[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:08

Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?


Neon

Berichten: 4924
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:21

Heftig maar ik denk dat ze er profijt van gaat hebben dat ze nu geen pijnlijk gebit meer heeft :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:32

Lynnepinny schreef:
Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?


Net als bij honden en katten kan dat prima. Soms moet je aangepast voeren, weken of zachter voer.

Fijn dat het achter de rug is, hoe waren de kiezen?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:49

Lynnepinny schreef:
Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?


Als het goed is heeft ze haar kiezen nog wel dus kauwen gaat nog prima. Verder worden ze heel kundig met hun lippen, appels/wortels in kleine stukjes snijden en ook uit slowfeeders eten gaat goed. Ze kunnen alleen echt kort gras niet meer goed afgrazen.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 08:13

Jeetje..

Heel fijn dat de operatie goed gegaan is. Zijn de kiezen dan nu in principe veilig?
Hoop voor je dat ze snel weer bijtrekt. En jij.
Interessante optie, dat een virus er ook een rol bij zou kunnen spelen.

En wat zou het vreselijk zijn als jullie een van je dames zouden moeten verkopen.. en ook al niet meer fokken, je weet er zo belachelijk veel van! Zonde als die kennis niet gebruikt wordt.

Wederom veel beterschap voor jou en paarden! :(:)

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

shaddy82

Berichten: 1841
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 10:22

Wat fijn dat de operatie goed verlopen is, spoedig herstel gewenst voor Muzanna

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:24

Wat een berichten en wat stop je toch weer tijd en energie in zo’n uitgebreide reactie voor je trouwe lezers. :knuffel:
Ik gun je zo onwijs dat het dieptepunt is geweest en dat het nu allemaal beter mag gaan. Met jou, met Muzanna, Manari, Muniya, jullie huis en de portemonnee.

Guli heeft waarschijnlijk ook een maagzweer gehad afgelopen wintermaanden. Combinatie van stress en 8 uur per dag geen eten en te weinig (en zuur) hooi wanneer ze dat wel weer had. Vroeger zal het een kwestie van survival of the fittest zijn geweest, maar dat zal de afgelopen generaties geen rol meer hebben gespeeld. Als überhaupt erfelijke gevoeligheid een rol speelt…

In Australië heb ik ook met veel paarden gewerkt waar een blessure niet werd gezien als meer dan een onregelmatigheid en er gewoon mee doorgewerkt werd. Dan lijkt het misschien alsof de paarden sterkere pezen hebben maar in werkelijkheid worden blessures gewoon niet gedocumenteerd. Als een paard vanwege een maagzweer zuur zou zijn met aansingelen, zou deze ‘gewoon’ genegeerd worden zolang het paard niet uithaalt. (En haalt het paard wel uit, wordt het een tik verkocht)
Ik heb een keer een twee jarige uit de wei getrokken die een gigantische lap vlees los had hangen tussen de borst en het voorbeen. Waarschijnlijk in een tak gerend. De eigenaren zeiden toen ook al dat hij afgeschoten mocht worden omdat het teveel moeite zou zijn om hem te verzorgen. Na een maand tweemaal per dag schoonmaken en weken lang dagelijkse antibiotica injecties is die genezen van zijn +20 cm diepe wond.
Paarden zijn in Australië waarschijnlijk meer werkdieren dan de tekes, die meer als gezinslid werden gezien. Maar toch, en dat is een aanname, zal er weinig mogelijk zijn geweest voor medische aandoeningen, want geld of medische kennis/middelen waren er niet.

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:15

Wat zou ik graag een inhoudelijke reactie geven op wat je allemaal vertelt… maar ik ben nooit verder gekomen dan manegeruiter en al 15 jaar gestopt dus ik heb er de ballen verstand van.
Dan is oe’en en ah’en bij een mooi veulentje een stuk makkelijker :=

Desondanks leef ik met jullie mee en ik hoop dat zowel jij als de paardjes op gaan knappen, want dat verdienen jullie!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:28

Ik rol hier nog even binnen, ik volg nog steeds, met een lach en een traan. Het laatste de laatste tijd voornamelijk. Maar wilde je toch nog even een hart onder de riem drukken, ik ken een paard die het jarenlang goed heeft gedaan op gras, vermalen hooi, en slobber (apart gezet hiervoor). Beestje had hierdoor extra zorg nodig, maar is tot op het laatst gereden. Hij liep tegen de 30 en miste sowieso de voorgaande 10 jaar de voortanden en gedurende hij ouder werd ook meer.

Hij is uiteindelijk iets van 2 jaar terug overleden aan de slordigheid van een naburige stal door rhino, anders had hij nog wat jaartjes mee gekund.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-23 15:22

Muzanna gaat momenteel goed. Vandaag komt uit voorzorg de dierenarts voor controle. Ze zal ook naar Manari moeten kijken, want ze heeft een paar blaren op haar lippen en ik ben heel bang voor een virus of parasiet (bijvoorbeeld summer sores…) Hopelijk houdt de pech eens op…

Dag van operatie zat alles uiteraard ook gewoon lekker mee. :n
Reis duurde 2x zo lang want nooit file en die dag… overal file.
En noodweer. Niet voorspeld, toch gehad. := Hoe verzin je het?

Uiteindelijk kon mijn man de paardenwagen die we zouden huren niet ophalen want hij kon er niet op tijd komen.
Dus moesten alle plannen weer omgegooid en echt stress en gedoe en super vervelend ook.
We wisten al dat de weg naar de stal afgesloten zou zijn.
Daarover kregen we een week ervoor bericht. Asfalteren. Alles rondom afgesloten.
Echt fantastisch.
Dus moesten we via een landbouwweggetje en door het dorp, maar eenmaal in het dorp aangekomen bleek er markt te zijn en kon je er daar ook niet door, dus wachten tot de markt voldoende was afgebroken om de dranghekken even heel aso aan de kant te zetten en er alsnog langs te gaan. Oh oh oh echt weer typisch.

Paard liet zich gelukkig goed laden, al werd ze wel overstuur toen haar dochters begonnen met roepen.
En dan eindelijk onderweg naar de tandarts de laatste afslag gemist, niet kunnen keren en de lus er omheen uiteraard rotweggetjes met kinderkopjes. Waarom nou…?

Paard was nat van het zweet. Dat de ezel naast haar ook vreselijk onrustig was zal niet geholpen hebben.
Eenmaal op de kliniek werkte de verdoving binnen luttele seconden.
De ingreep zelf duurde 2,5 uur. Een hele operatie dus.
De tanden gingen merendeels wel vlot eruit. Sommige voelde ze nog wel, maar volledige narcose brengt ook weer risico’s met zich mee. De meeste vernam ze gelukkig helemaal niks van.

Maar wat een paard zeg… hard, braaf en oersterk. En ze heeft me ook erg ontroerd. Wat houdt dat paard veel van haar mens… daar twijfel ik echt niet aan. Wat een wereldpaard.

De tandarts vroeg wederom twee keer hoe oud ze was.
Hij had nog nooit bij zo’n jong paard alle tanden eruit moeten halen.
Ze heeft dus een behoorlijke klap gehad aan haar immuunsysteem dat het zo snel en zo heftig is verlopen.

Hij verzekerde me wel dat fokken geen enkel probleem zou zijn en het niet erfelijk was, al moest ik haar niet morgen naar de hengst brengen maar wel een week of 3 wachten (en toen keek ik hem aan of ie gek was, want geen haar op mijn hoofd: eerst eens zien hoe ze hiervan herstelt en dan kijken we of we er ooit nog een veulentje mee gaan fokken… ze is erg gesteld op haar kinderen dus ik denk dat ze het zelf geen straf zou vinden wat dat betreft.) Bij IJslanders was er mogelijk wel een erfelijke factor, mogelijk gevoeligheid voor het ontwikkelen ervan, omdat het daarbij vaker voorkomt.

Maar eerst zien dat ze herstelt, stabiel wordt en we het financieel ook gaan redden.

Ik heb de tanden mee naar huis gekregen en ga ze proberen te prepareren. Vind het wel interessant en ook leerzaam.

Lief, jullie berichten weer.

Lynnepinny schreef:
Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?

Ja, over het algemeen redden paarden zich heel goed zonder snijtanden. Soms hangt de tong buiten de mond, maar dat is cosmetisch. Muzanna houdt de tong vooralsnog binnenboord en heeft ook wel erg sterke lippen, want zelfs kort gras lukt haar al aardig. Of echt gemillimeterd gras ook afdoende gaat lukken gaan we zien. Ik kan het me moeilijk voorstellen, en officieel kan het niet (logisch ook), maar Muzanna is het type paard dat zich niet makkelijk klein laat krijgen en het vooralsnog gewoon blijft proberen. :knuffel:
Prothese viel er direct weer uit dus hebben we achterwege gelaten. Het tandvlees en kaakbot zelf zal mettertijd ook harder worden.

Neon schreef:
Heftig maar ik denk dat ze er profijt van gaat hebben dat ze nu geen pijnlijk gebit meer heeft :)

Dat weet ik wel zeker!

Hannanas schreef:
Lynnepinny schreef:
Alle tanden eruit, jemig.. Hoe werkt dat nu? Kunnen paarden gewoon eten zonder tanden, of is er een soort prothese gezet?


Net als bij honden en katten kan dat prima. Soms moet je aangepast voeren, weken of zachter voer.

Fijn dat het achter de rug is, hoe waren de kiezen?


Haar kiezen zijn goed.


hasufel schreef:
Jeetje..

Heel fijn dat de operatie goed gegaan is. Zijn de kiezen dan nu in principe veilig?
Hoop voor je dat ze snel weer bijtrekt. En jij.
Interessante optie, dat een virus er ook een rol bij zou kunnen spelen.

En wat zou het vreselijk zijn als jullie een van je dames zouden moeten verkopen.. en ook al niet meer fokken, je weet er zo belachelijk veel van! Zonde als die kennis niet gebruikt wordt.

Wederom veel beterschap voor jou en paarden! :(:)


Het waren echt de tanden en het is ontstaan door een aangetast immuunsysteem - en dat is waarschijnlijk gebeurd door een combinatie van pech, mismanagement en omgevingsfactoren.

Het vermoeden is dat het wordt veroorzaakt door een bepaald soort schimmel of bacterie en ik kan best speculeren over de bron in ons geval, maar kan dat toch niet hard maken zelfs al zouden ze morgen een directe link naar een veroorzaker ontdekken dus het doet er niet toe… het ergste vind ik nog steeds dat we niet eerder hebben kunnen ingrijpen en ze daardoor onnodig en onzichtbaar heeft geleden…
Een virus wordt ook nog niet uitgesloten inderdaad, omdat ze vermoeden dat het auto-immuun gerelateerd is (het lichaam valt de tanden aan) maar we gaan zien wat de komende jaren gaat laten zien qua onderzoek. Zeker een onderwerp dat ik zal volgen.

De arts maakte ook meteen notitie van de werking van zijn medicijn/supplement want de uitwerking bij Muzanna was opvallend en dat maakt het ook wel jammer dat we het haar niet eerder hebben kunnen geven (ook al kost het 90 euro per maand en kostte het ons zelfs 180 per maand vanwege dubbele dosis…)
Mocht het nodig zijn ga ik het wel weer geven, of overleggen of een stootkuur 2x per jaar zinvol is.

Haar kiezen zijn dus goed! Het waren echt haar tanden die door de EOTRH waren aangetast. Ze had ook allemaal woekeringen op de wortels. Ik hoop de tanden te kunnen prepareren, dan zal ik zodra ze zover zijn foto’s plaatsen.

Vind het wel moeilijk al die onzekerheid over de toekomst. Maar ik probeer me maar vooral te richten op herstel. Van mezelf en van de paarden. En als we het huis een beetje redelijk verbouwd krijgen kunnen we de tent altijd weer verkopen in de hoop de paarden te kunnen houden.
Het is de pest dat we ze nooit meer op een pensionstal willen en dat zou dan wel lastig zijn… maar goed, nu even niet aan denken. Richten op het hier en nu.


shaddy82 schreef:
Wat fijn dat de operatie goed verlopen is, spoedig herstel gewenst voor Muzanna


<3 Ook aan de anderen die voor haar herstel duimen. Paardje heeft toch wel weer zo’n vreselijk traject moeten doorlopen…

Galeobdolon schreef:
Wat een berichten en wat stop je toch weer tijd en energie in zo’n uitgebreide reactie voor je trouwe lezers. :knuffel:
Ik gun je zo onwijs dat het dieptepunt is geweest en dat het nu allemaal beter mag gaan. Met jou, met Muzanna, Manari, Muniya, jullie huis en de portemonnee.

Guli heeft waarschijnlijk ook een maagzweer gehad afgelopen wintermaanden. Combinatie van stress en 8 uur per dag geen eten en te weinig (en zuur) hooi wanneer ze dat wel weer had. Vroeger zal het een kwestie van survival of the fittest zijn geweest, maar dat zal de afgelopen generaties geen rol meer hebben gespeeld. Als überhaupt erfelijke gevoeligheid een rol speelt…

In Australië heb ik ook met veel paarden gewerkt waar een blessure niet werd gezien als meer dan een onregelmatigheid en er gewoon mee doorgewerkt werd. Dan lijkt het misschien alsof de paarden sterkere pezen hebben maar in werkelijkheid worden blessures gewoon niet gedocumenteerd. Als een paard vanwege een maagzweer zuur zou zijn met aansingelen, zou deze ‘gewoon’ genegeerd worden zolang het paard niet uithaalt. (En haalt het paard wel uit, wordt het een tik verkocht)
Ik heb een keer een twee jarige uit de wei getrokken die een gigantische lap vlees los had hangen tussen de borst en het voorbeen. Waarschijnlijk in een tak gerend. De eigenaren zeiden toen ook al dat hij afgeschoten mocht worden omdat het teveel moeite zou zijn om hem te verzorgen. Na een maand tweemaal per dag schoonmaken en weken lang dagelijkse antibiotica injecties is die genezen van zijn +20 cm diepe wond.
Paarden zijn in Australië waarschijnlijk meer werkdieren dan de tekes, die meer als gezinslid werden gezien. Maar toch, en dat is een aanname, zal er weinig mogelijk zijn geweest voor medische aandoeningen, want geld of medische kennis/middelen waren er niet.


Dankjewel! Super lief.
Vergis je niet, hun paarden waren dusdanig waardevol en essentieel dat daar juist erg goed voor gezorgd werd en er zelfs van generatie op generatie medische kennis werd overgedragen voor die zorg. De meesten hadden er ook maar 1 of 2, en de allerrijksten hadden er vaak zelfs maar een handjevol. Het was dusdanig duur om ze te onderhouden (want, maar 3 maanden vers ruwvoer en grote paarden moesten intensief gevoerd worden in tegenstelling tot kleine steppenpaardjes of bijvoorbeeld de kleine werkpaarden die ze ernaast hielden) dat kosten noch moeite werd gespaard.
Vaak zijn mensen geneigd te denken dat men in “bepaalde culturen” niet goed is voor hun paarden of omdat het gebruiksdieren zijn inderdaad.
Er is zelfs een spreekwoord dat je in de ochtend eerst je vader groet, dan je paard. De rest van het gezin is daarna pas aan de beurt. :=
En om een veulen te fokken zei men dat de eigenaar zelf in een magere hond zou veranderen (want merrie ging voor!)
Het idee om zoals in je voorbeeld voor paarden te zorgen is, historisch, voor de Turkmenen sociale zelfmoord.

Ze moesten ook eerst voor hun paard zorgen tijdens lange tochten, dan pas voor zichzelf.

Maar verder zijn er, zover mijn expertise reikt, absoluut families en takjes van bloedlijnen waarin bepaalde problemen vaker voorkomen - of ze nu rastypisch te noemen zijn of niet.

Zo zijn er families met meer kans op maagzweren, KS en hoef/beenproblemen, ataxie of wobbler, problemen aan bepaalde organen, of absoluut zonder enige twijfel voor ermee te fokken eerst getest moeten worden op NFS.
Wel iets om op te letten.

En als ik een analyse doe van een stamboom of specifiek paard sta ik daar inmiddels vaker niet dan wel blanco in, omdat ik inmiddels die stambomen kan dromen, maar soms kom je dan alsnog “verdachte” dingen tegen als consequent jong gestorven paarden. Ik zie dat dan wel als een reden tot nader onderzoek.
Maar ik moet ook wel zeggen dat ik echt vrij extreem ben in die zin.
Ook geen reden om een dier direct voor de fokkerij te diskwalificeren. Soms sterft een paarden jong. Soms is dat gewoon pech. Maar soms ook niet.
En als ik kijk naar wat voor ellende mijn oudere merrie heeft meegemaakt, dan kijk ik daar ook extra kritisch naar wat betreft fokkerij. Voor haar welzijn maar ook voor het ras.

Aansingelen zijn Tekes sowieso gevoelig op. Dat moet bij ongeveer alle Tekes met beleid gedaan worden. Ik ken ze niet in elk geval, waarbij je kunt aansingelen als bij een KWPN. :=
Daar hebben maagzweren in hun geval niet direct een verband mee. Hoogstens dat je zou verwachten dat ze er misschien nog gevoeliger op zijn dan.
Maar inderdaad zo lang zonder ruwvoer en dan slecht ruwvoer is bij elk paard vragen om problemen, of dat nu maagzweren zijn of andere problemen.

Je snapt mijn punt: als de selectiecriteria veranderen fok je er zomaar (meer of andere) problemen in, helemaal als je niet op prestatie fokt of op uiterlijk gaat selecteren… zeker als die veranderingen in selectie door een groeiende meerderheid op steeds grotere schaal gebeuren.

Hoe gaat het met jou en je merrie? Jullie zijn nog samen begrijp ik? Wat fijn! Vind het zo sneu voor jullie beide.


Dido2316 schreef:
Wat zou ik graag een inhoudelijke reactie geven op wat je allemaal vertelt… maar ik ben nooit verder gekomen dan manegeruiter en al 15 jaar gestopt dus ik heb er de ballen verstand van.
Dan is oe’en en ah’en bij een mooi veulentje een stuk makkelijker :=

Desondanks leef ik met jullie mee en ik hoop dat zowel jij als de paardjes op gaan knappen, want dat verdienen jullie!

Lieve reactie! Nu moet ik ook wel zeggen dat het een beetje tot een obsessie is verworden.
Als mensen het interessant vinden kan ik weleens een tipje van de sluier lichten hoe ik stambomen analyseer? En waarom de ene 3-5% TB aandeel Teke wel binnen mijn visie past maar de ander niet?


Xyris schreef:
Ik rol hier nog even binnen, ik volg nog steeds, met een lach en een traan. Het laatste de laatste tijd voornamelijk. Maar wilde je toch nog even een hart onder de riem drukken, ik ken een paard die het jarenlang goed heeft gedaan op gras, vermalen hooi, en slobber (apart gezet hiervoor). Beestje had hierdoor extra zorg nodig, maar is tot op het laatst gereden. Hij liep tegen de 30 en miste sowieso de voorgaande 10 jaar de voortanden en gedurende hij ouder werd ook meer.

Hij is uiteindelijk iets van 2 jaar terug overleden aan de slordigheid van een naburige stal door rhino, anders had hij nog wat jaartjes mee gekund.

Dankjewel. Het is een geluk dat haar kiezen voorlopig wel nog mee kunnen. Anders had ik het helemaal niet meer geweten. Ze is vrolijk dus ze lijkt echt op te knappen. Hopelijk zet die lijn voort.

Nu wachten op de dierenarts om te horen over haar herstel en wat Manari nu weer onder de leden heeft… }:0

Zou eigenlijk moeten slapen nu, maar ben er toch wel wat onrustig over…

Afbeelding
Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

BranwenGC

Berichten: 376
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:56

Wat een verhaal hier. Het kan bij jullie ook niet makkelijk gaan -O- Maar wat fijn dat ondanks alles de operatie goed is gegaan en ze ook vrolijk is. Nu alleen maar in een stijgende lijn vooruit en hopen dat Manari niks ernstigs onder de leden heeft. Ik blijf door duimen :(:)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-23 14:17

BranwenGC schreef:
Wat een verhaal hier. Het kan bij jullie ook niet makkelijk gaan -O- Maar wat fijn dat ondanks alles de operatie goed is gegaan en ze ook vrolijk is. Nu alleen maar in een stijgende lijn vooruit en hopen dat Manari niks ernstigs onder de leden heeft. Ik blijf door duimen :(:)

Lief! En was het maar eens zo hè? -O-

Het tandvlees van Muzanna was toch wat geïrriteerd dus om een ontsteking te voorkomen toch weer aan de metacam. DA heeft haar verdoofd en alles schoongemaakt. Ik had liever gezien dat de wond met rust zou worden gelaten, maar als de DA het nodig vindt dan vindt de DA het nodig. -O- Maandag met de tandarts bellen voor advies en dan komt ook de reguliere dierenarts weer.

Volgens de DA waren de plekjes van Manari niks ernstigs, waarschijnlijk allergische reactie of wondjes door schuren. Ik hoopte al op een allergische reactie. Vossenstaart of zo.
Ik was bang voor iets ergers als summer sores of zo.
Hopelijk geneest dat dus vlot.

Goed. We zijn er dus nog lang niet. Zucht. Maar het kon erger.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

BranwenGC

Berichten: 376
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:33

Fijn dat de plekjes van Manari volgens de DA niet ernstig zijn. Dat ze die maar snel kwijt is! Hopelijk maandag een keer wat beter nieuws :(:)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-23 19:28

Ja! *\o/*

Eindelijk! (Al ben ik met alle ellende van afgelopen tijd bang te vroeg te juichen) :=

In overleg met de dierenarts is deze niet geweest.
Sinds de behandeling van vrijdag gaat het gestaag beter. Sinds een paar dagen stinkt haar mond niet meer en ziet het er rustiger uit. Mogelijk dat ze nu dus eindelijk echt die stijgende lijn inzet.
Ook loopt ze nog steeds zuiver.
Qua eten weigert ze bietenpulp regelmatig te eten dus dat krijgt ze nu apart, aangezien ze luzerne en zemelen wel graag eet.
Mocht ze het echt consequent helemaal niet meer eten gaan we geheel over op luzerne en zemelen en mocht dat nodig zijn nog verder aanvullen.
We hebben nog wel wat alternatieven om te proberen. Ook krijgt ze weer muesli die ze lekker vindt en hebben we dat wat opgehoogd.

Ik weet niet of ik een foto durf te plaatsen zonder deken al is ze wel echt al van heel ver gekomen qua gewicht.
Ik ga wel even kijken of ik nog wat foto’s kan uploaden, maar dat zal wel weer even duren. :')
Ook diegenen die ik nog een PB zou sturen trouwens. Sorry. Y;(

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-23 20:27

Dan nog iets…

Kleine meisjes worden groot…
Vandaag is dit kleine meisje officieel geen veulen meer. Een jaar geleden alweer!

*Helaas hier geen foto* Muniya is nu officieel een jaarling!

En Manari zet de boel een beetje op stelten op de PP.
Gaat door draden, bokt naar mensen, probeert vreemde paarden en ruiters die op het terrein komen om in de bak te rijden weg te jagen.
Dat paard heeft echt geen respect voor ruis. Het is ja of nee en zwart of wit anders doet ze echt haar eigen zin. En geef je een vinger, pakt ze je hand…

Edit: blijkbaar is er iets van een error gaande want ik kan geen foto’s plaatsen. Van Muniya niet, van Muzanna niet. Oude niet die nu wel nog werken in het topic en ook geen nieuwe. :o? Helaas. Andere keer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:55

Wat fijn dat de kaak beter gaat! Met deken zag je de botjes al uitsteken…snap je aarzeling met foto’s. Maar je bent op de goede weg, tijd tijd tijd.

En jeetje, die manari. Zo gedroeg ze zich eerder toch niet? Of was er toen ook geen aanleiding voor?

Hou vol daar met z’n allen!

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-23 21:48

hasufel schreef:
Wat fijn dat de kaak beter gaat! Met deken zag je de botjes al uitsteken…snap je aarzeling met foto’s. Maar je bent op de goede weg, tijd tijd tijd.

En jeetje, die manari. Zo gedroeg ze zich eerder toch niet? Of was er toen ook geen aanleiding voor?

Hou vol daar met z’n allen!

Ja, het gewicht kruipt er weer aan en ik ben heel blij met van hoe ver ze nu is gekomen, maar het is op dit moment nog steeds een heel erg schraal en arm bespierd paard…

Nee bij ons deed ze dit niet.
Ze heeft bij mij 1x gesteigerd en dacht daarna echt dat ik haar zou opvreten. Nooit meer gesteigerd.

Maar het is wel een paard dat af en toe je grenzen aftast en kijkt wat mag en wat mag niet en mag dit nog steeds niet? Daar moet je wel om denken.

Dat begint met kleine dingen als 1 stapje extra zetten nadat je ho zegt en gaat dan van kwaad naar erger.
Dat zijn soms hele kleine dingen en die moet je wel zien. Geef ook maar enig ruis of zie iets niet of door de vingers omdat het op dat moment makkelijker is en de volgende keer gaat ze weer een stapje verder.

Dus nee, bij ons deed ze dat inderdaad niet, omdat het nooit zover kwam.
Maar het is en blijft een paard dat niet zomaar doet wat je vraagt. Haar respect moet je echt verdienen anders bepaalt ze het lekker zelf wel. Echt echt echt geen paard voor beginners (en dat zijn ze daar gelukkig ook niet, maar wat Manari betreft mogen ze echt strenger zijn want ze neemt hun gewoon niet altijd serieus; het is een tante… maar ook lastig want ze is verder ook juist heel gezellig en een aandachtvrager en een clown.)

Dit paard gaat de discussie met je aan. Ben jij leiderschapsmateriaal en wil ik respect voor je hebben en voor je regels en wat je voor mij bepaalt of kan ik het beter zelf bepalen? Het type dat ik wilde fokken, want zo scherp waren de alaman ats ook… maar in zo’n situatie niet heel handig, alleen al vanwege de afstand.
Overigens is ze ook makkelijker als je er meer mee doet. Dus ze zal zich ook oprecht vervelen… en dat helpt ook niet.

En dat betekent overigens ook geen respect voor draden als daar niet genoeg stroom op staat. :')
Ik zeg wel vaker: Manari is een hengst in merrie verpakking. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:56

Als je geen foto's wil plaatsen is dat meer dan begrijpelijk. Het is al dapper dat je zo ontzettend veel deelt over lief en leed.

Citaat:
Hoe gaat het met jou en je merrie? Jullie zijn nog samen begrijp ik? Wat fijn! Vind het zo sneu voor jullie beide.


Ook elke keer wel weer wat... Maar met een stijgende lijn. Donderdag verhuis ik haar naar 24/7 buiten en wordt het eerst even de overgang goed monitoren met gras inname, suikergevoeligheid en regen, gezien tante worteltaart een deken verschrikkelijk vindt..

En ze had afgelopen week ineens allemaal bulten rond haar kaak.. Dus ik had stress of ze niet net iets besmettelijks zou hebben waardoor we niet zouden kunnen verhuizen. DA er op zaterdag bij en gelukkig een combinatie van een ontstoken insectenbeet, opgezette speekselklieren en verharde lymfeknopen.. maar het zag er niet uit.

Tussen ons gaat het fantastisch, nu ik zelf ook weer vooruit kan kijken naar de toekomst, kan ik ook weer een leider zijn voor haar, die ze o zo hard nodig heeft. Man wat een paarden die tekes.. geef je inderdaad een vinger, nemen ze je arm. Je moet echt een leider voor ze zijn, maar wel met de wortel en niet met de stok want dan heb je ze ook weer tegen je.

Maar we kunnen zonder verlatingsangst samen wandelen en dat maakt mij een ontzettend rijk teke mens.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 13:35

Muzanna oefent heel gretig in het lange gras. Grazen gaat nu sinds een paar dagen eigenlijk heel goed. Zelfs kort gras. Ze heeft ook nog steeds onbeperkt toegang tot hooi. Als je niet in de mond zou kijken zouden de meeste mensen niks aan haar zien. Hoogstens dat wanneer je goed kijkt je kunt zien dat ze eigenlijk eet met haar lippen. Ook haar tong houdt ze perfect binnenboord.

Het gewicht kruipt er nog steeds gestaag aan. Ze is nog wat schraal op de bovenlijn (Manari ook trouwens) maar dat trekt gestaag bij - zeker nu de weidegang verder wordt opgebouwd.
Muniya groeit heel hard. Wordt een flinke Teke. Haar mens oefent al leuk van alles met haar en dat gaat heel goed.

Muzanna lijkt nu echt in alle opzichten de goede kant op te gaan. Haar tandvlees is al stukken beter en haar mond stinkt niet meer.
Hier wat screenshots uit een filmpje. Ik hoop binnenkort met mooi weer weer foto’s te kunnen bemachtigen, maar dat is even afwachten omdat het uiteraard nogal een afstand is en eenmaal daar voor mijn man (en de mensen daar) de paarden aandacht geven en werkzaamheden verrichten uiteraard belangrijker zijn.

Excuses voor de aardappel kwaliteit: mijn eigen upload werkt niet meer op bokt en de bokt upload maakt de kwaliteit nog slechter. Ik weet niet of ik via bokt afbeeldingen wil delen in de toekomst, eigenlijk. Vind dat een vervelend systeem en verwijderde afbeeldingen blijven (hoe lang?) rondzwerven… :roll:

Afbeelding

Afbeelding

En ik wil ook niet alles via insta doen. Die heb ik sowieso sinds al deze ellende is begonnen verwaarloosd en dit soort foto’s wil ik daar al helemaal niet delen. -O-
Het is zo al lastig genoeg; krijg ik dit gedoe er ook nog bij.
De lol gaat er zo wel een beetje af eigenlijk. :')
Stom gedoe weer.

Manari heeft even kennisgemaakt met wat meer discipline en met strenger naleven van de regels gaat het vooralsnog weer stukken beter. Hopelijk blijft dat zo, want gezien de afstand is haar aan het werk zetten niet zo realistisch.

Op de (middel)lange termijn zullen de paarden dus toch wel eens naar huis moeten komen.
Manari neemt het haar mens echt kwalijk en heeft echt meer aandacht van hem nodig. Muzanna accepteert de situatie gelukkig beter.

Het vervelende is dat onze eigen grond moet worden gesaneerd (weer een fijne verrassing) want vanwege puin is dat niet veilig voor paarden.
Gelukkig is de grond wel erg vruchtbaar dus dat betekent wel dat echte vervuiling vermoedelijk niet aan de orde zal zijn (zou ook erg zonde zijn in een natuurgebied…)

We hebben de buren gevraagd of ze ons grond willen verhuren aangezien zij (te) veel land hebben en al stukken verhuren aan boeren uit de buurt omdat het teveel werk is.
Vanwege een slechte ervaring met een paardendame uit de buurt willen ze niet meer aan mensen met paarden verhuren. Ze kennen ons ook nog niet zo goed natuurlijk, maar het is wel erg jammer voor ons. Misschien draaien ze daarin nog bij, maar misschien ook niet. Het is hun goed recht.
Het is extra jammer want wij zouden juist voor hun de ideale huurders zijn, maar dat weten zij natuurlijk ook niet. :+ :+ :+

En ik snap het trouwens heel goed. Ik heb zelf genoeg slechte ervaringen met “paardenmensen” inmiddels. :x
Maar was leuk geweest als eens iets vanzelf of via de makkelijke weg had kunnen gaan. :Y) Gewoon, voor de verandering of zo.

Voor we het thuis op orde hebben blijven ze daarom sowieso daar op afstand, al is dat in de praktijk natuurlijk behelpen juist vanwege die afstand. Je kunt niet met ze aan het werk vanwege de afstand en fokken kan ook niet vanwege de afstand. En ze voldoende aandacht geven kan ook niet. Tekes doe je daar op de lange termijn echt geen plezier mee dus de situatie lange tijd zo laten kan gewoonweg niet. Daarvoor is de afstand te groot.
Maar wat ben ik blij en wat ben ik dankbaar dat ze daar voorlopig kunnen blijven. En als het moet altijd. Dat geeft wel rust. Dat betekent dat we geen concessies hoeven doen voor we hier de boel op orde hebben en de paarden dan pas hoeven ophalen. Het geeft ook de paarden zelf de kans rust te vinden na alle ellende. Ook al vinden ze er zelf ook duidelijk wat van dat ze hun mens zoveel en zo lang moeten missen.

Hopelijk komt Manari niet weer in opstand… }:0


Galeobdolon schreef:
Als je geen foto's wil plaatsen is dat meer dan begrijpelijk. Het is al dapper dat je zo ontzettend veel deelt over lief en leed.

Citaat:
Hoe gaat het met jou en je merrie? Jullie zijn nog samen begrijp ik? Wat fijn! Vind het zo sneu voor jullie beide.


Ook elke keer wel weer wat... Maar met een stijgende lijn. Donderdag verhuis ik haar naar 24/7 buiten en wordt het eerst even de overgang goed monitoren met gras inname, suikergevoeligheid en regen, gezien tante worteltaart een deken verschrikkelijk vindt..

En ze had afgelopen week ineens allemaal bulten rond haar kaak.. Dus ik had stress of ze niet net iets besmettelijks zou hebben waardoor we niet zouden kunnen verhuizen. DA er op zaterdag bij en gelukkig een combinatie van een ontstoken insectenbeet, opgezette speekselklieren en verharde lymfeknopen.. maar het zag er niet uit.

Tussen ons gaat het fantastisch, nu ik zelf ook weer vooruit kan kijken naar de toekomst, kan ik ook weer een leider zijn voor haar, die ze o zo hard nodig heeft. Man wat een paarden die tekes.. geef je inderdaad een vinger, nemen ze je arm. Je moet echt een leider voor ze zijn, maar wel met de wortel en niet met de stok want dan heb je ze ook weer tegen je.

Maar we kunnen zonder verlatingsangst samen wandelen en dat maakt mij een ontzettend rijk teke mens.

Ik ben wat de Tekes betreft toch meer van de openheid, zeker gezien er zoveel in de Teke wereld zijn die problemen met hun Tekes verzwijgen of zoveel mogelijk verdoezelen of bagatelliseren en zelfs fokken ondanks erfelijke gebreken (die ook doodleuk worden doorgegeven aan volgende generaties…)
Zou het anders een beetje hypocriet van mezelf vinden :D :D :D

Maar foto’s delen van hoe ze op haar magerste was vind ik op dit moment toch te pijnlijk merk ik. Ik wil haar eerst weer helemaal goed hebben. Dan kan ik misschien een progressie reeks plaatsen. Zoiets.

Wat fijn zeg dat jullie nu definitief bij elkaar kunnen blijven! Dat zal de onderlinge verstandhouding ook goed hebben gedaan. Als ik zie hoeveel verdriet het onze paarden heeft gedaan, die afstand… en hoe boos Manari nog steeds is omdat ze haar mens niet meer elke dag ziet… Tekes… het is niet uit te leggen als je het niet zelf ervaren hebt…
Het is ook wel logisch dat ieder ander (paarden)mens dan al snel denkt dat je aan het vermenselijken bent. Tekes zijn een slag apart.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:22

Ik vind haar er goed uit zien hoor Jo :j Vergeet niet dat in NL/BE men echt een wat verstoord beeld heeft van een goed paardengewicht, maar dat weet je vast zelf ook wel. Ik snap je gevoel ook helemaal. Mijn 4-jarige merrie, waar medisch overigens helemaal niks mis mee was, werd ook broodmager nadat ik haar kocht door een hele grote verandering in lifestyle en voeding. Haar lichaam kon zich gewoon geen raad mee van 4 kg haver op een dag naar 'natuurlijke' voeding en van hele dag stal naar hele dag buiten en ze viel zo ontzettend af. Ik kreeg op insta toen ook wel wat vragen; oh huh ze was helemaal niet zo dun bij haar vorige eigenaren. Autsj %) Heb heel lang bepaalde poses niet online geplaatst, nu ziet ze er echt een stuk beter uit maar van een bepaalde hoek blijf je toch die ribben en heupbotten zien. Zeker bij volbloed-achtige paarden is het helemaal normaal om de ribben wat te blijven zien :)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 16:13

Heb je absoluut gelijk in! :j

En ja, dat weet ik inderdaad. Heb zelf jarenlang die strijd gehad met eigenwijze paardenhouders en bemoeials die commentaar hadden op het gewicht van mijn paarden. Zelfs hier op het forum toen Manari geboren was: sommige mensen vonden zowel merrie als veulen te dun. Het zijn geen warmbloeden… :o

Bij Tekes is het absoluut normaal om de ribben te kunnen voelen én zien. Vooral als ze inademen. Dat soort foto’s kun je dan inderdaad beter niet plaatsen, omdat je dan toch snel commentaar krijgt. (En ik maar op mijn tong bijten bij de zoveelste dikzak die je zowat kunt rollen…)

Ter vergelijking, onderstaande foto is van een week eerder:

Dus ja inderdaad de hoek maakt een verschil, maar ze zet nu ook echt stappen in de juiste richting. Dus nu is ze vooral nog wat schraal op de bovenlijn. Dat was veel erger, want ze had zelfs een hele weggeteerde hals (echt zo’n hertenhals was het geworden…)

Dus wees gerust: mijn norm is niet de “westers welvarende” norm. ;) Ze komt nu in de richting en er mag nog wat bij, maar ze is gelukkig geen gratenpakhuis meer (en dat was ze wel… maar die foto’s plaats ik niet.)

Maar wat inderdaad absoluut heeft meegespeeld is een hele samenloop van allerlei stressvolle factoren: pijn, verandering (op alle fronten) en ook, besef ik, haar mens moeten missen. En zeker zoveel verandering kan ook heel wat doen. Maar bij Muzanna had je dan ook nog het probleem dat ze echt pijn had. Daar is ze nu van verlost en dat merk je!

Hoe gaat het intussen met jouw merrie? Wedstrijdplannen?


Afbeelding
En ja, het was echt nog heel veel erger dan op deze foto en hier kun je ook niet eens goed zien dat de rug en heup toch echt nog wat ingevallen zijn. Maar dat soort foto’s durf ik niet te plaatsen. :o
Het is nu vooral dat de spieren weer terugkomen. Qua gewicht zit ze nu echt heel dicht op de juiste marge. Eindelijk.

Moet stiekem wel grinniken om je volbloed-achtige opmerking. Tekes zijn de oervolbloed van alle volbloeden. :D :D :D Maar ik snap helemaal wat je bedoelt.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

BranwenGC

Berichten: 376
Geregistreerd: 10-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:37

Ze is flink bij getrokken inderdaad als je de foto’s zo vergelijkt. Wat fijn om te zien! Nu lekker verder herstellen en weer spieren langzaam opbouwen :(:)

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:21

Wat fijn dat ze opknapt! Dat is jullie ook zo gegund, na al deze zorgen en verdriet. Ik hoop dat jullie een manier vinden om weer te genieten van jullie prachtige paarden, in plaats van deze overlevingsmodus.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Emj_23
Berichten: 1180
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:44

Nou, dat ziet er toch niet gek uit? Ze kan nu lekker gras eten en gaat vast zo weer de “Limburgs welvaren” kant op.

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:22

Het was meer andersom, ik wou mijn draver niet direct een volbloed noemen :+
Mijn merrie gaat echt heel goed op het moment. Vanaf volgend jaar mag ze starten in de endurance dus we bereiden ons daar langzaam op voor en hebben vooral heel veel plezier samen. Ondanks dat ze niet echt het type paard is waar ik naar op zoek was, is ze echt mijn droompaard <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Googlebot, OmgiliBot en 99 bezoekers

cron