Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sylviax
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-19

Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 19:43

Hey hoi.
Diep van binnen is het al lang een droom om een eigen beestje te hebben.
Nou ben ik niet van plan nu al een paard aan te schaffen, aangezien ik eerst verder moet sparen en meer ervaring met paardrijden en lessen wil krijgen.
Maar wat zou een paard nou eigenlijk kosten? Ik wil ooit een paard gewoon om te verzorgen, mee te rijden en lange buitenritten en wedstrijden misschien af en toe eens. Maar eigenlijk gewoon een rustig paardje wat je beste vriend wordt.
Maar ik zie op andere forums wel bedragen voorbij komen dat een paard minimaal 5000 a 6000 euro kost.

En wat zou een goed ras zijn om mee te beginnen?
Ik ben zelf gek op arabieren, maar nou weet ik dat dat nou niet bepaalt het beste ras is voor iemand met niet veel ervaring.
Ik wil gewoon graag een betrouwbaar beestje


xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:44

Bedoel je hoeveel een paard per maand kost? Of de aanschaf hiervan?

• Liberty <3

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:48

Per maand afhankelijk van je locatie tussen de 250-500 euro. Aanschaf verschilt enorm! Vanaf 2000 voor een draver tot 15.000 voor een kwpner die ook dressuurmatig leuk meekomt.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:49


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:49

Bij een eerste paard is het vooral belangrijk dat het een wat meer ervaren, betrouwbaar en gezond dier is.

Als het dan ook nog eens af en toe mee op wedstrijd mee kan zit je inderdaad sneller op de 5000 euro naar mijn mening.
Maar het is vooral afhankelijk wat jij graag wil zien bij een paard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sylviax
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 19:57

xRiiannex schreef:
Bedoel je hoeveel een paard per maand kost? Of de aanschaf hiervan?

beide eigenlijk

Sylviax
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-19 19:58

NatasjavE schreef:
Bij een eerste paard is het vooral belangrijk dat het een wat meer ervaren, betrouwbaar en gezond dier is.

Als het dan ook nog eens af en toe mee op wedstrijd mee kan zit je inderdaad sneller op de 5000 euro naar mijn mening.
Maar het is vooral afhankelijk wat jij graag wil zien bij een paard.

en wat zou het ongeveer zijn als je de wedstrijden weg zou laten?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:00

Met 500 euro per maand kom je in veel gebieden niet ver. Zeker niet in volpension en wat begeleiding erbij.

Hou genoeg budget over voor les en begeleiding.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:02

Ik kwam net dit topic van jou tegen:
Sylviax @ [MA] Goede manege in Groningen?

Als ik jou was zou ik gaan lessen of een bijrijdpaard zoeken. Het is helaas een dure hobby die veel tijd in beslag neemt. Ik ben nu zelf 19 en heb mijn paard sinds ik 12 was.
Als ik had geweten hoeveel tijd een eigen paard in beslag nam was ik hier nooit aan begonnen op mijn 12de.
Een eigen paard is harstikke leuk, maar dat betekend weinig vrije tijd (helemaal als je een bijbaantje naast school hebt).

• Liberty <3

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:03

Een gemiddeld recreatiepaard, buiten ras/ afstamming gekeken, zit je aan de 2500-3500 euro. Voornamelijk gekeken naar kruisingen, tinkers, haflingers,...

Voor een gezonde leuke kwpner/fries/pre/... kan je al aan de 4000-5000 euro zitten of hoger afhankelijk van leeftijd, ervaring, afstamming,...

Het is maar net wat je wil.

Als eerste paardje, tja, kan ik je niet echt een ras zeggen wat 'slim' is. Ieder paard is uniek, en ondanks een 'braaf' ras, heb je daar ook uitzonderingen in lopen :') het is vooral gaan kijken en proberen met een ervaren iemand.

Qua maandelijkse kosten, het is maar net wat je ervoor over hebt en hoe gek je bent, en een beetje geluk. Hier loopt zoals hierboven gezegd een duidelijk topic over met cijfers :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:03

Kijk gewoon eens op Bokt markt of Marktplaats. Dan zie je allerlei paarden aangeboden en vaak een prijs erbij.Je kunt dan in elk geval een idee krijgen.Een wat ouder paard is meestal goedkoper en vaak ook meer ervaren en daardoor geschikt als eerste paard.In elk ras kun je brave en minder brave paarden tegenkomen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:44

Sylviax schreef:
NatasjavE schreef:
Bij een eerste paard is het vooral belangrijk dat het een wat meer ervaren, betrouwbaar en gezond dier is.

Als het dan ook nog eens af en toe mee op wedstrijd mee kan zit je inderdaad sneller op de 5000 euro naar mijn mening.
Maar het is vooral afhankelijk wat jij graag wil zien bij een paard.

en wat zou het ongeveer zijn als je de wedstrijden weg zou laten?


Tja daar zou ik maar goed over nadenken. Een goed paard wat toch geen wedstrijden loopt heeft daar niet zo’n last van. Maar een paard waar je uiteindelijk toch maar wedstrijden op gaat rijden loopt al snel boven zijn kunnen.


Ga na wat je zelf leuk vind en ga veel naar paarden kijken. Bepaal wat je leuk vind en spaar desnoods langer.

Want een wedstrijdpaard is in onderhoudt net zo duur als een recreatiepaard.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 13-02-19 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:06

Wat zou je uit kunnen geven dan? Wat voor een aanschafprijs heb je zelf in gedachte en wat voor een paard denk je daarvan te kunnen kopen?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:22

In Groningen is het allemaal wel wat goedkoper dan in het westen van het land.
In Groningen heb je al een volpension stal met binnenbak, weide en verdere luxe faciliteiten voor 250 euro p/m

Zonder binnenbak is er vast genoeg te vinden tot 200 euro p/m

Verdere kosten die regelmatig terugkomen zijn:

Hoefsmid van 40 euro tot 130 euro per x afhankelijk van ijzers met speciale wensen of alleen bekappen. Dit eens per 2 maanden gemiddeld.

Tandarts minimaal 1x per jaar. á 75 eur per x ongeveer. + voorrijkosten, eventueel delen met stalgenoten.

Jaarlijkse inenting 25 euro + voorrijkosten. ( verschilt per veearts en of je kunt delen met stalgenoten)

Daarnaast natuurlijk je spullen.
Zadel, hoofdstel, dekje, deken, poetsspullen etc

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:28

Kwa stallingen kun je overigens ook alvast zelf rondneuzen en vragen van hoe en wat. Zowel de prijs als wat er bij de prijs zit. In de tijd dat je dan een paard gaat zoeken kan je nadenken waar je je paard zou willen stallen.
Dan heb je ook een beter beeld wat het ongeveer gaat kosten. Want de een staat gratis en hoeft alleen smid, voer e.d te betalen en de ander betaald 500 euro per maand, en dan nog de hoefsmid e.d.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:27

Als iemand mij vraagt "wat kost een paard" kom ik altijd met de tegenvraag "wat kost een auto?".

Het is met auto's net zo als met paarden. Koop je een tweedehands Kia Picanto met 75.000 KM op de teller of een nieuwe Tesla? Nou, dat kost een paard ook. Alles tussen gratis krijgen en heel, heel veel geld. Wat slimmer is, als je je eerste paard gaat kopen, om voor jezelf heel goed op een rijtje te zetten wat je wilt. Ik zal je twee voorbeelden geven. Koper A wil: 3 x in de week buiten rijden. Paard of pony hele dagen in de wei. Eens in de maand les om de basis er in te houden. Koper B wil: een ervaren dressuurpaard om van te leren, minimaal Z2 gereden. 1 x in de week privé les, wedstrijden rijden, paard in vol pension hebben.
Daar zit een wereld van verschil tussen, in aanschaf, in onderhoud, in lessen etc.
Lekker puzzelen, begrotingen maken, stallen bekijken, prijzen bekijken. Wel een hele leuke periode hoor! Succes!

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:38

Mijn paard kost:
- 335 aan stalling, volpension.
- 105 euro aan privéles per maand.
- 45 euro contributie aan de rijvereniging met verenigingsles en gebruik van binnenbakken.
- 25 euro aan extra muesli zodat ze haar brok makkelijker eet.
- 17 euro per maand voor de hoefsmid (1x per twee maanden 32 euro voor bekappen).
Dus maandelijks 527 euro vaste lasten.

Een keer per half jaar de zadelmaker à 60 euro voor controle. Eén keer per half jaar osteopaat à 50 euro. Vaker wanneer nodig. Jaarlijks de tandarts, bij een routinecontrole met wat vijlen 80 tot 100 euro.

Daarnaast passend zadel (3000, kan uiteraard goedkoper), tuig (zo'n 400 euro), dekens (ongeveer 400 euro, misschien wel meer), overig spul (halster, poetsspul, snoepjes, etc, zo'n 200 euro per jaar)... En dan reken ik mijn kleding, laarzen en cap niet mee.

Grapje door een ander paard in de wei, aderlijke bloeding, dierenarts erbij, krammen, drukverband, penicillinekuurtje, pijnstilling, twee weken boxrust: dik 500 euro en heel veel kopzorgen verder..

Maar ik zou haar voor geen goud kunnen missen.

En wedstrijden doe ik voor mijn eigen lol, maar de startkaart is 114 euro voor een jaar, 25 euro startgeld per wedstrijd en de hele wedstrijdoutfit bij elkaar was ook zo'n 500 euro. :=

Lilea
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:48

Als aanvulling op de rest wil ik je meegeven dat het niet een fijn gevoel is (vond ik) om een paard te hebben, de maandelijkse lasten prima kunnen betalen maar niets meer dan dat. Ijzers die plotseling nodig zijn, extra DA kosten, iets dat vervangen moet worden. Zorg dat je een ruime buffer hebt.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:50

Ik heb een pony in bruikleen dus heb geen aanschaf kosten

Betaal maandelijks:
- stalling €175 vol pension
- extra voer €12,50
- lessen €600 euro voor 10 lessen inclusief voorrijkosten, heb ongeveer 1 keer in de 3 weken les

Natuurlijk komen er wel extra dingen bij zoals een keer anti klit of een deken maar je maakt het ook zo duur als je zelf wilt. Onderschat alleen niet dat er bijvoorbeeld val alles mis kan gaan en je zeker weten een potje achter de hand moet hebben

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:05

Kosten qua aanschaf is heel erg moeilijk te zeggen.
Zie een heleboel leuke recreatiepaarden tussen de 1500 en 2500 staan.
Wil je een paard om wedstrijden mee te rijden, zit je toch al gauw richting de 4000 euro.

En onderhoud is helemaal afhankelijk van wat je eigen wensen zijn.
Ik betaal 225 voor een volpension aan het bos. We hebben geen echte dressuurrijbaan, maar dat hoeft van mij niet.
Verder staat mijn paard 24/7 buiten.
Hij staat zonder ijzers, dus 30 euro per keer bekappen.
Een zak muesli per maand van 20 euro.
Les is 65 euro per maand.
En overige spullen varieert enorm.

Maar denk dat ik per maand toch rond de 400 euro kwijt ben voor paardlief

:wave:

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:14

Per maand heb ik aan vaste kosten:
225 stalling
40 bekappen (elke 6 weken ;) )
20-40 les
12,50 brok (ook elke 6 weken)

Dit gaat om een bedrag van 317,50

Dan heb ik nog geen dierenarts kosten of een osteopaat hierbij opgeteld. Verder merk ik dat je het eerste jaar nog allerlei dingen aan moet schaffen waar je van te voren niet over nadenkt. Voor mijn fjord kocht mijn moeder vroeger alles en had ik dus geen kosten. Nu hoeven we voor haar nauwelijks meer te kopen, omdat we alles al hebben.

Voor mijn jongste paard (mijn eerste eigen paard) koop ik nu bijna een jaar na aankoop nog allerlei zaken die ik voor mijn andere paard niet op voorraad heb. Speciale shampoo bijvoorbeeld. :+ Daar moet je ook echt rekening mee houden

IG: @arabierjoep

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:17

Ik heb geen eigen paard, heb eens een jaar lang bijgehouden wat ik uitgaf aan 'mijn' paard, daar gingen de inkomsten dan weer vanaf (prijzengeld) en rekende ik geen reiskosten (40km retour naar stal met een auto die met wat geluk 1/12 liep). Ik hoef voor mijn paard geen dierenarts, hoefsmid of reiskosten naar wedstrijd te betalen. Het enige wat ik hoef te betalen is mijn KNHS lidmaatschap, lessen, wedstrijd... Ik ben niet iemand die veel met setjes heeft, ik heb een paar simpele en niet dure dekjes.
Zonder uitgaven aan een zadel gaf ik iets van 300 euro per maand uit aan mijn paard. En daar kwam maar één keer een osteopaat of iets anders van dergelijke aan te pas.

Als je nog moet beginnen met rijlessen, zou ik helemaal niet nadenken over een eigen paard. Ga eerst maar eens een jaar of 2 op een manege rijden, zoek dan een bijrijdpaard op. Want eerlijk is eerlijk, op een manege leer je hobbelen, daar leer je niet paardrijden.
Ik begon toen ik 9 was en baalde ervan dat mijn jaar-jongere vriendinnetje met eigen pony en haar tante (opa hengstenhouder, vader hengstenhouder) mij regelmatig vertelden dat ik daar niets leerde. Maar ze hadden wel gelijk. Wat mijn geluk is geweest, want juist bij hun leerde ik welke kant ik op moest gaan als ik wel meer wilde leren. En dat is mij redelijk gelukt, maar daarbij in mijn achterhoofd dat ik nooit uitgeleerd ben.

Waarom geen eigen paard voor mij? Ik vind de vrijheid die ik nu heb heerlijk. Daarbij heb ik er relatief weinig kosten van en kan ik deze gewoon als mijn eigen paard beschouwen.

Mijn advies aan jou, ga eerst lekker lessen en kijk of het écht wel iets voor je is... Als je nog moet beginnen met leren rijden vraag ik me af of je de gehele zorg voor een paard wel overziet. Stel je terughoudend/humble op, wees nieuwsgierig. En over 10 jaar kan je nog steeds wel een paard kopen. ;)

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat zou een eigen paard kosten?Wat is een goed beginnersras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:21

Op een manege leer je niet echt rijden nee :n

Heb eigenlijk pas echteren rijden toen ik mijn eigen paardje en/of verzorgpaarden kreeg :)

:wave:

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:22

Dilan93 schreef:
Op een manege leer je niet echt rijden nee :n

Heb eigenlijk pas echteren rijden toen ik mijn eigen paardje en/of verzorgpaarden kreeg :)


En toen leerde je pas welke verantwoordelijkheid er naast het rijden nog bij kwam kijken...

Sherivey
Berichten: 8591
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:28

Janine1990 schreef:
Dilan93 schreef:
Op een manege leer je niet echt rijden nee :n

Heb eigenlijk pas echteren rijden toen ik mijn eigen paardje en/of verzorgpaarden kreeg :)


En toen leerde je pas welke verantwoordelijkheid er naast het rijden nog bij kwam kijken...

Dat ook ja :+

:wave:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers