[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 16:20

Hoi iedereen!
Recent zijn mijn stinkdier en ik begonnen met endurance. Hij is best vlot dus dit leek me een goede manier voor hem om zijn energie kwijt te kunnen. Boy, was I wrong... De eerste keer, op de veluwezoom, pas na 23 van de 25 km een beetje rust.

Afbeelding

Afgelopen zaterdag zelfs helemaal niet moe gekregen... (21 km, Holten) We zijn vooraan gestart, dus als eerste van de kortste afstand, en omdat wij impuls reden zaten we aan een maximum van 12 km/h. Na een kwartier hadden we al 5 km afgelegd, serieus dimmen dus! Helaas kwamen al snel de klasse 1 ruiters en de klasse 2 ruiters voor hun tweede rondje ons inhalen, en je raadt het al, daar kon hij niet goed tegen. Laatste 2 km wilde ik stappen, maar omdat we links en rechts werden ingehaald is dit helaas niks geworden. De laatste anderhalve km hebben we helemaal niet gestapt, maar wel gegaloppeerd met 3 km/h, halt-galop-overgangen gemaakt (als ik weer verder wilde stappen nadat ik hem eindelijk terug had) en andere leuke hogeschoolsprongen geoefend :+ 500 m voor de finish werden we nogmaals ingehaald en dat resulteerde in een paar prachtige levades. Hij heeft nog nooit eerder onder het zadel gesteigerd of gebokt -O-
Het zal jullie dus niet verbazen dat ik met een veel te hoge hartslag binnenkwam, en daarom weer ben uitgesloten. Bij de nakeuring wel complimenten gehad over hoe hij in zijn vel zit, en hij wilde volgens de dierenarts "heel graag" nog een rondje, dus dat nemen we dan maar mee.
Maar goed, in het vervolg wil ik dus graag een koeler paard. Hartslagmeter heb ik dezelfde avond nog besteld zodat ik eindelijk eens onderweg in de gaten kan gaan houden wat hij nou allemaal doet, en verder heb ik een stevig andere trainingsaanpak uitgedacht. Dit bestaat uit:
1. Eindelijk eens goed naar mijn dressuurjuf gaan luisteren: hij MAG NIET HARD. Gewoon niet. Ook niet heel even. Hopelijk was dit de eye-opener die ik nodig had om nou eens echt door te zetten in het niet boven mijn tempo lopen.
2. Met andere paarden het inhalen oefenen. Ik heb stalgenoten gevraagd mij af en toe zo asociaal mogelijk in te halen, zodat hij daaraan gaat wennen. Op den duur ga ik dit natuurlijk ook op buitenrit oefenen!
3. Met andere paarden met steeds grotere afstand ertussen (en hij dus niet voorop) gaan rijden. Zodat hij leert dat hij niet "bij de groep" hoeft te blijven, en juist wel op "mijn" tempo moet blijven. We gaan dit heel rustig opbouwen.
Zijn conditie is dus uitstekend, de training is echt technisch en op zijn gedrag gericht. En in dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van de vorderingen, en hoe het uitpakt op de volgende endurance. Deze is in ons "thuisbos" het Montferland, dus misschien helpt het bekende terrein ook wel :j

...Oh, en tips die ons in de goede richting gaan helpen zijn natuurlijk meer dan welkom!


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 20:38

@Eridinges: In de bak is hij ook vlug. Vandaar ook dat in de bak de focus op tempocontrole ligt.

Vandaag training 1: Met stalgenoot het bos in geweest, en het gat steeds groter laten worden. Gat werd iets te groot waardoor hij weer helemaal over de zeik raakte. Daarna dus blijven stappen totdat hij weer kalm in zijn hoofd was. Dit duurde verrassend lang.
Volgende keer het gat minder groot laten worden, precies zo groot dat hij er net niet van in de stress schiet en dan de keer daarop net iets verder.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 11:45

Ja, dat ga ik dus nu ook proberen Eridinges. Hij moet op den duur wel wennen aan andere paarden die hem voorbij gaan waar hij niet mee mag, anders krijg ik problemen bij potentiële massastarts in de toekomst en bij de huidige klasse 1 sowieso, zie afgelopen zaterdag.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 12:01

[***] bedankt voor de aanvulling. Snap nu ook beter wat Eridinges probeert te zeggen. Zit zeker wat in. Mijn paard is echter zo sociaal dat het hem niet uitmaakt of hij het betreffende paard 5 minuten of al zijn halve leven kent. Samen = samen.
Dus in mijn training blijven we ook samen maar achteraan de groep, in ieder geval de komende tijd, maar uiteindelijk moet hij leren paarden voor zich uit te laten lopen.
Overigens is zelf inhalen en dan wegrijden van het ingehaalde paard weer geen enkel probleem :+

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 14:09

Amanda: Afwisselend alleen en samen. Hij is vlot maar niet gespannen en luistert goed.
Het eerste kwartier stap ik altijd en afhankelijk van de rit het laatste kwartier/half uur ook. Daartussen probeer ik rustig aan wat verder te rijden of met iets meer tempo zo'n 10 km. Hij mag nooit harder dan ik wil (maar hier moet ik nóg strenger in worden). Afstanden liggen meestal max rond 20 km, en snelle ritten 11 km/h, lange ritten zo'n 9 km/h.
In de bak kijkt hij niet eens naar andere paarden. Af en toe raakt hij gespannen van een erg vervelend paard, maar dit vloeit snel af.
Hij krijgt een afgemeten hoeveelheid ruwvoer in een slowfeeder zodat hij het grootste deel van de dag te eten heeft, weidegang van 9 tot 3-5 afhankelijk van het seizoen, ongeveer 1,5 schep luzerne per dag, een halve pavo summerfit koek en een kopje (plm 150 g) metazoa.

LaraxXxemma: leuk, dank je wel :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-19 15:30

Training 2: (Dressuurwedstrijd op) vreemd terrein. Hij had heel veel haast maar mocht niet hard, wat tot behoorlijk wat communicatiestoringen leidde. Proeven waren daarom wel drama. We moeten nog meer en sneller naar die ontspanning toe. Wel weer een ervaring rijker.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 11:52

Training 3: rustige bosrit met rustige senior. Hij mocht niet voorop, dat ging eigenlijk best goed. Ik heb ook mijn hartslagmeter binnen en zijn hartslag bleef mooi binnen gezonde waarden. Aan het eind van de rit was senior wat moeilijker terug te nemen in stap dan Stinky, dus hebben we een beetje geoefend met wegrijden. Senior bleef netjes op Stinky wachten toen ze wel terug was, hopelijk heeft hem dat wat vertrouwen gegeven. Na een paar keer bleef hij redelijk rustig. Dus dit gaan we nog een paar keer herhalen!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-19 13:50

Viennanova schreef:
Zou er met ander voeding ook nog winst te behalen zijn? Iets wat gedoseerder vrijkomt en waar je paard niet zo heet van wordt? Conditie ontbreekt het hem niet aan, denk ook wel een kwestie van km's maken. Letterlijk.

Andere gedachte; mijn dressuurpaard kan op wedstrijd ook zo zijn, prikkelgevoelig en overal op reageren. En daarna, zo ongeveer ten tijde van de proef, kan hij behoorlijk leeg zijn. Die geef ik nu chillpill van ecostyle, bevalt heel goed. Zijn reacties zijn minder heftig en beter te hanteren. Wellicht ook de moeite waard.

Dank je wel voor je tip, maar hij krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen vitaminebrokjes. Denk dus niet dat het daaraan ligt...
Naast kms maken (wat ik inderdaad zoveel mogelijk doe, maar wel beheerst) wil ik ook vanaf de grond wat stressreducerende training doen. Nu ik een hartslagmeter heb plan ik ook die te gebruiken om te zien wat zijn reactie vanaf de grond is.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 18:58

Dank je Eridinges, ik hoop dat het zo blijft!
StillAngel: Dat heb ik gelukkig niet maar ik heb hem nog niet moe gekregen...
Amanda: Dat heb ik vaker gehoord inderdaad. Metazoa is bijna op, toch eens kijken hoe hij het op bv pavo vital doet.

Een wat uitgebreidere update na een weekend vol buitenrijden:
Afbeelding
Overzicht hartslag van onze rit met de senior vrijdag. Hartslag klopt heel goed met het tempo en is redelijk rustig.

Gisteren een bosrit gemaakt met een vlotte Fries bij ons op stal. Bedoeling dat de Fries voorop zou gaan, maar die dacht daar anders over. We hebben dit stuivertje wisselen gebruikt om het ingehaald worden te oefenen, en dit ging eigenlijk heel goed. Daarom hebben we ook een paar keer geprobeerd na het inhalen iets meer afstand te creëren, dit vond hij niet zo tof maar liet het uiteindelijk goed toe, toen hij door had dat de Fries maar een paar passen wegreed.
Later op de rit begon het te onweren dus hebben we met iets meer haast terug gereden.
We hebben hem dus flink uitgedaagd, wat je ook wel terug kan zien in het hartslagoverzicht:

Afbeelding
Vandaag zijn we met stalgenoot van maandag naar de Ginkelse hei geweest! Toch wel een klein beetje een uitgekomen droom, had echt geen idee dat het te rijden is vanaf onze stal!

Afbeelding
We hebben vandaag gewoon lekker gereden, beetje aan ontspanning gewerkt, beetje meer op tempocontrole gelet, stalgenoots paard is sneller dan Stinky, dus dat was een fijne manier om te wennen aan wegrijden. Verder hebben we niet echt aan onze issues gewerkt, dit was gewoon een fijne training!
Hartslag:

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 20:22

Otti1977 schreef:
Leuk om te volgen. Over vitkorrel.. Die van mij reageerde heel fel op de pavo vital.. leek wel een jonge wilde hengst..

Goed om te horen. Misschien kijk ik dan eerst wel hoe hij het op de pavo summerfit koeken alleen doet. Denk dat het toch een kwestie van uitproberen is.

Dilan93 schreef:
Heb niet echt tips, maar wel leuk om je te volgen :D In welke omgeving sta je?

Aan de zuidkant van de veluwe :D (tussen Arnhem en Wageningen)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 20:35

Ik weet nu nog niet of hij er heftig op reageert, dat moet ik eerst eens uitproberen. Hij krijgt nu al heel lang metazoa, dus ik zou niet weten hoe hij zonder is.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 14:29

Chouchou: jazeker ga ik klasse 1 starten! Zat zelfs te denken meteen de lange klasse 1 te starten, maar vond dat een beetje veel van het goede. Ik hoop dan inderdaad zsm naar klasse 2 te kunnen, maar we moeten ook oppassen dat we niet te hard van stapel lopen. Hij is nog jong, ik wil nog jaren vooruit met hem! Gelukkig is de volgende endurance voor ons in ons 'eigen', bekende bos, ik hoop dat dat ook helpt met de rust!
Dat van die suikers is eigenlijk juist waarom ik de koeken voer: iemand met een EMS-pony had ze over :+ Ook de koeken zijn bijna op, ik zal eens kijken hoe hij het in plaats daarvan op vitalbix doet :) Ik ga zeker naar het voer kijken, deze week afbouwen en dan zeker een maand zonder metazoa. Ben benieuwd. Ik voer ook gewoon 'pure' luzerne, zie daar niet zo veel kwaad in?

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 14:57

Dilan93 schreef:
Waar ga je he volgende wedstrijd starten? :)

Montferland :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 15:37

Klopt, het is behoorlijk heuvelig, maar ik ken het bos als mijn broekzak dus ik weet precies waar ik hoe hard kan :D
(misschien wordt hij dan na 23 km eindelijk eens moe :+)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-19 19:50

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt. Om medische redenen mag ik deze week niet rijden (wel handige timing met deze temperaturen), dus wil ik deze tijd gebruiken om vanaf de grond te kijken hoe mijn acties zijn hartslag beïnvloeden en om wat oefeningen te doen waarmee hij sneller leert ontspannen. Het lijkt erop dat zijn hartslag vooral afhankelijk is van het tempo. Zijn hartslag kon ik goed onder 60 houden, behalve bij het steile stukje heuvelop en toen hij schrok van de fietser:
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 07:56

Week-update: Laatste post was dus maandag, en toen begon de hitte... Niet getreurd, niet kunnen/willen rijden met dit weer geeft ons de mogelijkheid om wat gedragstraining te doen en wat nieuwe dingen uit te proberen.
Dinsdag en woensdag hebben we geoefend met de gieter! Bij gebrek aan stromend water op endurancewedstrijden leek mij dit een handige oplossing. Hij vond het best ok, alleen toen het water echt koud werd, werd hij wat minder enthousiast.
Afbeelding

Donderdag zijn we wezen zwemmen! Sinds de vorige endurance, nu 2 weken geleden, durft hij ineens het water in! Hij werd alleen een beetje druk, er waren behoorlijk wat andere mensen en honden op het strandje (en in het begin wat andere paarden). Het was bovendien een nieuw terrein voor hem, dus een mooie kans om te oefenen!

Afbeelding

Hij probeerde een paar keer te gaan liggen. De laatste keer stond ik aan de 'verkeerde' kant waardoor ik hem los moest laten, waarna hij het hele gebiedje (exclusief de strandjes gelukkig) overgecrosst is (40 graden kon hem niks schelen). Uiteindelijk kwam hij naar mij terug, teugels doormidden helaas (maar goed, misschien waren mijn 20-jaar oude teugels eens aan vervanging toe).

Vrijdag hebben we gewerkt aan dat drukke gedoe. Ik heb hem elke keer dat hij mij voorbij liep een rondje laten draven (aan de longeerlijn, ik wandel eigenlijk altijd aan de longeerlijn). Hij had het heel snel door. Daarnaast heb ik elke keer dat hij wat 'zag' wat buigoefeningen gedaan om hem af te leiden en zijn gedachten weer terug bij mij te krijgen. Dus ik heb 3/4 van de (toch wel erg lange) wandeling heerlijk rustig aan een lang lijntje kunnen wandelen :j

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 09:00

Dank jullie wel :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-19 09:33

Dank je wel!
Het is bij de Rijn achter kasteel Doorwerth :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-19 07:52

Zondag ben ik lekker in mijn eentje het bos in geweest. Ik was van plan een cardio-training te doen, maar hij had er zoveel zin in dat het een rust-training werd. Daarom hebben we veel langer over ons rondje gedaan dan gepland, we waren nog net op tijd weer terug :x Maar we hadden uiteindelijk wel een ontspannen tempo, en daar ging het om!

Maandag (gisteren dus) hebben we eindelijk weer springles gehad! Ik heb vooral op tempocontrole gelet, en dat ging heel goed. Hij was erg relaxed, dus doel gehaald (voor deze training)!
Na de les nog even misbruik gemaakt van zijn ontspannenheid en zijn gebrek aan haast. Op de terugweg hebben we met steeds meer afstand van de rest gereden, en ook dat ging heel goed!
Afbeelding
(Dank je Pien :D)
Dus gisteren toch wel een paar mooie punten bereikt van waaruit we door kunnen werken! Ik blijf voorlopig aan rust werken, en vanuit die rust kunnen we de andere dingen oppakken.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 19:49

Vandaag hebben we een rustige dressuurtraining gedaan. Hij begint steeds minder vaak te haasten, ik hoef steeds minder in te grijpen. Ik heb daarnaast ook een stukje cardio gedaan, aan de hand van mijn eigen opbouw-hardloopschema dat ik van de fysio heb gekregen. Vandaag dus training 1: 4x 1 minuut rond hartslag 150 met tussendoor een minuut stap. Fijne hieraan is dat ik het nuttige en het aangename kan combineren, dwz rust behouden en tegelijk gericht conditie trainen.

Afbeelding

Geen idee trouwens waarom bij de tweede galop zijn hartslag relatief laag bleef, misschien was dit de rustigste galop?

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 20:18

We zijn vandaag op dressuurwedstrijd geweest, vooral voor de 'kilometers' op vreemd terrein. Het oefenen gisteren was interessant, met een vrij volle bak, maar hij liep in ieder geval rustig. Tijdens het losrijden vandaag liep hij niet helemaal rad, niet kreupel maar ook niet lekker. Mijn groom zag dit ook, maar wist ook te vertellen wat er precies niet goed ging in zijn lijf, waardoor ik het tempo overboord gegooid heb en weer terug naar ontspanning eerst ben gegaan. Mijn losrijden bestond dus uit western pleasure, maar ik had toen wel zo'n ontspannen paard onder me dat ik eindelijk een fijne proef heb kunnen rijden, en daar ging het vandaag allemaal om.

En je kan het glas half leeg bekijken: We eindigden beide proeven laatste, of halfvol: wel 2 winstpunten meegepakt, maar ik was tenminste eerste in de 2e proef *\o/*

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 07:56

Oh, en we zijn sinds vorige week woensdag gestopt met Metazoa, ik ben benieuwd of ik verschil ga merken!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 08:29

Dank je Dilan! Ik sta er qua plaatsing ook zo in hoor! Maar ik moet in de endurance eerst nog maar eens goed door de finish-keuring komen :D
Ik ga in september klasse 1 starten in het Montferland! Rij jij die ook?

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 12:21

Jammer, Dilan! Wij zijn juist vlak terrein niet gewend, ik moet dan echt leren inschatten wanneer het tijd is voor pauze in plaats van wanneer het terrein het vereist.

Dank je Steffi! :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 14:32

Wat zijn jullie lief <3 Begon net te twijfelen of mensen het topic nog wel lazen O:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, belle_boef, joyce83, MairiMacBran, Mark0919, shaddy82 en 47 bezoekers