stijgeren duh
en oke er gebeuren wel eens dingen die niet leuk zijn
maar goed hoevaak gebeurt het dat er een paard bij het buiten rijden
in een gat trapt of dat een paard zich pijn doet of verwond tijdens het rijden of mennen
dit hoor nou eenmaal bij de amerikanen dit doen ze al zooooooooo
veeeeeeeeeeel jaren ook toen jullie nog niet waren geboren
maar goed je moet er van houden wil je erna kijken
en het is heus niet dat als wij het zielig vinden dat het dan ophoud hoor
weet je wat zielig is een paard dat verwaarloost is dat is zielig
en een paard dat mishandelt is dat is zielig
maar goed rodeo paarden doen dit niet dag in dag uit hoor
en ook niet 3 uur op 1 dag
en verder wat is een paard gewent als je kijkt naar manege paarden
die steets in de mond worden getrokken en schoppen krijgen van kinderen en slagen met de zweep dat is dan wel normaal ?
maar goed dat is dan niet zielig toch ?
en dan over dat het zielig is dat die paarden met dat ding om hun
lies heen moeten lopen en dan bokken
nou is een tieleman niet zielig dan ?
en een singel ook niet dan ?
wat denk je van een bit ha nou ik moet er niet aan denken
om een bit in de mond te nemen en dat er dan iemand aan gaat
trekken hoor

maar goed ieder zijn mening
ik vind het dus niet zielig

groet jaimy

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:04

ik vind het ook niet zielig hoor.
De irritatie komt er doordat er een schapenwollenvachtje aan de singel hangt en die kriebelt gewoon. Het paard wil er zo snel mogelijk vanaf en daarom bokt het.
Wanneer de ruiter eraf ligt probeert men ook zo snel mogelijk de singel los te maken zodat het paard rustig is.
Er zijn veel meer dingen die zielig zijn hoor dan rodeo

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:59

ik heb er een paar weken geleden nog iets over op tv gezien..
en dat ging over van die paarden die er speciaal voor beleerd werden..
was er een paard niet goed genoeg?
dan ging hij naar de slacht..
voor dat ze moeten beginnen worden ze geslagen met zwepen om ze wild te maken..dat werd laten zien bij een paard die te rustig was....
dus mijn mening is gewoon dat ik het zielig vind...
kan er ook niks aan doen..
maar ben er echt gewoon tegen!!

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 00:35

Je kunt pas zeggen dat iets echt zielig is als je je zelf er goed in verdiept hebt. Ik heb me in deze sport verdiept en het is echt niet zielig, de ranchers bij wie ik geweest ben in Montana fokken bucking-horses en die paarden zijn alles voor hen, zien er prima uit, hebben een geweldig leven dus niet zeuren hier als je niet weet waar je over praat.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:08

BillyJean schreef:
Je kunt pas zeggen dat iets echt zielig is als je je zelf er goed in verdiept hebt. Ik heb me in deze sport verdiept en het is echt niet zielig, de ranchers bij wie ik geweest ben in Montana fokken bucking-horses en die paarden zijn alles voor hen, zien er prima uit, hebben een geweldig leven dus niet zeuren hier als je niet weet waar je over praat.



Wat een onzin zeg, ik zie wat ik zie en dat zijn paarden die voor de fun getreiterd en zwaar geirriteerd (dat vind ik nog zachtjes uitgedrukt) worden, ik vind het misbruik maken van de goedwil van een paard.

Al hebben die paarden buiten dat hele rodeo gebeuren om een goed leven maakt het voor mij nog niet goed, ik vind het een manier van paarden "rijden"die niet zou mogen, (je kunt je dan ook afvragen hoe sommige dress/spring. paarden gereden worden, daar zou wat mij betreft ook meer controle op moge worden gehouden)

Al staan die paarden in stallen met gouden wandjes en krijgen ze topvoer dat maakt niks uit, dat deze paarden goed verzorgt worden wil ik best geloven het is voor velen hun brood dan moet je product er goed uitzien.

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:13

Sorry hoor!!! Bloos
ik vind je reactie een beetje bot overkomen....
als ik dat nu zielig vind..? dan is dat toch mijn mening... Verward
dat jij heb gezien dat het daar goed was..
wil toch niet zeggen dat het overal goed is?
ik heb op tv gezien hoe er een paard afgeranseld werd..omdat het te rustig was bij de start...
en JA..ik vind dat zielig... Blauw oog
ik blijf bij mijn mening..ik vind het gewoon heel erg zielig!!

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 19:57

Ga eens bij een professionele springruiter bij de training kijken, daar rijzen mij de haren ter berge!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:29

tja..is mijn mening he...
bedoelde er niks mee ofzo hoor..!!
kijk..dat jij het niet zielig vind..dat is dan jou mening...
maar mijn mening is gewoon dat ik het zielig vind..
ik vind het misbruik maken van paardjes..
daar blijf ik gewoon bij...

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:05

Ik ben ook in Texas bij verschillende rodeo's geweest en soms zie je echt vreselijke dingen ............ Bij een paard bond men een riem om zijn ballen, de "ruiter" had mega-grote sporen met vreselijk scherpe sterwielen om zijn laarzen en die trapte hij dus gewoon haaks in dat paard. En niet één keer ! Echt blijven trappen, tot bloeden aan toe ! Dus paardvriendelijk ? Niet echt.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:47

Ik vind dat ze het moeten verbieden,ik heb wel eens gezien dat een stier zijn voorpoot brak op 2 plaatsen,en die moest in de ring wachten tot het "spektakel" afgelopen was tot hij eindelijk uit zijn lijden verlost werd,nou sorry hoor ik vind dit behoorlijk zielig Boos!

En dan die kalfjes waar bijna de kop vanaf word gerukt als ze die lasso om zijn nek werpen,word dan met een smak op de grond gegooit om vervolgens zo snel mogelijk aan de poten vastgebonden te worden.
Zijn die daar dan ook soms voor gefokt?
Hebben die het ook zeker goed?

Ik vind dat alle voorstanders van rodeo's niet van dieren houden


Dan zie ik toch liever een paard wat 1 uur per dag met zijn kop in de krul moet lopen,want daar doen we toch allemaal hier aan,of niet? Schijnheilig

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:56

daar heb je helemaal gelijk in..!!
ik vind ook echt dat het verboden moet worden....
ik kan me hier echt boos om maken hoe ze met die dieren omgaan..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:41

Viking schreef:
Ik vind dat ze het moeten verbieden,ik heb wel eens gezien dat een stier zijn voorpoot brak op 2 plaatsen,en die moest in de ring wachten tot het "spektakel" afgelopen was tot hij eindelijk uit zijn lijden verlost werd,nou sorry hoor ik vind dit behoorlijk zielig Boos!

En dan die kalfjes waar bijna de kop vanaf word gerukt als ze die lasso om zijn nek werpen,word dan met een smak op de grond gegooit om vervolgens zo snel mogelijk aan de poten vastgebonden te worden.
Zijn die daar dan ook soms voor gefokt?
Hebben die het ook zeker goed?

Ik vind dat alle voorstanders van rodeo's niet van dieren houden
Dan zie ik toch liever een paard wat 1 uur per dag met zijn kop in de krul moet lopen,want daar doen we toch allemaal hier aan,of niet? Schijnheilig


Wat een ongelooflijk kortzichtige en domme reactie... slaat werkelijk als een tang op een varken. De rodeos die ik hebben gezien schetsen gelukkig een heel ander beeld dan jij hier doet... ik vraag me dan ook af waar jij welke rodeos bij hebt gewoond. Bij de rodeos die ik hebben gezien kan ik er iig mijn handen voor in het vuur steken dat de dieren met heel veel respect en heel wat beter behandeld werden (en worden) dan op de doorsnee manege in Nederland. Ik heb wel eens een paard gezien dat op de wei haar knie brak en zij moest ook in de wei wachten tot er een da kon komen... is de wei dan ook behoorlijk zielig?

*Edit* ik vraag me trouwens sowieso af hoeveel van de mensen die zo fel tegen rodeos zijn wel eens een rodeo bij gewoond hebben.

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:53

ik heb het nu ook niet over ALLE rodeo's he!!
ik heb het over die ik op t.v had gezien..
en ik vond het echt gruwelijk!

als een paar din de wei zijn benen breekt..
dan vind ik dat heel iets anders dan bij zoiets..
hier kan je het voorkomen!!
in de wei niet...

er zullen ook best goeie zijn hoor..
maar die heb ik nog niet gezien...

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:25

vikki schreef:
Wat een ongelooflijk kortzichtige en domme reactie... slaat werkelijk als een tang op een varken.

*Edit* ik vraag me trouwens sowieso af hoeveel van de mensen die zo fel tegen rodeos zijn wel eens een rodeo bij gewoond hebben.



Laat ik in jouw ogen dan maar dom en kortzichtig zijn,ik heb anders meegemaakt,en dat jij nu toevallig op "goeie"rodeo's geweest bent moeten ze nu allemaal maar goed zijn voor hun dieren?

Ik ken ook manege's waar de paarden het goed hebben,en ik ken er jammer genoeg zat waar ze het minder goed hebben.

Maar weet je:het interresseerd mij geen bal dat je mij dom vind,ik blijf bij mijn mening,ik kan jouw wel dom vinden dat je met de meute meepraat Knipoog

Ik heb een oom die Cowboy geweest is in Australië,en van hem heb ik ook de nodige gruwelverhalen en foto's gezien op de rodeo's die daar gehouden worden,nou verschrikkelijk gewoon,zelfs mijn oom[die trouwens geen dierenliefhebber is]vond het vaak te ver gaan Verdrietig

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:29

Viking schreef:
Laat ik in jouw ogen dan maar dom en kortzichtig zijn,ik heb anders meegemaakt,en dat jij nu toevallig op "goeie"rodeo's geweest bent moeten ze nu allemaal maar goed zijn voor hun dieren?

Ik ken ook manege's waar de paarden het goed hebben,en ik ken er jammer genoeg zat waar ze het minder goed hebben.

Maar weet je:het interresseerd mij geen bal dat je mij dom vind,ik blijf bij mijn mening,ik kan jouw wel dom vinden dat je met de meute meepraat Knipoog

Ik heb een oom die Cowboy geweest is in Australië,en van hem heb ik ook de nodige gruwelverhalen en foto's gezien op de rodeo's die daar gehouden worden,nou verschrikkelijk gewoon,zelfs mijn oom[die trouwens geen dierenliefhebber is]vond het vaak te ver gaan Verdrietig


Hoho eens even, je hebt mij niet horen zeggen dat ik jou dom vind (vind ik niet hoor Lachen ) ik vind de reactie (die ik in dikke letters gequote heb) alleen dom en kortzichtig (oke, was misschien niet zo subtiel uitgedrukt, maar het stoote mij even voor het hoofd daar ik wel degelijk van dieren houd...sos misschien teveel wel, ik heb laatst nog een eendenbegrafenis gehouden waar ik goed van van slag was. Arme eend was aangereden door een of andere snelheidsduivel die gewoon door reed Boos! )... want ik zou een voorstander van rodeos genoemd kunnen worden (want ja, de professionele rodeos die ik in de VS heb gezien waren allen gelukkig zeer dier vriendelijk, de paarden daar waren aanzienlijk beter verzorg dan je doorsnee manegeknol) en ik houd dus WEL van dieren... Het idee dat mensen die 'voorstander' zijn van rodeos niet van dieren zouden houden stoot mij dus voor het hoofd. Overigens heb je ook in Australie rodeos (ja, daar kan ik ook over mee praten, ben in Australie geweest en mijn vriend is een Aussie) waar het welzijn van de dieren goed in de gaten wordt gehouden, ik geloof dus absoluut dat de 'slechte' rodeos in de minderheid zijn. Je hebt alle evenementen wel in verschillende gradaties, er zijn goede en slechte rodeos... maar er zijn ook goede en slechte maneges... goede en slechte paardenraces... zo kan ik wel even door gaan. Mijn eerdere reactie was dus niet persoonlijk bedoeld Lachen

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 03:19

Zal ik me er dan ook maar even mee gaan bemoeien?? Haha!
Ik heb menig rodeo bijgewoond. Van kleine dorpsrodeo tot grote pro-rodeo's. En ik ben zelfs "achter de schermen" geweest De paarden, stieren en de kalveren hebben een goed leven. Zien er goed verzorgt uit en mogen na hun rodeo seizoen in de wei rondhuppelen tot het volgende seizoen. Mits ze nog mee kunnen draaien natuurlijk. Gaat het niet, dan gaan ze weg en worden ze hamburgers en stukjes zeep. En als ze goed gepresteerd hebben (zoek 'Bodacious bucking bull' maar eens op op Google, ook wel 'Master of disaster' genoemd) dan mogen ze in het fokprogramma meedraaien en hebben dan helemaal een geweldig leven Haha!
Alleen vind ik het zo jammer dat mensen zich zo blind staren op de 'bucking broncs' en de 'bucking bulls'... Rodeo is meer dan alleen dat Je hebt bijvoorbeeld ook 'bullpoker'. Fantastisch om te zien!! Er zitten 4 mensen aan een tafeltje, midden in de arena, te kaarten en dan wordt er zo'n vechtstier los gelaten. En dat zijn absoluut geen schatjes. Degene die het laatste opstaat is de winnaar. En dan heb je nog 'steer-wrestling'... Je springt vanaf je paard op een redelijk grote stier en die moet je naar de grond zien te worstelen (bulldoging noemen ze dat).
En uiteraard heb je dan nog de barrelracing, team-roping, calf-roping en een pauze met clowns die grappige dingen doen Clown En nog veel meer.
En op z'n tijd hebben we zelf ook wel eens een rodeo met onze eigen koeien *LOL* Kan er soms ook behoorlijk aan toe gaan... Tong uitsteken

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:46

vikki schreef:
Hoho eens even, je hebt mij niet horen zeggen dat ik jou dom vind (vind ik niet hoor Lachen ) ik vind de reactie (die ik in dikke letters gequote heb) alleen dom en kortzichtig (oke, was misschien niet zo subtiel uitgedrukt, maar het stoote mij even voor het hoofd daar ik wel degelijk van dieren houd...sos misschien teveel wel, ik heb laatst nog een eendenbegrafenis gehouden waar ik goed van van slag was. Arme eend was aangereden door een of andere snelheidsduivel die gewoon door reed Boos! )... want ik zou een voorstander van rodeos genoemd kunnen worden (want ja, de professionele rodeos die ik in de VS heb gezien waren allen gelukkig zeer dier vriendelijk, de paarden daar waren aanzienlijk beter verzorg dan je doorsnee manegeknol) en ik houd dus WEL van dieren... Het idee dat mensen die 'voorstander' zijn van rodeos niet van dieren zouden houden stoot mij dus voor het hoofd. Overigens heb je ook in Australie rodeos (ja, daar kan ik ook over mee praten, ben in Australie geweest en mijn vriend is een Aussie) waar het welzijn van de dieren goed in de gaten wordt gehouden, ik geloof dus absoluut dat de 'slechte' rodeos in de minderheid zijn. Je hebt alle evenementen wel in verschillende gradaties, er zijn goede en slechte rodeos... maar er zijn ook goede en slechte maneges... goede en slechte paardenraces... zo kan ik wel even door gaan. Mijn eerdere reactie was dus niet persoonlijk bedoeld Lachen


Vriendjes zijn? Ben ook niet boos Haha!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:08

ik zal ook nog maar even wat zeggen dan.. Haha!

waar het dan dus uiteindelijk op neer komt...
er zijn goede...maar ook slechte rodeo's!! *LOL*

BillyJean

Berichten: 652
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:13

85 % goede rodeo's tegen misschien 15 % iets minder goede. Het dierenwelzijn staat vooral in the States (Aussie kan ik niet over meepraten) op een heel hoog standbeeld, hoger dan hier in Nederland.
En daar wordt ook heel goed toezicht op gehouden. Sensatie tv beelden die je soms ziet, tja dat is de media he? Die gaan net zolang zoeken tot ze iets vinden dat niet door de beugel kan....Ga maar eens een rodeo in het echt bekijken, je zult er vast van genieten! Echt waar!

Irisje3
Berichten: 171
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:03

Supertje schreef:
De paarden kijken er in ieder geval vrolijker bij dan de ruiters Haha!


[image]
[image]
[image]

die krijgen hoofdpijn Haha! Haha!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:26

marian schreef:
Ik ben ook in Texas bij verschillende rodeo's geweest en soms zie je echt vreselijke dingen ............ Bij een paard bond men een riem om zijn ballen,

Lijkt me sterk; er worden meestal geen hengsten voor rodeo gebruikt; meestal ruinen en merries en die hebben volgens mij geen ballen Bloos!