Hoe ziet jouw buitenrit eruit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe ziet jouw buitenrit eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:49

Hi!

Eigenlijk zegt de titel al genoeg! Hoe ziet jouw buitenrit eruit? Op Bokt zitten zoveel verschillende ruiters of menners dat ik benieuwd ben hoe jullie het buiten rijden ervaren, wat jullie tegen komen, hoe lang en hoe ver jullie rijden. Op welk tempo, ga je alleen of juist met een groep? Hoe is het paard onder een buitenrit? Etc!

Ik zal afstappen!
Wij hebben een hele brave fries. We staan aan de rand van een mooi bos, hoeven geen straat over te steken, springen zo het bos in! Echt ideaal! Onder het zadel rij ik in het bos altijd met een lang teugeltje, gewoon ontspannen. Ze heeft geen verlatingsangst gelukkig, stappen zo het erf af. Buiten het bos, alleen onder het zadel wel iets meer. Dan wordt ze wat onzeker. Daarom doe ik dat niet gauw alleen. Onder het zadel kun je nog mooie smalle paadjes mee pakken in het bos. Met de wagen natuurlijk niet, daarom maken dan ook gauw nog een rondje buiten het bos. Landweggetjes, dorpjes, weilanden komen we dan tegen. Ik ben vaak z'n 1,5 uur tot 2,5 uur onderweg. Gisteren een normale rit van 1.5 uur en 13 km gemaakt. Ons paard is super braaf en stoer, zet geen stap verkeerd! Een ambulance reageert ze niet op! (de ambulance moet trouwens de boel uit doen bij passeren, leuk detail! Geleerd op de mencursus) Maar doet wel alleen het noodzakelijke en wordt nooit heet. Voor de wagen draven en galopperen we wat meer dan onder het zadel. Ons tempo ligt altijd wel wat lager in stap, vooral als we van stal afrijden. Voor de wagen is ze wat stoerder dan onder het zadel, waarschijnlijk komt dit ook door de oogkleppen! Rijden met anderen is heel gezellig, maar ik heb er ook wel behoefte aan om lekker alleen op pad te gaan. Ook omdat haar tempo soms wat lager ligt is het vaak altijd hard werken met een groep. Wij hebben denk ik op zich wel een paard waar we heel blij mee mogen zijn op buitenrit!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe jullie het buiten rijden ervaren!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Hoe ziet jouw buitenrit eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:13

Leuk! Ik heb 2 bijrijdpaarden. Een Fries en een Tinker. Ik ga alleen samen met iemand naar buiten, zodat we met beide paarden zijn.
De Fries vind het buiten allemaal best wel spannend, de Tinker daarentegen vindt het helemaal leuk en is helemaal in haar element :D Al kan ze heel soms nog wel eens iets spannend vinden.

Eigenlijk omdat de Fries niet helemaal 100% relaxed is buiten doen we nog niet veel meer dan stap en draf en het zelfde rondje. Nu het weer wat beter is gaan we vaker naar buiten zodat ze er wat meer aan kan wennen. De Tinker moet vooral nog conditie opbouwen die is na een uurtje echt al helemaal op. Uiteindelijk willen we echt gewoon lekker uren in het bos kunnen rijden.

Anoniem

Re: Hoe ziet jouw buitenrit eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:14

Gewoon lekker kilometers maken met de fries en de tinker krijgt van zelf conditie onderwerp! Hebben jullie mooie ui rij gelegenheid?