Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:44

Hoi hoi,
Ik heb de laatste tijd het volgende gedachtenspinsel in mijn hoofd en ben benieuwd of jullie je daar in kunnen vinden. Je hoeft marktplaats maar te openen en bij paarden te kijken, en je ziet allemaal sporttypische haflingers, fjorden die het sportpaard van de toekomst worden en zelfs shetlanders hebben als je het mag geloven ongelofelijk veel potentie. En dat was toch altijd het goedkopere segment paarden voor simpele ruiters. Maar deze ‘simpele’ paarden gaan voor hoge prijzen weg want alles is ineens sportpaard. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt leuk dat het niet meer alleen de elite is op de dure warmbloeden die wedstrijden rijden.
Er wordt ook steeds meer met dat soort rassen in de wedstrijdsport gestart. Het volgende valt me de laatste tijd op: iemand heeft tegenwoordig een haflinger en gaat er mee starten, en belandt in de L2. Vervolgens komt de pony te koop, het wordt neergezet als echte sportpony want hij is L2, en dan vinden mensen dat helemaal geweldig want ze hebben een echte sportHaflinger en gaat het beest voor absurde prijzen weg. Terwijl het nog gewoon dezelfde pony is als vroeger en vroeger had hij ook gewoon L2 kunnen lopen want dat is echt niet zo hoog, maar tegenwoordig wil iedereen ineens een sportpony of zo. Net als mensen die helemaal wild worden als ze een paard kopen dat z heeft gelopen, daardoor zijn paarden die z hebben gelopen onbetaalbaar, maar het is gewoon basissport en vroeger had het zelfde paard ook gewoon z kunnen lopen, alleen had de ruiter De ambitie niet. En nu moeten die beesten ineens voor grote bedragen weg want het zijn echte sportpaarden. En dan koopt iemand zo’n paard, met het idee er zo wel even de sport mee in te gaan, en dan blijkt het tegen te vallen, want het is gewoon nog het zelfde simpele paard als vroeger.
De stamboeken van de wat minder voor de hand liggende sportpaarden spelen daar weer op in door steeds rijtypischer te fokken, waar de paarden vaak niet gezonder van worden. Wordt paardrijden niet juist nog veel meer een elitesport? Als ik zelfs geen tinker meer kan kopen onder de € 3000? Het is natuurlijk gewoon de marktwerking en het blijft natuurlijk wat de gek ervoor geeft, en ik loop nou ook niet zo heel lang op deze wereld rond dat ik kan zeggen: vroeger was alles beter. Maar ik zat hier gewoon de laatste tijd over na te denken. Iemand die dit herkent?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:48

Gewoon over de grens kopen. :D
In NL is de markt echt slecht momenteel, of je moet een veel te duur paard willen kopen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:53

Toevallig ben ik ook rustig op zoek naar een recreatie paard voor erbij. Heb al een haflinger en een Shetlander.
Ik sla ook stijl achterover van de prijzen.
Of er mankeert wat aan, niet geschikt voor beginners ect, niet beleerd ect.
Zelfs paarden die al tegen de 20 lopen moet de hoofdprijs nog vangen.
Ik kijk rustig even verder...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:19

Chasey schreef:
Toevallig ben ik ook rustig op zoek naar een recreatie paard voor erbij. Heb al een haflinger en een Shetlander.

Maar jij hebt dus ook al twee sportpaarden. Wat zoek je voor de recreatie? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:38

De prijzen liggen gewoon erg hoog momenteel.

Waar ik een jaar of 8 terug voor 2500 euro een gezonde, superbrave E-pony (4,5 jaar en net een B-proefje gelopen) kocht, gaan ze nu voor het dubbele. Dit nog even los van of dit nu een sport of recreatiepony is en of er nog genoeg recreatiepony's zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:46

Ik zag tijdens de zoektocht een Shetlander voor 800 euro. Ben ik dan gewoon zo’n krent of is het tegenwoordig normaal?
3 jaar geleden onze Haflinger voor 1000 euro gekocht (met misvormde achterhand). Maar we maken hele mooie buitenritten. Springen af en toe.
Hele gezin rijdt op hem :) ook dochter van 5. Echt een gezinspaardje. En als het moet kan ie ook wel dressuur, maar dat vind ikzelf niet zoveel aan.

De Haflinger daarvoor 1350,- voor betaald. Ook een super allrounder voor het hele gezin. Crossen vond ie prachtig.
Heb hem wel zelf zo ver gekregen, hij kende niet zoveel toen hij bij ons kwam.
Maar idem met de huidige. Zelf veel energie ingestoken om het een leuke allrounder, recreatie, gezinspaardje van te maken.
Shetlander ook. Is net een hond nu.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:59

Fjorden zijn duurder geworden omdat de vraag groter is dan het aanbod.
Logisch gevolg is stijgende prijs dan.
Ik kocht mijn 3 jarige 12 jr geleden voor 1400,-
Daar koop je nu een jaarling voor.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:03

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, niets meer niets minder. Er is weinig aanbod in paarden en pony's en dat drijft de prijs op. Ook van de paarden die voorheen als recreatiepaard nog nergens te slijten waren.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:08

Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, maar ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat er zoveel bagger tussen zit.
Iedereen probeert een sportpaard te fokken, want hé, daar zit het geld.
Wat ik dan niet met TS eens ben is dat het dezelfde simpele paarden zijn als vroeger, veelal niet juist. Met als gevolg dat deze paarden lang niet meer altijd door iedereen te rijden zijn en al helemaal geen betrouwbare recreatiepaarden zijn.
Ik beschouw een sportpaard met een (oude)peesblessure niet per definitie als recreatiepaard trouwens, ook een recreatiepaard moet gezond zijn en geen stuk sportpaard. En vooral: over het juiste karakter beschikken.
Maar op de een of andere manier is niemand bereid om een fatsoenlijke prijs te betalen voor een recreatiepaard, dus worden er nog maar weinig gefokt en al helemaal weinig getraind. Ze zijn immers veel meer waard als "L2 sportpaard" dan als veelzijdig recreatiepaard...

Anoniem

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:17

Ik ben het er zeker mee eens dat veel paarden die voor de sport gefokt worden, niet te berijden zijn door veel recreatieRuiters omdat er zoveel temperament in gefokt wordt. Mijn opmerking dat het vaak dezelfde paarden zijn als vroeger, sloeg op de simpelere paarden Die niet per se voor de sport gefokt worden. en L2 vind ik niet per se een sportpaard, hoewel een erg getalenteerd sportpaard natuurlijk ook gewoon in de L2 kan lopen, maar mijn shetlander komt denk ik ook wel een L2 proefje door. Dus ik vind een hoop geld vragen omdat een paard nou eenmaal L2 gelopen heeft niet heel redelijk, maar blijkbaar zijn er mensen die het er voor over hebben

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:19

Wij zijn naar België gegaan en hebben daar voor een nette prijs een super lieve brave recreatiepony gekocht.

Maar inderdaad ik zie het ook om me heen hoor, iedereen op zoek naar een sportpony of zet zijn ‘simpele’ pony te koop voor sportpony geld. Ga echt geen 5000€ neerleggen voor een recreatiepony die toevallig l2 heeft gelopen :oo

Anita158
Berichten: 53
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Vlijmen

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:29

De prijzen rijzen de pan uit. Kwestie van vraag en aanbod. Dit is een aardige golfbeweging. Komt de crisis ziet het er weer heel anders uit ter vergelijking met de huizenmarkt.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:30

L2 zie ik ook niet als sportpaard, daarom zette ik het ook tussen aanhalingstekens :j
Ik vind het trouwens een foute aanname dat sportpaarden niet door recreatieruiters te rijden zijn, als ik naar mezelf kijk: ik kan het best, maar heb er simpelweg geen zin (meer) in omdat het niet aansluit bij mijn wensen.
Mijn huidige paard is een voorbeeld van een paard wat niet het juiste karakter heeft; absoluut werkwillig, ik kan er in de bak alles mee, maar alleen op buitenrit is helaas gevaarlijk. In een groep gaat wel, trouwens.
Maar misschien had ik hem moeten verkopen als sportpaard, een L2 proefje was hij met 2 hoeven in de neus door gekomen :+

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:32

Elvirawortel schreef:
Dus ik vind een hoop geld vragen omdat een paard nou eenmaal L2 gelopen heeft niet heel redelijk, maar blijkbaar zijn er mensen die het er voor over hebben


En zo lang dat er voor betaald wordt lachen mensen zich rot en blijven ze veel geld vragen voor hun doorsnee paardjes. Want kennelijk is er altijd wel een gek die het er wel voor betaalt.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:40

Paarden die geschikt zijn om te gebruiken als recreatiepaard bestaan zeker nog wel maar om de een of andere reden denkt men dat je die ver onder de kostprijs moet kunnen kopen. Een gezond beleerd paard van een jaar of vijf a zes heeft al snel zes a zevenduizend euro gekost, waarom zou je dat er niet voor mogen krijgen?

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:43

Jazeker ze bestaan nog wel. Vorig jaar voor een heel mooi prijsje een haflinger gekocht. Super braaf, kan nu een leuk proefje lopen als dat zou moeten. Voor mij geen sportpaard maar een nuchtere ' knol'.... zou ik haar nu te koop zetten zou ik er denk ik 3 x zoveel voor krijgen, maar dat gaat helemaal nergens meer over... toen ik op zoek ging liepen de prijzen ook enorm uiteen 3500 euro voor een haflinger is tegenwoordig bijna normaal...

Ik merk ook dat de nadruk heel erg op prestatie ligt. Dat je min of meer voor gek wordt verklaard als je geen wedstrijden rijdt en niet de sport in wil. Dat mensen elkaars paard afkraken omdat het niet goed genoeg is... ( en er vervolgens niet mee naar buiten kunnen omdat hij te heet is). Verklaar mij maar voor gek, maar ik ben dolblij met mn recreatie paard, waar ik een klein kind nog mee op buiten rit durf te sturen en die ik voor een habbekrats heb gekocht...

Anoniem

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:50

Ja dat heb ik dus precies andersom, ik word stomverbaasd aangekeken omdat ik in eerste instantie een paard voor de sport zocht, een knol heb gekocht die Z2 heeft gelopen, en daar nu alleen maar grondwerk mee doe. ik merk dat het paard hier gewoon lol in heeft, maar de reacties die ik krijg… Tot beledigen aan toe: wat zonde dat dat paard van jou is! Dat soort dingen

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:59

Elvirawortel schreef:
Ja dat heb ik dus precies andersom, ik word stomverbaasd aangekeken omdat ik in eerste instantie een paard voor de sport zocht, een knol heb gekocht die Z2 heeft gelopen, en daar nu alleen maar grondwerk mee doe. ik merk dat het paard hier gewoon lol in heeft, maar de reacties die ik krijg… Tot beledigen aan toe: wat zonde dat dat paard van jou is! Dat soort dingen


Herkenbaar! Ik hoor ook zo vaak dat ik er meer uit moet halen. Maar voor wie dan?? Omdat 'men' dat vindt? Mij n paardje is super relaxt, ik kan er heel veel mee doen, niets is te gek. En we genieten, juist omdat niets moet en daardoor kan ik meer genieten....

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:17

Naar mijn idee is er ook veel vraag naar sportpaarden en pony's. De pony's ook voor het mennen.

Natuurlijk is de vraag ook nog steeds groot naar brave ongecompliceerde paarden en pony's, dus ook die zijn niet goedkoop.

Daarbij zijn de kosten hoog van het fokken en houden van paarden. De fokkers stoppen ook als er alleen maar geld bij moet.

Logisch toch?

Feelsoproud

Berichten: 917
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:45

aadburg schreef:
Paarden die geschikt zijn om te gebruiken als recreatiepaard bestaan zeker nog wel maar om de een of andere reden denkt men dat je die ver onder de kostprijs moet kunnen kopen. Een gezond beleerd paard van een jaar of vijf a zes heeft al snel zes a zevenduizend euro gekost, waarom zou je dat er niet voor mogen krijgen?


Dit dus...prijzen van alles zijn de laatste jaren enorm de hoogte in gegaan:stro,hooi,krachtvoer,smid,veearts,huur weiland,...noem maar op, wordt allemaal steeds maar duurder.
Maar als er 3000 of 4000€ gevraagd word voor een braaf,gezond recreatiepaard/fjord/haflinger/...word je gek verklaard.
Ga ze dan zelf fokken,zou volgens velen dan toch een goudmijn moeten zijn... :n :n :n !

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:53

Willen mensen nog wel een recreatiepaard in de lagere prijsklasse?

Kijkers willen een 4 jarige die alles al kan, geschikt is voor kinderen en een Z proef kan lopen, op de foto is gezet tot en met zijn kleine teen...

Voor 1500 euro....

Mensen eisen steeds meer, maar verwachten wel dat je voor de prijs van een Lada een Volvo kunt kopen :) .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:54

aadburg schreef:
Paarden die geschikt zijn om te gebruiken als recreatiepaard bestaan zeker nog wel maar om de een of andere reden denkt men dat je die ver onder de kostprijs moet kunnen kopen. Een gezond beleerd paard van een jaar of vijf a zes heeft al snel zes a zevenduizend euro gekost, waarom zou je dat er niet voor mogen krijgen?


Nou dit dus.

Een goed recreatie paard moet ook gezond zijn en recht van lijf en leden zijn. Heeft ook een nette opleiding gehad.

Daarnaast is alles duurder geworden. Niet alleen groente en fruit.
Ook de paarden zijn duurder geworden.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:57

Wat ook opvalt is dat er veel in de advertentie staat Z klaar. Vaak geen wedstrijd gelopen maar alleen getraind en nog thuis ook, dus geen vreemde omgeving gezien.
Nu al een paar keer op stal gezien dat de dieren komen en toch tegen vallen, want op ander terrein zijn ze doodsbang en de Z oefeningen zijn er eigenlijk niet.
Dan is er rustig €10.000 voor betaald.
Vorige week kwam er een nieuw paard, prachtige beweging , geen kwaad woord over, maar een allergie ergens voor welk of waarvoor niet eens bekend, en trots vertellen dat je er € 12.500 voor betaalt hebt, een koopje voor zo een goed dier, echt ik vraag mij dan af of ze niet goed bij hun hoofd zijn, of geld teveel hebben.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:04

Feelsoproud schreef:
aadburg schreef:
Paarden die geschikt zijn om te gebruiken als recreatiepaard bestaan zeker nog wel maar om de een of andere reden denkt men dat je die ver onder de kostprijs moet kunnen kopen. Een gezond beleerd paard van een jaar of vijf a zes heeft al snel zes a zevenduizend euro gekost, waarom zou je dat er niet voor mogen krijgen?


Dit dus...prijzen van alles zijn de laatste jaren enorm de hoogte in gegaan:stro,hooi,krachtvoer,smid,veearts,huur weiland,...noem maar op, wordt allemaal steeds maar duurder.
Maar als er 3000 of 4000€ gevraagd word voor een braaf,gezond recreatiepaard/fjord/haflinger/...word je gek verklaard.
Ga ze dan zelf fokken,zou volgens velen dan toch een goudmijn moeten zijn... :n :n :n !


Precies, veel mensen vergeten ff hoeveel geld er al in heeft gezeten voordat je er überhaupt iets mee kunt. Af en toe zie ik wel eens veulens voor een habbekrats te koop staan, waarvan sommige mensen het al duur vinden, want het is "maar" een veulen. Als je dan kijkt wat de dekkosten + dierenartskosten zijn en dan ook nog wat het extra voeren van de merrie heeft gekost, blijft er vrijwel geen winst meer over. Dat geldt ook voor 3/4 jarigen. Ja er is nog weinig mee gedaan, maar je hebt het beestje wel al 3/4 jaar moeten houden. En dat is ook zeker niet gratis.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:15

Ik vind het een geweldig stukje. Het was mij ook al opgevallen. Maar even de grens over is het niet goedkoper, althans ik heb voor een tinker gewoon 3000 moeten neertellen.