Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:58

He jakkes dat is klote zeg Sosha! Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken, zeg maar voordat jij daarheen verhuisde? -O- wat een stress weer, sterkte met zoeken naar weer een nieuwe plek :(:)

Wij hebben weer gereden vandaag, en de brave noot was weer zichzelf :+: Wisselend hyper en lui, wat sensibel en dan weer bot, en enorm afgeleid - maar wel meewerkend en geen schietstoel meer :D

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:06

Ah dat is altijd prettig als je paard geen schietstoel is _O-

Degene die het complexje beheert, weet het ook pas sinds afgelopen week.
Het was wel bekend dat er ooit gebouwd gaat worden, maar dat was al jaren zo.
Nu is het blijkbaar verkocht of klaar voor de verkoop en moet het 'bouwgrond' worden.
Dan mag er helemaal niks meer opstaan. Dus schuren en vaste omheining en afdakjes e.d. moeten allemaal weg. Zelfs de bomen die er omheen staan, zoals ik het begreep.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:45

Poeh, anderhalve week gevloerd geweest door Corona. Wat een ellende :\ Gelukkig werd Feyre heel goed verzorgd, en heeft een stalgenootje haar 2x gelongeerd. Zo fijn!

Vandaag was ik eindelijk fit genoeg (soort van := ) om zelf weer wat te kunnen doen:

Afbeelding

Afbeelding

Bak was gelukkig net genoeg ontdooid voor wat licht werk. Ze is natuurlijk :roll: weer aan het groeien, maar qua beweging etc ontwikkelt ze zó hard nu! Er komt zowaar ruimte in :))

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:49

Oh balen van die Corona Berdien, maar Feyre loopt er lekker bij.

Gisteren bij een stal hier in de buurt gekeken. Prima plek, daar wil ik graag naar toe.
Ik zit nu in spanning af te wachten of ik welkom ben :=

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:53

O wat vervelend sosha dat je daar al weer weg moet, ik duim voor je dat je naar die stal in de buurt mag *\o/* hebben ze al plek of wacht je daar op?

En Vientje, hoe is de schouder?

Aardig te pakken gehad berdien, fijn dat je weer ter been bent :Y)

Wij hebben vandaag voor het eerst M2 gestart en het ging best aardig. Eerste proef was ze echt heel gefocust op mij, heerlijk kunnen sturen. 2de proef waren we iets minder scherp maar was alsnog genoeg voor 2 eerste plaatsen en 4 winst. Geslaagd debuut, maar een 8 voor de harmonie vind ik toch wel de mooiste prestatie *\o/*
Afbeelding

En verder nog steeds puntjes te verbeteren, dus echt al een mooi begin.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:16

Dat is zeker een mooi begin en als de harmonie goed is, dan zullen die verbeterpuntjes vast gaan lukken.

Stal in de buurt waar ik vrijdag ben wezen kijken, zijn er nog niet uit hoe of wat.
Ik zoek ondertussen maar verder. Net contact gehad met een stal wat verder weg, maar nog steeds te prima te doen, 15 minuutjes met de auto.
Daar heb ik vroeger al eens gestaan, maar toen werd het door anderen beheerd.
Dat is ook een prima plek, dus wie weet kan ik daar terecht. Er woont een vriendin van mij 1 minuut verderop, dat is ook fijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:36

Heb je inmiddels al een stal gevonden Sosha?

Splinter, jullie doen het echt goed samen. Mooie resultaten weer.

Ik zag dat Fransje nog altijd met droes aan het tobben is, wat duurt dat lang zeg!
Vroeger wel een keer een paard met droes gehad, maar die was er na 2 weken weer klaar mee.

Op het moment ben ik ook behoorlijk huiverig voor 2 zieke pensionpaarden op stal. Ineens hele hoge koorts (40+) en de DA zei dat het iets bacterieels was. Al mijn droes alarmbellen zijn al afgegaan maar het is nog even afwachten. Mijn stal is ook een opfok bedrijf dus droes is een aanzienlijk risico.
Misschien dat ik bij de volgende inentingsronde ronde ook maar de droesprik mee neem.

Verder ben ik een beetje aan het aftasten hoe veel ik weer kan draven. Op het harde draven lijkt goed te gaan, op zand nog niet zo. Ik zie het gelijk als er iets te veel was, dan zit er de dag erna weer iets vocht in. Verder blijft het been gelukkig mooi dun dus het gaat de goede kant op. Als ze los loopt gedraagt ze zich soms wel als een gestoorde jekko af en toe maar zolang er verbetering te zien is laat ik haar maar gewoon.

We hebben sneeuw gehad (dat kriebelt ook aan je voeten denk ik):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:32

Ah Sizzle, wat leuk zo'n blije spikkel in de sneeuw. Voelt zich blijkbaar prima. Hopelijk zet het herstel ook goed door. Brrr zieke paarden op stal, daar zou ik ook niet blij van worden. Ik duim dat het niet al te besmettelijk is en al helemaal geen droes.

Ik sta nu ook bij een fokker en in mijn achterhoofd ook ingecalculeerd dat veulens nu eenmaal nog wel eens ziek worden. Maar het was toch de beste plek die ik voor Lisette kon vinden op dit moment. En wat erg fijn is, we hebben een binnenbak *\o/*

Lisette heeft zich weer eens keurig gedragen met verhuizen, het is toch zo'n heerlijk beestje. Ondanks dat ze het best heel spannend vindt, huppelt ze zonder problemen achter je aan de trailer op. Ze staat er inmiddels 2 weken. Wel heel veel op stal, maar dat lijkt haar niet te deren.

Vanochtend de fascia release therapeut er bij gehad, dat was geen overbodige luxe. Ze zat aan de voorkant bij de halsaanzet best vast en ook de kaken konden wat losser. Niet zo raar na wat ze allemaal heeft meegemaakt de afgelopen maanden. Na de behandeling weer een mooi beeld. Nog wat trainingstips gehad om het vastzetten van de kaak te voorkomen.

Ik ben wel erg blij dat zij er van overtuigd is dat het weer helemaal goed gaat komen. Zij heeft een heel kritisch oog.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:55

leuke foto's Sizzle! aan Limaar is ook te merken dat het weer winter is :+
hopelijk hebben de pensionpaarden geen droes of iets anders besmettelijks


@ sosha, de fascia release therapeut ? wat is dat/ doet deze als ik vragen mag? fijn dat het helpt.

wij hadden gister een wedstrijdje en wat ik al zei; Limaar vindt dat het weer winter is :+ heb me gek gelachen, aangalopperen met een scheet en daarvan eigenlijk van kiet willen gaan :+ :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:+ :+

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:23

Ha ha Splinger, het geeft misschien niet de beste punten, maar wel mooie plaatjes.

Fascia release is een soort van Fysiotherapie gericht op de myofascia, een weefsel dat rond spieren, botten en organen zit. (Hier wordt het geloof ik wel goed uitgelegd https://www.horserelease.nl/diensten/fascia-release/).

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:22

Mac heeft gisteren voor de 2e keer ijzers gekregen, maar toen kwamen we ook dit tegen;
Afbeelding
Een gat bovenin zijn hoef. De smid dacht aan een hoefzweer (hij trok deze keer ook steeds dit been weg met nagelen ondanks sedatie, dus mogelijk is het nog gevoelig)

Straks blijkt hij gewoon hierdoor kreupel te zijn geweest en is het röntchenlogische beeld stom toeval geweest dat we dat nu gezien hebben (omdat je vaak altijd wel wat vind als je je paard van onder tot boven door de röntchen haalt?) Of ben ik mezelf nu valse hoop aan het geven...

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:35

Anouk_H, ik help het je hopen. Ik acht het niet onmogelijk, maar ik ben geen DA.
Hoefzweren zijn echte etterbakken -:(-

Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:21

Hoefzweren kunnen echt vreselijk zijn en geniepig verscholen blijven dus het is best mogelijk.

Hier staat alles stil. De bak is nu 1 blok beton dus even verplicht vakantie

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:41

Iedereen weer aan de slag nu alles dooi is? Onze bak bleef gelukkig vrij lang goed, en Feyre ontploft niet dus konden aangepast nog best veel doen. Maar nu alles zacht is gaat het wel makkelijker :D

Afbeelding

Vanavond voor het eerst in het donker gereden. Vond ik spannender dan zij :))
Afbeelding

En een referentie foto. Ik ben ruim 1.80m :))
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:49

Ik geniet van de binnenbak op dit moment. Ik ben Lisette rustig aan het oppakken. Lijkt allemaal goed te gaan. Ik verwacht er binnenkort wel weer een keertje op te kruipen.

Wat een kleine pony is die Feyre toch :P
Ze ziet er goed uit en jullie zijn een mooie combi :j

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:38

Joya is nog steeds niet helemaal hersteld van de droes dus wij doen nog niet zo heel veel.
Longeren, werk aan de hand en vrijheidsdressuur.
Ze voelt zich wel fit en is een bom. Dendert ,u de grond weer zacht is, volop met haar vriendinnen door de wei.

Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:03

Wij konden helaas alleen aan de hand stappen of los in de longeercirkel, bak was echt keihard. Dus Rudi heeft even vakantie gehad. Ik moest ook veel werken dus wat dat betreft viel het mooi samen. De dag nadat het begon te dooien wel weer even erop gezeten maar wel nog alleen stap want op sommige plekken zat de vorst nog in de grond. Hopelijk kan ik dalijk even rijden tussen de buien door. Zaterdag weer les *\o/* De laatste van het jaar. Hopelijk blijft het weer ons een beetje gunstig gezind en kunnen we binnenkort weer een keer op pad.

That being said...

We hebben in de tussentijd, net voor de vorst, nog wel meegedaan aan een virtuele Western wedstrijd. Ik heb nog weleens een op het laatste moment spontaan idee :o We hebben meegedaan aan 2 disciplines, Horsemanship en Ranch Riding. Eerst de Ranch Riding opgenomen en daarna de Horsemanship... Dat was niet zo'n goed idee :') Voor de Horsemanship moeten we rustig het proefje afwerken, bij de Ranch Riding is het allemaal wat meer voorwaarts. Normaal gesproken geen probleem maar het was lekker fris en dus was meneer ook lekker fris :roll: Ik dacht dat met de Ranch Riding de ergste frisheid er wel af zou zijn maar helaas _O- De Ranch Riding ging verder goed, moest wel alle zeilen bijzetten zodat hij niet als een raket vertrok in de galop :') maar verder op zich een redelijk nette proef. Toen de Horsemanship... Horsemanship proefjes zien er heel makkelijk uit maar dat is dus juist ook het verneukeratieve eraan. Hoe makkelijker het eruit ziet op papier, hoe moeilijker het is om te doen want dan moet je dus álles super perfect en op het juiste moment doen. Proefje ging als volgt: je start aan het begin van de lange zijde bij pion A, vervolgens stap je ontspannen naar pion B, zo'n 8m verderop. Bij pion B in een rustige draf over de hoefslag naar pion C die op de a/c lijn staat weer zo'n 8m verderop. Bij pion C halthouden en 180gr linksom draaien over het linker achterbeen, vervolgens in draf een volte van ± 10m om pion C heen, ter hoogte van pion C weer halthouden en 180gr rechtsom draaien over het rechter achterbeen. Vanuit daar in de rechter galop rechtuit naar de hoefslag, naar pion D die op dezelfde hoogte staat als pion A. Daar vanuit galop halthouden en minimaal een paardlengte achterwaarts. De proef eindigd als de opname stopt (was ik dus vergeten en ik beloonde Rudi als cue dat we klaar waren, mocht niet en dus penalty/puntenaftrek).
Ons proefje..
Een Salinero stilstaan (trippel, trippel, piaffe) bij pion A, toen stapperdestap naar B, schrikken van pion B en al aandravend als een slang erlangs, door over de hoefslag afslaan 2m na de lijn van pion C zodat we goed uit zouden komen, halt bij pion C. Linkso..al gedraaid..ok.. Rustig aandraven op de linker volte, stuiter, stuiter en halverwege *Schrik!!* dus deuk in de cirkel en weer door naar pion C, halt, rechtsom draaien, galop rechts, bocht afsnijden, loeren op een paar spring balken die aan de rand lagen en bijna pion D omver lopen en halt. Achterwaarts, omhoooo, nee achterwaarts, omhoog, nee achterwaarts, ok achterwaarts en klaar :')
Needless to say dat we daar geen prijs hadden _O- Man, man, man, ik moest er wel om lachen. Ik had nog gehoopt dat we op de deadline van het inleveren het proefje nog een keer konden doen maar alles was nog stijf bevroren dus ik heb de beste van 3 maar ingestuurd :')
In de Ranch Riding hadden we wel prijs, de eerste prijs zelfs!! *\o/* Dat had ik zeker niet verwacht.
Ik vond het wel erg leuk om te doen dus die online dingetjes ga ik vaker meepakken

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:33

Wat een mega kanon is Feyre toch :wow: Gaaf dier is ze!

Gefeliciteerd met jullie super M2 debuut Splinter! *\o/* leuke enthousiaste wedstrijdfoto's :))

Karate-Bjelle :)) gek paard! Hoe gaat het herstel nu verder?

Fijn dat de verhuizing goed gegaan is Sosha, en luxe zo'n binnenbak :j hopelijk nu lekker vooruit kunnen kijken samen.

Fascia release wordt bij mij ook gedaan (ivm piriformis syndroom waar e fysio niet uit kwam), het werkt hier iig echt goed. Miep en Pinda krijgen het ook eens per jaar.

Ohh duimen dat het toch die zweer geweest is Anouk! Dat zou zo veel beter zijn qua toekomstbeeld :j

Dat duurt echt mega lang Fransje, pfff :(:) wel vooruitgang zo te horen, hopelijk is ze r gauw helemaal vanaf.

Go Noisy en Rudi _/-\o_ en hilarisch beschreven wahaha :')
Laatst bijgewerkt door Vientje op 23-12-22 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:41

Pinda is weer rad en mag van de smid van haar ijzers af blijven, haar blote voetjes doen het super *\o/* heel fijn, scheelt een hoop gezeik met sneeuw en vorst (en een hoop geld :$ ). Nootje is happy en tevreden en gezellig, heel fijn om te zien hoe goed ze in haar vel zit.
We zijn een klein beetje aan het werk maar vooral vanaf de grond nu aangezien ik zelf helaas niet ok ben (zit inmiddels in een burnout - long covid revalidatietraject). Doel is bijgesteld naar haar zadelmak houden over de winter door af en toe paar minuutjes in stap erop te gaan zitten :+ en dan van het voorjaar maar kijken of we weer kunnen gaan op/uitbouwen.

Gisteren na een paar minuutjes longeren was ik alweer stuk dus moest ff pauze doen, dat vond ze maar gek :P nieuwsgierig nootje <3
Wadoejedaar? :o?
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:32

Wat fijn dat Pinda weer rad is en op blote voetjes mag blijven.

Balen dat je zelf niet fit bent. Ik hoop dat je van het voorjaar er weer 'vol' tegen aan kunt, maar het zal zijn tijd moeten hebben.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:42

Oeh wat waardoos dat je er zo‘n last van hebt. Sterkte met het traject.

Wel fijn dat jullie elkaar weer helemaal gevonden hebben. Je hebt het goed aangepakt.

Hier gelukkig verder geen zieke paarden meer op stal. Dus het was geen droes (pfieuw).

Been is een beetje af en aan maar de algemene verbetering lijkt goed. „Echt“ rijden doe ik nog niet hoor. Aleen heel basic korte stukken rechtuit draven in een voorwaarts neerwaarts tendens en veel stappen.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:32

Gelukkig geen droes Sizzle! Dat was echt en nachtmerrie geweest... Zo en beetje basis training is ook wel heel goed hoor, fijn dat dat al wel weer wat kan :j

Dank jullie wel :) Hopelijk gauw alles weer normaal hier, met enige aanpassingen uiteraard want snuggere eigenwijze doos zit niet voor niks nu thuis dus zal wat dingetjes anders aan moeten gaan pakken in de toekomst :+
Maar niet met Pinda, man wat ben ik trots op haar (/ons) <3 Vandaag voor het eerst in heel wat weken weer eens opgestapt voor 10 minuutjes stapwerk. De buurman was afval aan het wegfikken (dus viervoetig vriendje in de stress in de wei rond de bak), instructrice was naast de bak hout aan mootjes aan het kettingzagen, veel drukte met trekkers enzo op de weg aan de andere kant, dus echt megaveel prikkels...maar wanneer ze even spanning opbouwde kon ik het zelf weer helemaal af laten vloeien *\o/* Lekker beetje door de bak ge-snake-d ( :+ ) en wat oefeningetjes gevraagd dus mooi aan het werk geweest ondanks dat ik zelf nu echt alleen maar kan stappen. Superbrave stoere noot <3

Noisy

Berichten: 5398
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:04

Wat fijn dat Pinda weer lekker in haar vel zit en jij jezelf bij haar en beetje kunt opladen :knuffel:

Gelukkig geen droes bij jullie Sizzle, lijkt me doodeng. Toen hier die grote uitbraak van rhino was kneep ik hem ook. Op een stal nog geen 2km verderop lieten paarden het leven door die ziekte ;(

Gelukkig voelt Joya zich alweer een stuk beter Fransje. Die conditie komt wel weer

Feyre is echt mega :wow:

Wij hebben vandaag weer les gehad. Was flink werken maar we verbeteren iedere keer, zo fijn <3

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:00

Happy new year iedereen! *\o/* Dat het maar een véél beter jaar moge worden dan het vorige :)

Wij zijn iig het jaar goed begonnen met 10 minuutjes stappen op een supercoole Pinda op 1 januari <3 Gek weer met een hele harde wind en nog wel wat geknal, maar die muppet was zo mak dat ze nog net niet in slaap viel :+:

Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:41

Dank Vientje
Ik wens ook iedereen een fantastisch 2023 boordevol paardenplezier !

Misschien was Pinda gewoon moe van drukke nacht. Lisette iig wel, veel gapen en een beetje hangen in de bak, zat weinig beweging in. Ondanks dat de paarden bij ons op stal allemaal heel rustig waren, is het natuurlijk niet lekker slapen. Bij ons waren de lichten en de radio aan, dat zijn ze natuurlijk ook al niet gewend. Vandaag had ze weer genoeg energie en heeft ze lekker met de veulens lopen rennen.