Rodeo.. Zo ZIELIG!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:02

Kyno schreef:
Als het gaat zoals hierboven een paar keer vermeld: dat de paarden goed verzorgd worden ed. vind ik het helemaal niet zielig! Ik wist nooit veel over rodeo rijden, maar als ik afga op het hier boven genoemde, is er toch niks ernstigs aan?


Je haalt me de woorden uit mijn mond Tong uitsteken


meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:42

Nou, als ik had moeten kijken naar paardenmishandeling zoals hier ter sprake komt, had ik het eerlijk gemeld. Daar had ik zeker niet naar gaan kijken en nog entree geld betalen ook zeker!!!!!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:30

Stel je nou eens voor dat iemand een ding om jou heen bind om je te irriteren??
is toch ook niet leuk...

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 00:53

Soow ik heb de rest gelezen amaiiiii
Wat zielig met die hoogbenen (we4et niet hoe je het noemt) met het gewicht eraan!!!
En die dikkerds ooh dit is echt niet normaal meer hoor

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 18:40

Goed verzorgd ofniet...

Een paard bokt zich niet zomaar helemaal gek lijkt mij.
Er zal heus wel het een en ander vooraf zijn gegaan, als ze zo vreselijk bokken zonder zo'n vreselijk singel.
Zo'n singel... Arme paardjes Verdrietig

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:08

Ja zó´n rodeo vind iik ook verschrikkelijk zielig want dat doen mensen met opzet en dat vind ik zo gemeen.
Je hebt met rijden weleens dat je een rodeo hebt met je paard/pony maar dan doe je het liever niet met opzet lijkt mij.
Dat het is eigelijk hetzelfde verhaal met stieren die worden helemaal opgefokt en dat vind ik ook verschrikkelijk zielig.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:49

Die paarden hebben een prima leven volgens mij. Het is natuurlijk niet leuk dat ze dan even geirriteerd raken door die singel, maar ik als het geen pijn doet lijkt het mij niet echt een reden om zo druk over te maken. Dan kan je je beter druk gaan maken over alle paarden die puur geslacht worden voor het vlees of over hoe de paarden in India behandeld worden. Lijkt me een stuk erger dan een paard dat een paar dagen per jaar op een rodeo moet lopen en dan lichtelijk geïrriteerd raakt. En die singel KAN niet eens over de ballen heen liggen. Ik vind die excessen ook vreselijk, maar over het algemeen genomen vind ik rodeo's wel okee. Niet dat ik er een grote fan van ben, hoor!
Over dat plaatje met die vreselijke wond: dit is dus duidelijk een exces wat je in iedere tak van de paardensport ziet. Deze wond kan niet van die 20 sec. rodeo gebeurd zijn. In die 20 sec. kan de singel niet zo'n irritatiewond veroorzaken. Dan moet er toch heel wat meer gebeuren denk ik. En dat wat daarvoor moet gebeuren is heel slecht, maar dus wel een exces.
Dat overbouwde halterpaard: vreselijk! Dat is gewoon bij het lelijke af! Het lijkt haast wel een nepplaatje! Dat zijn niet alleen spieren, dat is gewoon puur vet! En dat dat paard dan nog bij de kampioenen hoort, he? Hoeveel zal dat paard wegen??? Iemand vroeg hoe daar op een natuurlijke manier een veulen uit kan komen. Ik heb daar over na zitten denken en volgens mij kan dat wel gewoon. Dat paard van de foto is ook niet altijd zo kolossaal geweest. Dus dat veulen zal wel iets groter zijn dan ieder ander gewoon veulen, maar het wordt volgens mij pas na de geboorte zo vetgemest. Dus bij de geboorte lijkt me dat geen probleem dan. DENK ik allemaal hoor! Geen feiten.
Die Tenessee paarden: het ziet er niet uit! Heel onnatuurlijk. Als dat paard niet uitkijkt schopt het zichzelf tegen de neus aan nog in galop! En het lijkt net of die ruiters er aan de achterkant vanaf vallen! Het ziet er erg triest uit, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat er allemaal in werkelijkheid aan toe gaat. Ik vraag me af hoe die paarden er gewoon in de wei bij lopen...

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:37

Ik vind die paarden op dei filmpjes met die rare gangen veel zieliger dan die rodeo paarden. Die rodeopaarden hebben echt een luizenleventje,maar die showpaarden is hun staartwortel geopereerd, zodat die ataart omhoog staat. En die paarden moeten met kettingen om hun benen lopen Boos!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:57

heb nu ook het galopfilmpje bekeken en ik moet verreweg kotsen Misselijk Misselijk Misselijk gatver

ik kan dit gewoon niet zien. pure mishandeling. inderdaad wat moeten die beesten met hun kop schudden. verschrikkelijk.

rodeopaarden hebben een luizeleventje. (vgl daarbij alleszins)

Enya - Daya :-)

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:19

de bronco's komen dus gewoon net van de prairy, 't zijn allemaal jonge hengsten, krijgen een zadel op, band wordt om hun ballen aangetrokken, en ze bokken (duhh) en ja, dat vind ik dus zielig, de rest van de paarden, die hebben het idd wel goed, maar die bronco's dus niet!

clementia
Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:25

Ik vind het echt triest als je dieren moet gebruiken voor entertainment en leedvermaak, wanneer rodeo zo absurd gedaan wordt, doet het me denken aan stierenvechten waar die stieren eerst dagenlang in het donker zitten en dan opeens in het felle licht naar buiten worden gekickt; joh, wat een verassende reactie om dan lelijk te gaan doen tegen het eerste wat je dan ziet (DUH)
Hoe dan ook, je bent er met elkaar voor elkaar, ook voor de paardjes Lachen Ik bedoel eigenlijk VOORAL voor de paardjes - Respect & love-

Wat niet is, kan nog komen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:35

Ik vind het wel zielig.
Ik heb er verder geen verstand van, maar het argument: maar hij heeft het veel beter dan het gemiddelde paard, want hij hoeft maar een paar minuten per jaar zo te lopen vind ik echt dikke onzin!
Ik vind dat iedereen elk paard zo goed als mogelijk moet verzorgen.

Tuurlijk zijn in de krul getrokken paarden zielig, maar praat dat rodeo goed?

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:11

Is het zielig als een paard zonder pijn (wel met lichte irritatie en het niet gewend zijn van een ruiter op zijn rug) een paar seconden bokkend rond mag rennen en ongestraft zijn ruiter er af mag mikken???

Als het paard pijn heeft wordt het een andere situatie naar mijn mening. Een paard opzettelijk en zonder geldige reden pijn doen mag NOOIT!

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:16

Fasel schreef:
Idd, als het maar voor even is dan mag je het paard pijnigen??? Verward

Voor zo ver ik het begrepen had doet zo'n singel niet zo heel erg pijn. De combinatie niet tam/zadelmak en irritatie/lichte pijn is voldoende om ze te laten bokken. Manege paarden lijden ook pijn, door trekken, hulpteugels en wat al niet, alleen moeten zij veel vaker werken. Ook dat staat de mens toe, omdat we egoïstische "gebruikers" zijn ... niet eerlijk, maar wel de realiteit.

Kerstmuts

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:49

misschien dat die singel nog niet eens het zeerst doet, als ie idd niet met een extra lusje ook om z'n ballen zit. Maar wat te denken van die vlijmscherpe sporen die ze er na iedere bok in schoppen met een rotgang? Daar krijgen ze namelijk extra punten voor. En hoezo ongestraft z'n ruiter van z'n rug gooien. Ik denk dat die sporen een redelijke straf zijn, en die singel zat er van te voren al.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:59

zucht.. mensen toch.. ookeen paard kan geleerd worden op commando te bokken.. die singel zit NIET om de ballen want er doen ook merry's aan mee en ieder paard kiest er zelf voor om beleerd te worden..
als jullie rodeo zieliger vinden dan engels of western, heb je een plaat voor je kop vind ik.
een paard kiest er niet vrijwillig voor om een mens op zijn rug te laten stuiteren.... maar ze kunnen er wel aan wennen, rodeo idem dito..
showpaardjes die overdreven groot zijn en te zwaar.. oke, ander verhaal. hoor je mij niet over.
maar rodeo is net zo zoeilig als western en engels

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 19:07

Citaat:
En hoezo ongestraft z'n ruiter van z'n rug gooien. Ik denk dat die sporen een redelijke straf zijn, en die singel zat er van te voren al.


Eerst lezen, he! Die singel zat er van te voren nog NIET en zodra het over is en de tijd voorbij is wordt die singel direct weggehaald door twee cowboys. En wie zegt dat die sporen vlijmscherp zijn?? Ik rij zelf ook met sporen met van die wieltjes, maar die zijn dus echt niet scherp! Ze kietelen eerder.... Nogmaals ik ben niet bepaald fan van rodeo, maar om nou te zeggen dat het zielig is... Er zijn zat andere dingen die pas echt zielig zijn! Ik zou me eerder daar om bekommeren.

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:03

OK dan!

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 21:51

http://www.sharkonline.org/rodeocruelty ... g.mv?P9#P9

Dit zegt toch genoeg lijkt me!!

Afbeelding
Eerst worden de paarden opgesloten en kunnen ze schokken krijgen toegediend, geslagen of iets anders om ze geirriteerder en kwaaier te maken.

Afbeelding
Vervolgens krijgen ze te maken met dat irriterende geval bij hun ballen en de sporen die de ruiters laaiend in ze porren.

Afbeelding
De paarden gaan totaal zonder controle als een gek bokken en komen vaak in obstakels als hekwerken terecht of komen te vallen. Dit eindigt vaak in serieuze verwondingen of de dood.

Afbeelding
Dat irriterende geval bij hun ballen veroorzaakt vaak hele pijnlijke open wonden bij hun gevoelige flanken. Onderzoekers documenteren bij zowel elke rodeo die bezocht wordt zulke wonden bij de flank.

Omdat rodeo's gedurende het hele jaar gehouden worden, komt het ook voor dat de paarden er van uitputting bij neervallen; ook wordt er wel eens gezegd dat het irriterende geval bij hun ballen bijna geen pijn doet bij de paarden, maar dit zorgt wel degelijk voor erge pijn en ook voor ernstige wonden.

Al deze informatie heb ik dus van bovenstaande pagina, hier zijn ook filmpjes te vinden. (deze doen het bij mij alleen niet)

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:30

Na het zien van die foto's krijg ik toch wel mijn twijfels of rodeo zo onschuldig is

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 22:33

Ik ook. Kijk eens naar die 2e foto's. Die paarden kijken echt niet alsof ze het zo leuk vinden.
Ik heb weinig verstand van rodeo (nooit echt in verdiept) maar als ik alleen op deze foto's hierboven afga zegt het voor mij genoeg. Die paarden zijn bang.

:D

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 23:04

die filmpjes
echt erg hoe die paarden zich te pletter lopen tegen het hekwerk... het is gek, dat mensen ervan houden daarnaar te kijken. paarden vinden bokken misschien wel leuk, maar dit?

en je ziet idd duidelijk hoe de paarden zelfs gaan draven van de eerste split second dat die riem weg is, waar ze daarvoor woedend rondbokten. als dat enkel irritatie was zullen ze nog wel even de frustratie uiten. dit is een teken van pijn, ze stoppen meteen als de pijn weg is.

Enya - Daya :-)

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:06

Zullen we nu ook even op zoek gaan naar filmpjes van andere paardensporten waarbij paarden gewond raken? Die zijn er vast wel te vinden! Voor elke sport is wel een site die het zwart maakt!
Hoeveel springers zijn er hier die meelezen? Over jullie sport zijn vast wel filmpjes te vinden van paarden die over de kop door een hindernis gaan, WAT ZIELIG!!!!
Hoeveel SGWers zijn er die hier meelezen? Over jullie sport zijn vast nog meer filmpjes te vinden van paarden die hun nek breken op die vaste bomen, WAT ZIELIG!!!
Hoeveel menners zijn er die hier meelezen? Want daar zullen vast ook wel filmpjes over zijn die laten zien hoe een paard over de bomen komt of tegen een boom knalt!!! WAT ZIELIG!!!
Hoeveel recreatieruiters zijn er die hier meelezen? Want zelfs over jullie sport zullen er wel misstanden te vinden zijn die het weekendgebruik van paarden veroordeeld. WAT ZIELIG!!!
Hoeveel westernruiters zijn er hier die meelezen? Want over jullie sport wordt genoeg geschreven over dierenmishandeling!!! WAT ZIELIG!!!
Hoeveel shetlanders staan er niet recreatief te verkommeren op een weilandje? Hier kan je zo een site van maken. WAT ZIELIG!!!

Hou toch op je te laten beïnvloeden door een enkel siteje die alle dierenleed even bij elkaar zet zodat het heel erg lijkt.
In elke sport zijn misstanden, maar je kan mij niet wijs maken dat een cowboy niet goed voor zijn vee of paard zorgt waar hij zoveel geld mee kan verdienen.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:12

het verschil tussen roseo en een paard dat tijdens een andere tak van zport zichzelf bezeert is dat dat een ongeluk is, en bij roedeo opzet om mensen te vermaken.
Maar peppysan geef nou eens een ja of een nee op de volgende vraag dan "als het maar voor heel even is mag je een paard best martelen voor menselijk vermaak"
Tuurlijk een manege paard is ook zielig, maar maakt dat dat deze buelerij dan maar gewoon door moet kunnen gaan? De manege pony's worden over het algemeen niet pijn gedaan voor menselijk vermaak.
Kijk trekpaarden die zo hard moeten trekken tijdens een wedstrijd dat ze open wonden krijgen van het tuigage, dat is de zelfde mishandeling als de rodeo. Voor menselijk vermaak martelen we de paarden.
Nu is het gelukkig zo dat men bij de trekwedstrijden niet mag slaan of in de mond mag zitten, puur op stem moeten de paarden dit doen. Ze zijn er dus achter gekomen..... nu die domme amerikanen nog. Geloof me een trekwedstrijd duurt ook geen 10 minuten hoor, dat was ook zo voorbij, en dat maar een paar keer per jaar, geeft niks toch? Als wij het maar leuk vinden om te zien, dan mag alles.......

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:50

alle ruitersport is menselijk vermaak.. het paard doet het niet voor de lol.
nee je mag je paard niet mishandelen, maar je gaat er wel een paar keer per week op zitten.
heeft het paard ook niet gevraagd.
manege paarden lijden wel pijn.. al dat gestuiter en geschop en getrek, ook met open wonden en meer lopen dan hun lief is. ga uit van het geheel en kijk niet naar 1 site zoals peppysan zegt

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Cjuan, juniper, Lanoca, lynn_Joy, Myrkvi, paljaslaura en 113 bezoekers